پلوسی: به دلیل همه گیری کرونا، در شرایط اقتصادی اضطراری هستیم
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
یک چهارم آمریکایی ها از پس خرید داروهایشان به سختی بر می آیند
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
پلوسی: به دلیل همه گیری کرونا، در شرایط اقتصادی اضطراری هستیم
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
یک چهارم آمریکایی ها از پس خرید داروهایشان به سختی بر می آیند
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
 

ایالات متحده آمریکا کشوری است متشکل از 50 ایالت مستقل در بخش شمالی قاره ی آمریکا به اضافه ی شانزده قلمرو و بخش کلمبیا (واشنگتن دی سی). این کشور سومین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین و هند است و از لحاظ مساحت چهارمین کشور جهان بعد از روسیه، کانادا و چین به شمار می رود.

واقعیت هایی درباره ی ایالات متحده

1. علاوه بر "ایالات متحده ی آمریکا" این کشور را با عناوینی از جمله "ایالات"، "ایالات متحده"، "یو اس آ" و "آمریکا" نیز خطاب می کنند.

2. در سال 1783 ایالات متحده موفق شد به اولین کشوری تبدیل شود که توانسته خود را از قدرت های اروپایی مستقل کند.

3. آیا می دانستید GPS برای نخستین بار توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا راه اندازی شد و مورد استفاده قرار گرفت؟ جی چی اس یا سیستم موقعیت یابی جهانی ابزاری همگانی است که امکان موقعیت یابی، مسیریابی و زمانبندی طی مسافت (PNT) را برای کاربرانش مهیا می کند. این سیستم متشکل از سه بخش است: بخش فضا، بخش کنترل و بخش کاربری. بیشتر در مورد جی پی اس بدانید.

4. اولین نسخه ی قانون اساسی آمریکا در سال 1788 به منصه ی اجرا درآمد. شرط تصویب این قانون که طرح اولیه ی آن در سال 1787 مطرح و ارائه شده بود، رای مثبت حداقل 9 ایالت بود. دلاور به عنوان اولین ایالت و نیوهمپشایر به عنوان نهمین ایالت به تصویب این قانون رای مثبت داده و در نتیجه این قانون تصویب شد.

5. پرچم فعلی آمریکا توسط یک دانش آموز دبیرستانی به نام رابرت جی هفت طراحی شده است.

6. بر روی پرچم کشور آمریکا 13 خط وجود دارد که نمادی از 13 مستعمره ی اصلی این کشور بوده؛ و پیش از این 13 ستاره در یک دایره گرد هم آمده بودند که البته امروزه تعداد این ستاره ها به 50 رسیده و نمادی از 50 ایالت آمریکا محسوب می شود. 17 نسخه ی متفاوت از طرح اصلی این پرچم در دست است.

7. ایالات متحده در حال حاضر بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان از لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی و دومین قدرت اقتصادی جهان از لحاظ سطح برابری قدرت خرید محسوب می شود. همچنین این کشور سومین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین و هندوستان است.

8. آیا می دانستید که نخستین بارقه های انقلاب آمریکایی در رود آیلند به وجود آمد؟ زیرا در این ایالت بود که نخستین کارخانه ی نخریسی که با استفاده از نیروی آب راه اندازی شده بود در دهه ی 1790 آغاز به کار کرد.

9. آیا می دانستید که ایالات متحده صاحب بزرگ ترین ذخایر ذغالسنگ است؟ هرچند رکورد بزرگترین مصرف کننده و تولیدکننده ی ذغالسنگ متعلق به چین است.

10 عبارت "ایالات متحده ی آمریکا" برای نخستین بار توسط یک شخص ناشناس در روزنامه ی ویرجینیا گزت در ویلیامزبورگ ویرجینیا و در تاریخ 6 آپریل 1776 مورد استفاده قرار گرفت.

11. آیا می دانستید که بیش از یک سوم شهروندان بالغ ایالات متحده مبتلا به اضافه وزن هستند؟ مشکل اضافه وزن سالانه 147 بیلیون دلار هزینه برای شهروندان آمریکایی برمی دارد. در بین ایالات این کشور کلرادو از کمترین نرخ ابتلا به اضافه وزن برخوردار است.

12.ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری طوفان های طبیعی را تجربه می کند. به طور میانگین آمریکا هر ساله میزبان بیش از 1000 طوفان است.

13. آلاسکا و فلوریدا به ترتیب صاحب طولانی ترین خطوط ساحلی در میان ایالات آمریکا هستند.

14. آیا می دانستید کشف طلا در سال 1948 در ساترز میل در نزدیکی ساکرامنتوِ کالیفرنیا رخ داد؟ جالب است که بدانید تا سال 1850، تقریبا 300 هزار مهاجر به این منطقه سفر کردند تا شانس و بخت خود را برای یافتن طلا آزمایش کنند.

15. ایالات متحده ی آمریکا صاحب بزرگ ترین ارتش نیروی هوایی دنیاست. ارتش نیروی هوایی آمریکا که در تاریخ 18 سپتامبر 1947 تاسیس شده، با در اختیار داشتن بیش از 5369 هوپیمای نظامی پیشرفته ترین نیروی هوایی جهان از لحاظ تکنولوژیک است.

16. مایکل فلپز، شناگر بازنشسته ی آمریکایی پرافتخارترین و موفق ترین ورزشکار تاریخ المپیک است. او در مجموع موفق به کسب 28 مدال شده و تنها در مسابقات بجینگ 2008، 8 مدال طلا کسب کرده است.

17. یادمان کوهستان راشمور در ایالات متحده شامل سردیس چهار رئیس جمهور سابق آمریکا (جرج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور رزولت و آبراهام لینکلن) است.

 

18. ایالات متحده (با مساحتی بالغ بر 9 میلیون و 833 هزار و 517 کیلومتر مربع) بیش از دو برابر کل اتحادیه ی اروپا (شامل 4 میلیون و 475 هزار و 757 کیلومتر مربع) مساحت دارد.

19. نخستین سرشماری در آمریکا در سال 1790 انجام شد. سرشماری در این کشور هر ده سال انجام می شود و در جریان آن تمامی کسانی که در این کشور زندگی می کنند شمرده می شوند.

20. علیرغم اینکه ایالات متحده هیچگونه زبان رسمی ندارد، اما زبان اسپانیایی دومین زبانی است که بیشترین استفاده را در میان مردم این کشور دارد.

21. بحران بزرگ که از سال 1929 تا سال 1939 به طول انجامید، بدترین بحران اقتصادی در تاریخ آمریکا به شمار می رود. دلایل این رکود اقتصادی افزایش بی محابای قیمت سهام، کاهش میزان تولید و همچنین افزایش نرخ بیکاری بود. در واقع سقوط ناگهانی قیمت سهام به سرعت باعث ایجاد بحران اقتصادی شد که در نهایت به بیکار شدن میلیون ها نفر، کاهش میزان تولید و ورشکستگی بیش از نیمی از بانک های آمریکا منجر شد.

22. در سال 1800 حداکثر جمعیت آمریکا 5 میلیون و 309 هزار نفر بود؛ اما در سال 1850 این عدد به 23 میلیون و 191 هزار و 867 نفر رسید.

23. آمریکا در نتیجه ی شکست بریتانیای کبیر در جنگ انقلاب آمریکایی و اجماع سیزده مستعمره ی سابق بریتانیا شکل گرفت. در چهارم جولای سال 1776 اعلامیه ی استقلال این کشور رسما منتشر شد.

24. در سال 2008، باراک اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست ایالات متحده بر منصب ریاست جمهوری تکیه زد. وی در سال 2012 مجددا پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد و در دوره ی بعد توسط دونالد ترامپ کنار زده شد.

25. آیا می دانستید لس آنجلس بدترین وضع ترافیکی را در بین ایالات آمریکا دارد؟ جا دارد اشاره کنیم که الون ماسک سعی دارد با استفاده از طرح های جدیدش در مجموعه ای تحت عنوان "The Boring Company" این مشکل را رفع کند. اولین تونل آزمایشی این طرح در هاثورن کالیفرنیا به اجرا درآمده تا کارآمدی سیستم حمل و نقل مدنظر کمپانی مذکور به وسیله ی آن آزموده شود. با مراجعه به این سایت اطلاعات بیشتری در رابطه با این تونل کسب کنید.

26. جمعیت آمریکا زیاد است اما با در نظر گرفتن گستره ی مساحت این کشور، نسبتا از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است.

27. دره ی مرگ پایین ترین (پست ترین) نقطه ی واقع شده در قاره و مت مکینلی مرتفع ترین نقطه ی آمریکای شمالی است.

28. ایالات متحده بزرگ ترین مصرف کننده ی کوکائین است و مقدار کوکائین مصرفی این کشور از کلمبیا وارد می شود.

29. جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور ایالات متحده بوده است.

30. در غرب ایالات متحده اقیانوس آرام و در شرق آن اقیانوس اطلس قرار گرفته است. مکزیک در جنوبی ترین نقطه ی کشور قرار گرفته و به همین دلیل از طریق سایر کشورهای آمریکای جنوبی با آن مرتبط است.

31. پهنای افقی ایالات متحده 2860 مایل و پهنای عمودی آن 1582 مایل است. هاوایی پهن ترین ایالت این کشور از شرق تا غرب آن است.

32. آیا می دانستید که پارک ملی اورگلادز آمریکا تنها اکوسیستم در تمام جهان است که تمساح ها و کروکدیل های آن در کنار هم زندگی می کنند؟

33. مرکز جغرافیایی 48 ایالت همجوار آمریکا در 39°50 شمالی و 98°35 جنوبی واقع شده است؛ اما مرکز جغرافیایی تمامی ایالات متحده (با در نظر گرفتن آلاسکا و هاوایی که با سایر ایالات همجوار نیستند) در نقطه ای از شمال شرقی بل فورچه واقع در داکوتای جنوبی واقع شده است.

34. ایالات متحده 16 قلمرو دارد که از این بین 5 ایالت (پورتو ریکو، گوام، جزایر ماریانای شمالی، جزایر ویرجین آمریکا، و ساموئای آمریکایی) دارای سکنه هستند. این پنج ایالت به عنوان قلمروهای ادغام نشده ی آمریکا ثبت شده اند. 11 قلمروی دیگر این کشور که خالی از سکنه هستند عبارتند از باجو نووو بانک، جزیره ی بیکر، جزیره ی هولند، جزیره ی جارویس، جانستون آتول، کینگمن ریف، جزایر میدوی، جزیره ی ناواسا، پالمیرا آتول، سرانیلا بانک و جزیره ی وِیک (این جزایر هیچ سکنه یا جمعیت بومی نداشته اند).

