دونالد ترامپ مستاصل شده است و هر کاری انجام می‌دهد تا از استیضاح بگریزد
۱۱ مهر ۱۳۹۸
انتخاب های بی ملاحظه، توافق های بد و تحریک های خطرناک
۱۱ مهر ۱۳۹۸
دونالد ترامپ مستاصل شده است و هر کاری انجام می‌دهد تا از استیضاح بگریزد
۱۱ مهر ۱۳۹۸
انتخاب های بی ملاحظه، توافق های بد و تحریک های خطرناک
۱۱ مهر ۱۳۹۸

در آمریکا چقدر باید درآمد داشته باشید تا پولدار محسوب شوید؟

نابرابری درآمدی در ایالات متحده به بالاترین حد خود در دهه های اخیر رسیده است. نه تنها شکاف درآمدی  طبقاتی بین فقیرترین و غنی ترین طبقات جامعه در چند سال گذشته بیشتر شده است، بلکه داده های مرکز آماری “خدمات درآمد داخلی” (IRS) بیانگر این واقعیت است که آستانه درآمدی برای رسیدن به ۱ درصد از جامعه که بالاترین درآمد را دارا می باشند، به بیش از نیم میلیون دلار رسیده است.

برای اینکه بهتر بتوانیم این نابرابری های درآمدی را با استفاده از گراف ها و تصاویر نشان بدهیم، نقشه های تصویری موجود در این مقاله حداقل درآمد مورد نیاز برای هر “صدک درآمدی”، یعنی از  “صدک ۵۰ اّم” تا “صدک ۰۰.۰۱ اّم” بالایی را به تصویر کشیده اند. (وقتی شما در صدک ۵۰ ام درآمدی باشید یعنی اینکه درآمد شما از درآمد ۵۰ درصد جامعه بالاتر می باشد)

  • در حال حاضر، “دارایی کل” ۱ درصد از جمعیت جامعه بیشتر از  دارایی و ثروت کل طبقه متوسط آمریکا می باشد.
  • حتی با لحاظ کردن تورم در بازه زمانی بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸، درآمدها باید  ۲/۷رصد رشد داشته باشد تا بتوان به ثروت ۱ درصد پولدار جامعه رسید.
  • در عین حال، مالیات سنگینی نیز بر ثروتمندان وضع شده است. تحلیلی که از سوی نشریه بلومبرگ منتشر شده نشان می دهد ۱ درصد پردرآمد جامعه، ۲۱ درصد درآمد کشور را به خود اختصاص داده و در عین حال  ۵/۳۸ درصد مالیات های ایالتی را نیز پرداخت کرده اند. در مقابل، ۹۰ درصد درآمدی  ۹ /۲۹ درصد مالیات فدرالی پرداخت کرده اند.

این داده ها از دو شاخص “نرخ مالیات” و “صدک درآمدی” “جدول آماری نفوس” که از سوی IRS منتشر شده، به دست آمده اند. شایان ذکر است که این داده ها مربوط به سال ۲۰۱۷ یعنی سالی که هنوز اصلاحات مالیاتی به اجرا گذاشته نشده بود، می باشند. در نمودار تصویری بالا تنها چند محور وجود دارند که فاصله اندکی از یکدیگر دارند و اکثر آنها فاصله زیادی از یکدیگر دارند که این به معنای اختلاف زیاد درآمدی در ایالات متحده می باشد.

هر میله در این نمودار نشان دهنده یک صدک درآمدی بوده که از صدک ۵۰ درصد در پایین آغاز و به صدک ۰۰۱/۰ درصد در بالا ختم می شود. درصدها در محور طول ها نشان دهنده درآمد ناخالص ملی هر صدک می باشند در حالی که محور عرض ها تعداد اظهارنامه های مالیاتی متناظر با هر صدک را نشان می دهد. حداقل درآمد هر صدک، در دایره های سبز رنگی که در کنار هر میله خاکستری رنگ نشان داده شده، بر حسب دلار ذکر گردیده است. این دایره ها به شکل فزاینده ای از نظر اندازه بزرگ تر می شوند تا افزایش سطوح درآمدی را به خوبی نشان دهند.

 

میزان درآمدی که برای قرارگیری در صدک بالای درآمدی نیاز دارید:

  1. صدک ۰۰۱/۰ درصد بالایی: ۶۳۴۳۰۱۱۹ دلار
  2. صدک ۰۱/۰ درصد بالایی: ۱۲۸۹۹۰۷۰ دلار
  3. صدک ۱/۰ درصد بالایی: ۲۳۷۴۹۳۷ دلار
  4. صدک ۱ درصد بالایی: ۵۱۵۳۷۱ دلار
  5. صدک ۵ درصد بالایی: ۲۰۸۰۵۳ دلار
  6. صدک ۱۰ درصد بالایی: ۱۴۵۱۳۵ دلار
  7. صدک ۲۰ درصد بالایی: ۹۷۸۷۰ دلار
  8. صدک ۳۰ درصد بالایی: ۷۲۲۶۸ دلار
  9. صدک ۴۰ درصد بالایی: ۵۴۶۷۲ دلار
  10. صدک ۵۰ درصد بالایی: ۴۱۷۴۰ دلار

 

درصد درآمدی هر صدک نسبت به درآمد کل ناخالص ملی:

  1. صدک ۰۰۱/۰ درصد بالایی: ۳۴.۲ درصد
  2. صدک ۰۱/۰ درصد بالایی: ۱۷.۵ درصد
  3. صدک ۱/۰ درصد بالایی: ۵۲.۱۰ درصد
  4. صدک ۱ درصد بالایی: ۰۴.۲۱ درصد
  5. صدک ۵ درصد بالایی: ۵۳.۳۶ درصد
  6. صدک ۱۰ درصد بالایی: ۷۴.۴۷ درصد
  7. صدک ۲۰ درصد بالایی: ۲۱.۶۳ درصد
  8. صدک ۳۰ درصد بالایی: ۲۳.۷۴ درصد
  9. صدک ۴۰ درصد بالایی: ۴۷.۸۲ درصد
  10. صدک ۵۰ درصد بالایی: ۷۵.۸۸ درصد

برخی از کارشناسان بر این باورند تورم روز به روز افراد بیشتری را به انتهای “نمودار توزیع درآمدی” سوق می دهد. مراد از انتهای نمودار، همان فروپاشی های امروزی  است که برای یک خانواده چهار نفره که بر اساس مولفه هایی همچون سن، نژاد، مکان زندگی و تحصیلات در فقر مطلق زندگی می کنند، رخ می دهد.

در چند سال اخیر، افزایش نابرابری های اقتصادی به افزایش اعتراضات اجتماعی همچون جنبش “وال استریت را اشغال کن” و همچنین واکنش های شدید بر علیه مولتی میلیاردرها دامن زده است. برخی از سیاست مداران با ارائه قوانینی برای توزیع دوباره ثروت در جامعه، در حال واکنش به افزایش روز افزون نابرابری های درآمدی می باشند. به عنوان مثال، پس از آنکه الیزابت وارن طرح پیشنهادی خود را ارائه نمود، با  مخالفت هایی از جانب میلیاردها مواجه شد.

فرانسه نیز تلاش هایی در جهت وضع مالیات بر درآمدهای نجومی به انجام رسانید که البته به دلیل خروج ثروتمندان از فرانسه و همچنین کم بودن میزان مالیات های جدید، عملا به نتیجه مورد مطلوب نرسید. از آنجا که تنها یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقیمانده است، نابرابری های درآمدی همچنان به عنوان یکی از موضوعات داغ جامعه مطرح می باشد.