برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود
۱۷ مرداد ۱۳۹۹
ترامپ کمک‌هزینهٔ ۴۰۰ دلاری بیکاری در بحران را برای یکسال تمدید کرد
۱۷ مرداد ۱۳۹۹
برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود
۱۷ مرداد ۱۳۹۹
ترامپ کمک‌هزینهٔ ۴۰۰ دلاری بیکاری در بحران را برای یکسال تمدید کرد
۱۷ مرداد ۱۳۹۹

سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ در دستان رای دهندگان مردد

تاریخ انتشار گزارش: ۱۲ مردادماه ۱۳۹۹

شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد در نظرسنجی‌های آمریکا جو بایدن نامزد ریاست جمهوری این کشور پیشتاز است، اما برخی رای دهندگان مردد همچنان از ترامپ حمایت می‌کنند.

مجری این شبکه این سوال را مطرح کرد که چطور جو بایدن می‌تواند تا این حد از دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها جلوتر باشد اگر رای دهندگان مردد از رئیس جمهور ترامپ حمایت می‌کنند؟ نظرسنجی‌های زیادی صورت گرفته است که همگی نشان می‌دهند اگر امروز انتخابات برگزار شود، جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا می‌شود و احتمالا با اختلاف رای بسیار زیاد.
به نظرسنجی‌هایی رویترز-ایپسوس، نظرسنجی سی بی اس-یوگاو و نظرسنجی فاکس نیوز نگاه کنید. در این نظرسنجی‌ها به ترتیب بایدن با ۹ واحد اختلاف، ۱۰ واحد اختلاف و هشت واحد اختلاف جلوتر است.

