من این پایین آمده ام تا فراموش شوم
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
آیا می توانید یک کشور را از روی نقشه جهان نام ببرید؟
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
من این پایین آمده ام تا فراموش شوم
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
آیا می توانید یک کشور را از روی نقشه جهان نام ببرید؟
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
 

قسمت سیزدهم مجموعه تاریخ آمریکا

برده داری

سری ویدئوهای آموزشی تاریخ آمریکا
 


 

در این قسمت جان گرین در مورد عرف عجیب و غریب آمریکا یعنی برده داری برایتان خواهد گفت. جان برایتان توضیح می دهد که زندگی کردن به عنوان یک برده در آمریکای قرن نوزده به چه شکل بوده و چطور برده ها تا جایی که ممکن بود در مقابل سرکوب شدن مقاومت کردند. شما راجع به مزارع پنبه، تنبیهات وحشیانه ی برده ها، زندگی روزمره ی آنها و قیام هایشان خواهید شنید. نت ترنر، هریت تابمن و پیتر شلاق خورده هم همان وسط ها سر و کله شان پیدا می شود. برده داری به عنوان یک عرف، قطعا تاریک ترین نقطه در تاریک امریکا محسوب می شود و این کشور هنوز با گذشت 150 سال از لغو برده داری درگیر پس لرزه ها و عواقب آن است.

در این قسمت جان گرین برایتان از ریاست جمهوری اندرو جکسون و اینکه چطور یک رئیس جمهور که سیاست های مالی افتضاحی داشته توانسته به جایی برسد که عکسش روی اسکناس بیست دلاری چاپ شود خواهد گفت.

ما پاسخ این سوال را نمی دانیم اما می دانیم جکسون چطور به ریاست جمهوری رسید و این را هم می دانیم که پس از رسیدنش به این منصب اوضاع کشور را تغییر داد.

انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی جکسون شد از تمامی انتخابات های قبلی دموکراتیک تر بود. در این انتخابات مردم بیشتری حق رای داشتند و چه کسی را هم انتخاب کردند!

جکسون یک قهرمان جنگی شناخته شده بود که موفق شد دشمن سیاسی قدیمی اش یعنی جان کوئینسی آدامز را در انتخابات شکست بدهد. وی پس از رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری بیش از تمامی کسانی که پیش از او کاخ سفید را اشغال کرده بودند، قدرت قوه ی مجریه را افزایش داد. او برای جمع آوری مالیات از نیروهای مسلح استفاده کرد، از اجرای قوانین مصوب قانون گزاران و دیوان عالی سر باز زد و افراد را براساس حمایت یا عدم حمایت شان از کمپین انتخاباتی اش استخدام یا اخراج می کرد. همچنین جکسون نخستین رئیس جمهوری بود که مرتبا از حق وتو به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کرد. با این اوصاف آیا او رئیس جمهور خوبی بود؟


 

 
 
آخرین ویدئوها: