مهلت ۴۵ روزه ترامپ به پکن برای فروش «تیک تاک»
۱۶ مرداد ۱۳۹۹
برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود
۱۶ مرداد ۱۳۹۹
مهلت ۴۵ روزه ترامپ به پکن برای فروش «تیک تاک»
۱۶ مرداد ۱۳۹۹
برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود
۱۶ مرداد ۱۳۹۹

راهنمای تحصیل در مدارس، موسسات آموزشی و کالج های آمریکا

امروز حدود ۵هزارو۳۰۰ کالج و دانشگاه در ایالات متحده وجود دارد، از آموزشگاه‌های زیبایی بگیرید تا دانشگاه هاروارد.

چه تعداد کالج دارای مجوز در ایالات متحده وجود دارد؟

به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها و کالج‌ها را با هم شمارش کرده‌اند. بنابراین، پاسخ سازمان کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا را در اینجا می‌آوریم. این سازمان می‌گوید که دوهزارو۶۱۸ کالج و دانشگاه دارای مجوز با دوره‌های ۴ساله وجود دارد. بیشتر آن‌ها یا خصوصی هستند یا بخشی از دولت‌های ایالتی.

چه تعداد کالج در ایالات متحده وجود دارد؟ تعداد کالج‌ها و موسسه‌های آموزشی. تعداد تراکم کالج‌ها در مقیاس هزار به تفکیکِ هر ایالت.

در ایالات متحده، تحصیلات عالی به تحصیلاتِ غیراجباری‌ای گفته می‌شود که پس از پایان دورۀ تحصیلاتِ بعد از تحصیلاتِ ثانویه (دبیرستان) گذرانده شود. به این تحصیلات، تحصیلات ثالثیه، سطح سوم، مرحلۀ سوم و تحصیلات پس از دورۀ ثانویه نیز می‌گوید. تحصیلات عالی در دانشگاه‌ها یا کالج‌های سراسر کشور برگزار می‌شوند. موسسه‌های تحصیلات عالی از کالج‌های علوم انسانی و پایه، دانشگاه‌های دولتی، کالج‌های دارای حق انحصاری، دانشگاه‌های خصوصی و مدارس عالی تشکیل شده‌اند.

دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا بین مشهورترین‌های دنیا هستند و این موضوع بیشتر به‌علتِ میزان بالای پژوهش‌ها و بودجه‌های قدرتمند این دانشگاه‌ها و کالج‌هاست. این دانشگاه‌ها دانشجویان و پژوهشگران و استادان بین‌المللی‌ای را جذب می‌کنند که به‌دنبال برتریِ آکادمیک هستند. برخلاف سیستم تحصیلات عالی در کشورهایی همچون استرالیا و انگلستان، ایالات متحده خاص‌ترین آموزش‌ها را دارد که بر آموزش علوم انسانی و پایه در برنامۀ درسیِ تحصیلات عالی تاکید ویژه‌ای می‌کند.

 

تاریخچه

برخی از اولین کالج‌ها را گروه‌های مذهبی‌ای تاسیس کردند که باید به کشیش‌ها آموزش می‌دادند. برای نمونه، کالج هاروارد را در سال ۱۶۳۶ پارلمان مستعمرات آمریکا تاسیس کرد و در ابتدا این موسسه بر آموزش علوم دینی به مردان جوان تمرکز داشت. اولین موسسۀ آموزش عالی را الکساندر کارول کورتیوس در سال ۱۶۵۹ در نیوآمستردام تاسیس کرد. برخی از دیگر اولین موسسه‌ها نیز در ادامه می‌آیند: کالج ویلیام و ماری تاسیس در سال ۱۶۹۳؛ کالج یِیل تاسیس در سال ۱۷۰۱؛ کالج پرینستون که قبلاً به کالج نیوجرسی معروف بود، تاسیس در سال ۱۷۴۷. بین قرن‌های ۱۹ و ۲۰، بسیاری از گروه‌های مذهبیِ پروتستان و کاتولیک، کالج‌های کوچکی باز کردند. برخی از کالج‌هایی که کاتولیک‌ها تاسیس کردند، کالجی نیز برای زنان داشتند.

 

آمارِ کالج‌های ایالات متحده

در سال ۲۰۱۲، تعداد موسسه‌های آموزش عالی در ایالات متحده حدود ۴هزارو۷۲۶ بود که همگی اعطای مدرک نیز داشتند. از همۀ این تعداد، ۳هزارو۲۶ موسسه، دوره‌های ۴ساله برگزار می‌کردند در حالی که هزارو۷۰۰ موسسه دوره‌های دوساله داشتند. گرچه، بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، مجموع تعداد موسسه‌ها به ۴هزارو۶۲۷ کاهش یافت. در سال ۲۰۱۰، بیش از ۲۱میلیون دانشجو در موسسه‌های آموزش عالی ثبت‌نام کردند که حدود ۵.۷درصد از کلِ جمعیت کشور است.

وزارت آموزش در سال ۲۰۰۲ پژوهشی بلندمدت بر ۱۵هزار دانشجو انجام داد و ۱۰سال بعد نیز همان پژوهش را بر همان دانشجوها انجام داد. طبق این پژوهش، ۸۴درصد از دانشجویانی که ۲۷ سال داشتند، بخشی از آموزش‌های کالج را گذرانده بودند؛ اما حدود ۳۴درصد از آن‌ها مدرک کارشناسی یا بالاتر را کسب کرده بودند. ۷۹درصد از دانشجویان، برای کالج به دولت از نظر مالی بدهکار بودند و بدهی ۵۵درصد از آن‌ها نیز بیش از ۱۰هزار دلار می‌شد.

به‌علاوه، این پژوهش دریافت که آن دانشجویانی که از کالج اخراج شده بودند در مقایسه با کسانی که از کالج فارغ‌التحصیل شدند، سه‌برابر کمتر احتمال داشت شغلی بیابند. حدود ۴۰درصد از ۲۷ساله‌ها زمان بیشتری را بیکار می‌مانند در حالی که ۲۳درصد از آن‌ها تا ۶ ماه یا بیشتر بدون شغل مانده بودند. در نهایت، حدود ۷۹درصد از دانش‌آموزانِ دبیرستانیِ سابق، سالانه کمتر از ۴۰هزار دلار درآمد داشتند.

 

روند‌های جدید در تعداد کالج‌ها و ثبت‌نام‌ها در کالج

طبق پژوهشی که ادارۀ مرکزی اطلاعات دانشجویان کشور انجام داد، برای ۵ سالِ متوالی، تعداد ثبت‌نام دانشجویان کاهش داشته است. پیش‌بینی می‌شود این کاهش در دو دهۀ آینده نیز ادامه یابد. پژوهش‌هایی که هم مرکز نظرسنجیِ شرکت گالوپ و هم مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۷ انجام دادند، دریافت که افکار عمومی مثبتِ دربارۀ کالج‌های ایالات متحده رو به تضعیف است، آن هم بیشتر بین سفیدپوستانِ طبقۀ کارگر و جمهوری‌خواهان.

از آنجا که تخصیص بودجه نیز موجودیت موسسه‌های آموزش عالی در ایالات متحده را تهدید می‌کند، این روزها باقیِ کشورها با پیشنهادهای خلاقانه‌شان سعی در به‌دام‌انداختن و در نتیجه جذب استادان و پژوهشگرانِ تاییدشدۀ ایالات متحده دارند.

 

چه تعداد موسسۀ آموزشی در ایالات متحده وجود دارد؟

در بیشترِ قرنِ گذشته، روند ادغام موسسه‌ها و آموزشگاه‌های کوچک، تعداد کلِ دانشگاه‌های دولتی در ایالات متحده را کاهش داده است. بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۰، حدود ۲۴۸هزار دانشگاه دولتی وجود داشت، مقایسه کنید با ۹۸هزار دانشگاه دولتی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵. با وجود این، تعداد دانشگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، افزایش حدودِ ۱۵هزارو۶۰۰عددی در تعداد دانشگاه‌های دولتی وجود داشت. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، تعداد دانشگاه‌های دولتی تقریباً ثابت بوده است و بین این سال‌ها حدود ۵۰۰ عدد یا کمتر در تعداد آن‌ها تغییر می‌بینیم.

