وسعت اقتصادی هریک از ایالت‌های آمریکا چقدر است؟
۲۵ خرداد ۱۳۹۹
موسسه ی بروکینگز
۲۵ خرداد ۱۳۹۹
وسعت اقتصادی هریک از ایالت‌های آمریکا چقدر است؟
۲۵ خرداد ۱۳۹۹
موسسه ی بروکینگز
۲۵ خرداد ۱۳۹۹

موسسه ی آمریکایی اینترپرایز

موسسه امریکایی اینترپرایز در سال ۱۹۳۸ توسط شماری از تاجران نیویورک در این شهر پایه گذاری شده است. در سال ۱۹۴۳ و در اوج جنگ جهانی دوم با نام «موسسه امریکن اینترپرایز» نامگذاری گردیده و مقر آن به واشینگتن انتقال یافت. به این ترتیب موسسه امریکایی اینترپرایز به طور رسمی کار خود را در شرایطی آغاز کرد که نیاز جدیدی به برنامه­ریزی امنیتی ایجاد شده بود.

ضرورت مقابله با اتحاد شوروی در دوران بعد از جنگ دوم جهانی، در بنیان­های تفکر نهادهای امنیتی امریکا و موسسه اینترپرایز نهادینه گردیده است. در دوران بعد از جنگ سرد نیز موسسه اینترپرایز تلاش نمود تا شکل جدیدی از تهدید را در مطالعات راهبردی خود مورد توجه قرار دهد.

از سال­های دهه­ی ۱۹۸۰ هیچ موسسه­ای مانند «موسسه­ی امریکایی اینترپرایز» دارای اندیشه و رویکردهای محافظه­کارانه نبوده است. این موسسه در دوران جنگ سرد، مرکز رویارویی با اتحاد شوروی بود. افرادی همانند «مایکل لدین» در این موسسه فعالیت داشته و به عنوان مرکزیت جدال فکری علیه نیروهای متعارض تلقی می­شدند.

در شرایط موجود، ریاست موسسه­ ی یاد شده را «کریستوفر دیموس» عهده­دار است. وی در زمره­ی محافظه­کارانی محسوب می­شود که امکان جدال با هر نوع تهدیدی را امکان­پذیر می­داند. از سوی دیگر این موسسه بیشترین تهدیدهای ضد ایرانی را تاکنون عهده­دار بوده و پروژه­های زیادی را درباره­ی با ایران تنظیم نموده است.

مایکل لدین یکی ازاصلی­ترین تحلیلگران موسسه امریکن اینترپرایزاست. اگرچه نامبرده در مراکز تحقیقاتی دیگری همانند بنیاد دموکراسی امریکا فعالیت دارد، اما محور اصلی فعالیت­های پژوهشی وی در موسسه مطالعات امریکن اینترپرایز است. رویکرد ارایه شده توسط برخی از نظریه پردازانی همانند مایکل لدین معطوف به مقابله و تضاد همه جانبه با ایران است. مایکل لدین در این موسسه از سال­های جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی به انجام فعالیت­های راهبردی مبادرت می­ نمود.

مایکل لدین در «بنیاد دفاع از دموکراسی» دارای عنوان «دانشور آزادی» است و علت اعطای این لقب را می­توان فعالیت­های گسترده تئوریک مایکل لدین در مقابله با کشورهایی همانند ایران دانست. کشورهایی که دارای رویکرد انتقادی نسبت به سیاست امنیتی امریکا هستند. مایکل لدین نه تنها مخالف موضوعات راهبردی جمهوری اسلامی از جمله قابلیت­های هسته­ای می­باشد، بلکه بر این موضوع تاکید دارد که مقابله با ایران باید از طریق براندازی ساختار سیاسی انجام پذیرد.

