رئیس کمیته ملی حزب دمکرات خواستار بررسی نتایج در انتخابات آیووا شد
۱۷ بهمن ۱۳۹۸
اعترافات یک اپراتور پهپادی به جنایات ارتش آمریکا؛ از نازی‌ها هم بدتر هستند
۱۷ بهمن ۱۳۹۸
رئیس کمیته ملی حزب دمکرات خواستار بررسی نتایج در انتخابات آیووا شد
۱۷ بهمن ۱۳۹۸
اعترافات یک اپراتور پهپادی به جنایات ارتش آمریکا؛ از نازی‌ها هم بدتر هستند
۱۷ بهمن ۱۳۹۸

درس‌های آزاردهنده: ارزیابی مجدد حملات موشکی ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۶ فوریه ۲۰۲۰

«ایان ویلیامز» در این گزارش سعی می‌کند ضمن بررسی ابعاد و دامنه حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق، بر این تأکید دارد که ارزیابی اولیه مبنی بر اینکه هدف ایران از این حملات صرفاً تهدید بوده نه کشتن نظامیان، نادرست می‌باشد.

همچنین ایالات‌متحده آمریکا برای کاهش آسیب‌پذیری در مقابل حملات هوایی و موشکی؛ باید به تقویت امنیت و بازدارندگی نیروهای خود اقدام کند. ازآنجایی‌که نیروهای آمریکا در مقابل حملات هوایی آسیب‌پذیرتر است؛ پدافند غیرعامل مانند استتار و اختفا نیازمند تأکید بیشتر است.

 

اهم نکات و گزاره‌های کلیدی مطرح‌شده در مقاله:

  • اطلاعات و داده‌های جدید در مورد حملات موشک‌های بالستیک ایران به نیروهای آمریکا در عراق نشانگر آن است که این حملات با پیامدهای بیشتری همراه بوده است؛ بنابراین شواهد جدید، ارزیابی‌های گذشته مبنی بر اینکه ایران هدفش اجتناب از کشتن نیروهای آمریکا بوده را تأیید نمی‌کند.
  • حملات موشکی ایران هم از بعد فنی و هم عملیاتی؛ توانایی ایجاد اختلال اساسی در ایالات‌متحده و شرکای نظامی آن در خاورمیانه دارد. در این راستا ایالات‌متحده باید موضع و وضعیت نیروهای مستقر خود در منطقه را بازتنظیم کند.
  • اگرچه در طی این حمله هیچ پرسنلی جان خود را از دست نداده؛ اما حداقل ۶۴ عضو پرسنل آمریکا به دلیل بیماری ضربه مغزی تحت درمان قرار گرفته‌اند. این تعداد به‌طور پیوسته افزایش یافته و ممکن است همچنان بیشتر شود زیرا علائم ضربه مغزی همیشه بلافاصله بروز نمی‌کنند.
  • پناهگاه‌های آمریکا در عین‌الاسد فقط برای مقاومت در مقابل ضربات مهمات و تسلیحات کوچک مانند حملات راکتی و خمپاره‌ای مناسب بودند؛ بنابراین در مقابل موشک‌های بالستیک فاتح ۳۱۳ که می‌تواند ۱۱۰۰ پوند مواد منفجره را حمل کند بعید به نظر می‌رسد که این پناهگاه‌ها در مقابل ضربه مستقیم موشک بالستیک توانایی مقاومت داشته باشند.
  • پایگاه‌های نظامی آمریکا به‌خصوص در خارج از کشور ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعالیت گسترده دارند و بدین ترتیب هیچ کشوری در حمله موشکی به این پایگاه به‌صورت قطع نمی‌داند که کدام سازه خالی از سکنه است و بنابراین این مفروضه را که حمله ایران کشتن نظامیان نبوده را زیر سؤال می‌برد.
  • ایران تقریباً ۹۰ دقیقه قبل از نخستین آزمایش موشکی خود به دولت عراق هشدار داد. اگرچه این اعلان ممکن است نشانگر تمایل به محدودسازی خسارات جانی باشد؛ اما همین امر احتمالاً ناشی از تمایل تهران برای محدود کردن آسیب به روابط خود با بغداد است. علاوه بر این هیچ تضمینی وجود نداشت که عراقی‌ها اطلاعات را به آمریکا منتقل نکنند.
  • وجود پایگاه هوایی ساقط‌شده توسط حمله موشکی یکی از نگران‌کننده‌ترین سناریوها برای نیروهای مستقر در ایالات‌متحده و برنامه ریزان پنتاگون است. برای مثال یک مطالعه توسط اندیشکده رند ارزیابی کرد که حمله با ۵۰ موشک بالستیک می‌تواند یک پایگاه هوایی بزرگ ایالات‌متحده را به مدت یک هفته برای هواپیماهای بزرگ غیرقابل استفاده کند.
  • ایالات‌متحده آمریکا برای کاهش آسیب‌پذیری در مقابل حملات هوایی و موشکی؛ باید به تقویت امنیت و بازدارندگی نیروهای خود اقدام کند. ازآنجایی‌که نیروهای آمریکا در مقابل حملات هوایی آسیب‌پذیرتر است؛ پدافند غیرعامل مانند استتار و اختفا نیازمند تأکید بیشتر است. علاوه بر این، ارتش آمریکا باید سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی بیشتری در آنجا مستقر کند.
  • زمانی که ایرانیان تصمیم می‌گیرند بیش از ۱۷۰۰۰ پوند مواد منفجره به سمت سربازان آمریکایی پرتاب کنند؛ این اقدام جسورانه جدید نشان می‌دهد که بازدارندگی آمریکا در منطقه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. برقراری بازدارندگی در منطقه یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد و به رهبری ثابت و قابل پیش‌بینی نیاز دارد.