در ایالات متحده، دبیرستان‌های مقدماتی، مدارسی هستند که پایه‌های هفتم و هشتم را دارند یا پایه‌های هفتم تا نهم را. مدارس راهنمایی نیز به مدارسی گویند که زیرمجموعۀ مدارس ابتدایی قرار می‌گیرند و از پایۀ چهارم یا پنجم یا ششم آغاز شده و تا پایۀ ششم یا هفتم یا هشتم ادامه دارند. به‌علاوه، مدارس ابتدایی از پایۀ ششم یا پایین‌تر شروع می‌شوند و فقط تا پایۀ هشتم ادامه دارند.

از اوایل دهۀ ۱۹۷۰، سیستم مدارس دولتی از دبیرستان مقدماتی به‌سمت مدارس راهنمایی در حال تغییر است. گرچه تعداد مدارس ابتدایی در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱ و سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ مشابه بود (به‌ترتیب ۶۴هزار و ۶۴هزارو۶۰۰ مدرسه)، تعداد مدارس راهنمایی در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱، ۴۶۲درصد بیشتر از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱ بود (۱۱هزارو۷۰۰ در برابر ۲هزارو۱۰۰). در همان مدت، تعداد دبیرستان‌های مقدماتی، ۵۷درصد کاهش داشت (از ۷هزارو۸۰۰ مدرسه در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱ به ۳هزارو۳۰۰ مدرسه در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱).

بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، تعداد همۀ مدارس ابتدایی دودرصد افزایش داشت و به ۶۷هزارو۱۰۰مدرسه رسید، در حالی که زیرمجموعۀ این مدارس یعنی مدارس راهنمایی، ۶درصد افزایش داشت و به ۱۳هزارو۳۰۰ مدرسه رسید. طی همان مدت، تعداد مدارس دبیرستان مقدماتی، ۱۷درصد کاهش داشت و به ۲هزارو۷۰۰ مدرسه رسید.

 

تعداد موسسه‌های آموزشی بر اساس سطح و نوع مدیریت مدارس: سال‌های تحصیلیِ انتخابی، از ۱۹۸۰-۸۱ تا ۲۰۱۴-۱۵.

 

مدارس ابتدایی و راهنمایی

ثبت‌نام

در پاییز سال ۲۰۱۸، حدود ۵۶.۶میلیون دانش‌آموز در مدارس دبستان و راهنمایی حاضر خواهند شد که شامل ۵۰.۷میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی و ۵.۹میلیون دانش‌آموز مدارس خصوصی می‌شود. از نظر مقطع تحصیلی، از دانش‌آموزان مدارس دولتی، ۳۵.۶میلیون در مهدکودک تا پایۀ هشتم خواهند بود و ۱۵.۱میلیون در پایه‌های نهم تا دوازدهم.

انتظار می‌رود ثبت‌نام پاییز مدارس دولتی در سال ۲۰۱۸ کمی بیشتر از ۵۰.۶میلیون ثبت‌نامِ پاییزِ سال ۲۰۱۷ باشد و بیشتر از ۴۹.۵میلیون دانش‌آموزی که در پاییز سال ۲۰۱۰ ثبت‌نام کردند. پیش‌بینی می‌شود که مجموع ثبت‌نام دبستان و راهنمایی بین پاییز سال ۲۰۱۸ تا پاییز سال ۲۰۲۸ به ۵۲.۱میلیون افزایش یابد.

از ۵۰.۷میلیون دانش‌آموزی که پیش‌بینی می‌شود در پاییز سال ۲۰۱۸ به مقاطع مهدکودک تا پایۀ دوازدهم مدارس دولتی وارد شوند، ۲۴.۱میلیون نفر سفیدپوست خواهند بود. باقیِ ۲۶.۶میلیون نفر از ۷.۸میلیون دانش‌آموز سیاه‌پوست، ۱۴.۰میلیون دانش‌آموز لاتین، ۲.۶میلیون دانش‌آموز آسیایی، ۰.۲میلیون دانش‌آموز جزایر اقیانوس آرام، ۰.۵میلیون دانش‌آموز از بومیان آمریکا و آلاسکا و ۱.۶میلیون دانش‌آموز دارای دو نژاد یا بیشتر خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود که درصد دانش‌آموزان سفیدپوست و نیز سیاه‌پوستِ ورودی به مدارس دولتی، حداقل تا پاییز سال ۲۰۲۷ همچنان کاهش داشته باشد، در حالی که پیش‌بینی‌ها اعلام می‌کنند که درصد دانش‌آموزان لاتین آسیایی و دانش‌آموزانِ دارای دو یا چند نژاد افزایش داشته باشد.

انتظار می‌رود که در پاییز سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۴میلیون کودک به مهدکودک‌های دولتی وارد شوند و ۳.۶میلیون کودک نیز به پیش‌دبستانی‌های دولتی.

انتظار می‌رود حدود ۴.۰میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی در پاییز سال ۲۰۱۸ به پایۀ نهم بروند. دانش‌آموزان معمولاً برای پایۀ نهم به دبیرستان‌های آمریکا می‌روند.

معلمان

در پاییز سال ۲۰۱۸، سیستم مدارس دولتی حدود ۳.۲میلیون معلم معادلِ تمام‌وقت استخدام خواهد کرد به‌طوری که تعداد دانش‌آموزانِ هر معلمِ معادل تمام‌وقت یا همان نسبت دانش‌آموز/معلم، ۱۶.۰ خواهد بود. این نسبت از سال ۲۰۱۰ با نرخ حدود ۱۶.۰، ثابت مانده است.

پیش‌بینی می‌شود نیم‌میلیون معلم معادل تمام‌وقت در پاییز سال ۲۰۱۸ در مدارس خصوصی مشغول باشند که در نتیجه‌اش نسبت دانش‌آموز/معلم حدود ۱۲.۳ خواهد بود که به نسبت سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۲.۲ شبیه است اما کمتر از نسبت ۱۳.۰ مربوط به سال ۲۰۱۰ است.

هزینه‌ها

پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های جاریِ مدارس دبستان و راهنماییِ دولتی برای سال تحصیلیِ ۲۰۱۸-۱۹، حدود ۶۵۴بیلیون دلار باشد. پیش‌بینی شده است که هزینه‌های جاریِ هر دانش‌آموز برای سال تحصیلیِ ۲۰۱۸-۱۹، ۱۲هزارو۹۱۰ دلار باشد.

کسب مدرک

برآورد شده است که حدود ۳.۶میلیون دانش‌آموز در سال ۲۰۱۸-۱۹ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شوند که شامل ۳.۳میلیون دانش‌آموز از مدارس دولتی و ۰.۴میلیون دانش‌آموز از دبیرستان‌های خصوصی می‌شود.

 

تحصیلات در کالج و دانشگاه

ثبت‌نام

تعداد دانشجوهای پیش‌بینی‌شدۀ ورودی به کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا در پاییز سال ۲۰۱۸، ۱۹.۹میلیون نفر است که از ۱۵.۳میلیون دانشجوی پاییز سال ۲۰۰۰ بیشتر است اما از اوج تعداد ورودی‌ها که ۲۱.۰میلیون نفر بود و در پاییزِ سال ۲۰۱۰ رخ داد، کمتر است. انتظار می‌رود مجموع ورودی‌ها بین پاییز سال ۲۰۱۸ تا پاییز سال ۲۰۲۷، تا ۲۰.۵میلیون نفر افزایش یابد.

انتظار می‌رود که زنان، اکثریت دانشجویانِ کالج‌ها و دانشگاه‌ها را در پاییز سال ۲۰۱۸ تشکیل دهند: حدود ۱۱.۲میلیون زن از ورودی‌های پاییز سال ۲۰۱۸ خواهند بود، مقایسه کنید با ۸.۷میلیون نفر مرد. به‌علاوه، انتظار می‌رود از بین ورودی‌ها تعداد بیشتری دانشجوی تمام‌وقت باشند (حدود ۱۲.۱میلیون دانشجو) در مقایسه با دانشجویانِ پاره‌وقت (۷.۸میلیون نفر دانشجو).

