فارین پالیسی : سیاست فشار حداکثری ترامپ در مورد ایران مُرده است
۱۴ دی ۱۳۹۸
نیویورک تایمز : از پیامدهای عمل ترامپ در ترور قاسم سلیمانی این است که آمریکایی ها دیگر در امان نخواهند بود
۱۴ دی ۱۳۹۸
فارین پالیسی : سیاست فشار حداکثری ترامپ در مورد ایران مُرده است
۱۴ دی ۱۳۹۸
نیویورک تایمز : از پیامدهای عمل ترامپ در ترور قاسم سلیمانی این است که آمریکایی ها دیگر در امان نخواهند بود
۱۴ دی ۱۳۹۸
مسئله ایران در آمریکا

قاسم سلیمانی ، قهرمان ملی ایران توسط آمریکا ترور شد

در جریان حمله ی شبانه و موشکی بالگرد‌های آمریکایی به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸
در جریان حمله ی شبانه و موشکی بالگرد‌های آمریکایی به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند. به گفته وزارت دفاع آمریکا دستور این حمله را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده است.

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای نوشت: براساس دستور رئیس جمهوری [دونالد ترامپ] ارتش ایالات متحده اقدامی دفاعی قاطعی برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در خارج با کشتن قاسم سلیمانی رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سوی ایالات متحده به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی شده، انجام داد.

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفته سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود. وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه، از اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت امریکا در عراق به عنوان «حمله به سفارت امریکا» یاد کرده و مدعی شده این اقدام به دستور سردار سلیمانی صادر شده است.

در پایان این بیانیه آمده است: «هدف از این حمله جلوگیری از برنامه‌های آتی ایران برای حمله بود. ایالات متحده همه اقدامات لازم را برای حراست از مردم و منافعمان در سراسر جهان انجام خواهد داد.»

واکنش های ترامپ : از انتشار پرچم آمریکا تا توجیه دلایل ترور

در پی ترور سردار«قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری تصویری از پرچم آمریکا را منتشر کرد.

پس از این ترامپ مجدداً توییتی تکراری که چند ماه پیش منتشر کرده بود ، منتشر کرد : «ایران هیچوقت جنگی را نبرده اما مذاکره‌ای را هم نباخته است».


ترامپ : ژنرال سلیمانی باید سال‌ها پیش حذف می‌شد

ترامپ در توییتی دیگر درباره ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مدعی شد باید مدت‌ها قبل او را از میان برمی‌داشتند.
ترامپ با مطرح کردن ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه این سردار شهید، مدعی شد: «ژنرال قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در برهه‌ای از زمان کشته یا به شدت مجروح کرده بود و در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد بیشتری بود، اما گرفتار شد!».
وی در ادامه ادعاهای خود، افزود: «او مستقیم و غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر بود از جمله تعداد زیادی از معترضان اخیر که در ایران کشته شدند. در حالی که ایران هیچ وقت نمی‌تواند به آن اعتراف کند اما سلیمانی در داخل این کشور منفور و مورد ترس بود».
رئیس‌جمهور آمریکا در ادعایی خلاف آنچه که امروز توسط میلیون نفر از مردم ایران به نمایش گذاشته شد، گفت: «آنها (ایرانی‌ها) ذره‌ای به اندازه‌ای که سرانشان به جهان بیرون نشان می‌دهند، ناراحت نیستند. او (سردار سلیمانی) باید سال‌ها قبل از میان برداشته می‌شد».

واکنش ها در آمریکا ؛ از حمایت جمهوری خواهان تا نگرانی دموکرات ها از عواقب این اقدام و افزایش تنش ها

سناتور تام کاتن «قاسم سلیمانی ده‌ها سال مغزمتفکر حکومت ایران بود و از آن جمله می‌توان به مرگ صدها آمریکایی [توسط او] اشاره کرد. امشب او به کیفری که مستحقش بود رسید و همه سربازان آمریکایی که به دست او کشته شدند نیز به آن چه شایسته آن بودند – یعنی عدالت – رسیدند.»

