۶ واقعیت در مورد بارداری و زایمان در آمریکا
۳ فروردین ۱۳۹۹
نیویورک تایمز : تلاش پمپئو برای حمله نظامی به نیروهای ایران ناکام ماند
۳ فروردین ۱۳۹۹
۶ واقعیت در مورد بارداری و زایمان در آمریکا
۳ فروردین ۱۳۹۹
نیویورک تایمز : تلاش پمپئو برای حمله نظامی به نیروهای ایران ناکام ماند
۳ فروردین ۱۳۹۹
 
آمریکا 360

مردم آمریکا چه کشورهایی را دشمن خطرناک خود می پندارند؟



منبع : گالوپ ، 22 فوریه 2016
 
آمریکا 360

مردم آمریکا چه کشورهایی را دشمن خطرناک خود می پندارند؟



منبع : گالوپ ، 22 فوریه 2016
 

آمریکا در جایگاه پرمخاطره ای قرار دارد. ممکن است آمریکا یک ابرقدرت جهانی به حساب بیاید  اما سایر کشورها هم چندان از این کشور عقب نیستند. کشورهای رقیب آمریکا در شرایطی هستند که به زودی در زمینه ی قدرت نظامی، تکنولوژی و اقتصادی به آمریکا خواهند رسید و این باعث شده بسیاری از مردم این کشور عصبی و نگران باشند.

اما اگر از یک آمریکایی بپرسند بزرگ ترین رقیب یا حتی بزرگ ترین دشمن آمریکا را نام ببرد، در پاسخ چه می گوید؟ این روزها پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. با شنیدن این سوال احتمالا چند گزینه به ذهن آن ها می آید. این دوره دوره ی جنگ سرد نیست که بگوییم اتحاد جماهیر شوروی خطری واضح و مبرهن برای آمریکا در عرصه ی بین المللی است؛ حتی دوره ی جنگ های جهانی هم نیست که بتوان حامیان و هواداران آمریکا را خط کشی و مشخص کرد.

پس بزرگ ترین رقیب یا دشمن آمریکا کدام کشور است؟ نتایج نظرات و آرائی که در سال 2016 توسط Gallup جمع آوری شده نشان می دهد آمریکایی ها در پاسخ به این سوال بر چند کشور مشخص تاکید دارند. در اوایل سال 2016 Gallup  از بیش از هزار نفر خواست بزرگ ترین دشمن آمریکا را نام ببرند. نتایج این نظرخواهی گسترده (با توجه به رتبه بندی فهرست ذیل) چندان تعجب آور نبوده است، اما در میان پاسخ ها گزینه هایی وجود دارد که ممکن است به نظرتان جالب بیاید.

بزرگ ترین دشمن آمریکا کدام کشور است؟ فهرست ذیل اسامی کشورهایی است که اکثر آمریکایی ها در نظرخواهی Gallup بدانها اشاره کرده اند.

سوریه

4 درصد از آمریکایی ها از سوریه به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند

سوریه درگیر یک بحران است و در چند سال اخیر همواره تیتر اصلی چرخه های خبری دنیا بوده است. شاید به همین دلیل است که 4 درصد از آمریکایی ها این کشور را خطرناک ترین دشمن دنیا می دانند و نام آن را در این فهرست قرار داده اند. اما سوریه از شرایط پیچیده ای برخوردار است و در حالی که سوریه موضع دوستانه یا خصمانه ی مشخصی در مقابل آمریکا ندارد، مردم این کشور برخورد خوبی با آمریکایی ها دارند. بنابراین نمی توان به راحتی به سوری ها برچسب "آدم بدها" را زد.

افغانستان

4 درصد از آمریکایی ها از افغانستان به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند

افغانستان هم همانند سوریه گزینه ی عجیبی است که در این فهرست جای گرفته است و همچنین درست مانند سوریه، شمار کسانی که معتقد بودند این کشور خطرناک ترین دشمن آمریکاست 4 درصد بوده است. علت این امر شاید ناکامی آمریکا در افغانستان در طولانی ترین جنگ تاریخ خود که این روزها کم کم دارد شانزده ساله می شود باشد.

اما علت حضور نظامی ما در افغانستان خود این کشور نیست و آمریکا هیچ هدف مشخص و استراتژی برای خروج از درگیری های این کشور ندارد؛ درست همانند وضعی که در سوریه با آن دست و پنجه نرم می کند.