در پاییز سال ۲۰۱۸، حدود ۶.۷میلیون دانشجو به موسسه‌های آموزشیِ دارای دوره‌های ۲ساله خواهند رفت و ۱۳.۳میلیون نفر نیز وارد موسسه‌های دارای دوره‌های ۴ساله خواهند شد. انتظار می‌رود حدود ۱۷.۰میلیون دانشجو در مقطع کارشناسی ثبت‌نام کنند و انتظار می‌رود حدود ۲.۹ نیز در مقاطع بالاتر از لیسانس ثبت‌نام کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۸، ۱۲.۳میلیون نفر از دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌ها کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشند و ۷.۶میلیون نفر نیز ۲۵ سال و بیشتر داشته باشند. تعداد دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌ها که زیر ۲۵ سال دارند، در سال ۲۰۱۱ با تعداد ۱۲.۲میلیون نفر به اوج خود رسید و از آن زمان ثابت مانده است.

تعداد دانشجویانِ ۲۵ساله و بیشتر، در سال ۲۰۱۰ به نقطۀ اوجی مشابه رسید (با ۸.۹میلیون دانشجو) اما تعداد کلیِ ثبت‌نام‌های این گروه سنی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

کسب مدرک

انتظار می‌رود طی سال تحصیلیِ ۲۰۱۸-۱۹، کالج‌ها و دانشگاه‌ها ۱.۰میلیون مدرک کاردانی، ۱.۹میلیون مدرک کارشناسی، ۷۸۰هزار مدرک کارشناسی ارشد و ۱۸۲هزار مدرک دکتری اعطا کنند.

در سال تحصیلیِ ۲۰۱۵-۱۶، موسسه‌های آموزشی دارای مقاطع بعد از تحصیلاتِ ثانویه (دبیرستان)، ۹۳۹هزار مدرک در مقاطع کمتر از کاردانی، ۱.۰میلیون مدرک کاردانی، ۱.۹میلیون مدرک کارشناسی، ۷۸۶هزار مدرک کارشناسی ارشد و ۱۷۸هزار مدرک دکتری اعطا کردند.

 

 

پرسش‌های پرتکرار

پرسش: تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

پاسخ: در کالج فقط مدرک لیسانس اعطا می‌شود در حالی که دانشگاه هم مدرک لیسانس و هم مقاطع بالاتر را اعطا می‌کند. البته دو اصطلاح کالج و دانشگاه را به‌جای هم نیز به‌ کار می‌برند.

 

پرسش: آیا برای ورود به دانشگاه‌های ایالات متحده محدودیت سنی وجود دارد؟

پاسخ: به‌طور کلی، باید مقطع دبیرستان را به پایان رسانده و حداقل ۱۷ساله باشند.

 

پرسش: تقویم تحصیلیِ دانشگاه‌ها در ایالات متحده چگونه است؟

پاسخ: سال تحصیلی معمولاً از ماه آگوست تا ماه مِی است و در تعطیلات نیز کلاسی تشکیل نمی‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها یا از سیستم ترمی (دوترمه) استفاده می‌کنند یا از سیستم یک‌چهارمی (دانشجویان در سه ترم از مجموعِ چهار ترم شرکت می‌کنند) یا سیستم ثلثی (سه‌ترمه).

 

پرسش: تفاوت مدرک آندِرگرَجواِیت (undergraduate) و مدارک گرَجواِیت (graduate) چیست؟

پاسخ: دوره‌های آندِرگرَجواِیت پس از گذراندنِ دبیرستان آغاز می‌شوند و به کسب مدرک کاردانی (دورۀ دوساله) یا مدرک کارشناسی (دورۀ چهارساله) ختم می‌شوند. دوره‌های گرَجواِیت پس از کسب مدرک کارشناسی آغاز می‌شوند و به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد یا دکتری ختم می‌شوند.

 

پرسش: مقاطعِ آندِرگرَجواِیت چه انواعی دارند؟

پاسخ: کاردانی: دوره‌ای دوساله که به شغلی خاص ختم می‌شود یا به ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی.

کارشناسی: دوره‌ای چهار یا پنج ساله که دانشجویان واحدهای درسیِ متنوع و گسترده‌ای را می‌گذرانند.

 

پرسش: مقاطعِ گرَجواِیت چه انواعی دارند؟

پاسخ: کارشناسی ارشد: دوره‌ای دوساله که دوره‌های تخصصیِ بیشتری فراهم می‌کند.