کوری بوکر، سناتور ایالت نیوجرسی و از نامزدهای دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر امسال به شبکه سی‌ان‌ان گفت که از عواقب این رویداد نگران است چرا که از نظر او دولت آقای ترامپ استراتژی مشخصی برای مقابله با ایران و به طور جامع در زمینه سیاست خارجی ندارد.

آقای بوکر به سی‌ان‌ان گفت: "من به سیاست خارجی این رئیس جمهور (دونالد ترامپ) اطمینان ندارم و معتقدم که سیاست‌های او آمریکا را به انزوا کشانده است".
در واکنشی دیگر لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهورخواه در توییتر ضمن تشکر از دونالد ترامپ نوشت: "اگر ایران به رفتار و پرخاش‌های خود ادامه دهد باید منتظر پرداخت هزینه‌های سنگین‌تری از جمله نابودی پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی خود باشد."
جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در دوران باراک اوباما که از پیشتازان فعلی نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات نوامبر امسال برابر دونالد ترامپ است با انتشار بیانیه‌ای دستور دونالد ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی را به "انداختن آتش در انبار باروت" خوانده است.
او در این بیانیه نوشته: "هیچ آمریکایی برای مرگ قاسم سلیمانی سوگواری نخواهد کرد. او باید سزای اعمالش را بابت جرایمی که علیه نیروهای آمریکایی و هزاران بی گناه در منطقه مرتکب شده بود می‌دید. در بیانیه کاخ سفید آمده که این اقدام با هدف پیشگیری از حملات علیه نیروهای آمریکایی صورت گرفته اما آنچه مسلم است این اقدام دقیقا عکس چنین نیتی را پدید خواهد آورد. رئیس جمهور، ترامپ با این کار خود دقیقا دینامیت به انبار باروت انداخت و حالا او موظف است که مردم آمریکا توضیح دهد که چه طور قرار است از نیروهای ما، سفارتخانه‌ها و شهروندانمان و منافع‌مان در خارج و داخل کشور محافظت کند."

در واکنشی دیگر سناتور کریستوفر مورفی، از دموکرات‌های برجسته کنگره آمریکا در توییتر این پرسش را مطرح کرد که آیا "ترور نفر دوم حکومت ایران بدون اطلاع کنگره آمریکا صورت گرفته است؟"
مورفی در توییت خود نوشت : «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود. در این هیچ شکی نیست. مساله این است که آن طور که در گزارش ها اعلام شده، دولت ایالات متحده بدون کسب مجوز از کنگره دومین مرد قدرتمند در ایران را به قتل رسانده و این در حالی بوده که می دانسته این مساله می تواند به یک جنگ بزرگ منطقه ای بینجامد. توجیه این کشتار این بوده که می خواسته از حملات آتی ایران جلوگیری کند. یکی از دلایلی که ما به طور عمده دست به کشتار مقامات سیاسی خارجی نمی زنیم، این است که چنین حملاتی به کشته شدن آمریکایی های بیشتری می انجامد. بزرگ ترین و پرفشارترین نگرانی و ترس ما باید همین باشد.» «هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که می داند این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. اما نومحافظه کارانی که از این حمله خوشحالند باید به یاد داشته باشند بزرگ ترین اشتاباهات قدرت های جهانی زمانی است که در مناطق پیچیده که دوستان اندکی در آنجا دارند، بدون در نظر گرفتن عاقبت کار، دست به حمله نظامی می زنند.»


برنی سندرز سناتور آمریکایی که در انتخابات آتی ریاست جمهوری رقابت خواهد کرد در رشته توئیت‌هایی به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت: زمانی که در سال ۲۰۰۲ به جنگ در عراق رای مخالف دادم، نگران بودم این قدام به بی‌ثباتی عمیق‌تری در منطقه منجر شود و متاسفانه آن نگرانی به حقیقت پیوست. آمریکا در حدود ۴۵۰۰ نیروی شجاع خود را از دست داد؛ ده ها هزار زخمی شدند و تریلیون‌ها دلار هزینه شد. بزرگنمایی‌های خطرناک ترامپ ما را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک می‌کند که به هزینه شدن زندگی‌های بیشمار و تریلیون‌ها دلار دیگر خواهد انجامید. ترامپ قول داده بود این جنگ بی‌پایان را خاتمه بخشد اما این اقدام مسیر دیگری را پیش روی ما قرار داد.

