۱۲ پیامد فرار از پرداخت مالیات در آمریکا
۵ آذر ۱۳۹۸
مقایسه هزینه برق در ایالت های آمریکا
۵ آذر ۱۳۹۸
۱۲ پیامد فرار از پرداخت مالیات در آمریکا
۵ آذر ۱۳۹۸
مقایسه هزینه برق در ایالت های آمریکا
۵ آذر ۱۳۹۸
 
آمریکا 360

افزایش قیمت بنزین، عاملی تعیین‌کننده در سبکِ زندگیِ آمریکایی‌ها


چند سالی است که آمریکایی ها از قیمتِ مناسبِ سوخت در پمپِ بنزینها بهره‌مند می شوند. این قیمتها به طرقِ گوناگونی بر زندگیِ مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته و می گذارد: مردم ماشینهای بزرگتر می خرند، بیشتر مسافرت می روند، و در مجموع پولِ بیشتری خرج می کنند.

اما هیچ چیز همیشگی نیست و اگر قیمتها افزایش یابد می تواند تغییراتِ بزرگی را در شیوه ی زندگیِ آمریکایی ها پدید آورد.

بر اساسِ آنچه در سایتِ‌ GasBuddy.com آمده، قیمتِ بنزین احتمالاً در سالِ 2017 به بالاترین میزانِ خود در سه ساله ی اخیر برسد و دوباره رکوردِ قیمتِ سوخت زده شود.

پاتریک دیهان (Patrick DeHaan)، یکی از تحلیلگرانِ این سایت معتقد است: «شاید افزایشِ چشمگیری نداشته باشیم، اما من فکر می کنم بالاخره قیمتِ بنزین رکورد بزند، حالا نه الزاماً طیِ یکی دو سالِ آینده، اما نهایتاً اتفاق خواهد افتاد. تقاضای جهانی به دلیلِ پایین بودنِ قیمتِ نفت رو به افزایش است، و این نویدِ افزایشِ تقاضا را به ما می دهد، اما تولیدِ نفت متناسب با این تقاضا افزایش نیافته است.»

با افزایشِ قیمتِ بنزین، ممکن است آمریکایی ها مجبور شوند در سبکِ رانندگی، خرج و مخارج و سبکِ زندگیِ خود تجدیدِ نظر کنند.


با ماشین‌های غول‌پیکرتان خداحافظی کنید

از اواخرِ سالِ 2014 که قیمتِ بنزین شروع به افت کرد، آمریکایی ها یکی پس از دیگری از خریدِ ماشینهای کم‌مصرفِ سواری به وانتها، شاسی‌بلندها، و کراس‌اوورها روی آوردند.

بنا به اعلامِ IHS، خودروهای شاسی‌بلند در سالِ 2016 چهل درصدِ سهمِ بازار را به خود اختصاص دادند، که در سالِ 2014 این سهم 34.7درصد بود. این در حالی است که سهمِ خودروهای سدان از بازار، از 36.2 درصد در 2014 به 31.1درصد در 2016 کاهش یافت.

ولی اگر بنزین به قیمتِ پیشینِ خود بازگردد، احتمالش هست که آمریکاییها خودروهای تنومندِ خود را رها کنند و سمتِ خودروهای کوچکتر بروند.

آدل موریس (Adele Morris)، سرپرستِ سیاست‌گذاری‌های پروژه ی اقلیم و انرژی در بروکینگز به ما چنین می گوید: «اگر قیمتِ بنزین بالا برود و بالا بماند، خودروهای کم‌مصرف‌تر بیشتر باب خواهند شد. این چیزی است که برای مثال در کانادا و خصوصاً در اروپا شاهدش هستیم.» وی می افزاید: «قیمتِ بنزین در این مناطق مدتهاست که بالاست. برای همین مردم سوارِ خودروهای بهینه‌‌تر و کوچکتر می شوند و انتظار می رود که همین الگو در ایالاتِ متحده ی آمریکا نیز مشاهده گردد.»

حقیقت این است که آمریکایی ها قبلاً چنین تغییرِ الگویی را تجربه کرده اند.

در جولای 2008، قیمتِ بنزین به بالاترین حدِ خود یعنی حدوداً گالنی 4 دلار رسید و تقریباً بلافاصله، خیلِ عظیمی از مصرف‌کنندگان به سمتِ خودروهای بهینه‌تر و کوچکتر روی آوردند.