دکتری: دوره‌ای پنج تا هشت ساله که گواهی می‌دهد دانشجو پس از تکمیل این دوره، پژوهشگر و یا استاد دانشگاه حرفه‌ای خواهد بود.

 

پرسش: آیا می‌توان مدرک حرفه‌ای گرفت بدون اینکه نیاز باشد در ابتدا مدرک کارشناسی بگیریم؟

پاسخ: بله اما این رشته‌ها بسیار گزینشی هستند و پذیرش در آن‌ها دشوار! به‌علاوه در طی دورۀ ۶سالۀ تحصیل، باید درس‌های بسیار زیاد و سخت و سنگینی را بگذرانید.

 

پرسش: آیا می‌توان هم‌زمان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفت؟

پاسخ: در دوره‌های تحصیل هم‌زمان، دانشجو تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را در سال چهارمِ کارشناسی آغاز کرده و هر دو مدرک را در زمان فارغ‌التحصیلی اخذ می‌کند.

 

پرسش: مدت دورۀ تحصیل در رشتۀ مدیریت ارشد کسب‌وکار (MBA) در ایالات متحده چقدر است؟

پاسخ: دوره‌های مدیریت ارشد کسب‌وکار معمولاً یک یا دو سال طول می‌کشند.

 

پرسش: آیا در ایالات متحده می‌توان هم‌زمان با تحصیل، شاغل بود؟

پاسخ: با اجازۀ ادارۀ دانشجویان بین‌الملل، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در سال اولِ تحصیل تا ۲۰ ساعت در هفته در خودِ دانشگاه شاغل شوند و سپس برای سال‌های بعدیِ تحصیل، برای کسب اجازه برای اشتغال در بیرون از دانشگاه، درخواست دهند.

 

پرسش: تفاوت دوره‌های آنلاین و دوره‌های آموزش از راه دور چیست؟

پاسخ: در اصل، هیچ تفاوتی ندارند.

 

پرسش: آموزش از راه دور چیست؟

پاسخ: آموزش از راه دور زمانی رخ می‌دهد که دانشجو و استاد در مکان‌های متفاوتی باشند. آموزش از طریق ایمیل، تلفن، اینترنت یا دیگر روش‌ها انجام می‌شود.

 

پرسش: آیا آموزش از راه دور در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری نیز امکان‌پذیر است؟

پاسخ: بله. برای یافتنِ دوره‌های آنلاین آموزش از دور دارای مجوز، لطفاً در وبگاه کمیسیون اعتبارسنجی آموزش از راه دور جست‌وجو کنید.

 

پرسش: آیا می‌توان از دانشگاهی خارج از ایالات متحده به دانشگاهی در ایالات متحده انتقالی بگیرم؟

پاسخ: بله، گرچه ممکن است برخی از واحدهای درسی را از دست بدهید و نیاز باشد زمان بیشتری برای تکمیل دوره و گرفتن مدرک بگذرانید.

 

پرسش: فرآیند درخواست انتقالی چیست؟

پاسخ: متقاضی باید شرایط لازمِ دانشجوی متقاضی سال‌اولی را داشته باشد و نیز هر اطلاعات تکمیلی‌ای را که دانشگاه مقصد لازم دارد، فراهم کند.

 

پرسش: مدرسۀ عالی چیست؟

پاسخ: مدارس عالی معمولاً تحت حمایت دولت هستند و فقط آموزش‌های دو سال اول از مقطع کارشناسی را ارائه می‌دهند.

 

پرسش: چرا باید به مدرسۀ عالی بروم؟

پاسخ: مدارس عالی هزینۀ کمتری می‌گیرند، سیاست‌های سهل‌گیرانه‌تری برای پذیرشِ دانشجو دارند، روابط نزدیکی با مدارس دولتی دارند و نیز بسیاری از دوره‌های لازم مرتبط با اخذ مدرک را فراهم می‌کنند.

 

پرسش: چگونه می‌توان از یک مدرسۀ عالی به دانشگاه انتقالی گرفت که دورۀ ۴سالۀ کارشناسی دارد؟

پاسخ: فرآیند انتقال بسته به مدرسه و دانشگاه متفاوت است. بهترین کار این است که دانشگاه مدّنظر را زودتر انتخاب شود  و بررسی گردد که برای انتقال چه شرایطی لازم است.

 

پرسش: چگونه می‌توان مطمئن شد که موسسه‌ای مجوز دارد؟

پاسخ: وبگاه دفتر تحصیلات پس از دبیرستان که به وزارت علوم وابسته است را جست‌وجو کنید تا مطمئن شوید موسسه‌ای مجوز دارد یا خیر.

 

پرسش: چگونه مطمئن شوم یک دورۀ آموزشیِ تخصصی دارای مجوز است؟

پاسخ: برای اطمینان از مجوز دوره‌های تخصصی، فهرست «موسسه‌های دارای مجوز برای دوره‌های پس از دبیرستان» را ببینید که شورای آموزش آمریکا تنظیم کرده است.

 

پرسش: چگونه متوجه شوم بهترین دانشگاه‌ها در آموزشِ رشته‌ای خاص، کدام‌اند؟

پاسخ: به راهنماهای کالج‌ها و دانشگاه‌ها مراجعه کنید تا ببینید هر کدام برای چه رشته‌هایی به بهترین‌بودن معروف هستند.

 

پرسش: شرایط لازم برای مهارت در زبان انگلیسی چیست؟

پاسخ: دانشگاه‌های ایالات متحده پیش از پذیرش، نتایج یک آزمونِ مهارت در زبان انگلیسی را از شما می‌خواهند تا مطمئن شوند می‌توانید به‌راحتی بخوانید و بنویسید و صحبت کنید.

 

پرسش: می‌خواهم در ایالات متحده تحصیل کنم اما مهارت چندانی در زبان انگلیسی ندارم. چه راهکاری پیش رو دارم؟

پاسخ: دوره‌های بسیاری برای فراگیریِ زبان انگلیسی در ایالات متحده و حتی آنلاین وجود دارد. به‌علاوه، از آموزشگاه‌های محل زندگی‌تان غافل نشوید.

 

پرسش: آیا دانشجویان باید واحدهای درسیِ ثابتی را بگذرانند یا هرکدام می‌توانند واحدهای درسیِ لازم برای رشته‌شان را تنظیم کنند؟

پاسخ: بستگی دارد. برخی از دوره‌های اعطای مدرک، بسیار ساختارمند هستند. دوره‌های کارشناسی بسیار تغییرپذیر هستند و گاهی اجازه می‌دهند خودتان برنامه‌تان را تنظیم کنید.

 

پرسش: چه زمانی می‌توانم رشتۀ دانشگاهیِ انتخابی‌ام را اعلام کنم؟

پاسخ: تا پایانِ سال دوم دانشکده نمی‌توانید رشتۀ انتخابیِ خود را اعلامِ رسمی کنید.

 

پرسش: کالج علوم انسانی و پایه چیست؟

پاسخ: کالج علوم انسانی و پایه، دوره‌هایی در حوزه‌های علوم انسانی، زبان، ریاضی، علوم اجتماعی و طبیعی ارائه می‌دهد و دانشجویان ۲۵-۵۰درصد از واحدهای درسیِ تخصصیِ رشتۀ خودشان را دارند.

 

پرسش: فایده‌های تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و پایه چیست؟

پاسخ: کالج علوم انسانی و پایه، فضای کوچک‌تری را فراهم می‌کند و تفکر نقادانه و مهارت‌های ارتباطی را آموزش می‌دهد که در بازار کارِ همیشه در حال تغییر، لازم‌اند.

 

پرسش: سیستم واحدهای درسی در دانشگاه‌های ایالات متحده چگونه است؟

پاسخ: واحد درسی ارزشی است که به هر دورۀ آموزشی اختصاص داده می‌شود که تعداد ساعت‌هایی را نشان می‌دهد که همۀ دانشجویانِ کلاس، هم‌زمان با استاد درس دیدار خواهند داشت.

 

پرسش: معدل (جی‌پی‌اِی) چیست؟

پاسخ: معدل (جی‌پی‌اِی) نشانگری عددی است که عملکرد آکادمیک دانشجو را نشان می‌دهد و در مقیاس ۴.۰ سنجیده می‌شود.