آخرین وضعیت در ایالتهای حساس

درباره وضعیت در ایالت‌های حساس هم تازه‌ترین نتایج به این شرح است: در پنسیلوانیا بایدن با ۹ واحد اختلاف و در ویسکانسین با ۱۱ واحد اختلاف پیشتاز است. در سه ایالت مردد دیگر یعنی آریزونا، فلوریدا و میشیگان هم بایدن جلوتر است به ترتیب با اختلاف ۴، ۶ و ۱۲ واحد؛ بنابراین شما ممکن است فکر کنید که این بدان معناست که رای دهندگان مردد به صورت قطعی از جو بایدن حمایت می‌کنند. اما ممکن است این برآورد درست نباشد. دستکم بر اساس داده‌هایی که شرکت غیرحزبی اِنگیجِس Engagious در مدت بیش از یک سال و با هفده بررسی در هفت ایالت مردد انجام داده است.
آن‌ها گروه‌های کوچکی از رای دهندگان مردد را در ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، اوهایو، آیووا، مینه سوتا و فلوریدا انتخاب کردند. این رای دهندگان مردد افرادی هستند که در ۲۰۱۲ به رامنی رای دادند‏ و در ۲۰۱۶ به کلینتون رای دادند. یا در ۲۰۱۲ به اوباما رای دادند و در ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند. چنین گروه‌هایی داده‌های کم‍ّی به ما ارائه نمی‌کنند، اما اطلاعات کیفی مهمی در اختیار ما قرار می‌دهند. اغلب آن‌ها به عنوان سیستم‌های شناسایی سریع تلقی می‌شوند که می‌توانند ما را از تغییر افکار عمومی آگاه کنند. در یکی از این گروه‌ها در پنسیلوانیا، رای دهندگان مردد گفتند از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. یا در میشیگان این رای دهندگان به انگیجس گفتند درباره جو بایدن تردید دارند.
در ادامه تصاویری از نظرسنجی از این گروه‌ها پخش می‌شود:
یکی از این رای دهندگان: من فکرنمی کنم بایدن کسی باشد که بتواند کشور ما را اداره کند.
یک رای دهنده دیگر: بایدن اصلا از خودش برنامه‌ای نداشته است.
رای دهنده مردد دیگر: من فکر نمی‌کنم بایدن کسی باشد که بتواند کشور را کنترل کند، اما ترامپ از نظر من این توانایی را دارد.
رای دهنده: بایدن سال هاست که در کار سیاست است و هیچ وقت هیچ کاری نکرده است.
مجری: سوال این است چطور این دو مسئله می‌تواند کنار هم قرار گیرد. بایدن در نظرسنجی‌ها جلو است، اما رای دهندگان مردد از ترامپ حمایت می‌کنند.
رئیس شرکت انگیجس در این باره می‌گوید: من در ۱۷ ماه گذشته در این هفت ایالت که شما اشاره کردید، بوده ام و بحث این است که تا این لحظه دونالد ترامپ در جلب نظر دو سوم رای دهندگانی که من با آن‌ها صحبت کردم، موفق‌تر بوده است؛ و از نظر افرادی که تعیین کننده هستند و می‌توانند نتیجه این انتخابات را مشخص کنند، حمایت همچنان به سمت ترامپ است.
مجری: اگر شما با چنین روندی در نیمی از گروه‌های هدف مواجه شدید، علت تفاوت‌ها در پنسیلوانیا چه بود؟
رئیس شرکت انگیجس: علت این تفاوت‌ها این بود که بررسی ما دقیقا بعد از ناآرامی‌های ژوئن صورت گرفت و در آن زمان مردم از نحوه برخورد رئیس جمهور ترامپ با اعتراضات دلخور بودند. اما این رویکرد ماه پیش به گونه‌ای تغییر کرد که از هر ۱۰ نفر هفت نفر در انتخاب بین ترامپ و بایدن، گفتند ترامپ را انتخاب می‌کنند.
مجری: آیا شما در انتخاب افراد و گروه‌ها سوگیری داشتید و گزینشی عمل کردید؟
رئیس شرکت انگیجس: من فکر نمی‌کنم سوگیری یا انتخاب گزینشی وجود داشته باشد. تقریبا دو سوم هواداران اوباما که به ترامپ رای داده بودند حالا در انتخاب بین بایدن و ترامپ، از رئیس جمهور ترامپ حمایت می‌کردند و یک سوم می‌گفتند بایدن را انتخاب می‌کنند و این روندی است که در سراسر کشور ثابت بود به جز یک استثنا در ماه ژوئن در پنسیلوانیا که به آن اشاره کردیم.
مجری: از کارشناس دیگر از موسسه پیش بینی نتایج انتخابات نیسکانِن Niskaren می‌پرسد آیا این دو موضوع ضد و نقیض باهم یک جا جمع می‌شوند؟
کارشناس نیسکانن: داده‌های جالبی است. برآورد‌های مرکز ما از موقعیت بهتر دموکرات‌ها با اختلاف ۴ واحد که در حال حاضر نامزد آن‌ها بایدن است، حکایت دارد. ما با سوء عملکرد در خصوص مهار این همه گیری مواجه هستیم که موجب ریزش پایگاه حمایت ترامپ نزد رای دهندگان مستقلی شده است که به سمت جناح راست متمایل هستند. این‌ها رای دهندگانی هستند که طی این چهار سال همواره در کنار او بوده اند تا زمانی که این همه گیری شروع شد. این همه گیری چیزی نیست که به زودی رفع شود و احتمالا با نزدیک شدن ما به پاییز بدتر خواهد شد؛ بنابراین من فکر می‌کنم برآورد‌ها تا حدودی متفاوت خواهد شد.
مجری از کارشناس نیسکانن می‌پرسد: آیا می‌توان این تغییر روند درباره دموکرات‌ها را به نارضایی از ترامپ نسبت داد. مثلا نظرسنجی پیو نشان داد دو سوم کسانی که از بایدن حمایت می‌کنند به این دلیل پشت او قرار گرفته اند که می‌خواهند از شر ترامپ رها شوند.
کارشناس نیسکانن: بررسی موسسه انگیجس بررسی متفاوتی است که با داده‌های کیفی با گروهی از رای دهندگان مردد صورت گرفته است. من فکر نمی‌کنم نشانه‌هایی که الان وجود دارند همه به نفع ترامپ باشند. چنین رویکردی خطرناک محسوب می‌شود.
مجری به رئیس شرکت انگیجس می‌گوید در بررسی شما در ۱۵ بررسی نتیجه ثابت بود و همه گفتند از ترامپ حمایت می‌کنند، اما در بررسی شانزدهم نظر رای دهندگان تغییر داشت و همه گیری (کرونا) نظر مردم را تغییر داد. در بررسی هفدهم، در میشیگان که در آن دموکرات‌ها از ریگان حمایت کردند، هم شما شاهد تغییر نظر رای دهندگان بودید.
رئیس انگیجس:درست است. من نمی‌گویم ترامپ قرار است در انتخابات پیروز شود. همینطور نمی‌گویم بایدن قرار است پیروز شود. حرف من این است که بعد از آنچه در انتخابات ۲۰۱۶ رخ داد، ما باید با فروتنی با نتایج نظرسنجی‌ها برخورد کنیم؛ و باید بدانیم که عوامل متعدد بیرونی هستند که بر نتایج انتخابات از حالا تا نوامبر تاثیر می‌گذارند. ما باید واقعا متواضع باشیم.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط