با استاد راهنمایم ساعت هشت صبح جلسه دارم. از وقتی که برای فرصت مطالعاتی طولانی رفته به گوگل، چارهای جز این نیست که یا اول صبح یا دم غروب جلسه داشته باشیم.
مطالعهاستراتژی بازاریابی
۲۰ مهر ۱۳۹۸به خدا ایمان داریم
۲۰ مهر ۱۳۹۸دوستانی که در شریف MBA می خونن یا خوندن و توفیق شرکت در درس استراتژی رو داشتن حتماً زیاد راجع به شرکت McDonalds خوندن. بقیه هم حتماً راجع به مک دونالد شنیدن (حداقل می دونید که مک دونالد Airline نیست!)اونایی هم که اینور آب بودن (بخونید اونور آب) حتماً مک دونالد به پستشون خورده و اونا هم به پست مک دونالد خوردن.
از مملکت عزیزمون که دست استکبار رو قطع کرده که بگذریم تقریباً به هر خرابشده ای در سراسر جهان سفر کنید می تونید مک دونالد گیر بیارید. چند وقت قبل داشتم به این فکر می کردم که چرا با اینهمه option خیلی وقتا سراغ ساندویچ مزخرف مک دونالد می رم با اون سس مزخرفش. جوابی که به ذهنم رسید اینه: aversion to ambiguity (اونطور که علمای Behavioral Finance می گن) یعنی اینکه آدم همیشه نسبت به چیزی که نمی شناسه بی میله و سعی می کنه به چیزایی که می شناسه قناعت کنه.
حالا نکته اصلی اینه که علی القاعده به هزار و یک دلیل منطقی، حتی قرمه سبزی که من توی هلند آشپزی می کنم با همون قرمه سبزی که اینجا می پزم کمی متفاوته، اما در مورد مک دونالد این قضیه تقریباً منتفیه. به این معنا که شما با احتمال قریب به یقین می تونید بگید که همون آشغالی که توی اروپا می خورید رو توی سنگاپور هم انتظار داشته باشید، به قول این رفقای آمریکایی ما: !It's the same shit everywhere من خودم جاهای خیلی مختلفی از جمله ماستریخت، آمستردام، پاریس، نیویورک و چند جای دیگه مک دونالد خوردم (البته ساندویچ فیله ماهیشو) و با رفقای آمریکاییم کاملاً هم نظرم!
به همین دلیل، وقتی یه رستوران مک دونالد می بینید حداقل می دونید که باید خودتونو برای خوردن چی آماده کنید و سورپریز نمی شید که خودش کلی مهمه و به نظر من یکی از مهمترین مزیت های رقابتی یا core competency های شرکته که در موفقیتش کاملاً تأثیرگذاره. (دوستانی که استراتژیست هستن اگه مزیت های رقابتی دیگری در مورد شرکت می شناسن ما رو هم مطلع کنن)
برای اینکه مثل همیشه حس بهتری از قضیه پیدا کنید، مک دونالد یه ساندویچ همبرگر داره که به Big Mac معروفه. این ساندویچ علاوه بر اینکه استانداردهای مک دونالد رو از نظر کیفیت meet می کنه یه خاصیت دیگه هم داره و اون اینکه برای سنجش تئوری برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) بکار می ره. برای دوستان غیر اقتصادی، قاعده برابری خرید ادعا می کنه که نرخ های ارز در جهتی حرکت می کنن که قیمت سبدهای کالای مساوی در کشورهای مختلف باهم برابر باشه (مثلاً اگه یه کوکاکولا در آمریکا 1 دلاره و نرخ ارز 1000 تومنه دقیقاً همون کوکاکولا در ایران 1000 تومن باید باشه).
از مملکت عزیزمون که دست استکبار رو قطع کرده که بگذریم تقریباً به هر خرابشده ای در سراسر جهان سفر کنید می تونید مک دونالد گیر بیارید. چند وقت قبل داشتم به این فکر می کردم که چرا با اینهمه option خیلی وقتا سراغ ساندویچ مزخرف مک دونالد می رم با اون سس مزخرفش. جوابی که به ذهنم رسید اینه: aversion to ambiguity (اونطور که علمای Behavioral Finance می گن) یعنی اینکه آدم همیشه نسبت به چیزی که نمی شناسه بی میله و سعی می کنه به چیزایی که می شناسه قناعت کنه.
حالا نکته اصلی اینه که علی القاعده به هزار و یک دلیل منطقی، حتی قرمه سبزی که من توی هلند آشپزی می کنم با همون قرمه سبزی که اینجا می پزم کمی متفاوته، اما در مورد مک دونالد این قضیه تقریباً منتفیه. به این معنا که شما با احتمال قریب به یقین می تونید بگید که همون آشغالی که توی اروپا می خورید رو توی سنگاپور هم انتظار داشته باشید، به قول این رفقای آمریکایی ما: !It's the same shit everywhere من خودم جاهای خیلی مختلفی از جمله ماستریخت، آمستردام، پاریس، نیویورک و چند جای دیگه مک دونالد خوردم (البته ساندویچ فیله ماهیشو) و با رفقای آمریکاییم کاملاً هم نظرم!
به همین دلیل، وقتی یه رستوران مک دونالد می بینید حداقل می دونید که باید خودتونو برای خوردن چی آماده کنید و سورپریز نمی شید که خودش کلی مهمه و به نظر من یکی از مهمترین مزیت های رقابتی یا core competency های شرکته که در موفقیتش کاملاً تأثیرگذاره. (دوستانی که استراتژیست هستن اگه مزیت های رقابتی دیگری در مورد شرکت می شناسن ما رو هم مطلع کنن)
برای اینکه مثل همیشه حس بهتری از قضیه پیدا کنید، مک دونالد یه ساندویچ همبرگر داره که به Big Mac معروفه. این ساندویچ علاوه بر اینکه استانداردهای مک دونالد رو از نظر کیفیت meet می کنه یه خاصیت دیگه هم داره و اون اینکه برای سنجش تئوری برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) بکار می ره. برای دوستان غیر اقتصادی، قاعده برابری خرید ادعا می کنه که نرخ های ارز در جهتی حرکت می کنن که قیمت سبدهای کالای مساوی در کشورهای مختلف باهم برابر باشه (مثلاً اگه یه کوکاکولا در آمریکا 1 دلاره و نرخ ارز 1000 تومنه دقیقاً همون کوکاکولا در ایران 1000 تومن باید باشه).
مطالب مرتبط
همسفر شراب (قسمت سیوهشتم-بخش اول)
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دو خانم جوان که مثل لبنانیها چادر سیاه سر کردهاند و چند خانم محجبهٔ دیگر. باید برگردیم به سرسرا برای گرفتن دفترچهٔ برنامهٔ همایش.
مطالعهسوالات معلم
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
معلم دبستان این سوالات رو قبل از شروع شدن سال تحصیلی از والدین پرسیده است
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهفتم-بخش اول)
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
صبح زود راهی دیترویت میشویم. صبح آنقدر زود است که جاده خلوت باشد و من، تنها بیدار جاده که پشت فرمان نشستهام و بقیه خوابند.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیو ششم-بخش پنجم)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
میخواهد خانهاش را بفروشد. میپرسم هنوز زیر قرض بانک است؟ میگوید بله. کنجکاو میشوم در مورد نرخ سود بانکها. میگوید خیلی ساده است. قرار بوده ۲۰ سال و هر ماهی ۲۵۰۰ دلار بدهیم برای خانهای که ۲۵۰ هزار دلار میارزد.
مطالعهآخرین مطالب
دوستانی که در شریف MBA می خونن یا خوندن و توفیق شرکت در درس استراتژی رو داشتن حتماً زیاد راجع به شرکت McDonalds خوندن. بقیه هم حتماً راجع به مک دونالد شنیدن (حداقل می دونید که مک دونالد Airline نیست!)اونایی هم که اینور آب بودن (بخونید اونور آب) حتماً مک دونالد به پستشون خورده و اونا هم به پست مک دونالد خوردن.
از مملکت عزیزمون که دست استکبار رو قطع کرده که بگذریم تقریباً به هر خرابشده ای در سراسر جهان سفر کنید می تونید مک دونالد گیر بیارید. چند وقت قبل داشتم به این فکر می کردم که چرا با اینهمه option خیلی وقتا سراغ ساندویچ مزخرف مک دونالد می رم با اون سس مزخرفش. جوابی که به ذهنم رسید اینه: aversion to ambiguity (اونطور که علمای Behavioral Finance می گن) یعنی اینکه آدم همیشه نسبت به چیزی که نمی شناسه بی میله و سعی می کنه به چیزایی که می شناسه قناعت کنه.
حالا نکته اصلی اینه که علی القاعده به هزار و یک دلیل منطقی، حتی قرمه سبزی که من توی هلند آشپزی می کنم با همون قرمه سبزی که اینجا می پزم کمی متفاوته، اما در مورد مک دونالد این قضیه تقریباً منتفیه. به این معنا که شما با احتمال قریب به یقین می تونید بگید که همون آشغالی که توی اروپا می خورید رو توی سنگاپور هم انتظار داشته باشید، به قول این رفقای آمریکایی ما: !It's the same shit everywhere من خودم جاهای خیلی مختلفی از جمله ماستریخت، آمستردام، پاریس، نیویورک و چند جای دیگه مک دونالد خوردم (البته ساندویچ فیله ماهیشو) و با رفقای آمریکاییم کاملاً هم نظرم!
به همین دلیل، وقتی یه رستوران مک دونالد می بینید حداقل می دونید که باید خودتونو برای خوردن چی آماده کنید و سورپریز نمی شید که خودش کلی مهمه و به نظر من یکی از مهمترین مزیت های رقابتی یا core competency های شرکته که در موفقیتش کاملاً تأثیرگذاره. (دوستانی که استراتژیست هستن اگه مزیت های رقابتی دیگری در مورد شرکت می شناسن ما رو هم مطلع کنن)
برای اینکه مثل همیشه حس بهتری از قضیه پیدا کنید، مک دونالد یه ساندویچ همبرگر داره که به Big Mac معروفه. این ساندویچ علاوه بر اینکه استانداردهای مک دونالد رو از نظر کیفیت meet می کنه یه خاصیت دیگه هم داره و اون اینکه برای سنجش تئوری برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) بکار می ره. برای دوستان غیر اقتصادی، قاعده برابری خرید ادعا می کنه که نرخ های ارز در جهتی حرکت می کنن که قیمت سبدهای کالای مساوی در کشورهای مختلف باهم برابر باشه (مثلاً اگه یه کوکاکولا در آمریکا 1 دلاره و نرخ ارز 1000 تومنه دقیقاً همون کوکاکولا در ایران 1000 تومن باید باشه).
از مملکت عزیزمون که دست استکبار رو قطع کرده که بگذریم تقریباً به هر خرابشده ای در سراسر جهان سفر کنید می تونید مک دونالد گیر بیارید. چند وقت قبل داشتم به این فکر می کردم که چرا با اینهمه option خیلی وقتا سراغ ساندویچ مزخرف مک دونالد می رم با اون سس مزخرفش. جوابی که به ذهنم رسید اینه: aversion to ambiguity (اونطور که علمای Behavioral Finance می گن) یعنی اینکه آدم همیشه نسبت به چیزی که نمی شناسه بی میله و سعی می کنه به چیزایی که می شناسه قناعت کنه.
حالا نکته اصلی اینه که علی القاعده به هزار و یک دلیل منطقی، حتی قرمه سبزی که من توی هلند آشپزی می کنم با همون قرمه سبزی که اینجا می پزم کمی متفاوته، اما در مورد مک دونالد این قضیه تقریباً منتفیه. به این معنا که شما با احتمال قریب به یقین می تونید بگید که همون آشغالی که توی اروپا می خورید رو توی سنگاپور هم انتظار داشته باشید، به قول این رفقای آمریکایی ما: !It's the same shit everywhere من خودم جاهای خیلی مختلفی از جمله ماستریخت، آمستردام، پاریس، نیویورک و چند جای دیگه مک دونالد خوردم (البته ساندویچ فیله ماهیشو) و با رفقای آمریکاییم کاملاً هم نظرم!
به همین دلیل، وقتی یه رستوران مک دونالد می بینید حداقل می دونید که باید خودتونو برای خوردن چی آماده کنید و سورپریز نمی شید که خودش کلی مهمه و به نظر من یکی از مهمترین مزیت های رقابتی یا core competency های شرکته که در موفقیتش کاملاً تأثیرگذاره. (دوستانی که استراتژیست هستن اگه مزیت های رقابتی دیگری در مورد شرکت می شناسن ما رو هم مطلع کنن)
برای اینکه مثل همیشه حس بهتری از قضیه پیدا کنید، مک دونالد یه ساندویچ همبرگر داره که به Big Mac معروفه. این ساندویچ علاوه بر اینکه استانداردهای مک دونالد رو از نظر کیفیت meet می کنه یه خاصیت دیگه هم داره و اون اینکه برای سنجش تئوری برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) بکار می ره. برای دوستان غیر اقتصادی، قاعده برابری خرید ادعا می کنه که نرخ های ارز در جهتی حرکت می کنن که قیمت سبدهای کالای مساوی در کشورهای مختلف باهم برابر باشه (مثلاً اگه یه کوکاکولا در آمریکا 1 دلاره و نرخ ارز 1000 تومنه دقیقاً همون کوکاکولا در ایران 1000 تومن باید باشه).
مطالب مرتبط
همسفر شراب (قسمت سی و هشتم-بخش دوم)
۱۵ مهر ۱۴۰۱
با استاد راهنمایم ساعت هشت صبح جلسه دارم. از وقتی که برای فرصت مطالعاتی طولانی رفته به گوگل، چارهای جز این نیست که یا اول صبح یا دم غروب جلسه داشته باشیم.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهشتم-بخش اول)
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دو خانم جوان که مثل لبنانیها چادر سیاه سر کردهاند و چند خانم محجبهٔ دیگر. باید برگردیم به سرسرا برای گرفتن دفترچهٔ برنامهٔ همایش.
مطالعهسوالات معلم
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
معلم دبستان این سوالات رو قبل از شروع شدن سال تحصیلی از والدین پرسیده است
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهفتم-بخش اول)
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
صبح زود راهی دیترویت میشویم. صبح آنقدر زود است که جاده خلوت باشد و من، تنها بیدار جاده که پشت فرمان نشستهام و بقیه خوابند.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیو ششم-بخش پنجم)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
میخواهد خانهاش را بفروشد. میپرسم هنوز زیر قرض بانک است؟ میگوید بله. کنجکاو میشوم در مورد نرخ سود بانکها. میگوید خیلی ساده است. قرار بوده ۲۰ سال و هر ماهی ۲۵۰۰ دلار بدهیم برای خانهای که ۲۵۰ هزار دلار میارزد.
مطالعهآخرین مطالب
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شدهایم
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شدهایم ویدئوهای تحلیلی رابرت اف کندی...
مطالعهمستند وضعیت شکست ( Fail State )
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
مستند وضعیت شکست Fail State کارگردان : الکس شبانو محصول : سال 2017 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی -...
مطالعهاصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
اصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهآمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل...
مطالعهچرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
چرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه UNPacked از اوباما تا...
مطالعهداستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
داستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهدر این این ویدئو از برنامه...
مطالعه