ترامپ ماموران فدرال بیشتری را در شهرها مستقر می‌کند
۴ مرداد ۱۳۹۹
مرکز کنترل بیماری آمریکا؛ شمار مبتلایان کرونا شاید ۱۰ برابر آمار رسمی باشد
۴ مرداد ۱۳۹۹
ترامپ ماموران فدرال بیشتری را در شهرها مستقر می‌کند
۴ مرداد ۱۳۹۹
مرکز کنترل بیماری آمریکا؛ شمار مبتلایان کرونا شاید ۱۰ برابر آمار رسمی باشد
۴ مرداد ۱۳۹۹

آغاز اعتصاب غذا در کنتاکی و اعتصابات سراسری در اعتراض به خشونت پلیس آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۰۴ مردماه ۱۳۹۹

معترضان در کنتاکی آمریکا خواستار اخراج دو مامور پلیس که در کشته شدن بریونا تایلر، زن جوان آفریقایی تباری که ماه مارس گذشته با شلیک پلیس در آپارتمان خود کشته شده، هستند. همزمان در چند ایالت دیگر از جمله نیویورک معترضان به نابرابری نژادی و تبعیض در محل کار اعتراض کرده‌اند و اعتصابات و تحصن‌های متعددی هم در میسوری و دیگر ایالات آمریکا برگزار می‌شود.

روز دوشنبه، ۲۰ ژوئیه، هزاران نفر در نقاط مختلف آمریکا به نشانه اعتراض به نژادپرستی، نابرابری و خشونت پلیس، محل کار خود را ترک کردند و دست به اعتصاب یک روزه زدند.

اعتصابات جدید در حمایت از جنبش “جان سیاهان مهم” است شکل گرفته که در پی مرگ جورج فلوید از اواخر ماه مه گذشته در نقاط مختلف آمریکا اوج گرفته است.

بسیاری از اعتصاب‌کنندگان در روز دوشنبه، کارگرانی هستند که شغل آنها در دوران همه‌گیری کرونا “ضروری” ارزیابی شده است.

هماهنگ‌کنندگان این اعتصابات می‌گویند برآورد آنها نشان می‌دهد که احتمالا دهها هزار نفر در دست کم ۲۵ شهر آمریکا دست به اعتصاب خواهند زد تا با فلج کردن چرخه کاری در محل کار خود، توجه‌ها را به مطالباتی چون اصلاح ساختار نیروی پلیس و مقابله با نژادپرستی و تبعیض در محل کار جلب کنند.

بنا شده آنهایی که قادر به ترک محل کار خود و حضور در میان اعتصاب کنندگان نبودند، در هنگام ساعت صرف ناهار، در محل کار خود تجمع و راهپیمایی برگزار کنند و به مدت ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زانو بزنند.

این همان مدت زمانی است که به گفته دادستان‌ها در مینیاپولیس، افسر سفیدپوست پلیس این شهر، دریک شاون، زانوی خود را روی گردن جورج فلوید قرار داد و در نهایت همین عمل به گفته پزشکی قانونی منجر به مرگ جورج فلوید شد. این افسر پلیس قصد بازداشت جورج فلوید را داشت چرا که فروشنده یک بقالی به پلیس خبر داده بود که جورج فلوید یک اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی را به هنگام خرید به او داده است.

بریونا تایلر، ۲۶ سال، کارمند برجسته بخش امداد در شهر لوئیسویل بود

چه کسانی اعتصاب غذا کرده‌اند؟

در لوئیسویل کنتاکی، چهار معترض از امروز، دوشنبه ۲۰ ژوئیه، بنا دارند با اعتصاب غذا کنند و با پخش زنده این اقدام خود از طریق فیسبوک مقام‌ها را مجاب کنند که دست کم دو افسر پلیس، یعنی گروهبان جان متینگلی و کارآگاه مایلز کاسگرو را اخراج کنند.

آنها این دو افسر پلیس را که در جریان یورش پلیس به آپارتمان بریونا تایلر شرکت داشتند، به خشونت بی‌مورد پلیس نسبت به جامعه سیاه‌پوستان که از نظر آنها ناشی از نگرش‌های نژادپرستانه در میان نیروهای پلیس است، متهم می‌کنند.

علاوه بر این دو افسر پلیس، برت هنکینسون، کارآگاه سابق هم نامش در کانون اعتراضات به مرگ بریونا تایلر است اما او پیش‌تر از اداره پلیس اخراج شد هر چند به این حکم اعتراض کرده و پرونده او همچنان در دادگاه و در حال بررسی است.

چهار اعتصاب غذاکننده در لوئیسویل گفته‌اند که بنا دارند این اقدام را در یک ملک خصوصی آغاز کنند و علاوه بر آنها کسان دیگری چون پزشکان و امدادیاران و تیم فنی پخش زنده فیسبوک هم در این اقدام به آنها کمک خواهند کرد.

آری مِی‌بی، یکی از این افراد به کوری‌یر ژورنال گفته: “ما اعتصاب غذا را در جایی آغاز می‌کنیم که بر آن کنترل داشته باشیم. نه در یک مکان عمومی که بتوانند ما را دستگیر و به زور به جای دیگری منتقل کنند. ضمنا نمی خواهیم مانند یک تجمع یا تظاهرات باشد که آغاز و پایانی دارد. ما می‌خواهیم که بر همه ابعاد آن کنترل داشته باشیم؛ بر آغاز و پایان و همه اخبار و تحولات مرتبط به آن.”

خانم مِی‌بی گفته علاوه بر او و سه اعتصاب غذا کننده دیگر، قرار است ۳۵ نفر دیگر هم در جریان این اعتصاب غذا درگیر شوند؛ کسانی که قرار است خدمات پزشکی و خدمات فناوری برای پوشش زنده این اعتصاب غذا ارایه کنند.

بریونا تایلر که بود؟

بریونا تایلر یک زن سیاهپوست ۲۶ ساله و مامور امداد و نجات در شهر لوئیسویل ایالت کنتاکی بود که روز ۱۳ مارس امسال در آپارتمان خودش به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

ماموران که به دنبال دو مظنون قاچاق موادمخدر بودند بدون در زدن و اخطار، به داخل آپارتمان برونا تیلر یورش بردند. دوست پسر خانم تیلر که گمان کرده بود تبه‌کاران به آنها حمله کرده‌اند به سوی ماموران پلیسی که بدون یونیفورم و نشان بودند شلیک کرد و یکی از آنها را زخمی کرد. دیگر ماموران خیلی سریع به این تیراندازی پاسخ دادند و ۲۰ گلوله به سوی کنث واکر و بریونا تایلر شلیک کردند که از میان آنها ۸ گلوله به خانم تایلر خورد و او را کشت.

کارزار “عدالت برای بریونا تایلر” که تاکنون بیش از ۶ میلیون دلار کمک مردمی دریافت کرده امیدوار است با استخدام وکلای مجرب و کارزارهای اطلاع رسانی و لابی‌گری، روی قوانینی که زمینه‌ساز مرگ شهروندان عادی در جریان خشونت‌های پلیس می‌شود اثر بگذارد. از جمله ممنوع شدن یورش بدون اخطار پلیس به منازل شخصی.

برت هنکینسون، افسر اخراجی پلیس لوئیسویل متهم شده که “ارزشی برای جان انسان‌ها” قایل نبود است

اعتصابات‌کنندگان دیگر کیستند؟

کارگران غذای‌فوری فروش‌ها چون مک دونالد و بقیه فست-فودها، کارگران بخش بهداشت و سلامت، رانندگان مسافرکشی‌های آنلاین چون اوبر و لیفت، کارگران فرودگاه‌ها، نظافتچی‌ها و بسیاری از کارگران صنوف دیگر هم قرار است در اقدامی مشابه و مستقل اما بسیار وسیع‌تر و به مناسبت روز ملی اعتراضات، اعتصاب کنند. این اعتصابات تلاش مشترکی است میان اتحادیه‌های کارگری و جنبش‌های خواستار عدالت اجتماعی.

اعتصاب‌کنندگان از سیاست‌مداران می‌خواهند که قوانین را به هدف ایجاد فرصت‌های برابر و رفع تبعیض علیه اقلیت‌ها اصلاح کنند. آنها همچنین از گروه‌های اقتصادی و کارخانجات می‌خواهند که اقدام‌های جدی برای حفظ حقوق مدنی کارگران در محیط کار ترتیب دهند. اتحادیه های کارگری و گروه های صنفی متعددی هم خواستار افزایش دستمزدها برای همه کارگران و پوشش بهتر بیمه درمانی و همچنین اختصاص مرخصی ناشی از بیماری و مساعده برای کارگران که فرزند دارند، هستند.

در منهتن نیویورک، کارگران در خارج برج تجاری ترامپ تجمع خواهند کرد و از جمهوری‌خواهان خواهند خواست که لایحه دومی که دموکرات‌ها برای کمک به وضعیت معیشت خانواده‌ها در دوران همه گیری کرونا – تحت عنوان لایحه قهرمانان – در مجلس نمایندگان کنگره به تصویب کرده‌اند، حمایت کنند.

در میسوری، معترضان قرار گذاشته‌اند که برابر یک شعبه مک‌دونالد جمع شوند و بعد به سوی بنای یادبود مایکل براون حرکت کنند. مایکل براون، نوجوان سیاهپوستی بود که در سال ۲۰۱۴ در شهر فرگوسن ایالت میسوری با شلیک پلیس کشته شد و مرگ او جنبش “جان سیاهان مهم” است را جرقه زد.

در لس‌آنجلس، کارگران بنا دارند که یک کاروان از خودروهای معترضان در محوطه اطراف دانشگاه کالیفرنیا جنوبی به راه بیندازند. یکی از مطالبات آنها این است که دانشگاه های کالیفرنیا مدارش این ایالت که به لحاظ بزرگی رتبه دوم را در آمریکا دارند، قراردادهای خود با ادارات پلیس برای تامین امنیت این اماکن آموزشی را لغو کنند.

در واشنگتن دی‌سی، پایتخت، کارگران حوزه حمل و نقل شهری قرار است دست به اعتصاب بزنند هر چند مقام‌های محلی می‌گویند انتظار ندارند این اعتصاب بروی سرویس قطار شهری و خطوط اتوبوسرانی تاثیر بگذارد.

ترامپ بنا دارد ماموران فدرال را برای مقابله با اعتراضات به شهرهای بزرگ اعزام کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گوید بنا دارد ماموران فدرال را برای آرام کردن اعتراضات در شهرهای بزرگی چون شیکاگو و نیویورک به کار گیرد.

او روز دوشنبه ضمن دفاع از نحوه عملکرد این ماموران در شهر پورتلند (اورگان) گفته که مصمم است نظم و قانون را به شهرهایی که به گفته او مقام های «لیبرال-دموکرات» آنها از کنترل اوضاع «عاجز» مانده اند، بازگرداند.

ستایش رئیس جمهوری آمریکا از عملکرد ماموران فدرال در شهر پورتلند در حالی صورت می گیرد که مقام های محلی و ایالتی در اورگان رسما از این ماموران شکایت کرده و خواستار توقف فعالیت آنها در پورتلند شده اند.

شهردار پورتلند و فرماندار اورگان که هر دو دموکرات هستند می گویند بازداشت معترضان توسط نیروهای فدرال که یونیفورم و نشان یگان خاصی را برتن ندارند، موجب افزایش خشم و خشونت طی چند روز گذشته شده است.

با این حال، آقای ترامپ می گوید با اعزام این نیروها که در قالب یگان جدیدی در وزارت امنیت داخلی آمریکا شکل گرفته اند، بنا دارد امنیت و ایمنی شهروندان را به شهرهایی که به علت اعتراضات و ناآرامی های پس از مرگ جورج فلوید دو ماه پر تنش را گذرانده اند، بازگرداند.


مطالب مرتبط