همه چیز درباره «مرکز ماموریت ایران» در سیا
۱۰ تیر ۱۳۹۸
گزارش PBS از رواج مشاغل پاره وقت در آمریکا
۱۰ تیر ۱۳۹۸
همه چیز درباره «مرکز ماموریت ایران» در سیا
۱۰ تیر ۱۳۹۸
گزارش PBS از رواج مشاغل پاره وقت در آمریکا
۱۰ تیر ۱۳۹۸

بدهی آمریکایی ها بابت وام خرید خودرو چقدر است؟

بدهی ها در ایالات متحده یک معضل بحرانی محسوب می شوند به طوری که مجموع کل بدهی های دولتی و بدهی های خصوصی شرکت ها و شهروندان به ۷۰ تریلیون دلار رسیده است. در سطح فدرال، کسری بودجه رو به رشد به معضل افزایش بدهی ها دامن زده است، و بخش خصوصی نیز با بدهی های رو به رشد وام خرید اتوموبیل ها، مواجه است.

  • وام های خرید خودرو پرداخت شده به شهروندان، رکورد ۲۸/۱ تریلیون دلار را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ از آن خود کرده است.
  • بدهی های وام خرید خودرو در هر ایالت و به ازای هر شخص به ۷/۴ هزار دلار رسیده است.
  • این میزان، رشد بیش از ۶۷ درصدی در شش سال گذشته را نشان می دهد.
  • تاخیر در پرداخت وام های خودرو به ۴/۲ درصد کل وام های اخذ شده رسیده که از ۵/۱ درصد در سال ۲۰۱۲ نیز فراتر رفته است.

داده های مورد استفاده در نقشه بالا، از گزارش “صندوق ذخیره فدرال” ایالت نیویورک که هر سه ماه یک بار گزارشی در مورد میزان بدهی درآمدی و بدهی خانوارها در ۵۰ ایالت آمریکا منتشر می کند به دست آمده است. در این گزارش، آخرین میزان بدهی های وام های خودرو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ و به ازای هر نفر مورد بررسی قرار گرفته و مفهوم و تاثیر این اعداد در صنعت خودروسازی را توضیح می دهند. نقشه موجود در این مقاله به تشریح میزان میانگین بدهی های خودرو در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا و به ازای هر ۵۰ نفر می پردازد. رنگ بنفش تیره تر در این نقشه نشان دهنده بدهی بیشتر می باشد.

 

بدهی های وام خرید خودرو به تفکیک هر ایالت: (۵ ایالت که بیشترین میزان بدهی را دارند)

  1. تگزاس: ۷/۶ هزار دلار
  2. لوئیزیانا: ۷/۵ هزار دلار
  3. جرجیا: ۴/۵ هزار دلار
  4. نیو مکزیکو: ۴/۵ هزار دلار
  5. آرکانزاس: ۳/۵ هزار دلا

 

بدهی های وام خرید خودرو به تفکیک هر ایالت: (۵ ایالتی که کمترین میزان بدهی را دارند)

  1. ناحیه کلمبیا: ۳ هزار دلار
  2. کنیکت: ۶/۳ هزار دلار
  3. نیویورک: ۷/۳ هزار دلار
  4. رود آیلند: ۷/۳ هزار دلار
  5. میشیگان: ۷/۳ هزار دلار

 

با فرض این که هر ایالت به طور میانگین بیش از ۴۵۰۰ دلار بدهی داشته باشد، بدهی وام خرید خودرو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ با افزایش ۹ میلیارد دلاری به بیش از ۳/۱ تریلیون دلار رسیده است. وام های سنگین اخذ شده و همچنین عدم پرداخت به موقع که با رشد ۴/۲ درصدی همراه بوده است، باعث به وجود آمدن بدهی های سنگین مذکور شده است. به منظور درک بهتر ساز و کار وام خرید خودرو، به “راهنمای میزان وام خرید خودرو” نگاهی بیندازید.

چهار ایالت از پنج ایالتی که بالاترین میزان بدهی وام خرید خودرو به ازای هر نفر را دارا می باشند در جنوب شرقی کشور واقع شده و در عین حال چهار ایالت از پنج ایالتی که کمترین بدهی را دارند نیز در دسته ایالت های شمال شرقی (از جمله ناحیه کلمبیا به عنوان شمال شرقی ترین ایالت) قرار گرفته اند. میشیگان که البته قدرت اقتصاد آنچنانی ندارد، پنجمین ایالتی محسوب می شود که کمترین بدهی را به خود اختصاص داده است. البته باید در نظر داشت که وام خرید خودرو تنها شامل هزینه های مربوط به خودرو همچون استهلاک آن نمی باشد بلکه دیگر عوامل مانند پارکینگ، سوخت و هزینه های بیمه نیز در آن دخیل هستند.

در حالی که هنوز بحران عدم پرداخت به موقع بدهی های خودرویی در ابعاد وسیع به وقوع نپیوسته است، بدهی های سنگین باعث متزلزل شدن زودهنگام صنعت خودرو شده است. فروش خودروها در نیمه اول سال ۲۰۱۹ روند نزولی به خود گرفته که از جمله عوامل آن می توان به نرخ سود بالا و همچنین وجود ناوگان عظیم خودروهای دست دوم اشاره نمود. مدیر ارشد اجرایی شرکت جنرال موتورز، ماری بارا که تحولات صنعت را زیر نظر دارد، در دیدار با رهبران “اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی” اظهار داشت: “آینده گروهی ما در خطر است.”

یکی از راه های کاهش بدهی ها و فروش بیشتر خودروها را می توان در کاهش قیمت آنها جستجو کرد. اقدامی که شرکت تسلا به آن مبادرت ورزیده است و قیمت بهترین محصول خود یعنی “مدل ۳” را با ۱۰۰۰ دلار کاهش قیمت به ۳۸۹۹۰ دلار رسانده است. بر خلاف شرکت جنرال موتورز، در شرکت تسلا اتحادیه کارگری که بتواند مخارج بالاسری و اضافه را به بهای بهبود وضعیت رفاهی کارگران کاهش دهد، وجود ندارد.

مطالب مرتبط