الیزابت وارن دیگر سناتور آمریکایی که در فوریه ۲۰۱۹ نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حزب دمکرات اعلام کرد، در صفحه اینستاگرام خود ضمن مسئول دانستن قاسم سلیمانی در کشته شدن صدها آمریکایی نوشت: سلیمانی قاتلی بود که مسئول کشته شدن هزاران نفر از جمله صدها آمریکایی بود. این حرکت بی‌پروا موقعیتی که در قبال ایران وجود دارد را تشدید خواهد کرد و افزایش احتمالی کشتار و پیچیدگی وضعیت خاورمیانه را در پی خواهد داشت. او اولویت فعلی را جلوگیری از جنگی پرهزینه دانست.

جیمز کلَپِر، فرمانده بازنشسته آمریکایی و مدیر پیشین سازمان امنیت ایالات متحده نوشت:
«زندگی آمریکایی ها در منطقه در خطر است. ایرانی ها حتما واکنش نشان خواهند داد. اوضاع منطقه بعد از ترور قاسم سلیمانی بسیار پیچیده خواهد شد.»

تولسی گابارد کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا :
«این عمل به‌روشنی اقدامی جنگی توسط این رئیس‌جمهور است و از آنجا که بدون هیچ‌گونه اجازه‌ یا اعلام جنگ از سوی کنگره انجام شده است به‌وضوح نقض قانون اساسی محسوب می‌شود».
وی افزود: «این [حمله]، اقدامات متقابل را تشدید کرده و پاسخ جدی ایران را به همراه خواهد داشت و ما را بیشتر و بیشتر در این باتلاق فرو خواهد برد. این سوال مطرح است که چرا؟» گابارد که در جنگ آمریکا و عراق حضور داشته گفت: «از مدت‌ها پیش گفته‌ام جنگ با ایران طوری خواهد بود که جنگ در عراق و افغانستان در مقابل آن مانند پیک‌نیک خواهد بود. هیچ اعلام جنگی علیه ایران صورت نگرفته و به‌نظرم این نکته مهمی است».


مایکل مور کارگردان منتقد آمریکایی در اینستاگرام خود اینگونه واکنش نشان داد :
«سلام آمریکایی‌های عزیز. آیا این مرد را می‌شناسید؟ می‌دانید او دشمن شما بود؟ چی؟ هرگز اسم او را نشنیده‌اید؟ تا پایان امروز به شما یاد می‌دهند که از او متنفر باشید. خوشحال خواهید بود که ترامپ او را ترور کرده است. شما کاری را خواهید کرد که به شما می‌گویند. بنشین! توپ را بیاور! بپر! آماده باشید تا در هواپیمای خود در حالی که از تعطیلات برمی‌گردید بمیرید. آماده باشید تا پسران و دختران خود را بفرستید تا در یک جنگ جدید بمیرند. جنگ ثروتمند را ثروتمندتر می‌کند. جنگ خوب است. جنگ یک حواس‌پرتی ضروری است. جنگ صلح است. ترامپ فرمانده ماست! دهه جدید مبارک. حالا زیاد طول نخواهد کشید. ششش... بخوابید... هیچ همدستی مخفیانه‌ای اتفاق نیافتاده... این یک تصمیم عالی بود... من همین الان به یک مرد در خیابان پنجم شلیک کردم، چون می‌توانم... متاسفم، اما به دلیل موقعیت اضطراری ملی باید انتخابات را به تعویق بیاندازیم...»

سامانتا پاور سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل: ترامپ با اخراج همه متخصصان حوزه ایران، توسط چاپلوسان احاطه شده و فاقد استراتژی در رابطه با ایران است. ترور سرلشکر سلیمانی پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.
او در توییتر خود نوشت : «انتشار عکس پرچم [آمریکا توسط دونالد ترامپ پس از ترور سرلشکر قاسم سلیمانی] در توییت نشانه داشتن یک استراتژی نیست. ترامپ توسط چاپلوسان احاطه شد است. بعد از آن که آنهایی که با نظرات او مخالف بودند، از کار برکنار شدند. او تمامی متخصصان حوزه ایران را اخراج کرده است. وی فرایند بررسی های شورای امنیت ملی برای بررسی احتمالات را نادیده گرفته است. این موضوع احتمالا خیلی سریع تبدیل به مساله ای بسیار ناخوشایند می شود.»