دیهان می گوید: «مصرفِ بهینه ی سوخت در عرضِ یک شب به فاکتوری بس مهم برای انتخابِ خودرو از سوی آمریکایی ها تبدیل شد. این اتفاق می تواند دوباره هم بیفتد.»

مجدداً با پیشرویِ آهسته ی قیمتِ بنزین طیِ ماههای اخیر، کمابیش شاهدِ تغییرِ گرایشِ مردم در خریدِ وسایلِ نقلیه هستیم.

دیهان می گوید: «آنچه داریم در محیطِ پیرامونِ خود می بینیم این است که با گرانتر شدنِ حدوداً 60 سنتیِ بنزین نسبت به پارسال، رانندگان دارند خیلی آهسته مجدداً به سمتِ خودروهای بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر گرایش پیدا می کنند.»

بنابر اعلامِ مؤسسه ی تحقیقاتیِ حمل و نقلِ دانشگاهِ میشیگان، میانگینِ مصرفِ وسایلِ نقلیه ی جدیدی که در دسامبرِ 2015 به فروش رسیده، 24.8 mpg (تعدادِ مایلِ طی شده با هر یک گالن بنزین) بوده است. حال آنکه در دسامبرِ 2016، این میزان به 25 mpg، و در ژانویه و فوریه ی همان سال به 25.1 mpg افزایش یافته است.

البته معاوضه ی خودروهای بزرگ با خودروهای کوچک احتمالاً تنها تغییری نباشد که مردم با جهشِ قیمتِ بنزین به آن تن بدهند، بلکه احتمالاً به دنبالِ کاهشِ هزینه ها در دیگر جنبه های زندگیِ خود نیز بروند.

رستورانِ کمتر، خریدِ کمتر

یکی از مهمترین چیزهایی که مردم با افزایشِ قیمتِ بنزین به سرعت در آن تغییر ایجاد می کنند، هزینه های غیرِ ضروری است. این را موریس می گوید.


موریس می گوید: «در صورتِ افزایشِ قیمتِ بنزین، تغییراتِ اساسی در میزانِ بنزینِ مصرفی برای مردم چندان مقدور نیست؛ زیرا آنها همان ماشین را دارند، همان محلِ زندگی را دارند، همان محلِ کار را دارند. لذا هرچند شاید بتوانند اندکی از مسافرتهای غیرضروریِ خود بزنند، اما احتمالاً مهمترین کاهش در دیگر هزینه های غیرضرور اتفاق بیفتد. یکی از این هزینه ها خورد و خوراک در بیرون از منزل است که تغییرِ اساسی و فوری در آن برای مردم تا حدودِ زیادی مقدور است.»

از نظرِ دیهان، پایین بودنِ قیمتِ بنزین عموماً به مصرف‌گراییِ هرچه بیشتر منجر می شود، بدین معنا که مردم درموردِ اقتصاد حسِ رضایت پیدا می کنند و عموماً به ولخرجی روی می آورند. این همان چیزی است که در دهه های اخیر شاهدش هستیم.

طبقِ برآوردِ JPMorgan Chase، در سالِ 2015 مصرف‌کنندگانِ آمریکا از هر دلاری که بابتِ بنزین خرج کرده بودند، 80 سنتِ آن را خرجِ مصارفِ شخصی کرده اند.

اما اگر قیمتِ بنزین خیز بردارد، احتمالاً شاهدِ آن خواهیم بود که میلِ به مصرف فروکش کند و مردم از ولخرجی دست بردارند و به کسب‌وکارها لطمه بخورد.


دیهان می گوید: «وقتی قیمتِ بنزین بالا برود، بلافاصله تأثیرش را روی رستورانهای فست فود و فروشگاههای کشور می گذارد.»

وی می افزاید: «این تأثیر گونه‌گون است، اما می تواند از رونقِ فروشگاهها سخت بکاهد. احتمالاً دلیلش آن است که رانندگان از هزینه های غیرضروریِ خود می کاهند تا بتوانند از پسِ‌ هزینه های سوختِ خود برآیند.»

و اما تأثیرِ نوسانِ قیمتِ بنزین در بلندمدت، چیزی بیش از تغییرِ الگوی خورد و خرید خواهد بود.


قیمتِ بنزین می تواند قیمتِ مسکن را متأثر کند

با افزایشِ قیمتِ بنزین، بعضی از خانه ها ممکن است بیش از بعضی دیگر دستخوشِ گرانی شوند.

موریس می گوید: «درصورتِ افزایشِ قیمتِ بنزین، شاهدِ این خواهیم بود که خانه هایی که در مناطقِ دوردست‌ قرار دارند از قیمتشان کاسته شود و برعکس، غالبِ خانه هایی که نزدیکتر هستند بر ارزششان افزوده شود.»

بنابر تحقیقی که در سالِ 2014 توسطِ موریس و هلن نیل (Helen Neill) در دانشگاهِ لاس وگاسِ نوادا انجام شده، به ازای هر 10درصد افزایش در قیمتِ بنزین، 2درصد بر قیمتِ خانه های نزدیک به مرکزِ شهر افزوده می شود. این در حالی است که خانه هایی که دور از مراکزِ کلان‌شهری واقع شده اند 1درصد از ارزششان کاسته می شود.

برای محاسبه ی این رابطه، موریس و نیل از داده های مربوط به فروشِ 930702 دستگاه منزل در منطقه ی لاس وگاس طیِ‌ بازه ای 30 ساله استفاده کرده اند. موریس می گوید قیمتِ خانه هایی که فاصله شان با مناطقِ کلان‌شهری بیش از نیم ساعت بوده بیشتر از سایرین از ارزششان کاسته شده است.


موریس می گوید: «حدِ وسطِ داده های ما، مشخصاً درموردِ شهرِ لاس وگاس، مسافتی 30دقیقه‌ای بود. بنابراین، اگر خانه ای در نقطه ای واقع بوده که برای رفتن از آنجا به مرکزِ‌ شهر زمانی کمتر از 30 دقیقه نیاز بوده، احتمالِ اینکه با افزایشِ‌ قیمتِ بنزین ارزشش افزوده شده باشد بیشتر بوده است. اما اگر این مسافت بیش از 30 دقیقه بوده، به احتمالِ زیاد این خانه با افزایشِ قیمتِ بنزین از قیمتش کاسته شده است.»

منطقه ی موردِ بحث بیشترین تأثیر را در سالِ 2008 دید که قیمتِ بنزین پر کشیده و بحرانِ مسکن اتفاق افتاد.

کریستوفر بی.لینبرگر (Christopher B. Leinberger)، رئیسِ مرکزِ املاک و مستغلات و تحلیلگرِ شهری در دانشگاهِ جورج واشینگتن، به ما گفته است: «در محله های شهریِ قابلِ پیاده‌روی، طیِ دوره ی رکودِ بزرگ، قیمتِ مسکن عمدتاً ثابت مانده بود. حالا شاید 10درصدی هم کاهش یافته بود، اما عمدتاً ثابت بود. اما حومه های سواره‌روی شهر، که متکی به بنزینِ ارزان‌قیمت بودند، بیشترین کاهشِ قیمتِ مسکن را تجربه کردند.»

به عنوانِ مثال، لینبرگر می گوید خانه هایی که خارج از حومه ی کلانشهرِ واشینگتن دی.سی قرار داشتند تا 60 درصدِ پیکِ قیمتِ مسکن از ارزششان کاسته شد، در حالی که خانه هایی که در حومه و نزدیکِ این شهر واقع شده بودند، 50درصد کاهشِ قیمت را تجربه کردند.

البته قیمتِ بنزین تنها عاملی نبود که در سالِ 2008 بر قیمتِ مسکن تأثیر گذاشت. بحرانِ وامِ مسکن نیز سببِ افتِ بازارِ مسکن و سقوطِ ارزشِ آن می شود. با این حال، بالا بودنِ قیمتِ بنزین تأثیرِ بسزایی بر اولویت‌بندیِ مردم می گذارد، و وقتی قیمتِ آن پر بکشد، مردم دیگر تمایل ندارند که از خانه زیاد دور شوند.

موریس می گوید: «آنچه می دانیم این است که در بلندمدت، قیمتِ بنزین می تواند قیمتِ انواعِ مختلفِ ماشینها را تغییر دهد، و حتی الگوهای زندگی و رفت‌وآمدِ مردم را نیز. قیمت مهم است و مردم به آن واکنش نشان می دهند و اگر قیمتِ بنزین بالا برود و بالا بماند، آنگاه ادامه ی برخی از الگوهای خاصِ مصرفی مشکل است و مردم دست به انتخابهای دیگری می زنند.»