35. آیا می دانستید که لایحه ی ثبت حقوق انحصاری در سال 1790 در فیلادلفیا تصویب شد؟

36. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آبراهام لینکلن تنها رییس جمهور آمریکا بود که از امتیاز حق انحصاری و یک خودروی سالون برخوردار بود.

37. آیا می دانستید که تا پیش از سال 1776 ایالات متحده اساسا یک کشور به شمار نمی رفت؟ ایالات مستقل آن در حقیقت مستعمرات امپراتوری بریتانیا بودند؛ تا اینکه سیزده مستعمره با یکدیگر متحد شدند تا کشور جدیدی را تشکیل بدهند. نخستین حضور بریتانیایی ها در قاره ی آمریکا به سال 1607 در جیمزتاون ویرجینیا برمی گردد.

38. آیا می دانستید که ایده های اصولی اعلام استقلال آمریکا به عنوان یک کشور جدید و مستقل توسط کمیته ای پنج نفره متشکل از توماس جفرسون، بنجامین فرانکلین، رابرت لیوینگستون، جان آدامز و راجر شرمن مطرح شد؟ البته امتیاز و اعتبار نگارش متن بیانیه معمولا به توماس نسبت داده می شود.

39. در پشت کاغذ بیانیه ی اعلام استقلال چند کلمه به صورت دستنویس نوشته شده است "بیانیه ی اصلی اعلام استقلال/ به تاریخ چهارم جولای 1776". البته هویت صاحب این دستخط مشخص نیست. 200 کپی از این بیانیه گرفته شد که نسخه ی اصلی آن در آرشیو ملی واقع در واشنگتن دی سی نگهداری می شود.

40. از میان 45 رئیس جمهور ایالات متحده، 4 رئیس جمهور در دفتر کارشان ترور شدند.

41. ایالات متحده اولین کشوری است که اقدام به ساخت سلاح هسته ای کرد و همچنین تنها کشوری است که تا به حال از این سلاح استفاده کرده است.

42. ایالات متحده و روسیه هر دو مدعی اند که نخستین کشوری هستند که افتخار فرود بر کره ی ماه را برای نخستین بار در تاریخ ( سال 1969) از آن خود کرده اند.

43. آیا می دانستید که ایالات متحده، آلاسکا را در سال 1867 تنها در ازای 2/7 میلیون دلار از روسیه خرید؟

44. بعد از مسیحیت و یهودیت، اسلام سومین دین مردم آمریکا (از لحاظ شمار مسلمانان) به شمار می رود.

45. مرگ سه رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ چهارم جولای اتفاق افتاده است. توماس جفرسون و جان آدام در چهارم جولای 1826 و جان مونرو در تاریخ چهارم جولای 1831 از دنیا رفتند.

46 یادمان چهار وجهی تنها نقطه در آمریکاست که میان چهار ایالت (یوتا، کلرادو، آریزونا و نیومکزیکو مشترک است.

47. آیا می دانستید که نسلون ماندلا تا سال 2008 در واچ لیست ترور ایالات متحده قرار داشت؟

48. بر اساس عنوان سوم کد (قانونی رسمی) ایالات متحده، رئیس جمهور این کشور سالانه 400 هزار دلار درآمد خواهد داشت.

49. اولین عملیات استخراج نفت در سال 1859 در نزدیکی تیتاسویل پنسیلوانیا انجام شد.

50 نخستین عمل پیوند قلب مصنوعی در سال 2001 در بیمارستان یهودی دانشگاه لوئیس ویل در ایالت کنتاکی بر بدن مردی که قلبش از کار افتاده بود انجام شد و موفقیت آمیز بود .

51 آیا می دانستید یک شرکت آمریکایی در تلاش است که اقامتگاهی برای انسان ها در کره ی مریخ بسازد؟ سفر به مریخ از مبداء زمین حدود 7 ماه طول می کشد. شرکت های Musk و SpaceX پیشنهاد داده اند که انجام زیرسازی های لازم برای حمل و نقل به مریخ و در نتیجه تسهیل تسخیر این سیاره را عهده دار شوند.

52. آیا می دانستید که پارک ملی یلواستون (با 8991 کیلومتر مساحت) نخستین پارک ملی آمریکا به شمار می رود؟ این پارک در سال 1872 تاسیس شد در حالی که مرکز خدمات پارک های ملی در سال 1916 بنیان نهاده شد.

53. ایالات متحده یکی از 17 کشور مگادایورس جهان است (مگادایورس به معنی تنوع و گوناگونی زیاد است و به کشورهایی اطلاق می شود که اکثریت گونه های گیاهی و جانوری جهان و تعداد زیادی از گونه های بومی در آن یافت می شود). 16 کشور دیگر اعم اند از استرالیا، برزیل، چین، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، هند، اندونزی، ماداگاسکار، مالزی، مکزیک، گینه نو، پرو، فیلیپین، آفریقای جنوبی و ونزوئلا.

54. جنگ داخلی آمریکا بین سال های 1861 تا 1865 و به این علت رخ داد که 11 ایالت جنوبی آمریکا (کارولینای جنوبی، می سی سی پی، فلوریدا، آلاباما، جرجیا، لوئیزیانا، تگزاس، ویرجینیا، آرکانزاس، تنسی و کارولینای شمالی) اتحادیه ی ایالات را ترک کرده و ایالات موتلفه آمریکا را تشکیل دادند. این جنگ در زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکلن (شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا) رخ داد. لینکلن نماینده ی حزب جمهوری خواه بود که شدیدا مخالف برده داری بود و به محض انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور، 7 ایالت جنوبی کشور، ایالات موتلفه آمریکا را تشکیل دادند. بیش از سه میلیون سرباز در طول این جنگ در جبهه ی ایالات متحده و موتلفه در مقابل یکدیگر جنگیدند. هدف نخست این جنگ لغو برده داری در منطقه بود.

55. ایالات متحده آمریکا با روسیه، کوبا، و باهاما مرز آبی مشترک دارد.

56. آیا می دانستید که ایالات متحده 50 ایالت دارد نه 52 ایالت؟ افسانه های بسیاری وجود دارد که بر اساس آنها ایالات متحده صاحب 52 ایالت است. اما پرچم آمریکا 50 ستاره دارد که هر ستاره نمادی از یک ایالت است.

57. نخستین خط مونتاژ متحرک جهان برای تولید انبوه اتومبیل های کامل در اول دسامبر سال 1913 در آمریکا توسط مرد افسانه ای بازار تجارت و صنعت؛ هنری فورد تاسیس شد.

58. رسوایی واترگیت در 17 ژوئن سال 1972 و پس از دستگیری چند دزد که در تلاش بودند برخی پرونده ها ی مهم و تلفن های شنود را از دفتر کمیته ی ملی دموکراتیک واقع در واشنگتن دی سی بدزدند رخ داد. کمی بعد این سرقت توطئه آمیز به رئیس جمهور نیکسون که در آن برهه ی زمانی سرگرم راه اندازی کمپین انتخاباتی برای دور دوم ریاست جمهوری اش بود ربط پیدا کرد. در آگوست 1974 با ثابت شدن نقش نیکسون در توطئه ی مذکور، وی استعفای خویش را اعلام کرد.

59. آیا می دانستید بیش از 3 میلیون نفر در جنگ ویتنام کشته شدند که 58هزار نفر از آنان آمریکایی بوده اند؟ این جنگ در ادامه ی درگیری های میان ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی صورت گرفت. در طول این جنگ ایالات متحده از ویتنام جنوبی حمایت کرد که متاسفانه با شکست مواجه شد.

60. شرکت اپل در سال 1984 از اولین نسخه ی کامپیوترهای شخصی اش تحت عنوان مکینتاش رونمایی کرد. امروز سهام این شرکت بیش از 1 تریلیون دلار ارزش دارد و دومین شرکت تجاری عمومی است که توانسته به چنین جایگاهی برسد. اولین شرکتی که سهامش ارزش 1 تریلیون دلار را رد کرد، شرکت Oil Giant PetroChina بود که در سال 2007 به این جایگاه رسید؛ هرچند مدت زمان این موفقیت بسیار کوتاه بود.

61. ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده ی انرژی هسته ای است؛ در حالی که فرانسه بزرگ ترین سهم را در تولید انرژی الکتریکی تولید شده از انرژی هسته ای را دارد.

62. ایالات متحده در 61 پایگاه هسته ای که در 30 ایالت خود دارد، 99 راکتور هسته ای تجاری فعال دارد. این راکتورهای هسته ای به طور متوسط 37 سال سن دارند که قدیمی ترین آنها فعالیت تجاری خود را در سال 1969 آغاز کرده است. ایالت ایلینویس با داشتن 11 راکتور در 6 پایگاه هسته ای صاحب بیشترین تعداد راکتور است. همچنین بزرگ ترین راکتور آمریکا در می سی سی پی واقع شده است.

63. طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، از هر 4 مرگی که در آمریکا اتفاق می افتد، یک مرگ به علت سکته ی قلبی است. هر ساله حدود 735هزار نفر از مردم آمریکا سکته ی قلبی می کنند.

64. آیا می دانستید که شرکت های خارجی تولید اتومبیل بیش از تمامی شرکت های آمریکایی تولید اتومبیل در آمریکا ماشین و ماشین سنگین تولید می کنند؟

65. آیا می دانستید که ایالات متحده در تمام دوره های المپیک به جز المپیک تابستانی سال 1980 که اقدام به بایکوت آن کرده بود نماینده داشته است؟ لازم به ذکر است که تعداد مدال هایی که ایالات متحده در مسابقات المپیک تابستانی سال 1896 تا 2018 کسب کرده از هر کشور دیگری بیشتر است.

66. ایالات متحده چهارمین جایگاه را در میان کشورهایی با بیشترین تعداد کاربران اینترنت دارد. چین با جمعیت عظیمی از کاربران اینترنت در رتبه ی اول قرار دارد و بعد از آن اتحادیه ی اروپا و هند به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.

67. آیا می دانستید در هر ساعتی از شبانه روز حداقل 5 هزار هواپیما بر فراز آسمان آمریکا در حال پرواز است؟ کنترل و مدیریت این پروازها بر عهده ی 521 برج مراقبت ترافیک هوایی است که جمعا 14050 کارمند اصلی دارند.

68. ایالات متحده یکی از کشورهایی است که بیشترین گوناگونی نژادی و فرهنگی را دارا هستند.

69. ایالات متحده با دارا بودن 4/33 درصد ثروت جهان ثروتمندترین کشور جهان به شمار می رود.

70. هر روزه 100 هکتار پیتزا در ایالات متحده طبخ و سرو می شود.

 

ایالات متحده آمریکا کشوری است متشکل از 50 ایالت مستقل در بخش شمالی قاره ی آمریکا به اضافه ی شانزده قلمرو و بخش کلمبیا (واشنگتن دی سی). این کشور سومین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین و هند است و از لحاظ مساحت چهارمین کشور جهان بعد از روسیه، کانادا و چین به شمار می رود.

واقعیت هایی درباره ی ایالات متحده

1. علاوه بر "ایالات متحده ی آمریکا" این کشور را با عناوینی از جمله "ایالات"، "ایالات متحده"، "یو اس آ" و "آمریکا" نیز خطاب می کنند.

2. در سال 1783 ایالات متحده موفق شد به اولین کشوری تبدیل شود که توانسته خود را از قدرت های اروپایی مستقل کند.

3. آیا می دانستید GPS برای نخستین بار توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا راه اندازی شد و مورد استفاده قرار گرفت؟ جی چی اس یا سیستم موقعیت یابی جهانی ابزاری همگانی است که امکان موقعیت یابی، مسیریابی و زمانبندی طی مسافت (PNT) را برای کاربرانش مهیا می کند. این سیستم متشکل از سه بخش است: بخش فضا، بخش کنترل و بخش کاربری. بیشتر در مورد جی پی اس بدانید.

4. اولین نسخه ی قانون اساسی آمریکا در سال 1788 به منصه ی اجرا درآمد. شرط تصویب این قانون که طرح اولیه ی آن در سال 1787 مطرح و ارائه شده بود، رای مثبت حداقل 9 ایالت بود. دلاور به عنوان اولین ایالت و نیوهمپشایر به عنوان نهمین ایالت به تصویب این قانون رای مثبت داده و در نتیجه این قانون تصویب شد.

5. پرچم فعلی آمریکا توسط یک دانش آموز دبیرستانی به نام رابرت جی هفت طراحی شده است.

6. بر روی پرچم کشور آمریکا 13 خط وجود دارد که نمادی از 13 مستعمره ی اصلی این کشور بوده؛ و پیش از این 13 ستاره در یک دایره گرد هم آمده بودند که البته امروزه تعداد این ستاره ها به 50 رسیده و نمادی از 50 ایالت آمریکا محسوب می شود. 17 نسخه ی متفاوت از طرح اصلی این پرچم در دست است.

7. ایالات متحده در حال حاضر بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان از لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی و دومین قدرت اقتصادی جهان از لحاظ سطح برابری قدرت خرید محسوب می شود. همچنین این کشور سومین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین و هندوستان است.

8. آیا می دانستید که نخستین بارقه های انقلاب آمریکایی در رود آیلند به وجود آمد؟ زیرا در این ایالت بود که نخستین کارخانه ی نخریسی که با استفاده از نیروی آب راه اندازی شده بود در دهه ی 1790 آغاز به کار کرد.

9. آیا می دانستید که ایالات متحده صاحب بزرگ ترین ذخایر ذغالسنگ است؟ هرچند رکورد بزرگترین مصرف کننده و تولیدکننده ی ذغالسنگ متعلق به چین است.

10 عبارت "ایالات متحده ی آمریکا" برای نخستین بار توسط یک شخص ناشناس در روزنامه ی ویرجینیا گزت در ویلیامزبورگ ویرجینیا و در تاریخ 6 آپریل 1776 مورد استفاده قرار گرفت.

11. آیا می دانستید که بیش از یک سوم شهروندان بالغ ایالات متحده مبتلا به اضافه وزن هستند؟ مشکل اضافه وزن سالانه 147 بیلیون دلار هزینه برای شهروندان آمریکایی برمی دارد. در بین ایالات این کشور کلرادو از کمترین نرخ ابتلا به اضافه وزن برخوردار است.

12.ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری طوفان های طبیعی را تجربه می کند. به طور میانگین آمریکا هر ساله میزبان بیش از 1000 طوفان است.

13. آلاسکا و فلوریدا به ترتیب صاحب طولانی ترین خطوط ساحلی در میان ایالات آمریکا هستند.

14. آیا می دانستید کشف طلا در سال 1948 در ساترز میل در نزدیکی ساکرامنتوِ کالیفرنیا رخ داد؟ جالب است که بدانید تا سال 1850، تقریبا 300 هزار مهاجر به این منطقه سفر کردند تا شانس و بخت خود را برای یافتن طلا آزمایش کنند.

15. ایالات متحده ی آمریکا صاحب بزرگ ترین ارتش نیروی هوایی دنیاست. ارتش نیروی هوایی آمریکا که در تاریخ 18 سپتامبر 1947 تاسیس شده، با در اختیار داشتن بیش از 5369 هوپیمای نظامی پیشرفته ترین نیروی هوایی جهان از لحاظ تکنولوژیک است.

16. مایکل فلپز، شناگر بازنشسته ی آمریکایی پرافتخارترین و موفق ترین ورزشکار تاریخ المپیک است. او در مجموع موفق به کسب 28 مدال شده و تنها در مسابقات بجینگ 2008، 8 مدال طلا کسب کرده است.

17. یادمان کوهستان راشمور در ایالات متحده شامل سردیس چهار رئیس جمهور سابق آمریکا (جرج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور رزولت و آبراهام لینکلن) است.

 

18. ایالات متحده (با مساحتی بالغ بر 9 میلیون و 833 هزار و 517 کیلومتر مربع) بیش از دو برابر کل اتحادیه ی اروپا (شامل 4 میلیون و 475 هزار و 757 کیلومتر مربع) مساحت دارد.

19. نخستین سرشماری در آمریکا در سال 1790 انجام شد. سرشماری در این کشور هر ده سال انجام می شود و در جریان آن تمامی کسانی که در این کشور زندگی می کنند شمرده می شوند.

20. علیرغم اینکه ایالات متحده هیچگونه زبان رسمی ندارد، اما زبان اسپانیایی دومین زبانی است که بیشترین استفاده را در میان مردم این کشور دارد.

21. بحران بزرگ که از سال 1929 تا سال 1939 به طول انجامید، بدترین بحران اقتصادی در تاریخ آمریکا به شمار می رود. دلایل این رکود اقتصادی افزایش بی محابای قیمت سهام، کاهش میزان تولید و همچنین افزایش نرخ بیکاری بود. در واقع سقوط ناگهانی قیمت سهام به سرعت باعث ایجاد بحران اقتصادی شد که در نهایت به بیکار شدن میلیون ها نفر، کاهش میزان تولید و ورشکستگی بیش از نیمی از بانک های آمریکا منجر شد.

22. در سال 1800 حداکثر جمعیت آمریکا 5 میلیون و 309 هزار نفر بود؛ اما در سال 1850 این عدد به 23 میلیون و 191 هزار و 867 نفر رسید.

23. آمریکا در نتیجه ی شکست بریتانیای کبیر در جنگ انقلاب آمریکایی و اجماع سیزده مستعمره ی سابق بریتانیا شکل گرفت. در چهارم جولای سال 1776 اعلامیه ی استقلال این کشور رسما منتشر شد.

24. در سال 2008، باراک اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست ایالات متحده بر منصب ریاست جمهوری تکیه زد. وی در سال 2012 مجددا پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد و در دوره ی بعد توسط دونالد ترامپ کنار زده شد.

25. آیا می دانستید لس آنجلس بدترین وضع ترافیکی را در بین ایالات آمریکا دارد؟ جا دارد اشاره کنیم که الون ماسک سعی دارد با استفاده از طرح های جدیدش در مجموعه ای تحت عنوان "The Boring Company" این مشکل را رفع کند. اولین تونل آزمایشی این طرح در هاثورن کالیفرنیا به اجرا درآمده تا کارآمدی سیستم حمل و نقل مدنظر کمپانی مذکور به وسیله ی آن آزموده شود. با مراجعه به این سایت اطلاعات بیشتری در رابطه با این تونل کسب کنید.

26. جمعیت آمریکا زیاد است اما با در نظر گرفتن گستره ی مساحت این کشور، نسبتا از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است.

27. دره ی مرگ پایین ترین (پست ترین) نقطه ی واقع شده در قاره و مت مکینلی مرتفع ترین نقطه ی آمریکای شمالی است.

28. ایالات متحده بزرگ ترین مصرف کننده ی کوکائین است و مقدار کوکائین مصرفی این کشور از کلمبیا وارد می شود.

29. جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور ایالات متحده بوده است.

30. در غرب ایالات متحده اقیانوس آرام و در شرق آن اقیانوس اطلس قرار گرفته است. مکزیک در جنوبی ترین نقطه ی کشور قرار گرفته و به همین دلیل از طریق سایر کشورهای آمریکای جنوبی با آن مرتبط است.

31. پهنای افقی ایالات متحده 2860 مایل و پهنای عمودی آن 1582 مایل است. هاوایی پهن ترین ایالت این کشور از شرق تا غرب آن است.

32. آیا می دانستید که پارک ملی اورگلادز آمریکا تنها اکوسیستم در تمام جهان است که تمساح ها و کروکدیل های آن در کنار هم زندگی می کنند؟

33. مرکز جغرافیایی 48 ایالت همجوار آمریکا در 39°50 شمالی و 98°35 جنوبی واقع شده است؛ اما مرکز جغرافیایی تمامی ایالات متحده (با در نظر گرفتن آلاسکا و هاوایی که با سایر ایالات همجوار نیستند) در نقطه ای از شمال شرقی بل فورچه واقع در داکوتای جنوبی واقع شده است.

34. ایالات متحده 16 قلمرو دارد که از این بین 5 ایالت (پورتو ریکو، گوام، جزایر ماریانای شمالی، جزایر ویرجین آمریکا، و ساموئای آمریکایی) دارای سکنه هستند. این پنج ایالت به عنوان قلمروهای ادغام نشده ی آمریکا ثبت شده اند. 11 قلمروی دیگر این کشور که خالی از سکنه هستند عبارتند از باجو نووو بانک، جزیره ی بیکر، جزیره ی هولند، جزیره ی جارویس، جانستون آتول، کینگمن ریف، جزایر میدوی، جزیره ی ناواسا، پالمیرا آتول، سرانیلا بانک و جزیره ی وِیک (این جزایر هیچ سکنه یا جمعیت بومی نداشته اند).

35. آیا می دانستید که لایحه ی ثبت حقوق انحصاری در سال 1790 در فیلادلفیا تصویب شد؟

36. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آبراهام لینکلن تنها رییس جمهور آمریکا بود که از امتیاز حق انحصاری و یک خودروی سالون برخوردار بود.

37. آیا می دانستید که تا پیش از سال 1776 ایالات متحده اساسا یک کشور به شمار نمی رفت؟ ایالات مستقل آن در حقیقت مستعمرات امپراتوری بریتانیا بودند؛ تا اینکه سیزده مستعمره با یکدیگر متحد شدند تا کشور جدیدی را تشکیل بدهند. نخستین حضور بریتانیایی ها در قاره ی آمریکا به سال 1607 در جیمزتاون ویرجینیا برمی گردد.

38. آیا می دانستید که ایده های اصولی اعلام استقلال آمریکا به عنوان یک کشور جدید و مستقل توسط کمیته ای پنج نفره متشکل از توماس جفرسون، بنجامین فرانکلین، رابرت لیوینگستون، جان آدامز و راجر شرمن مطرح شد؟ البته امتیاز و اعتبار نگارش متن بیانیه معمولا به توماس نسبت داده می شود.

39. در پشت کاغذ بیانیه ی اعلام استقلال چند کلمه به صورت دستنویس نوشته شده است "بیانیه ی اصلی اعلام استقلال/ به تاریخ چهارم جولای 1776". البته هویت صاحب این دستخط مشخص نیست. 200 کپی از این بیانیه گرفته شد که نسخه ی اصلی آن در آرشیو ملی واقع در واشنگتن دی سی نگهداری می شود.

40. از میان 45 رئیس جمهور ایالات متحده، 4 رئیس جمهور در دفتر کارشان ترور شدند.

41. ایالات متحده اولین کشوری است که اقدام به ساخت سلاح هسته ای کرد و همچنین تنها کشوری است که تا به حال از این سلاح استفاده کرده است.

42. ایالات متحده و روسیه هر دو مدعی اند که نخستین کشوری هستند که افتخار فرود بر کره ی ماه را برای نخستین بار در تاریخ ( سال 1969) از آن خود کرده اند.

43. آیا می دانستید که ایالات متحده، آلاسکا را در سال 1867 تنها در ازای 2/7 میلیون دلار از روسیه خرید؟

44. بعد از مسیحیت و یهودیت، اسلام سومین دین مردم آمریکا (از لحاظ شمار مسلمانان) به شمار می رود.

45. مرگ سه رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ چهارم جولای اتفاق افتاده است. توماس جفرسون و جان آدام در چهارم جولای 1826 و جان مونرو در تاریخ چهارم جولای 1831 از دنیا رفتند.

46 یادمان چهار وجهی تنها نقطه در آمریکاست که میان چهار ایالت (یوتا، کلرادو، آریزونا و نیومکزیکو مشترک است.

47. آیا می دانستید که نسلون ماندلا تا سال 2008 در واچ لیست ترور ایالات متحده قرار داشت؟

48. بر اساس عنوان سوم کد (قانونی رسمی) ایالات متحده، رئیس جمهور این کشور سالانه 400 هزار دلار درآمد خواهد داشت.

49. اولین عملیات استخراج نفت در سال 1859 در نزدیکی تیتاسویل پنسیلوانیا انجام شد.

50 نخستین عمل پیوند قلب مصنوعی در سال 2001 در بیمارستان یهودی دانشگاه لوئیس ویل در ایالت کنتاکی بر بدن مردی که قلبش از کار افتاده بود انجام شد و موفقیت آمیز بود .

51 آیا می دانستید یک شرکت آمریکایی در تلاش است که اقامتگاهی برای انسان ها در کره ی مریخ بسازد؟ سفر به مریخ از مبداء زمین حدود 7 ماه طول می کشد. شرکت های Musk و SpaceX پیشنهاد داده اند که انجام زیرسازی های لازم برای حمل و نقل به مریخ و در نتیجه تسهیل تسخیر این سیاره را عهده دار شوند.

52. آیا می دانستید که پارک ملی یلواستون (با 8991 کیلومتر مساحت) نخستین پارک ملی آمریکا به شمار می رود؟ این پارک در سال 1872 تاسیس شد در حالی که مرکز خدمات پارک های ملی در سال 1916 بنیان نهاده شد.

53. ایالات متحده یکی از 17 کشور مگادایورس جهان است (مگادایورس به معنی تنوع و گوناگونی زیاد است و به کشورهایی اطلاق می شود که اکثریت گونه های گیاهی و جانوری جهان و تعداد زیادی از گونه های بومی در آن یافت می شود). 16 کشور دیگر اعم اند از استرالیا، برزیل، چین، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، هند، اندونزی، ماداگاسکار، مالزی، مکزیک، گینه نو، پرو، فیلیپین، آفریقای جنوبی و ونزوئلا.

54. جنگ داخلی آمریکا بین سال های 1861 تا 1865 و به این علت رخ داد که 11 ایالت جنوبی آمریکا (کارولینای جنوبی، می سی سی پی، فلوریدا، آلاباما، جرجیا، لوئیزیانا، تگزاس، ویرجینیا، آرکانزاس، تنسی و کارولینای شمالی) اتحادیه ی ایالات را ترک کرده و ایالات موتلفه آمریکا را تشکیل دادند. این جنگ در زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکلن (شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا) رخ داد. لینکلن نماینده ی حزب جمهوری خواه بود که شدیدا مخالف برده داری بود و به محض انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور، 7 ایالت جنوبی کشور، ایالات موتلفه آمریکا را تشکیل دادند. بیش از سه میلیون سرباز در طول این جنگ در جبهه ی ایالات متحده و موتلفه در مقابل یکدیگر جنگیدند. هدف نخست این جنگ لغو برده داری در منطقه بود.

55. ایالات متحده آمریکا با روسیه، کوبا، و باهاما مرز آبی مشترک دارد.

56. آیا می دانستید که ایالات متحده 50 ایالت دارد نه 52 ایالت؟ افسانه های بسیاری وجود دارد که بر اساس آنها ایالات متحده صاحب 52 ایالت است. اما پرچم آمریکا 50 ستاره دارد که هر ستاره نمادی از یک ایالت است.

57. نخستین خط مونتاژ متحرک جهان برای تولید انبوه اتومبیل های کامل در اول دسامبر سال 1913 در آمریکا توسط مرد افسانه ای بازار تجارت و صنعت؛ هنری فورد تاسیس شد.

58. رسوایی واترگیت در 17 ژوئن سال 1972 و پس از دستگیری چند دزد که در تلاش بودند برخی پرونده ها ی مهم و تلفن های شنود را از دفتر کمیته ی ملی دموکراتیک واقع در واشنگتن دی سی بدزدند رخ داد. کمی بعد این سرقت توطئه آمیز به رئیس جمهور نیکسون که در آن برهه ی زمانی سرگرم راه اندازی کمپین انتخاباتی برای دور دوم ریاست جمهوری اش بود ربط پیدا کرد. در آگوست 1974 با ثابت شدن نقش نیکسون در توطئه ی مذکور، وی استعفای خویش را اعلام کرد.

59. آیا می دانستید بیش از 3 میلیون نفر در جنگ ویتنام کشته شدند که 58هزار نفر از آنان آمریکایی بوده اند؟ این جنگ در ادامه ی درگیری های میان ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی صورت گرفت. در طول این جنگ ایالات متحده از ویتنام جنوبی حمایت کرد که متاسفانه با شکست مواجه شد.

60. شرکت اپل در سال 1984 از اولین نسخه ی کامپیوترهای شخصی اش تحت عنوان مکینتاش رونمایی کرد. امروز سهام این شرکت بیش از 1 تریلیون دلار ارزش دارد و دومین شرکت تجاری عمومی است که توانسته به چنین جایگاهی برسد. اولین شرکتی که سهامش ارزش 1 تریلیون دلار را رد کرد، شرکت Oil Giant PetroChina بود که در سال 2007 به این جایگاه رسید؛ هرچند مدت زمان این موفقیت بسیار کوتاه بود.

61. ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده ی انرژی هسته ای است؛ در حالی که فرانسه بزرگ ترین سهم را در تولید انرژی الکتریکی تولید شده از انرژی هسته ای را دارد.

62. ایالات متحده در 61 پایگاه هسته ای که در 30 ایالت خود دارد، 99 راکتور هسته ای تجاری فعال دارد. این راکتورهای هسته ای به طور متوسط 37 سال سن دارند که قدیمی ترین آنها فعالیت تجاری خود را در سال 1969 آغاز کرده است. ایالت ایلینویس با داشتن 11 راکتور در 6 پایگاه هسته ای صاحب بیشترین تعداد راکتور است. همچنین بزرگ ترین راکتور آمریکا در می سی سی پی واقع شده است.

63. طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، از هر 4 مرگی که در آمریکا اتفاق می افتد، یک مرگ به علت سکته ی قلبی است. هر ساله حدود 735هزار نفر از مردم آمریکا سکته ی قلبی می کنند.

64. آیا می دانستید که شرکت های خارجی تولید اتومبیل بیش از تمامی شرکت های آمریکایی تولید اتومبیل در آمریکا ماشین و ماشین سنگین تولید می کنند؟

65. آیا می دانستید که ایالات متحده در تمام دوره های المپیک به جز المپیک تابستانی سال 1980 که اقدام به بایکوت آن کرده بود نماینده داشته است؟ لازم به ذکر است که تعداد مدال هایی که ایالات متحده در مسابقات المپیک تابستانی سال 1896 تا 2018 کسب کرده از هر کشور دیگری بیشتر است.

66. ایالات متحده چهارمین جایگاه را در میان کشورهایی با بیشترین تعداد کاربران اینترنت دارد. چین با جمعیت عظیمی از کاربران اینترنت در رتبه ی اول قرار دارد و بعد از آن اتحادیه ی اروپا و هند به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.

67. آیا می دانستید در هر ساعتی از شبانه روز حداقل 5 هزار هواپیما بر فراز آسمان آمریکا در حال پرواز است؟ کنترل و مدیریت این پروازها بر عهده ی 521 برج مراقبت ترافیک هوایی است که جمعا 14050 کارمند اصلی دارند.

68. ایالات متحده یکی از کشورهایی است که بیشترین گوناگونی نژادی و فرهنگی را دارا هستند.

69. ایالات متحده با دارا بودن 4/33 درصد ثروت جهان ثروتمندترین کشور جهان به شمار می رود.

70. هر روزه 100 هکتار پیتزا در ایالات متحده طبخ و سرو می شود.

مطالب مرتبط