مطالب مرتبط

مسئله ایران در آمریکا

قاسم سلیمانی ، قهرمان ملی ایران توسط آمریکا ترور شد

در جریان حمله ی شبانه و موشکی بالگرد‌های آمریکایی به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸
در جریان حمله ی شبانه و موشکی بالگرد‌های آمریکایی به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند. به گفته وزارت دفاع آمریکا دستور این حمله را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده است.

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای نوشت: براساس دستور رئیس جمهوری [دونالد ترامپ] ارتش ایالات متحده اقدامی دفاعی قاطعی برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در خارج با کشتن قاسم سلیمانی رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سوی ایالات متحده به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی شده، انجام داد.

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفته سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود. وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه، از اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت امریکا در عراق به عنوان «حمله به سفارت امریکا» یاد کرده و مدعی شده این اقدام به دستور سردار سلیمانی صادر شده است.

در پایان این بیانیه آمده است: «هدف از این حمله جلوگیری از برنامه‌های آتی ایران برای حمله بود. ایالات متحده همه اقدامات لازم را برای حراست از مردم و منافعمان در سراسر جهان انجام خواهد داد.»

واکنش های ترامپ : از انتشار پرچم آمریکا تا توجیه دلایل ترور

در پی ترور سردار«قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری تصویری از پرچم آمریکا را منتشر کرد.

پس از این ترامپ مجدداً توییتی تکراری که چند ماه پیش منتشر کرده بود ، منتشر کرد : «ایران هیچوقت جنگی را نبرده اما مذاکره‌ای را هم نباخته است».


ترامپ : ژنرال سلیمانی باید سال‌ها پیش حذف می‌شد

ترامپ در توییتی دیگر درباره ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مدعی شد باید مدت‌ها قبل او را از میان برمی‌داشتند.
ترامپ با مطرح کردن ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه این سردار شهید، مدعی شد: «ژنرال قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در برهه‌ای از زمان کشته یا به شدت مجروح کرده بود و در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد بیشتری بود، اما گرفتار شد!».
وی در ادامه ادعاهای خود، افزود: «او مستقیم و غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر بود از جمله تعداد زیادی از معترضان اخیر که در ایران کشته شدند. در حالی که ایران هیچ وقت نمی‌تواند به آن اعتراف کند اما سلیمانی در داخل این کشور منفور و مورد ترس بود».
رئیس‌جمهور آمریکا در ادعایی خلاف آنچه که امروز توسط میلیون نفر از مردم ایران به نمایش گذاشته شد، گفت: «آنها (ایرانی‌ها) ذره‌ای به اندازه‌ای که سرانشان به جهان بیرون نشان می‌دهند، ناراحت نیستند. او (سردار سلیمانی) باید سال‌ها قبل از میان برداشته می‌شد».

واکنش ها در آمریکا ؛ از حمایت جمهوری خواهان تا نگرانی دموکرات ها از عواقب این اقدام و افزایش تنش ها

سناتور تام کاتن «قاسم سلیمانی ده‌ها سال مغزمتفکر حکومت ایران بود و از آن جمله می‌توان به مرگ صدها آمریکایی [توسط او] اشاره کرد. امشب او به کیفری که مستحقش بود رسید و همه سربازان آمریکایی که به دست او کشته شدند نیز به آن چه شایسته آن بودند – یعنی عدالت – رسیدند.»

کوری بوکر، سناتور ایالت نیوجرسی و از نامزدهای دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر امسال به شبکه سی‌ان‌ان گفت که از عواقب این رویداد نگران است چرا که از نظر او دولت آقای ترامپ استراتژی مشخصی برای مقابله با ایران و به طور جامع در زمینه سیاست خارجی ندارد.

آقای بوکر به سی‌ان‌ان گفت: "من به سیاست خارجی این رئیس جمهور (دونالد ترامپ) اطمینان ندارم و معتقدم که سیاست‌های او آمریکا را به انزوا کشانده است".
در واکنشی دیگر لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهورخواه در توییتر ضمن تشکر از دونالد ترامپ نوشت: "اگر ایران به رفتار و پرخاش‌های خود ادامه دهد باید منتظر پرداخت هزینه‌های سنگین‌تری از جمله نابودی پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی خود باشد."
جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در دوران باراک اوباما که از پیشتازان فعلی نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات نوامبر امسال برابر دونالد ترامپ است با انتشار بیانیه‌ای دستور دونالد ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی را به "انداختن آتش در انبار باروت" خوانده است.
او در این بیانیه نوشته: "هیچ آمریکایی برای مرگ قاسم سلیمانی سوگواری نخواهد کرد. او باید سزای اعمالش را بابت جرایمی که علیه نیروهای آمریکایی و هزاران بی گناه در منطقه مرتکب شده بود می‌دید. در بیانیه کاخ سفید آمده که این اقدام با هدف پیشگیری از حملات علیه نیروهای آمریکایی صورت گرفته اما آنچه مسلم است این اقدام دقیقا عکس چنین نیتی را پدید خواهد آورد. رئیس جمهور، ترامپ با این کار خود دقیقا دینامیت به انبار باروت انداخت و حالا او موظف است که مردم آمریکا توضیح دهد که چه طور قرار است از نیروهای ما، سفارتخانه‌ها و شهروندانمان و منافع‌مان در خارج و داخل کشور محافظت کند."

در واکنشی دیگر سناتور کریستوفر مورفی، از دموکرات‌های برجسته کنگره آمریکا در توییتر این پرسش را مطرح کرد که آیا "ترور نفر دوم حکومت ایران بدون اطلاع کنگره آمریکا صورت گرفته است؟"
مورفی در توییت خود نوشت : «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود. در این هیچ شکی نیست. مساله این است که آن طور که در گزارش ها اعلام شده، دولت ایالات متحده بدون کسب مجوز از کنگره دومین مرد قدرتمند در ایران را به قتل رسانده و این در حالی بوده که می دانسته این مساله می تواند به یک جنگ بزرگ منطقه ای بینجامد. توجیه این کشتار این بوده که می خواسته از حملات آتی ایران جلوگیری کند. یکی از دلایلی که ما به طور عمده دست به کشتار مقامات سیاسی خارجی نمی زنیم، این است که چنین حملاتی به کشته شدن آمریکایی های بیشتری می انجامد. بزرگ ترین و پرفشارترین نگرانی و ترس ما باید همین باشد.» «هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که می داند این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. اما نومحافظه کارانی که از این حمله خوشحالند باید به یاد داشته باشند بزرگ ترین اشتاباهات قدرت های جهانی زمانی است که در مناطق پیچیده که دوستان اندکی در آنجا دارند، بدون در نظر گرفتن عاقبت کار، دست به حمله نظامی می زنند.»


برنی سندرز سناتور آمریکایی که در انتخابات آتی ریاست جمهوری رقابت خواهد کرد در رشته توئیت‌هایی به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت: زمانی که در سال ۲۰۰۲ به جنگ در عراق رای مخالف دادم، نگران بودم این قدام به بی‌ثباتی عمیق‌تری در منطقه منجر شود و متاسفانه آن نگرانی به حقیقت پیوست. آمریکا در حدود ۴۵۰۰ نیروی شجاع خود را از دست داد؛ ده ها هزار زخمی شدند و تریلیون‌ها دلار هزینه شد. بزرگنمایی‌های خطرناک ترامپ ما را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک می‌کند که به هزینه شدن زندگی‌های بیشمار و تریلیون‌ها دلار دیگر خواهد انجامید. ترامپ قول داده بود این جنگ بی‌پایان را خاتمه بخشد اما این اقدام مسیر دیگری را پیش روی ما قرار داد.