رویکرد مایکل لدین را می­توان براساس سیاست مقابله و براندازی ساختاری جمهوری اسلامی ایران دانست. نامبرده بر این اعتقاد است که «تمامی مشکلات امریکا از این رژیم است. اگر رژیم ایران را تغییر بدهی، مشکل هسته­ای قابل مدیریت می­شود. اما اگر اجازه دهیم روحانیون در جای خود باشند، آنگاه سلاح­های هسته­ای به طور مستقیم، ما و دوستانمان و متحدانمان را تهدید خواهد کرد. بدین ترتیب مخاطرات آن جنگ تروریستی که در سال ۱۹۷۹ با امریکا آغاز نموده­اند، افزایش خواهد یافت».

مراکز پژوهشی ایالات متحده عموما دارای رویکرد امنیتی می­باشند. چنین رویکردی انعکاس نگرش کاربردی حوزه سیاست، قدرت، امنیت و پژوهش راهبردی است. در بین مراکز تحقیقاتی امریکا که دارای رویکرد کاربردی می­باشند، «موسسه امریکن اینترپرایز» از جایگاه و اعتبار ساختاری ویژه­ای برخوردار است. این موسسه معروف به پدرخوانده نهادهای فکری دست راستی در امریکا بوده که بسیاری آن را پرنفوذترین مرکز مطالعاتی نومحافظه­کاران می­دانند. موسسه­ای که همواره بر سیاست­های کاخ سفید دارای تاثیرگذاری و اثربخشی بوده است.

به طور کلی، امریکن اینترپرایز از جمله نهادهای نومحافظه­کاری است که مذاکره با کشورمان را به منزله مشروعیت بخشیدن به ماهیت ضد امریکایی و ضد اسرائیلی جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرده و غالب کارشناسان آن بر این عقیده هستند که تنها باید از طریق حمله نظامی و تغییر نظام اسلامی در ایران، مشکلات میان ایران و غرب را حل و فصل کرد.

شاید یکی از مهمترین اقدامات موسسه امریکن اینترپرایز در راستای مقابله با کشورمان راه اندازی سایت «ایران تِرَکِر» (ردیاب ایران) دانست. این سایت در ۲۷ آوریل ۲۰۰۹ (۷ اردیبهشت ۱۳۸۸) و یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران فعالیت خود را آغاز نموده است. سایت پژوهشی ـ تحلیلی ردیاب ایران تلاش دارد تا موضوعات مربوط به ایران را پیگیری نموده و مخاطبانی را در داخل جامعه ایران شناسایی نماید. این سایت نخستین ابتکار «پروژه تهدیدات حیاتی» به سرپرستی فردریک کیگان می­باشد با هدف رصد کامل و به روز تحولات ایران از جمله انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات هسته­ای با کشورمان راه اندازی گردید.

فعالیت­های نظامی، روابط خارجی، برنامه هسته­ای سیاست ایالات متحده و تهدیدات مرتبط، بخش­های مختلف این سایت هستند. با توجه به زمان راه اندازی سایت مذکور و اهداف اعلامی آن، به نظر می­رسد که بانیان آن از قبل، وقوع تحولات پس از برگزاری انتخابات در ایران را پیش بینی می کردند. دانیل پلتکا، علی آلفونه و مایکل روبین نیز از همکاران کیگان در این ابتکار هستند.

در درون سایت ردیاب ایران، بخشی تحت عنوان «پایگاه داده­های تجارت جهانی در ایران» راه اندازی شده است که در آن با استفاده از اخبار رسانه­ها، همکاریها و قراردادهای منعقده کشورها و شرکت­های بین المللی با ایران به صورت دسته بندی آورده شده است. در این بخش همچنین می­توان با انتخاب نام کشور یا شرکت طرف قرارداد به طور مشخص اطلاعات حتی شرکت طرف قرارداد آنها در ایران را نیز مشاهده کرد. تمامی فعالیت­های یاد شده بیانگر آن است که سایت­های پژوهشی آمریکا تلاش دارند تا موقعیت ایران را به گونه­ای کامل مورد شناسایی و ارزیابی امنیتی قرار دهند.

مطالب مرتبط