 

پرسش: سیستم نمره‌دهی در ایالات متحده چگونه است؟

پاسخ: نمره‌دهی با حروف الفبا عملکرد آکادمیک دانشجو را نشان می‌دهد. هر حرف الفبا ارزشی عددی دارد که برای محاسبۀ معدل (جی‌پی‌اِی) در مقیاس ۴.۰ استفاده می‌شود.

 

پرسش: در دانشگاه‌های ایالات متحده، نمره‌ها چگونه مشخص می‌شوند؟

پاسخ: معمولاً نمره‌ها با آزمون‌های کوچک، آزمون‌های میان‌ترم‌، آزمون‌های پایان‌ترم، مقاله‌ها، پروژه‌ها، حضور در کلاس و نیز فعالیت کلاسی مشخص می‌شوند.

 

پرسش: تفاوت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی چیست؟

پاسخ: بودجۀ دانشگاه‌های دولتی را دولت تامین می‌کند و این دانشگاه‌ها به‌طور کلی بزرگ‌تر و ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی هستند.

 

پرسش: آیا فرصت‌های تبادل دانشجو بین دانشگاه‌ها وجود دارد؟

پاسخ: در موسسۀ آموزشی‌ای که مشغول به تحصیل هستید، با دفتری تماس بگیرید که مسئول دوره‌های بین‌المللی است و جویا شوید که آیا موسسۀ شما توافق‌نامۀ تبادل دانشجو با دانشگاه‌های ایالات متحده دارد.

 

پرسش: چگونه دانشجوی بین‌المللی متوجه شود که آیا دانشگاهی در ایالات متحده در رشتۀ آکادمیک مشخصی از کشور او دانشجو می‌پذیرد یا خیر؟

پاسخ: همۀ دانشگاه‌های ایالات متحده درس‌های گذرانده‌شدۀ یک دانشجو را بررسی می‌کنند و ممکن است از او بخواهند با موسسه‌ای برای اعتبارسنجی مدارک تماس بگیرد.

 

پرسش: چگونه می‌توانم برای آموزش‌های حرفه‌ای در ایالات متحده درخواست دهم؟

پاسخ: موسسه‌های ایالات متحده نمی‌توانند برای دوره‌هایی همچون آموزش‌های حرفه‌ای که مدرک فارغ‌التحصیلی اعطا نمی‌کنند، گواهی واجد شرایط‌بودن دانشجویانِ غیرمهاجر (I-20 form) صادر کنند. مدرسه‌های عالی، دوره‌های فنی/حرفه‌ای برای اخذ مدرک کاردانی ارائه می‌دهند.

 

گرین‌کارت مدرکی است که به شهروندانِ غیرآمریکایی حقِ اقامتِ دائم در ایالاتِ متحده ی آمریکا را می دهد. بسیاری از مردمِ کشورهای دیگر به دنبالِ گرین کارت هستند زیرا با آن می توانند در هر کجای ایالاتِ‌ متحده ی آمریکا به طورِ قانونی زندگی و کار کنند و پس از سه یا پنج سال سزاوارِ حقِ شهروندی در این کشور بشوند.

هر ساله، دولتِ آمریکا بیش از یک میلیون گرین کارت صادر می کند که اکثرِ آنها به اعضای خانواده ی شهروندانِ آمریکایی و دارندگانِ کنونیِ گرین کارت تعلق می گیرد. گروهِ بعدی که بیشترین گرین کارتها را نصیبِ خود می کنند کسانی هستند که از دیگر کشورها به دنبالِ یافتنِ شغل در ایالاتِ متحده ی آمریکا هستند. کسانی که گرین کارت می گیرند از حقوق، منافع و امتیازاتِ اقامتِ دائم در آمریکا بهره مند می شوند. از این افراد با عنوانِ «ساکنانِ دائمِ قانونیِ آمریکا» یا دارندگانِ گرین کارت یاد می شود. حدودِ ۱۳٫۲ میلیون دارنده ی گرین کارت وجود دارد که از میانِ آنها، ۸٫۹ میلیون نفر واجدِ شرایطِ شهروندی در آمریکا هستند و حدودِ ۶۵۰۰۰ تن از آنان در نیروهای مسلحِ آمریکا مشغول به خدمت می باشند.

مطالب مرتبط