رویترز : دیوان عالی آمریکا توقیف ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران را رد کرد
۲۳ دی ۱۳۹۸
آیا میزان دریافتی از تامین اجتماعی کفاف هزینه های ضروری زندگی در آمریکا را می دهد؟
۲۳ دی ۱۳۹۸
رویترز : دیوان عالی آمریکا توقیف ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران را رد کرد
۲۳ دی ۱۳۹۸
آیا میزان دریافتی از تامین اجتماعی کفاف هزینه های ضروری زندگی در آمریکا را می دهد؟
۲۳ دی ۱۳۹۸

میزان درآمد مردان نسبت به زنان در آمریکا چقدر بیشتر است؟

تاریخ انتشار گزارش: ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸

“حقوق مساوی در ازای کار مساوی”

این شعاری بود که در دهه ی ۱۹۶۰ در جوامع شغلی آمریکا دهن به دهن می چرخید؛ زمانی که زنان خواستار این بودند که در ازای کار مساوی با مردان، حقوق مساوی با آنان دریافت کنند. حالا بعد از گذشت ده ها سال، اختلاف جنسیتی در میزان حقوق همچنان به قوت خود پابرجاست و واقعیت این است که با گذشت زمان این اختلاف در حال بیشتر شدن است.

 

 

ما اطلاعات لازم برای طراحی این نمودار را از دیوان آماری کار (BLS) که وابسته به وزارت کار است و احتمالا بی طرف ترین منبع در زمینه ی اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد محسوب می شود جمع آوری کرده ایم. اعداد و ارقام این نمودار، متوسط درآمد مردان و زنانی که حقوق ثابت و یا حقوق ساعتی دریافت می کنند را؛ در ربع دوم سال ۲۰۱۸ و بدون در نظر گرفتن فصل نشان می دهد. با نگاهی کوتاه به همین نمونه ی مختصر هم می توان به چندین شاخص اصلی در زمینه ی ظرفیت های فردی و همگانی درآمد اقتصادی پی برد.

تحلیل این نمودار را از یک مرحله قبل از اختلاف مربوط به شاخص جنسیت در میزان درآمدها شروع می کنیم. با توجه به نمودار، هم زنان و هم مردان بیشترین سرعت افزایش درآمد را در سنین ۲۰ تا ۴۴ سالگی تجربه می کنند. این خود بیانگر اطلاعات مهمی است؛ بخش زیادی از جمعیت نیروی کار در این سن از کالج و یا دوره های تخصصی دیگر فارغ التحصیل می شوند و با امید یافتن یک موقعیت شغلی مناسب، چند سال به کسب تجربه می پردازند. نکته ی جالب توجه اینجاست که از سن ۴۵ سالگی به بعد رشد سریع متوسط درآمد مردان و زنان متوقف می شود؛ به این شکل که در طول سال های بعد درآمد مردان با سرعت بسیار کمتری نسبت به گذشته افزایش می یابد، لکن در مورد زنان میزان درآمد رو به کمتر شدن می رود. شاید این بدان معنی است که پس از فرزندآوری و تثبیت شرایط زندگی، افراد ریسک پذیری کمتری در موقعیت شغلی خود نسبت به گذشته خواهند داشت. شاید هم کارفرماها لزومی نمی بینند بابت سابقه ی کاری سی ساله ی افراد مسن تر پول بیشتری بپردازند وقتی می توانند از افرادی با سابقه ی کاری ده ساله استفاده کنند.

علاوه بر این، اختلاف چشمگیری میان متوسط دستمزد مردان و زنان چه در سنین جوانی و چه در سنین بالاتر وجود دارد. در سن ۲۵ تا ۳۴ سالگی، مردان هفته ای ۱۱۹ دلار بیش از زنان دستمزد می گیرند؛ اما بد نیست نگاهی به مقطع سنی بعدی بیاندازید تا ببینید که اختلاف درآمد در این سن حتی به ۲۱۹ دلار هم می رسد. این اختلاف بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که در سن ۵۵ تا ۶۴ سال به بالاترین حد خود یعنی ۲۷۱ دلار می رسد و سپس از سن ۶۵ سالگی به بعد تا ۱۴۹ دلار کاهش می یابد.

بررسی کنندگان این اختلاف بسیار تلاش کرده اند تا توجیهی برای این ارقام پیدا کنند. برخی معتقدند ممکن است دلیل این اختلافات تفاوت موجود در تصمیم های شغلی، پشتوانه ی تحصیلی و مسئولیت های مربوط به مراقبت از فرزند باشد. احتمالا در هر مقطع سنی، اختلاف در درآمد زنان و مردان به شاخص متفاوت و به خصوصی برمی گردد. به اعداد مربوط به بخش کم سن ترین افراد شاغل که بین ۱۶ تا ۱۹ سال سن دارند نگاه کنید. اختلاف درآمد ۴۱ دلاری بین دو فرد که هر دو بدون سابقه ی کاری و با تحصیلات یکسان مشغول به کار شده اند چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ طبق آمار، نرخ فرزند آوری در سنین زیر ۲۵ سال بسیار پایین است؛ پس توجیه اختلاف درآمد به دلیل مسئولیت های مادرانه در این سن محلی از اعراب ندارد. شاید باید رک و راست دلیل اختلاف موجود در میزان درآمد زنان و مردان که همواره وجود داشته را همانطور که واقعیت دارد، به سادگی ناشی از تبعیض جنسیتی بنامیم.

مطالب مرتبط