عراق

5 درصد از آمریکایی ها از عراق به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند .

ما تقریبا دو بار در طول سی سال گذشته با عراق وارد جنگ شدیم و با این حال هنوز 5 درصد از آمریکایی هایی که در نظرسنجی Gallup شرکت کرده اند این کشور را بزرگ ترین دشمن آمریکا می دانند.

قضاوت در مورد عراق هم درست همانند قضاوت در مورد سوریه و افغانستان دشوار است. دولت صدام یزید سقوط کرد و دولتی جای آن را گرفت که رویکرد دوستانه تری با آمریکا دارد. جنگ در عراق به پایان رسیده، اما مبارزه همچنان ادامه دارد. شرایط این کشور نیز همچون شرایط سوریه و افغانستان بسیار پیچیده است.

داعش (در هر کجا که باشد)

5 درصد از آمریکایی ها از داعش به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند

هرچند دولت اسلامی عراق و شام اساسا یک دولت یا کشور نیست، اما از آنجایی که 5 درصد از کسانی که در نظرسنجی Gallup شرکت کرده اند آن را بزرگ ترین دشمن آمریکا می دانند در این فهرست جای گرفته است. در واقع این شرکت کنندگان عقیده داشتند هر کشوری که داعش در آن وجود داشته باشد

چین

12 درصد از آمریکایی ها از چین به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند .

از دهه ی 1950 تا به حال آمریکا هیچ درگیری نظامی با چین نداشته است و این روزها چین بیشتر از هر چیز دیگر رقیب اقتصادی آمریکا به شمار می رود و لاغیر. اگرچه این دو کشور روابط اقتصادی تنگاتنگ و هوشمندانه ای دارند که می تواند عامل اصلی ادامه ی روابط صلح آمیزشان باشد، اما ممکن است این شرایط دچار تغییر شود. کابینه ی آمریکا سیگنال های ضد و نقیضی از روابط دو کشور را به نمایش می گذارد، اما به هر حال 12 درصد از مردمی که در نظرسنجی مذکور شرکت کرده اند چین را بزرگ ترین تهدید آمریکا می دانند.

ایران

14 درصد از آمریکایی ها از ایران به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند

حالا داریم به هسته ی واقعی این نظرسنجی می رسیم. 14 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی ایران را بزرگ ترین رقیب آمریکا دانسته اند و برای اکثر مردم دلیل این امر واضح است. ایران همواره همچون استخوانی در گلوی آمریکا بوده است؛ هرچند هنوز هیچ درگیری نظامی گسترده ای بین دو کشور رخ نداده است. درگیری های این دو کشور درست همانند درگیری آمریکا با روسیه و چین میان نمایندگان آنها صورت می گیرد. توافقات هسته ای اخیر که در زمان دولت اوباما میان دو کشور منعقد شد به بسیاری از مردم این نوید را داد تا شاید روابط میان دو کشور رو به بهبودی برود، اما ظواهر امر حاکی از آن است که در چند سال اخیر رهبران هر دو کشور تغییر رویه داده اند.

روسیه

15 درصد از آمریکایی ها از روسیه به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند

درباره ی رابطه ی آمریکا با روسیه می توان نکات منفی بسیاری را ذکر کرد؛ اما ذکر همین نکته که انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و واکنش کابینه ی ترامپ به دخالت روسیه در این انتخابات هم کمکی به این وضعیت بد نکرده کفایت می کند. در اوایل سال 2016، 15 درصد از کسانی که در نظرسنجی Gallup شرکت کردند از روسیه به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا یاد کردند. حالا با گذشت چند سال قطعا تعداد افرادی که چنین نگرشی دارند افزایش یافته است.

کره شمالی

16 درصد از آمریکایی ها از کره شمالی به عنوان خطرناک ترین دشمن آمریکا نام برده اند

کشوری که احتمالا این روزها بیشترین آراء پاسخ دهندگان به ساول موردنظر را به خود اختصاص می دهد، کره ی شمالی است. در طول یک سال گذشته رهبران آمریکا و مقامات رسمی کره ی شمالی به صورت مداوم در حال بحث و جدل بوده اند. در تمام این مدت کره ی شمالی مشغول ارتقاء تکنولوژی موشک هسته ای بود. به همین دلیل است که این کشور در صدر فهرست بزرگ ترین دشمنان آمریکا قرار گرفته و ممکن است مدت ها در همین جایگاه باقی بماند.
 

مطالب مرتبط