 
آمریکا 360

افزایش قیمت بنزین، عاملی تعیین‌کننده در سبکِ زندگیِ آمریکایی‌ها


چند سالی است که آمریکایی ها از قیمتِ مناسبِ سوخت در پمپِ بنزینها بهره‌مند می شوند. این قیمتها به طرقِ گوناگونی بر زندگیِ مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته و می گذارد: مردم ماشینهای بزرگتر می خرند، بیشتر مسافرت می روند، و در مجموع پولِ بیشتری خرج می کنند.

اما هیچ چیز همیشگی نیست و اگر قیمتها افزایش یابد می تواند تغییراتِ بزرگی را در شیوه ی زندگیِ آمریکایی ها پدید آورد.

بر اساسِ آنچه در سایتِ‌ GasBuddy.com آمده، قیمتِ بنزین احتمالاً در سالِ 2017 به بالاترین میزانِ خود در سه ساله ی اخیر برسد و دوباره رکوردِ قیمتِ سوخت زده شود.

پاتریک دیهان (Patrick DeHaan)، یکی از تحلیلگرانِ این سایت معتقد است: «شاید افزایشِ چشمگیری نداشته باشیم، اما من فکر می کنم بالاخره قیمتِ بنزین رکورد بزند، حالا نه الزاماً طیِ یکی دو سالِ آینده، اما نهایتاً اتفاق خواهد افتاد. تقاضای جهانی به دلیلِ پایین بودنِ قیمتِ نفت رو به افزایش است، و این نویدِ افزایشِ تقاضا را به ما می دهد، اما تولیدِ نفت متناسب با این تقاضا افزایش نیافته است.»

با افزایشِ قیمتِ بنزین، ممکن است آمریکایی ها مجبور شوند در سبکِ رانندگی، خرج و مخارج و سبکِ زندگیِ خود تجدیدِ نظر کنند.


با ماشین‌های غول‌پیکرتان خداحافظی کنید

از اواخرِ سالِ 2014 که قیمتِ بنزین شروع به افت کرد، آمریکایی ها یکی پس از دیگری از خریدِ ماشینهای کم‌مصرفِ سواری به وانتها، شاسی‌بلندها، و کراس‌اوورها روی آوردند.

بنا به اعلامِ IHS، خودروهای شاسی‌بلند در سالِ 2016 چهل درصدِ سهمِ بازار را به خود اختصاص دادند، که در سالِ 2014 این سهم 34.7درصد بود. این در حالی است که سهمِ خودروهای سدان از بازار، از 36.2 درصد در 2014 به 31.1درصد در 2016 کاهش یافت.

ولی اگر بنزین به قیمتِ پیشینِ خود بازگردد، احتمالش هست که آمریکاییها خودروهای تنومندِ خود را رها کنند و سمتِ خودروهای کوچکتر بروند.

آدل موریس (Adele Morris)، سرپرستِ سیاست‌گذاری‌های پروژه ی اقلیم و انرژی در بروکینگز به ما چنین می گوید: «اگر قیمتِ بنزین بالا برود و بالا بماند، خودروهای کم‌مصرف‌تر بیشتر باب خواهند شد. این چیزی است که برای مثال در کانادا و خصوصاً در اروپا شاهدش هستیم.» وی می افزاید: «قیمتِ بنزین در این مناطق مدتهاست که بالاست. برای همین مردم سوارِ خودروهای بهینه‌‌تر و کوچکتر می شوند و انتظار می رود که همین الگو در ایالاتِ متحده ی آمریکا نیز مشاهده گردد.»

حقیقت این است که آمریکایی ها قبلاً چنین تغییرِ الگویی را تجربه کرده اند.

در جولای 2008، قیمتِ بنزین به بالاترین حدِ خود یعنی حدوداً گالنی 4 دلار رسید و تقریباً بلافاصله، خیلِ عظیمی از مصرف‌کنندگان به سمتِ خودروهای بهینه‌تر و کوچکتر روی آوردند.

دیهان می گوید: «مصرفِ بهینه ی سوخت در عرضِ یک شب به فاکتوری بس مهم برای انتخابِ خودرو از سوی آمریکایی ها تبدیل شد. این اتفاق می تواند دوباره هم بیفتد.»

مجدداً با پیشرویِ آهسته ی قیمتِ بنزین طیِ ماههای اخیر، کمابیش شاهدِ تغییرِ گرایشِ مردم در خریدِ وسایلِ نقلیه هستیم.

دیهان می گوید: «آنچه داریم در محیطِ پیرامونِ خود می بینیم این است که با گرانتر شدنِ حدوداً 60 سنتیِ بنزین نسبت به پارسال، رانندگان دارند خیلی آهسته مجدداً به سمتِ خودروهای بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر گرایش پیدا می کنند.»

بنابر اعلامِ مؤسسه ی تحقیقاتیِ حمل و نقلِ دانشگاهِ میشیگان، میانگینِ مصرفِ وسایلِ نقلیه ی جدیدی که در دسامبرِ 2015 به فروش رسیده، 24.8 mpg (تعدادِ مایلِ طی شده با هر یک گالن بنزین) بوده است. حال آنکه در دسامبرِ 2016، این میزان به 25 mpg، و در ژانویه و فوریه ی همان سال به 25.1 mpg افزایش یافته است.

البته معاوضه ی خودروهای بزرگ با خودروهای کوچک احتمالاً تنها تغییری نباشد که مردم با جهشِ قیمتِ بنزین به آن تن بدهند، بلکه احتمالاً به دنبالِ کاهشِ هزینه ها در دیگر جنبه های زندگیِ خود نیز بروند.

رستورانِ کمتر، خریدِ کمتر

یکی از مهمترین چیزهایی که مردم با افزایشِ قیمتِ بنزین به سرعت در آن تغییر ایجاد می کنند، هزینه های غیرِ ضروری است. این را موریس می گوید.


موریس می گوید: «در صورتِ افزایشِ قیمتِ بنزین، تغییراتِ اساسی در میزانِ بنزینِ مصرفی برای مردم چندان مقدور نیست؛ زیرا آنها همان ماشین را دارند، همان محلِ زندگی را دارند، همان محلِ کار را دارند. لذا هرچند شاید بتوانند اندکی از مسافرتهای غیرضروریِ خود بزنند، اما احتمالاً مهمترین کاهش در دیگر هزینه های غیرضرور اتفاق بیفتد. یکی از این هزینه ها خورد و خوراک در بیرون از منزل است که تغییرِ اساسی و فوری در آن برای مردم تا حدودِ زیادی مقدور است.»

از نظرِ دیهان، پایین بودنِ قیمتِ بنزین عموماً به مصرف‌گراییِ هرچه بیشتر منجر می شود، بدین معنا که مردم درموردِ اقتصاد حسِ رضایت پیدا می کنند و عموماً به ولخرجی روی می آورند. این همان چیزی است که در دهه های اخیر شاهدش هستیم.

طبقِ برآوردِ JPMorgan Chase، در سالِ 2015 مصرف‌کنندگانِ آمریکا از هر دلاری که بابتِ بنزین خرج کرده بودند، 80 سنتِ آن را خرجِ مصارفِ شخصی کرده اند.

اما اگر قیمتِ بنزین خیز بردارد، احتمالاً شاهدِ آن خواهیم بود که میلِ به مصرف فروکش کند و مردم از ولخرجی دست بردارند و به کسب‌وکارها لطمه بخورد.


دیهان می گوید: «وقتی قیمتِ بنزین بالا برود، بلافاصله تأثیرش را روی رستورانهای فست فود و فروشگاههای کشور می گذارد.»

وی می افزاید: «این تأثیر گونه‌گون است، اما می تواند از رونقِ فروشگاهها سخت بکاهد. احتمالاً دلیلش آن است که رانندگان از هزینه های غیرضروریِ خود می کاهند تا بتوانند از پسِ‌ هزینه های سوختِ خود برآیند.»

و اما تأثیرِ نوسانِ قیمتِ بنزین در بلندمدت، چیزی بیش از تغییرِ الگوی خورد و خرید خواهد بود.


قیمتِ بنزین می تواند قیمتِ مسکن را متأثر کند

با افزایشِ قیمتِ بنزین، بعضی از خانه ها ممکن است بیش از بعضی دیگر دستخوشِ گرانی شوند.

موریس می گوید: «درصورتِ افزایشِ قیمتِ بنزین، شاهدِ این خواهیم بود که خانه هایی که در مناطقِ دوردست‌ قرار دارند از قیمتشان کاسته شود و برعکس، غالبِ خانه هایی که نزدیکتر هستند بر ارزششان افزوده شود.»

بنابر تحقیقی که در سالِ 2014 توسطِ موریس و هلن نیل (Helen Neill) در دانشگاهِ لاس وگاسِ نوادا انجام شده، به ازای هر 10درصد افزایش در قیمتِ بنزین، 2درصد بر قیمتِ خانه های نزدیک به مرکزِ شهر افزوده می شود. این در حالی است که خانه هایی که دور از مراکزِ کلان‌شهری واقع شده اند 1درصد از ارزششان کاسته می شود.

برای محاسبه ی این رابطه، موریس و نیل از داده های مربوط به فروشِ 930702 دستگاه منزل در منطقه ی لاس وگاس طیِ‌ بازه ای 30 ساله استفاده کرده اند. موریس می گوید قیمتِ خانه هایی که فاصله شان با مناطقِ کلان‌شهری بیش از نیم ساعت بوده بیشتر از سایرین از ارزششان کاسته شده است.


موریس می گوید: «حدِ وسطِ داده های ما، مشخصاً درموردِ شهرِ لاس وگاس، مسافتی 30دقیقه‌ای بود. بنابراین، اگر خانه ای در نقطه ای واقع بوده که برای رفتن از آنجا به مرکزِ‌ شهر زمانی کمتر از 30 دقیقه نیاز بوده، احتمالِ اینکه با افزایشِ‌ قیمتِ بنزین ارزشش افزوده شده باشد بیشتر بوده است. اما اگر این مسافت بیش از 30 دقیقه بوده، به احتمالِ زیاد این خانه با افزایشِ قیمتِ بنزین از قیمتش کاسته شده است.»

منطقه ی موردِ بحث بیشترین تأثیر را در سالِ 2008 دید که قیمتِ بنزین پر کشیده و بحرانِ مسکن اتفاق افتاد.

کریستوفر بی.لینبرگر (Christopher B. Leinberger)، رئیسِ مرکزِ املاک و مستغلات و تحلیلگرِ شهری در دانشگاهِ جورج واشینگتن، به ما گفته است: «در محله های شهریِ قابلِ پیاده‌روی، طیِ دوره ی رکودِ بزرگ، قیمتِ مسکن عمدتاً ثابت مانده بود. حالا شاید 10درصدی هم کاهش یافته بود، اما عمدتاً ثابت بود. اما حومه های سواره‌روی شهر، که متکی به بنزینِ ارزان‌قیمت بودند، بیشترین کاهشِ قیمتِ مسکن را تجربه کردند.»

به عنوانِ مثال، لینبرگر می گوید خانه هایی که خارج از حومه ی کلانشهرِ واشینگتن دی.سی قرار داشتند تا 60 درصدِ پیکِ قیمتِ مسکن از ارزششان کاسته شد، در حالی که خانه هایی که در حومه و نزدیکِ این شهر واقع شده بودند، 50درصد کاهشِ قیمت را تجربه کردند.

البته قیمتِ بنزین تنها عاملی نبود که در سالِ 2008 بر قیمتِ مسکن تأثیر گذاشت. بحرانِ وامِ مسکن نیز سببِ افتِ بازارِ مسکن و سقوطِ ارزشِ آن می شود. با این حال، بالا بودنِ قیمتِ بنزین تأثیرِ بسزایی بر اولویت‌بندیِ مردم می گذارد، و وقتی قیمتِ آن پر بکشد، مردم دیگر تمایل ندارند که از خانه زیاد دور شوند.

موریس می گوید: «آنچه می دانیم این است که در بلندمدت، قیمتِ بنزین می تواند قیمتِ انواعِ مختلفِ ماشینها را تغییر دهد، و حتی الگوهای زندگی و رفت‌وآمدِ مردم را نیز. قیمت مهم است و مردم به آن واکنش نشان می دهند و اگر قیمتِ بنزین بالا برود و بالا بماند، آنگاه ادامه ی برخی از الگوهای خاصِ مصرفی مشکل است و مردم دست به انتخابهای دیگری می زنند.»

مطالب مرتبط