الیزابت وارن دیگر سناتور آمریکایی که در فوریه ۲۰۱۹ نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حزب دمکرات اعلام کرد، در صفحه اینستاگرام خود ضمن مسئول دانستن قاسم سلیمانی در کشته شدن صدها آمریکایی نوشت: سلیمانی قاتلی بود که مسئول کشته شدن هزاران نفر از جمله صدها آمریکایی بود. این حرکت بی‌پروا موقعیتی که در قبال ایران وجود دارد را تشدید خواهد کرد و افزایش احتمالی کشتار و پیچیدگی وضعیت خاورمیانه را در پی خواهد داشت. او اولویت فعلی را جلوگیری از جنگی پرهزینه دانست.

جیمز کلَپِر، فرمانده بازنشسته آمریکایی و مدیر پیشین سازمان امنیت ایالات متحده نوشت:
«زندگی آمریکایی ها در منطقه در خطر است. ایرانی ها حتما واکنش نشان خواهند داد. اوضاع منطقه بعد از ترور قاسم سلیمانی بسیار پیچیده خواهد شد.»

تولسی گابارد کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا :
«این عمل به‌روشنی اقدامی جنگی توسط این رئیس‌جمهور است و از آنجا که بدون هیچ‌گونه اجازه‌ یا اعلام جنگ از سوی کنگره انجام شده است به‌وضوح نقض قانون اساسی محسوب می‌شود».
وی افزود: «این [حمله]، اقدامات متقابل را تشدید کرده و پاسخ جدی ایران را به همراه خواهد داشت و ما را بیشتر و بیشتر در این باتلاق فرو خواهد برد. این سوال مطرح است که چرا؟» گابارد که در جنگ آمریکا و عراق حضور داشته گفت: «از مدت‌ها پیش گفته‌ام جنگ با ایران طوری خواهد بود که جنگ در عراق و افغانستان در مقابل آن مانند پیک‌نیک خواهد بود. هیچ اعلام جنگی علیه ایران صورت نگرفته و به‌نظرم این نکته مهمی است».


مایکل مور کارگردان منتقد آمریکایی در اینستاگرام خود اینگونه واکنش نشان داد :
«سلام آمریکایی‌های عزیز. آیا این مرد را می‌شناسید؟ می‌دانید او دشمن شما بود؟ چی؟ هرگز اسم او را نشنیده‌اید؟ تا پایان امروز به شما یاد می‌دهند که از او متنفر باشید. خوشحال خواهید بود که ترامپ او را ترور کرده است. شما کاری را خواهید کرد که به شما می‌گویند. بنشین! توپ را بیاور! بپر! آماده باشید تا در هواپیمای خود در حالی که از تعطیلات برمی‌گردید بمیرید. آماده باشید تا پسران و دختران خود را بفرستید تا در یک جنگ جدید بمیرند. جنگ ثروتمند را ثروتمندتر می‌کند. جنگ خوب است. جنگ یک حواس‌پرتی ضروری است. جنگ صلح است. ترامپ فرمانده ماست! دهه جدید مبارک. حالا زیاد طول نخواهد کشید. ششش... بخوابید... هیچ همدستی مخفیانه‌ای اتفاق نیافتاده... این یک تصمیم عالی بود... من همین الان به یک مرد در خیابان پنجم شلیک کردم، چون می‌توانم... متاسفم، اما به دلیل موقعیت اضطراری ملی باید انتخابات را به تعویق بیاندازیم...»

سامانتا پاور سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل: ترامپ با اخراج همه متخصصان حوزه ایران، توسط چاپلوسان احاطه شده و فاقد استراتژی در رابطه با ایران است. ترور سرلشکر سلیمانی پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.
او در توییتر خود نوشت : «انتشار عکس پرچم [آمریکا توسط دونالد ترامپ پس از ترور سرلشکر قاسم سلیمانی] در توییت نشانه داشتن یک استراتژی نیست. ترامپ توسط چاپلوسان احاطه شد است. بعد از آن که آنهایی که با نظرات او مخالف بودند، از کار برکنار شدند. او تمامی متخصصان حوزه ایران را اخراج کرده است. وی فرایند بررسی های شورای امنیت ملی برای بررسی احتمالات را نادیده گرفته است. این موضوع احتمالا خیلی سریع تبدیل به مساله ای بسیار ناخوشایند می شود.»

مطالب مرتبط