قانون اساسی آمریکا
قسمت هشتم تاریخ آمریکا : قانون اساسی آمریکا
۲۴ بهمن ۱۳۹۷
واشنگتن یک افسر اطلاعاتی آمریکایی را به جاسوسی برای ایران متهم کرد
۲۴ بهمن ۱۳۹۷
قانون اساسی آمریکا
قسمت هشتم تاریخ آمریکا : قانون اساسی آمریکا
۲۴ بهمن ۱۳۹۷
واشنگتن یک افسر اطلاعاتی آمریکایی را به جاسوسی برای ایران متهم کرد
۲۴ بهمن ۱۳۹۷
 

۷۲ جاذبه گردشگری آمریکای شمالی
از معبد آزتک تا یلو استون

 

این گالری با استفاده از تصاویر زیبا و اطلاعات مختصر و مفید به 72 جاذبه گردشگری آمریکا که در آمریکا شمالی واقع شده پرداخته و آنها را مرور کرده است.

از بنای یادبود تمدن باستانی مایان ها در مکزیک گرفته تا مجسمه ی آزادی و تعداد بی شماری از پارک های ملی بی نظیر که در سرتاسر چشم اندازهای آمریکا شمالی به چشم می خورند، این منطقه سهم بزرگی از میراث جهانی را؛ چه از نظر فرهنگی و چه از نظر طبیعی به خود اختصاص داده است.

قدمت برخی از این آثار همچون مونت آلبان؛ پایتخت ویران شده ی تمدن زاپوتک به هزاران سال پیش برمی گردد و برخی دیگر همچون خانه و استودیوی معماری به نام لوئیس باراگان که در سال 1948 ساخته شده مدرن تر هستند. باقی آثار اساسا تاریخ مشخصی ندارند و پدیده های طبیعی و تدریجی زمین شناسی و شاهکارهایی طبیعی محسوب می شوند که پیش از به وجود آمدن انسان موجودیت پیدا کرده اند و شاید تا پس از از بین رفتن نسل انسان ها هم همچنان باقی بمانند.

شناسایی میراث های جهانی در سال 1972 آغاز شد؛ وقتی که یونسکو؛ نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت نه تنها به تکریم دیدنی های جهان بپردازد، بلکه از آنها نگهداری نیز بکند.

در وب سایت یونسکو در مورد این دیدنی ها چنین توضیحی داده شده:" مناطقی به بی نظیری و گوناگونی طبیعت وحشی سرنگتی در آفریقای شمالی، اهرام ثلاثه ی مصر، دیواره ی بزرگ مرجانی در استرالیا و کلیسای جامع باروک آمریکای لاتین در کنار هم تشکیل دهنده ی میراث جهانی هستند. آنچه که مفهوم کلی میراث جهانی را منحصر به فرد کرده است، جهانی بودن آن است. میراث های جهانی به همه ی مردم جهان تعلق دارد، فارغ از اینکه در کدام منطقه ی جغرافیایی واقع شده اند."

هر سال، فهرست این میراث طولانی تر می شود. تا جولای 2017 این فهرست 1073 منطقه را در 167 کشور شامل می شد. اما این ترس نیز وجود دارد که خیلی زود این فهرست کوتاه تر شود. با تغییرات آب و هوایی برخی از این مناطق در معرض تخریب قرار خواهند گرفت؛ خواه در اثر بالا آمدن سطح آب دریا، خواه در اثر تغییرات دمایی و خواه در اثر غارت افرادی که به دنبال منابع بیشتری هستند.

این گالری با استفاده از تصاویر زیبا و اطلاعات مختصر و مفیدی به هر 72 جاذبه گردشگری که در آمریکا شمالی واقع شده پرداخته و آنها را مرور کرده است؛ به اضافه ی تاریخ ثبت هرکدام در فهرست یونسکو.

در این میان مکزیک با داشتن 34 جاذبه گردشگری ثبت شده (27 جاذبه گردشگری فرهنگی، 6 جاذبه گردشگری طبیعی و 1 جاذبه گردشگری ترکیبی) رکورد سایر کشورهای آمریکای شمالی را شکسته است. آمریکا و کانادا به ترتیب میزبان 23 و 18 جاذبه گردشگری هستند که اکثریت آنها میراث طبیعی محسوب می شوند. این کشورها در مقایسه با کشورهای دیگر همچون ایتالیا و چین که به ترتیب میزبان 53 و 52 جاذبه گردشگری ثبت شده هستند، کمرنگ تر می نمایند.

www.usfacts.ir


1- پارک ملی یوسمیتی، کالیفرنیا، آمریکا (1984):

" پارک ملی یوسمیتی در قلب کالیفرنیا آرمیده است. این پارک با دره های رقصانش، آبشارهای بی شمارش، دریاچه های کوچکش، قله های گنبدی شکل خوش تراشش و یخ رفت ها و دره های U شکلش منظره ای بی نظیر از انواع گرانیت های تشکیل شده در اثر انجماد را در معرض دید می گذارد. در ارتفاع 2000 تا 13000 پایی این منطقه می توان مجموعه ی جامعی از گیاه ها و حیوانات بومی را نیز مشاهده کرد." (یونسکو)

www.usfacts.ir


2- پارک ملی گرند کنیون، آریزونا، آمریکا (1979):

" گرند کنیون که بوسیله ی رود کلورادو شکل گرفته است (با حدود 1500 متر عمق) خاص ترین گلوگاه جهان محسوب می شود. این گلوگاه در میانه ی پارک ملی گرند کنیون در آریزونا واقع شده است. چینه های افقی این گلوگاه تاریخچه ای از زمین شناسی دو بیلیون سال گذشته را ارائه می دهد. همچنین در این منطقه آثاری از دست بردن انسان در طبیعت وحشی پیش از تاریخ نیز دیده می شود." (یونسکو)

www.usfacts.ir


3- پارک استانی و ملی ردوود، کالیفرنیا، آمریکا (1980):

"پارک ملی ردوود منطقه  ای متشکل از کوهستان های ساحلی است که مرز اقیانوس آرام در قسمت شمال سان فرانسیسکو را تشکیل می دهند. این منطقه پوشیده از درختان ساحلی بی نظیر ردوود (چوب قرمز) است؛ بلندترین و شگفت انگیزترین درخت جهان. حیات وحش این منطقه، چه در بخش آبی و چه در بخش خاکی شگفت انگیز است و از آن میان می توان به شیرهای دریایی، عقاب سرسفید و پلیکان قهوه ای کالیفرنیایی که در معرض انقراض است اشاره کرد." (یونسکو)

www.usfacts.ir

4- پارک ملی اورگلیدز، فلوریدا، آمریکا (1979):

" این منطقه را که در راس جنوبی فلوریدا واقع شده اینطور توصیف می کنند "رودخانه ای از علف که به طرز نامحسوسی از زمین های پشت ساحل به دریا می ریزد". تنوع بی نظیر موجودات آبی ساکن این منطقه، آن را به مکانی مقدس برای زندگی تعداد بیشتری از پرندگان و خزندگان و همچنین نوعی گاو یا نهنگ دریایی در معرض انقراض تبدیل کرده است." (یونسکو)

www.usfacts.ir

5- پارک ملی مسا ورد، کلورادو، آمریکا (1978):

" فلات مسا ورد در جنوب غربی کلورادو با ارتفاع بیش از 2600 متر محل اصلی زندگی قوم باستانی پابلو ایندین بوده که بین قرن 6 تا 12 پس از میلاد ساخته شده است. 4400 مکان در این منطقه شناسایی شده، از جمله روستاهایی که در راس فلات مسا ساخته شده اند. همچنین در این منطقه سکونت گاه های صخره ای به چشم می خورد که تماما از سنگ ساخته شده اند و بیش از 100 اتاق دارند." (یونسکو)

www.usfacts.ir

6- مجسمه ی آزادی، نیویورک، آمریکا (1984):

"این برج یادبود که در پاریس توسط مجسمه سازی فرانسوی به نام بارتولد به همراهی و کمک گوستاو ایفل (که مسئولیت طراحی قالب فلزی آن را برعهده داشت) ساخته شده، هدیه ای بود که در صدمین سالگرد استقلال آمریکا از طرف فرانسه به این کشور اهدا شد. این مجسمه که در سال 1886 از آن پرده برداری شد، در ورودی بندرگاه نیویورک نصب شده و از آن زمان تا به حال به میلیون ها نفر از کسانی که به آمریکا مهاجرت کرده اند خوشامد گفته است." (یونسکو)

7- مونتیسلو و دانشگاه ویرجینیا در شارلوتزویل، ویرجینیا، آمریکا (1987):

"توماس جفرسون (1826-1743) نویسنده ی اعلامیه ی استقلال آمریکا و سومین رئیس جمهور این کشور یک معمار بااستعداد ساختمان ها نئوکلاسیک نیز به شمار می رفت. او مونتیسلو (1809-1769)؛ خانه ی روستایی اش و "دهکده ی آکادمیک" ایده آلش (26-1817) را طراحی کرده است که همچنان قلب دانشگاه ویرجینیا محسوب می شوند. استفاده ی جفرسون از نوعی لغتنامه ی معماری بر اساس دوره ی عتیق و کلاسیک نمادی است از الهام پذیری از جمهوری نوین آمریکا به عنوان وارث سنت اروپایی و نوعی سنجش فرهنگی که از هر کشور بالغی انتظار می رود." (یونسکو)

8- پارک ملی حفره های کارلزبد، نیومکزیکو (1995):

"این منظره ی کارست (پدیده ی خوردگی و انحلال توده سنگ های کربناته) در ایالت نیومکزیکو متشکل از بیش از 80 غار است. این کارست ها نه تنها به دلیل اندازه شان، بلکه به دلیل ازدیاد در تعداد، تنوع و زیبایی شکل گیری معدنی شان خیره کننده اند. غار لچوگیلا جدا از سایر غارها قرار گرفته و یک لابراتوار زیرزمینی با فضای باستانی برای مطالعه ی روند زمین شناسی و زیست شناسی را در اختیار علاقمندان قرار داده است." (یونسکو)

9- پارک ملی یلواستون، یومنیگ، آمریکا (1978):

"جنگل طبیعی وسیع پارک ملی یلواستون 9000 کیلومتر مساحت دارد که 96 درصد آن در یومینگ، 3 درصد آن در مونتانا و یک درصد آن در آیداهو قرار گرفته است. یلواستون با داشتن بیش از 1000 نمونه، دربردارنده ی نیمی از ویژگی های زمین گرمایی تمام جهان که تا کنون شناسایی شده می باشد. همچنین این منطقه بزرگ ترین مرکز تجمع چشمه های آب گرم معدنی در تمام جهان است (با بیش از 300 چشمه ی آب گرم معدنی؛ یا به عبارت دیگردو سوم چشمه های آب گرم معدنی بر سطح سیاره ی زمین). یلواستون که در سال 1872 به عنوان یک پارک افتتاح شد شهرت زیادی هم در زمینه ی حیات وحش دارد و میزبان حیواناتی همچون خرس گریزلی، گرگ ها، گاومیش کوهان دار آمریکایی و گوزن سفید و شاخ بلند بزرگ است." (یونسکو)

10- پارک ملی آتشفشان های هاوایی، هاوایی، آمریکا (1987):

"این منطقه دو آتشفشان از فعال ترین آتش فشان های جهان یعنی مائونا لوا (13700 پا ارتفاع) و کیلائو (4100 پا ارتفاع) که بر فراز اقیانوس آرام گردن فرازیده اند را دربرگرفته است. فوران های آتشفشانی منظره ای مرتبا در حال تغییر را به وجود آورده و جوشش گدازه ها هربار اشکال زمین شناسانه ی غافلگیرکننده ای را به دنبال دارد. در این منطقه می توان پرنده های نایاب و گونه های خاص بومی را مشاهده کرد، به اضافه ی جنگل سرخس های غول پیکر." (یونسکو)

11- تالار استقلال، فیلادلفیا، پنسیلوانیا، آمریکا (1979):

"اعلامیه ی استقلال (1776) و تصویب قانون اساسی آمریکا (1787) هر دو در این تالار در فیلادلفیا امضاء شد. اصول جهانی آزادی و دموکراسی که در این اسناد تنظیم شده از اهمیت اساسی در تاریخ آمریکا برخودار است و تاثیر بسزایی در کیفیت قانون گزاری در سرتاسر جهان دارد." (یونسکو)

12- پاپاهانوموکووآکئا، هاوایی، آمریکا (2010):

" پاپاهانوموکووآکئا یک مجمع الجزایر گسترده و دورافتاده در 150 مایلی شمال غربی مجمع الجزایر اصلی هاوایی است که مجموعه ای از جزایر مرجانی کوچک و کم ارتفاع را در خود جای داده و بیش از 1200 مایل مساحت دارد. این منطقه به دلیل وجود فرهنگ بومی اهالی هاوایی که امروز هم در آن جریان دارد، محیط باستانی، ظهور جنبه ای از فرهنگ هاوایی که به ارتباط بسیار نزدیک انسان و جهان طبیعت برمی گردد و همچنین به عنوان مکانی که باور است حیات از آن آغاز شده و ارواح پس از مرگ بدان بازمی گردند در زمینه های جهان بینی و سنتی اهمیت به سزایی دارد. در دو جزیره از این جزایر؛ نیهوآ و ماکومانامانا بقایای مربوط به سکونت و زندگی افرادی مربوط به زمان پیش از پیدایش اروپا دیده می شود. بیشتر قسمت های این آثار به جا مانده از مصالح زیردریایی ساخته شده و بخش های قابل توجهی همچون آبکوه ها، بانک های دریایی، تپه های مرجانی جالب توجه و تالاب ها در آن به چشم می خورد. این منطقه یکی از بزرگ ترین مناطق دریایی حفاظت شده (MPAs) جهان است." (یونسکو)

13- پارک ملی غار ماموت، کنتاکی، آمریکا (1981):

"پارک ملی غار ماموت که در ایالت کنتاکی واقع شده، بزرگ ترین شبکه ی غارهای طبیعی و راه های زیرزمینی جهان که نمونه های بسیار مهم شکل گیری سنگ آهک محسوب می شوند را به خود اختصاص داده است. این پارک به همراه شبکه ی راه های زیرزمینی اش که 560 کیلومتر وسعت دارد، خانه ی طیف وسیعی از گیاهان و حیوانات از جمله گونه های در حال انقراض به شمار می روند." (یونسکو)

14- منطقه ی ملی تاریخی لا فورتالزا و سن ژوان در پورتوریکو (1983):

"بین قرن 16 و 20 در این نقطه ی استراتژیک از دریای کارائیب مجموعه ای از سازه های دفاعی ساخته شد تا بوسیله ی آن شهر و خلیج سن ژوان در امان بماند. این بناها نمونه ای خوب از معماری نظامی اروپایی است که در بنادر آمریکا از آنها اقتباس شده است." (یونسکو)

15- تائوس پوبلو، نیومکزیکو، آمریکا (1992):

"این بنای خشتی که در دره ای از انشعابات کوچک رود ریوگراند واقع شده و شامل مناطق مسکونی و قبرستان ها می شود، مظهر فرهنگ پوبلو ایندین های آریزونا و نیومکزیکو است." (یونسکو)

16- میسیون ها (مبلغان روحانی) سن آنتونیو، تگزاس، آمریکا (2015):

"این منطقه شامل پنج مجتمع مرزی برای مبلغان است که در کرانه ی حوزه ی رود سن آنتونیو در جنوب تگزاس واقع شده است؛ به اضافه ی یک مزرعه در 23 مایلی جنوب منطقه. این منطقه شامل سازه های نمونه ی معماری و باستانی، مزارع، مناطق مسکونی، کلیساها، انبارهای غله، و سیستم توزیع آب می شود. این مجتمع در قرن هجده به دست هیات مبلغین اعزامی فرانسیسکان ساخته شد و نشان دهنده ی تلاش حکومت اسپانیا برای مستعمره کردن مناطق، تبیلغ مسیحیت در آنها و دفاع از مرزهای شمالی اسپانیای نوین است. همچنین این مجموعه نشان دهنده ی در هم تنیدگی فرهنگ اسپانیایی و فرهنگ کوآهیلتکان است که در طیف گسترده ای از خصوصیات همچون لوازم دکوری استفاده شده در کلیسا که ترکیبی است از سمبل های کاتولیک و طراحی های الهام گرفته از طبیعت؛ مشهود است." (یونسکو)

17- منطقه ی تاریخی تپه های کاهوکیا، ایلینویس، آمریکا (1982):

"تپه های کاهوکیا که تقریبا در هشت مایلی شمال شرقی سینت لوئیس میزوری واقع شده، بزرگ ترین محل سکونت قبیله ی پیش کلمبیایی در شمال مکزیک بوده است. این منطقه نخستین بار در دوران میسیسیپین (1400-800) اشغال شد؛ زمانی که حدودا 4000 جریب و 120 تپه را شامل می شد. این منطقه یک نمونه ی فوق العاده از جامعه ی پیچیده ی بزرگ سالار و ریش سفیدی است؛ با چندین مرکز تجمع تپه های بشقاب پرنده مانند و چند دهکده و روستا در اطراف. احتمالا این جامعه ی کشاورزی محور در دوران اوج خود در سال های 1050 تا 1150 حدود 10 الی 20 هزار نفر جمعیت داشته است. از دیدنی های تاریخی و بدوی این منطقه می توان به تپه ی مونکز؛ بزرگ ترین تل خاکی پیش از تاریخ آمریکا اشاره کرد که بیش از 12 جریب مساحت و 10 پا ارتفاع دارد." (یونسکو)

18- پارک ملی کوهستان های بزرگ اسموکی، تنسی، آمریکا (1983):

"این پارک ملی منحصر به فرد با مساحتی بیش از 200 هزار هکتار خانه ی بیش از 3500 گونه گیاه است و به اندازه ی کل درختان اروپا (130 گونه ی طبیعی) درخت در خود جای داده است. همچنین می توان بسیاری از گونه های حیوانی که در معرض خطر انقراض هستند را در این منطقه پیدا کرد؛ از جمله نوعی سمندر که احتمالا بزرگ ترین گونه ی سمندر در تمام جهان است. از آنجایی که این پارک تا حدی بکر و دست نخورده باقی مانده، می تواند نمونه ای از یک گیاه نامه ی تقریبا جامع و کامل فارغ از تاثیر و دسترسی نوع بشر محسوب شود." (یونسکو)

19-پارک ملی Chaco Culture، نیومکزیکو، آمریکا (1987):

"مردم پوبلو برای مدت بیش از 2000 سال منطقه ی وسیعی از جنوب غربی آمریکا را اشغال کرده بودند. چاکو کانیون، یکی از مراکز اصلی فرهنگ باستانی پوبلو بین سال های 850 تا 1250 نقطه ی مهمی در برگزاری مراسمات و جشن ها، مراودات تجاری و فعالیت های سیاسی منطقه ی "چهارگوشه" که مربوط به دوران ماقبل تاریخ می شود محسوب می شد. چاکو به دلیل جمیعت زیاد مردمش، ساختمان های تشریفاتی اش و معماری منحصر به فردش معروف است (این منطقه یک مرکز برگزاری مجالس شهری بسیار قدیمی داشته که تاریخ، ساختمانی نظیر آن را به خود ندیده است). علاوه بر پارک ملی تاریخی فرهنگ چاکو، این مجموعه یادمان ملی بقایای مخروبه ی آزتک و چندین منطقه ی کوچک تر مربوط به چاکو را نیز شامل می شود که توسط دیوان مدیریت زمین اداره می شود." (یونسکو)

20- پارک صلح بین المللی واترتون گلاسیر، مونتانا، آمریکا، آلبرتا، کانادا (1995):

"در سال 1932 پارک ملی دریاچه های واترتون (آلبرتا، کانادا) با پارک ملی گلاسیر (مونتانا، آمریکا) ترکیب شد تا نخستین پارک صلح بین المللی دنیا تشکیل شود. این پارک که در مرز بین دو کشور واقع شده و منظره ی خیره کننده ای را به بازدیدکنندگان نشان می دهد، خانه ی مجموعه ی کاملی از گونه های گیاهی و جانواران پستاندار و چمنزارها، جنگل ها، دشت های آلپ مانند و یخبندان هاست." (یوسکو)

21- کلواِین/ رنگل سینت الیاس/ خلیج گلاسیر/ تاتشنشینی آلسک، آلاسکا، آمریکا، بریتیش کلمبیا و کانادا (1979):

"این پارک ها مجموعه ای از یخچال های طبیعی و قله های مرتفع در هر دو طرف مرز میان کانادا (منطقه ی یوکون و بریتیش کلمبیا) و آمریکا (آلاسکا) را شامل می شوند. این مناظر طبیعی منحصر به فرد خانه ی تعداد بسیار زیادی از خرس های گریزلی، گوزن کانادایی و گوسفند دال است. همچنین این منطقه بزرگ ترین دشت یخی غیرقطبی جهان را نیز در برگرفته است." (یونسکو)

22- پارک ملی المپیک، واشنگتن، آمریکا (1981):

"پارک ملی المپیک که در شمال غربی ایالت واشنگتن واقع شده، شهرتش را مدیون تنوعی است که در اکوسیستمش دارد. قله های یخچال به سری که در میان چمنزارهای آلپ مانند پراکنده شده اند توسط جنگل های انبوه با قدمت بسیار زیاد احاطه شده اند و همچنین می توان بهترین نمونه ی جنگل های بارانی معتدل حفاظت شده و دست نخورده در شمال غربی اقیانوس آرام را در میان آنها مشاهده کرد. یازده سیستم رودخانه ای اصلی، کوهستان های المپیک را آبیاری می کنند و بستر مناسبی را برای سکونت بهترین گونه های ماهی های مهاجر موجود در کشور فراهم می آورند. این پارک همچنین 100 کیلومتر سکونت گاه ساحلی حیات وحش دارد که طولانی ترین ساحل دست نخورده ی در آمریکا به شمار می رود و سرشار است از انواع حیوانات و گیاهان بومی و نادر از جمله جمعیت مورد بحث و قابل توجه جغدهای خال دار شمالی، ماهی گیرک تاجدار مرمری و گاوماهی." (یونسکو)

23- پارک ایالتی دایناسور، آلبرتا، کانادا (1979):

"پارک ایالتی دایناسور برخی از مهم ترین نمونه های فسیل کشف شده مربوط به "عصر دایناسورها" در تاریخ زمین را در خود جای داده است. این منطقه در در برداشتن تعداد و انواع گونه های دایناسور (فسیل) بی نظیر است و تا به امروز 44 نمونه، 34 دسته و 10 خانواده از انواع دایناسورها در آن کشف شده که قدمت آنها به 75 تا 77 میلیون سال قبل برمی گردد. همچنین زیستگاه های منحصر به فردی در مجاورت رودخانه و باتلاق هایی زیبا با اشکال هنری در این پارک قابل مشاهده هستند." (یونسکو)

24- شهر باستانی لوننبرگ، نووا اسکاتیا، کانادا (1995):

"لوننبرگ بهترین نمونه ی باقیمانده از سکونت استعماری برنامه ریزی شده ی بریتانیا در آمریکای شمالی است. این شهر که در سال 1753 پایه گزاری شد، مجددا و بر اساس نقشه ی مستطیلی و قائم اما در هم و شلوغی که داشت، طرح اصلی و شکل اولیه ی خود را بازیافت. ساکنان این شهر با حفاظت از معماری چوبی خانه هایی که قدمت برخی از آنها به قرن هجده برمی گردد، سعی کرده اند اوضاع را طوری مدیریت کنند که هویت شهر حفظ شود." (یونسکو)

25- محوطه ی تاریخی و طبیعی پاورتی پوینت، لوئیزیانا، آمریکا (2014):

"محوطه ی تاریخی و طبیعی پاورتی پوینت نامش را وامدار مزرعه ای است که در قرن 19 در مجاورت آن بوده و در دره ی پایین دست میسیسیپی بر زمینی باریک با ارتفاعی کم واقع شده است. این مجموعه از پنج تپه و شش برآمدگی نیمه بیضی متحدالمرکز کوتاه تر تشکیل شده که توسط یک فرود افت کم عمق و یک میدان مرکزی جدا شده اند. این میدان مرکزی به منظور اقامت و برگزاری مراسم ها و جشن های برنامه ریزی شده توسط جمعی از ماهی گیران بین سال های 3100 تا 3700 استفاده می شد و در میان سازه های شرقی در آمریکای شمالی دستاورد ارزشمندی محسوب می شود که حداقل تا 2000 سال بعد نظیر نداشت." (یونسکو)

26- پارک ملی میگوآشا، کِبِک، کانادا (1999):

"منطقه ی باستانی پارک ملی میگوآشا در جنوب شرقی کبک واقع در جنوب شبه جزیره ی گاسپی به عنوان درخشان ترین نماد دوره ی دوونین یا "عصر ماهی ها" شناخته می شود. بخش شکل گرفته ی اسکومیناک در دوران دوونین زبرین که در این منطقه دیدده می شود، پنج فسیل از شش فسیل باقیمانده مربوط به خانواده ی ماهی های آن دوران را در خود جای داده است. اهمیت این منطقه به دلیل کشف بیشترین تعداد و سالم ترین فسیل های باقیمانده از گونه های مختلف گوشتی بالگان است که عامل به وجود آمدن چهارپایان مهره داران هوازی در خشکی یا همان چهاراندامان هستند." (یونسکو)

27- منطقه ی تاریخی کبک قدیم، کانادا (1985):

"کبک به وسیله ی یک اکتشافگر فرانسوی به نام چمپلین در اوایل قرن هفده کشف شد. این شهر تنها شهر در آمریکای شمالی است که برج و باروی آن به همراه سنگرها، دروازه ها و دیوارها و استحکامات دفاعی که هنوز هم آن را احاطه کرده سالم مانده است. قسمت بالادست شهر که روی یک صخره بنا شده با وجود کلیساها، صومعه ها و دیگر بناهای یادبود مثل استحکامات دوفاین، سیتادل و چاتیو فرانتناک همچنان به عنوان مرکز مذهبی و مدیریتی شهر عمل می کند . این بخش به همراه بخش پایین دست شهر و مناطق باستانی آن، یکی از بهترین نمونه های یک مستعمره ی مستحکم سازی شده به شمار می روند." (یونسکو)

28- پارک ملی گراس مورن، نیوفاندلند و لابرادور، کانادا (1987):

"این پارک که در ساحل غربی جزیره ی نیوفاندلند واقع شده، نمونه ای نادر از روند رانش قاره ای را به نمایش گذاشته که در جریان آن پوسته ی عمق اقیانوس و صخره ها و لایه های رسوبی زمین آشکار شده در معرض دید قرار می گیرند. نتیجه ی یخبندان های جدیدتر را می توان در مناظر خاص زیرین زمین های ساحلی، فلات های آلپ مانند، آبدره ها، دره های یخی، صخره های عمودی، آبشارها و بسیاری از چشمه های بکر قدیمی و دست نخورده ی این منطقه مشاهده کرد." (یونسکو)

29- پارک های راکی ماونتین (کوهستان راکی) کانادایی، بریتیش کلمبیا و آلبرتا، کانادا (1984):

"هفت پارک کانادین راکیز (راکی های کانادایی) در یک منظره ی کوهستانی خیره کننده. پارک های کوهستان راکی کانادایی با قله های استوار، دشت های یخی و یخچال های طبیعی، چمنزارهای آلپ مانند، دریاچه ها، آبشارها، سیستم غارهای کارست و تنگه های عمیق زیبایی های طبیعی منحصر به فردی را در خود جای داده و سالانه میلیون ها بازدیدکننده را به سمت خود می کشاند." (یونسکو)

30- پارک ملی ناهانی، قلمروهای شمال غرب، کانادا (1978):

"این پارک که در جنوب رود ناهانی؛ یکی از خاص ترین رودهای وحشی آمریکای شمالی واقع شده، علاوه بر تنگه های عمیق و آبشارهای بزرگ، غارهای آهکی بی نظیری را نیز در خود جای داده است. این پارک خانه ی حیوانات مربوط به جنگل های شمالی مانند گرگ ها، خرس های گریزلی و گوزن کانادایی است. در قسمت های آلپ مانند آن نیز گوسفندهای دال و بزهای کوهی قابل مشاهده هستند." (یونسکو)

31- پارک ملی وود بوفالو، قلمروهای شمال غرب و آلبرتا، کانادا (1983):

" پارک ملی وود بوفالو یکی از نمونه های بی نظیر زنده ی پروسه های اکولوژیک و بیولوژیک است که برخی از بزرگترین علفزارها و دشت های زنبق در آمریکای شمالی را در خود جای داده است. این پارک زیستگاه بزرگ ترین نوع نوعی گاومیش کوهان دار آمریکایی به نام Wood Bison است که در معرض خطر انقراض قرار دارد. سلسله جنگل های شمالی این پارک نیز زیستگاهی بسیار مناسب برای انواع گونه های حیوانات از جمله درنای جارچی است که این گونه نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد. تغییرات دلتای بزرگ داخل پارک، دشت های نمک و کارست های گچ (پدیده ی خوردگی و انحلال) نیز به بی نظیر بودن این پارک افزوده است." (یونسکو)

32- کانال ریدیو، اونتاریو، کانادا (2007):

"کانال ریدیو یک کانال بزرگ استراتژیک است که اهداف نظامی پشت ساخت آن بوده و نقش بسیار اساسی و تکمیلی در توانمندسازی نیروهای بریتانیایی به منظور حمایت از مستعمره ی کانادا در برابر آمریکایی ها داشته که در نهایت منجر به توسعه ی دو نهاد مجزای سیاسی و فرهنگی در شمال قاره ی آمریکا شد که می توان از آن به عنوان یکی از اساسی ترین نقاط در تاریخ بشر یاد کرد." (یونسکو)

33- سگنگ گوآی، بریتیش کلمبیا، کانادا (1981):

"روستای نینستینتز (نانز دینز) روی یک جزیره ی کوچک در انتهای سواحل غربی جزیره ی کوئین شارلوت (هایدا گوایی) واقع شده است. بقایای خانه ها به همراه مرده شور خانه حکاکی شده و تیرهای یادبود، هنر و سبک زندگی مردم هایدا را به نمایش می گذارد. این منطقه مظهر فرهنگ زندگی مردم هایدا و رابطه ی آنها با زمین و دریاست و کلیدی تصویری است برای درک سنت های شفاهی ایشان." (یونسکو)

34- بوفالو جامپِ (محل پریدن یا پرت شدن بوفالوها) سر له شده، آلبرتا، کانادا (1981):

"در جنوب غربی آلبرتا آثار کشیده شدن اجسام روی زمین، بقایای یک کمپ بومی و تپه ای که هنوز هم تعداد زیادی اسکلت بوفالو (گاومیش کوهان دار آمریکایی) در آن یافت می شود دال بر سنتی هستند که مردم بومی و سکنه ی دشت های آمریکای شمالی به مدت 6000 سال آن را اجرا می کردند. آنها با استفاده از دانش نقشه برداری و شناختی که از رفتار بوفالوها داشتند، شکار خود را روی یک صخره ی بلند گیر می انداختند (و بوفالو از روی صخره پرت و کشته می شد). سپس اجساد آنها در کمپی که در پایین صخره قرار داشت سلاخی می شد." (یونسکو)

35- منطقه ی تاریخی ملی چمنزارهای لانس آ میدوز ، کانادا (2017):

"منطقه ی تاریخی ملی لانس آ میدوز شامل بقایای حفاری شده ای است که به سکونت وایکینگ ها در قرن یازده برمی گردد؛ یعنی قدیمی ترین سند حضور اروپایی ها در آمریکای شمالی. این منطقه ی تاریخی و منحصر به فرد که بر فراز شبه جزیره ی بزرگ شمالی جزیره ی نیوفاندلند واقع شده، شامل هشت بنای الواری است که سبک سازه ی آنها شبیه به بناهایی است که در نورس گرینلند و ایسلند یافت شده و متعلق به همان بازه ی زمانی است. این مجموعه ساختمان ها شامل سه سکونتگاه، یک آهنگری و چهار کارآگاه می شوند که روی یک تراس باریک مشرف بر باتلاقی از کود و جوی آب کوچکی در نزدیکی خلیج Epaves در تنگه ی بل آیزل واقع شده اند." (یونسکو)

36- منظره ی گرند پره، نووا اسکاتیا، کانادا (2012):

"چشم انداز فرهنگی گرند پره سندی خاص از سکونت و سبک زندگی سنتی کشاورزی است که در قرن 17 به دست آکادین ها در منطقه ای ساحلی شکل گرفت که یکی از بالاترین سطوح مد در جهان را به خود اختصاص داده است. قطع بندی کردن زمین های ساحلی این منطقه به منظور آماده سازی آن برای کشاورزی با استفاده از روش های سنتی آب بندی، سد بندی برای مقابله با مد آب و ساخت شبکه های زهکشی آب با کمک یک سیستم مدیریتی شورایی که امروزه هم از آن استفاده می شود انجام شده است. خاک رسوبی و حاصلخیز این منطقه امکان توسعه ی مدام و باثبات کشاورزی را در این منطقه فراهم آورده است." (یونسکو)

37- میستیکن پوینت (در لغت به معنی نقطه ی اشتباه گرفته شده)، نیوفاندلند، کانادا (2016):

"این منطقه ی فسیلی در جنوب شرقی راس جزیره ی نیوفاندلند در شرق کانادا واقع شده و شامل رشته ای از صخره های ساحلی سخت و ناهموار با عرض کم و به طول 17 کیلومتر است. قدمت این صخره ها که اصالتا از عمق دریا سربرآورده اند به دوره ی ادیاکاران (560 تا 580 میلیون سال پیش) برمی گردد و قدیمی ترین نمونه های بزرگ فسیلی در تمام جهان هستند که تا به حال شناسایی شده است. این فسیل ها نشانگر شکلگیری یکی از انشعابات آبی تعیین کننده در تاریخ حیات بر روی زمین هستند: یک ارگان سازمان یافته ی بزرگ که ساختار بیولوژیک پیچیده ای دارد و حداقل پس از سه بیلیون سال از تحولاتی که تحت الشعاع ذره ها و موجودات ریز و میکروسکوپی رخ میداد به وجود آمد." (یونسکو)

38- صخره های فسیلی برآمده، نووا اسکاتیا، کانادا (2008):

"صخره های فسیلی برآمده متعلق به عصر زغالسنگ یا "گالاپاگوس" هستند و مرجعی به عصر زغالسنگ برای همه ی دنیا محسوب می شوند. صخره های فسیلی کامل و قابل دسترسی که در این منطقه به نمایش گذاشته شده است بهترین مدرک شناسایی شده ای است که از نشانه ها و ویژگی های اساسی دوره ی پنسیلوانین (یا کربُنیفروس) تاریخ زمین در دست است." (یونسکو)

39- جایگاه مقدس وال های ال ویزکاینو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (1993):

"این جایگاه مقدس که در بخش مرکزی شبه جزیره ی باخا کالیفرنیا واقع شده، اکوسیستم های بسیار خاص و جالب توجهی دارد. تالاب های اوجو دِ لیبر و سن ایگناسیو مناطق مهمی برای تولید مثل و قشلاق کردن وال های خاکستری، فوک ها، شیر دریایی کالیفرنیا، فوک فیلی های شمالی و وال های آبی هستند. همچنین این تالاب ها خانه ی چهار گونه لاکپشت در معرض خطر انقراض نیز هستند." (یونسکو)

40- ایستگاه شکار وال خلیج سرخ باسک ها، نیوفاندلند و لابرادور، کانادا (2013):

"خیلج سرخ که توسط دریانوردان باسک در قرن 16 در راس شمال شرقی کانادا و بر ساحل رود بل آیزل ساخته شده، یک منطقه ی باستانی است که قدیمی ترین، کامل ترین و محافظت شده ترین سند از سنت شکار وال توسط اروپایی ها به شمار می رود. گران بایا؛ آنطور که کسانی که در دهه ی 1530 آن را تاسیس کرده اند به این نام می خوانندش به عنوان پایگاهی برای شکار ساحلی، قصابی و عرضه ی چربی وال از طریق تولید روغن و ذخیره ی آن مورد استفاده قرار می گرفت. این پایگاه منبع اصلی تامین روغن وال بود که بوسیله ی کشتی به اروپا منتقل می شد تا در آنجا به عنوان سوخت چراغ و روشنایی مورد استفاده قرار بگیرد. این سایت که در ماه های تابستانی مورد استفاده قرار می گرفت بقایای فرهای عرضه ی گوشت وال، پیت های روغن و ملزومات ساخت آن، قرقره، سکونت گاه های موقت، یک قبرستان و همچنین بقایای رگ ها و استخوان های ته نشین شده ی وال ها در زیر آب را شامل می شود. این ایستگاه برای مدت تقریبی 70 سال و تا پیش از آنکه جمعیت وال های منطقه از بین برود مورد استفاده قرار می گرفت." (یونسکو)

41- ال تاجین، شهر پیشا هیسپانیک، وراکروز، مکزیک (1992):

"ال تاجین که در استان وراکروز واقع شده، از اوایل قرن 9 تا اوایل قرن 13 در اوج خود به سر می برد. پس از سقوط امپراتوری تئوتیئوآکان این شهر به مهم ترین مرکز در شمال شرق آمریکای میانه تبدیل شد. تاثیر فرهنگی این مرکز تمامی خلیج را در برگرفت و به منطقه ی مایا و فلات بلند مرکز مکزیک رسید. شاخصه ی معماری این بنا که در آمریکای میانه بی همتاست، حفاری ها و کنده کاری های چشمگیری است که روی ستون ها و کتیبه های آن دیده می شود. هرم نیچز (یا نایچز) که یکی از شاهکارهای معماری باستانی مکزیکی-آمریکایی است؛ مظهر معماری ستاره شناسی محور و نمادمحور محسوب می شود. ال تاجین به عنوان یک نمونه ی بی نظیر از شکوه و اهمیت فرهنگ پیشا هیسپانیک مکزیک تا به امروز باقی مانده است." (یونسکو)

42- شهر تاریخی گواناجواتو و آجاسنت ماینز (معدن های آجاسنت)، مکزیک (1988):

"گواناجواتو که در اوایل قرن 16 توسط اسپانیایی ها بنا شده، در قرن 18 به عنوان اصلی ترین مرکز استخراج نقره ی جهان شناخته می شد. گذشته ی این شهر را می توان در "خیابان های زیرزمینی" آن و "بوکا دل اینفرنو" که یک محور معدنی عمودی به عمق نفس گیر ششصد متر است به تماشا نشست. ساختمان های سبک باروک و نئوکلاسیک این شهر که نتیجه ی موفقیت حاصل از صنعت معادن آن بوده، معماری مرکز مکزیک را تحت تاثیر خود قرار داده است. کلیساهای لا کمپانیا و لاوالنسیانا به عنوان یکی از زیباترین نمونه های معماری سبک باروک در آمریکای مرکزی و جنوبی شناخته می شوند. همچنین گواناجواتو سندی است دال بر رخدادهایی که تاریخ کشور را تغییر داده اند." (یونسکو)

43- مرکز تاریخی مورلیا، میچوآکان، مکزیک (1991):

"مرکز تاریخی مورلیا یکی از نمونه های بی نظیر برنامه ریزی و طراحی شهری است که ایده های رنسانس اسپانیایی را با تجربیات آمریکای میانه در هم آمیخته است." (یونسکو)

44- شهر پیشاهیسپانیک چیچن ایتزا، یوکاتان، مکزیک (1988):

"این مکان مقدس یکی از بزرگترین پایگاه های مایان ها در شبه ی جزیره ی یوکاتان بوده است. در طول قدمت 1000 ساله ی این مکان، افراد مختلفی نشانه هایی از خود را روی آن ثبت کرده اند. جهانبینی مایا و تولتک و نگاهشان به عالم در این یادمان سنگی و کارهای هنری شان جلوه کرده است. ترکیب تکنیک های ساختمانی مایان با المان های جدید مکزیک مرکزی، چیچن ایتزا را به یکی از مهم ترین نمونه های تمدن مایان-تولتک در یوکاتان تبدیل کرده است. برخی از ساختمان ها همچون معبد جنگجویان، ال کاسیلو (ال کاستیلو) و رصدخانه ی مدوری که آن را به نام ال کاراکول می شناسند سالم مانده اند." (یونسکو)

45- زیستگاه حفاظت شده ی پروانه های مونارک، میچوآکان، مکزیک (2008):

" میراث جهانی زیستگاه حفاظت شده ی پروانه های مونارک از مناطق قشلاقی اصلی برای زندگی پروانه های مونارک در فصل زمستان محافظت می کند. تجمع پروانه ها در طول مدت زمستان در این منطقه یک پدیده ی طبیعی بی نظیر است. میلیون ها پروانه ی مونارک که هر سال به این منطقه باز می گردند شاخه های درختان را با وزن خود خم می کنند، در هنگام پرواز تمام آسمان را پر می کنند و با صدای بال هایشان صدایی شبیه به حرکت آرام قطار را ایجاد می کنند. تماشای این پدیده ی بی نظیر یک تجربه ی خاص از طبیعت خواهد بود." (یونسکو)

46- محوطه ی شهری دانشگاه مرکزی Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)، مکزیکو سیتی (2007):

" تمامی ساختمان ها، امکانات ورزشی و فضای باز محوطه ی شهری دانشگاه مرکزی یونیورسیدد ناسیونال آتونوما دو مکزیکو بین سال های 1949 تا 1953 و به دست بیش از 60 معمار، مهندس و هنرمندی ساخته شد که در این پروژه نقش داشته اند. در نتیجه این محیط به نمونه ای بی نظیر از سبک مدرنسیم قرن بیستی آمیخته با شهرگرایی، معماری، مهندسی، طراحی منظره و هنرهای زیبای تبدیل شده که می توان المان های سنتی محلی؛ علی الخصوص آن دسته از المان های مربوط به دوره ی پیشاهیسپانیک مکزیکی را در آن نظاره کرد. این مجموعه نمادهایی از ارزش های اجتماعی و فرهنگی جهانی را به نمایش گذاشته و یکی از مهم ترین نمادهای نیمکره ی غربی در آمریکای لاتین به شمار می رود." (یونسکو)

47- مرکز تاریخی مکزیکو سیتی و سوچیمیلکو (1987):

"مکزیکو سیتی که در قرن 16 توسط اسپانیایی ها بر بقایای تنوچتیتلان؛ پایتخت سابق آزتک بنا شده، در حال حاضر یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. در این شهر پنج معبد آزتک وجود داشته که بقایای آن یافت شده و یک کلیسای جامع (بزرگ ترین کلیسای جامع قاره) و برخی ساختمان های عمومی مربوط به قرن 19 و 20 مثل پالاسیو دِ لا بلاس آرتز که سالم مانده اند. سوچیمیلکو در جنوب مکزیکو سیتی واقع شده است. شبکه های کانال کشی شده و جزیره های مصنوعی موجود در این منطقه گواه تلاش مردم آزتک برای ساخت سکونت گاهی مناسب در مرکز منطقه ای است که قابل سکونت نبوده است." (یونسکو)

48- شهر حفاظت شده ی سن میگوئل و جایگاه مقدس جیزز نازارنو دو آتوتونیلکو، مکزیک (2008):

"سن میگوئل دو آلند نمونه ای خاص از ترکیب سبک ها و سنت های مختلف معماری است که بر پایه ی طراحی شهری قرن 16 اجرا شده است. معماری مذهبی و شهری این میراث جهانی نمایشی است از کنار هم قرار دادن و متجانس کردن سبک های متفاوت برای به وجود آوردن یک منظره ی شهری یکدست. عمارت های این شهر آمریکای لاتین نسبت به اندازه ی متوسط آن به طرز چشمگیری بزرگ و باشکوه هستند. جایگاه مقدس آتوتونیلکو نمونه ای بی نظیر از بنای مذهبی منحصر به فردی است که طراحی و تزئینات خاصش آن را به یک شاهکار معماری سبک باروک مکزیکی تبدیل کرده است." (یونسکو)

49- شهر باستانی مایا و جنگل های گرمسیری حافظت شده ی کالاکمول، کامپیچ، مکزیک (2014):

"این منطقه در قسمت مرکزی-جنوبی شبه جزیره ی یوکاتان در جنوب مکزیک واقع شده و بقایای کالاکمول، شهر مهم مایا که در عمق جنگل های گرمسیری تیراس باجاس واقع شده را در خود جای داده است. این شهر به مدت بیش از دوازده قرن نقش کلیدی در تاریخ منطقه ایفا می کرد و ویژگی بارز آن سازه هایی است که به خوبی حفاظت شده و تصویری ملموس از زندگی در پایتخت مایای باستان را ارائه می دهد. همچنین این منطقه درست در مهم ترین نقطه ی تنوع زیستی آمریکای میانه که سومین نقطه ی متنوع زیستی جهان به شمار می رود واقع شده و تمامی اکوسیستم های زیراستوایی و گرمسیری مرکز مکزیک تا کانال پاناما را در خود جای داده است." (یونسکو)

50- شهر پیشا هیسپانیک تئوتیهواکان، مکزیک (1987):

" شهر مقدس تئوتیهواکان (مکان به وجود آمدن خدایان) تقریبا در 31 مایلی جنوب شرق مکزیکوسیتی واقع شده است. ویژگی این شهر که بین قرن یک تا هفت بنا شده، به بزرگی اندازه ی بناهای آن علی الخصوص معبد کوئتزالکوآتل و هرم خورشید و ماه است که بر اساس قوانین هندسی و نمادین ساخته شده است. تئوتیهواکان که یکی از قدرتمندترین مراکز آمریکای میانه به شمار می رفته، تاثیرات فرهنگی و هنری اش را نه تنها در منطقه که حتی فراتر از آن صادر کرده است." (یونسکو)

51- مجمع الجزایر رویلیاخیخدو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (2016):

"هم چشم انداز زمینی و هم چشم انداز دریایی مجمع الجزایر رویلیاخیخدو صحنه های تاثیرگزاری شامل آتش فشان های فعال، طاق ها، صخره ها و سنگ های جدا ازهمی می شود که از وسط اقیانوس سر برافراشته اند. آب های پاکیزه ای که این منطقه را احاطه کرده و باعث تجمع ماهی ها در اطراف دیواره های شیب دار و کوهستان های دریایی آن می شود، و همچنین وجود طیف وسیعی از گونه های دریایی از قبیل سفره ماهی دیو غول پیکر، وال ها، دلفین ها و کوسه ها صحنه های نمایشی منحصر به فردی را در این منطقه ایجاد کرده است." (یونسکو)

52- شهر پیشاهیسپانیک اوزمال، یوکاتان، مکزیک (1996):

"شهر اوزمال مایان در یوکاتان در قرن 700 یافت شد و حدود 25هزار نفر سکنه داشت. طراحی ساختمان ها که متعلق به قرن 700 تا 1000 است، نشانگر دانش نجومی پشت آنهاست. هرم طالع بین یا طالع بینی؛ آنطور که اسپانیولی ها می خوانندش، یک مرکز برگزاری مراسمات بوده که شامل ساختمان هایی است با طراحی زیبا و تزئین شده با اشکال نمادین و مجسمه هایی از چاک؛ خدای باران. مراکز برگزاری مراسمات در اوزمال، کابا، لابنا و سائیل به عنوان بهترین نمونه های هنر و معماری مایان شناخته می شوند." (یونسکو)

53- شهر پیشاهیسپانیک و پارک ملی پَلِنک، چیاپاس، مکزیک (1987):

"پَلِنک که نمونه ای ابتدایی از جایگاه های مقدس مایا در دوره ی کلاسیک به شمار می رود، بین سال های 500 تا 700 در اوج خود بود و حوزه ی رودخانه ی اوسوماسینتا را تحت تاثیر خود داشت. شکوه و هنرمندانه بودن سازه ها در کنار حجاری های سبک و ظریف آمیخته با تم های اساطیری مایان نشانگر نبوغ خلاقانه ی این تمدن است." (یونسکو)

54- زمین های آگاوه و امکانات صنعتی قدیمی تکیلا، جالیسکو، مکزیک (2006):

"کاشت آگاوه و شیره کشی آن منظره ی منحصربه فردی را ایجاد کرده که کلکسیونی از زمین های کشاورزی زیبا و کارخانجات عرق کشی را شامل می شود که هم ترکیب سنت های مربوط به تخمیر عصاره ی کاکتوس ساقه گرد با روند عرق کشی به سبک اروپایی و هم تکنولوژی های محلی و وارداتی اروپایی و آمریکایی را بازتاب می دهد." (یونسکو)

55- سیستم هیدرولیک قنات پدر تِمبِلک، مکزیک (2015):

قنات پدر تمبلک که به افتخار راهبی به نام فرانسیسکو د تمبلک نامگزاری شده، بین سال های 1555 تا 1572 ساخته شده و شامل سیستم هیدرولیکی می شود که در میان ایالات مکزیک و هیدالگو در فلات مرکزی مکزیک واقع شده است. این سیستم کانال مانند حوضچه های آبگیر، چشمه ها، کانال های اصلی و فرعی، مخازن انشعاب، پل های طاقه ای قنات، آب انبار و سایر متعقات و ملزوماتی را شامل می شود که روی هم مساحتی بیش از 30 مایل را در این مجموعه تشکیل داده اند. ساختمان این قنات به همراه ساختمان خشتی پشتیبان آن براساس سنت های معماری آمریکا مرکزی ساخته شده، اما در عین حال از مدل های اروپایی انتقال آب مربوط به عصر رومی ها نیز الگو پذیرفته است." (یونسکو)

56- صومعه های اوایل قرن 16 واقع در سراشیبی کوه پوپوکاتپتل، ایالات مورلوس و پوبلا، مکزیک (1994):

"این چهارده صومعه بر سراشیبی کوه پوپوکاتپتل تا جنوب شرقی مکزیکو سیتی قرار گرفته اند. حفاظت از این بناها به عنوان نمونه های خوبی از سبک معماری اقتباس شده توسط نخستین مبلغان فرانسیسکویی، دومینیکایی و آگوستینی که در اوایل قرن 16 بومیان این منطقه را به آئین مسیحیت درآوردند به خوبی انجام شده است. همچنین این بناها می توانند مصادیقی از مفاهیم نوین معماری در زمینه ی اهمیت بخشیدن به وجود فضای باز نیز محسوب شوند. تاثیرات این سبک معماری را می توان در درون مرزهای مکزیک و خارج از آن مشاهده کرد." (یونسکو)

57- جزایر و مناطق حفاظت شده ی خلیج کالیفرنیا، مکزیک (2005):

"خلیج کالیفرنیا در شمال غربی مکزیک که زمانی به "آکواریوم جهان" مشهور بود به عنوان یکی از نمونه های شاخص حفاظت شده ی دریایی شناخته می شود." (یونسکو)

58- خانه و استودیوی لوئیس باراگان، مکزیکو سیتی (2004):

"کارهای لوئیس باراگان نشان دهنده ی درهم تنیدگی تاثرات مدرن و سنتی است که هر کدام تاثیر مهمی علی الخصوص در طراحی باغ ها و فضاهای شهری داشته است." (یونسکو)

59- مبلغان فرانسیسکویی در سیرا گوردا در کرتارو، کرتارو د آرتیگا، مکزیک (2003):

"بنای ماموران یا مبلغان فرانسیسکویی پنجگانه ی سیرا گوردا در طول مدت آخرین دوره از سیر مسیحی شدن مردم مکزیک در اواسط قرن 18 ساخته شده و به مرجعی مهم در زمینه ی تداوم روند مسیحی شدن در کالیفرنیا، آریزونا و تگزاس تبدیل شد. نمای سردر کلیسا که به طرز باشکوهی تزئین شده به این دلیل که نمونه ای از تلاش های خلاقانه و مشترک مبلغان و بومیان را به تصویر می کشد بسیار جالب توجه است. سکونتگاه های روستایی که در اطراف محل حضور مبلغین به وجود آمده بود همچنان وجه و درون مایه ی بومی و محلی خود را حفظ کرده است." (یونسکو)

60- شهر تاریخی دژبندی شده ی کامپچه، مکزیک (1999):

"کامپچه نمونه ای معمولی از یک شهر بندری مربوط به دوره ی استعمار اسپانیایی است که در نیمکره ی غربی واقع شده است. این مرکز تاریخی همچنان از دیوارهای دفاعی بیرونی خود که به منظور دفاع از بندر کارائیب در مقابل حملات برخاسته از سمت دریا ساخته شده بودند حفاظت کرده است." (یونسکو)

61- منطقه ی باستانی پاکیمه؛ کازاس گراندز، چیهوآهوآ، مکزیک (1998):

"بقایای وسیع منطقه ی باستانی پاکیمه؛ کازاس گراندز مستندات خاصی را در ارتباط با پیشرفت و توسعه ی معماری خشتی در آمریکای شمالی و ترکیب آن با تکنیک های پیشرفته تر معماری آمریکای مرکزی ارائه می دهد." (یونسکو)

62- نقاشی های صخره ای سیرا د سان فرانسیسکو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (1993):

"سیرا د سان فرانسیسکو (در منطقه ی حفاظت شده ی ال ویزکاینو در باخا کالیفرنیا) از 100 سال پیش از میلاد مسیح تا 1300 سال پس از آن محل زندگی مردمی بود که اگرچه هم اکنون وجود ندارند، اما بی نظیرترین مجموعه ی نقاشی های صخره ای جهان را از خود به یادگار گذاشته اند. این نقاشی به دلیل آب و هوای خشک منطقه و دور بودن آن از دسترس بشر به خوبی حفاظت شده اند. این نقاشی ها با نشان دادن انسان در حالات مختلف و بسیاری از گونه های حیوانی و همچنین نشان دادن رابطه ی میان انسان ها با محیط اطرافشان فرهنگی بسیار پیچیده را بازتاب می دهند. ترکیب و اندازه ی این نقاشی ها، ظرافت و دقت طراحی ها و تنوع رنگ ها و علی الخصوص تعداد بالای آنها این مجموعه را به سندی تاثیرگزار دال بر وجود یک سنت هنری منحصر به فرد تبدیل کرده است." (یونسکو)

63- منطقه ی تاریخی یادمان های تلاکوتالپا، وراکروز، مکزیک (1998):

"تلاکوتالپا، یک بندر مستعمره ی اسپانیایی در ساحل خلیجی مکزیک است که در اواسط قرن 16 بنا شد. این بندر تا حد زیادی شمایل شهری اصیل خود را با خیابان های عریض، خانه های پر از ستون در سبک ها و رنگ آمیزی ها پیچیده و درختان بسیار کهنه در فضاهای باز عمومی و باغ های خصوصی حفظ کرده است." (یونسکو)

64- بیمارستان کابانیاس، گوادالاخارا، مکزیک (1997):

مجموعه ی بیمارستان کابانیاس که معماری بی نظیری دارد، به منظور پاسخ به نیازهای اجتماعی و اقتصادی همچون اسکان بیماران، سالمندان، ایتام و نیازمندان ساخته شده و به طرز موشکافانه و انسان دوستانه ای در راستای حل این مشکلات پیشگام بوده است. نقاشی های دیواری کشیده شده بر کلیسای کوچک این مجموعه که توسط جوز کلمنته اوروزکو قلم زده شده، از شاهکارهای هنر مکزیکی محسوب می شود." (یونسکو)

65- مرکز تاریخی اوآخاکا و منطقه ی باستانی مونت آلبان، مکزیک (1987):

"تراس ها، آبگیرها، کانال ها، اهرام و تپه های مصنوعی مونت آلبان که به مدت بیش از 1500 سال به ترتیب محل زندگی مردم تمدن های اولمک، زاپوتک و میکستک بوده، منطقه ای است که به معنی واقعی کلمه از دل کوهستان حجاری شده و نمادی از مکان نگاری مقدس به شمار می رود. شهر اوآخاکا که در همان نزدیکی واقع شده و براساس یک الگوی پیچیده طراحی شده نمونه ی بسیار مناسبی از برنامه ریزی شهری از نوع استعمار اسپانیایی را ارائه می دهد. استحکام و انسجام ساختمان های این شهر حاکی از آن است که این سبک معماری به دلیل زلزله خیز بودن منطقه ای که این بناهای گران بها و درخشان در آن واقع شده اتخاذ شده است." (یونسکو)

66- کامینو ریل د تیرا آدنترو، مکزیک (2010):

"کامینو ریل د تیرا آدنترو یه یکی از مهم ترین مسیرهایی تبدیل شد که پادشاهی اسپانیا را به قلمروهای شمالی اش در آمریکا مرتبط می ساخت. در بخش جنوبی این جاده مجموعه ای از بخش های مختلف وجود دارد که به کار در معادن و زمین های کشاورزی، تجارت تجار، مسائل نظامی، تبلیغ مسیحیت و همچنین نظام مدیریتی مربوط می شود که به منظور کنترل این قلمرو وسیع که بخشی است از مرکز کلان قدرت اسپانیایی ها طراحی شده؛ و تاثیرات و الهامات آن در فضاهای شهری و ابزار و فنون مورد استفاده که مبادلات بی بدیلی از ایده های فرهنگی و مذهبی را بازتاب می دهد مشهود است." (یونسکو)

67- منطقه ی تاریخی یادمان های کوئره تارو، مکزیک (1996):

"مستعمره ی قدیمی کوئره تارو به دلیل حفظ طراحی هندسی خیابان ها که توسط فاتحان اسپانیایی این شهر انجام شده بود و همچنین به دلیل کوچه های پیچ در پیچ در بخش محل زندگی بومی ها عجیب و غریب به نظر می رسد. اوتومی ها، تاراسکوها، چیچیمکاها و اسپانیایی ها همه و همه با صلح و صفا در این شهر در کنار یکدیگر زندگی می کردند؛ شهری که یادمان های شهری و مذهبی سبک باروک آن که در عصر طلایی آن یعنی قرن 17 و 18 ساخته شده و تزئینات مفصلی دارند به آن جلوه ی خاصی داده اند." (یونسکو)

68- زیست کره ی حفاظت شده ی ال پیناکات و گرن دزیرتو د آلتار، مکزیک (2013):

"این منظره به همراه تضادهای دراماتیکی که دارد، تصاویر خیره کننده ای از تپه های شنی خطی، ستاره ای و گنبدی و همچنین توده سنگ های بایر گرانیتی که ارتفاع برخی از آنها به 2100 پا می رسد را برای نمایش در خود دارد. تپه های شنی همچون جزایری سر برون کرده از میان دریایی از شن ظاهر می شوند و زیستگاهی را برای پرورش طیف گسترده و به خصوصی از گیاهان و حیات وحش از جمله گونه هایی از ماهی های آب تازه و شاخ چنگالی سونورایی که تنها در شمال غربی سونورا واقع در جنوب غربی آریزونا (آمریکا) یافت می شود فراهم می کنند. ده دهانه ی آتشفشانی بسیار عمیق که به طرز جالب توجهی مدور هستند و این باور وجود دارد که در اثر فوران ها و فروریختن ها به این شکل درآمده اند هم به زیبایی دراماتیک این منطقه که از نظر علمی ترکیب بی نظیری دارد افزوده است." (یونسکو)

69- سیان کاآن، کوئینتانا رو، مکزیک (1987):

"در زبان مردم مایان که زمانی در این منطقه زندگی می کردند، سیان کاآن یعنی "اصالت آسمان". این زیست کره ی حفاظت شده که در سواحل شرقی شبه جزیره ی یوکاتان واقع شده شامل جنگل های گرمسیری، گل های شاهپسند، مرداب ها و همچنین مناطق بزرگ آبی می شود که به وسیله ی تپه های دریایی و جزیره نماها از یکدیگر جدا شده اند. این منطقه زیستگاهی مناسب برای طیف وسیع و کاملی از گیاهان و جانوران را مهیا کرده که از آن میان می توان به 300 گونه پرنده و تعداد بسیار زیادی از مهره داران خاکی مخصوص این منطقه اشاره کرد که در کنار جانوران دیگر در این محیط بسیار متنوع که بوسیله ی سیستم آبی پیچیده ی موجود در آن شکل گرفته زندگی می کنند." (یونسکو)

70- مرکز تاریخی ساکاتکاس، مکزیک (1993):

"ساکاتکاس که در سال 1546 و  پس از کشف معدن پر از نقره ای که در آن وجود داشت بنا شد، در قرن 16 و 17 به اوج شکوفایی خود رسید. این شهر که بر شیب تند یک دره ی باریک بنا شده، مناظر خارق العاده و ساختمان های بسیار قدیمی را شامل می شود که هم جزو ابنیه ی مذهبی محسوب می شوند و هم سازه های شهری. کلیسای جامع این شهر که بین سال های 1730 تا 1760 ساخته شده، به نوعی مرکز شهر را تحت الشعاع خود قرار داده است و آنچه که آن را دیدنی کرده، طراحی موزون و پر زرق و برق دروازه ی ورودی آن است که به سبک باروک ساخته شده و المان های تزئینی اروپایی و بومی در آن قابل مشاهده است." (یونسکو)

71- غارهای پیش از تاریخ یاگول و میتلا در دره ی مرکزی اواخاکا، مکزیک(2010) :

"این ملک بر شیب های شمالی دره ی تلاکولولا در اواخاکای مرکزی زیراستوایی واقع شده و شامل دو مجموعه ی باستانی پیشاهیسپانیک و مجموعه ای از غارهای ماقبل تاریخ و پناهگاه های صخره ای می باشد. برخی از این پناهگاه ها شواهد باستانی و هنرهای صخره ای را در خود جای داده اند که اسنادی دال بر روند تبدیل کشاورزهای بدوی (و یکجانشین) به شکارچیان کوچ نشین محسوب می شوند. تخم کدوهای هزارساله ای که در غار گیلاناکیتز یافت شده اند قدیمی ترین سند شناخته شده ی مربوط به اهلی کردن گیاهان در سرتاسر قاره محسوب می شوند و تکه هایی از چوب ذرت که در همان غار یافت شده نیز به عنوان قدیمی ترین سند ثبت شده از اهلی کردن ذرت شناخته می شوند. چشم انداز فرهنگی غارهای پیش از تاریخ یاگول و میتلا نشان دهنده ی ارتباط میان انسان و طبیعت هستند؛ ارتباطی که منجر به اهلی کردن گیاهان در آمریکای شمالی و در نهایت به پیدایش تمدن آمریکای مرکزی منجر شد." (یونسکو)

72- منطقه ی باستانی یادمان های شوچیکالکو، مورولوس، مکزیک (1999):

"شوچیکالکو نمونه ای از یک مرکز سیاسی، مذهبی و تجاری است که در دل دورانی پر از مشکلات در سال های 650 تا 900 و در ادامه ی زوال ایالت های آمریکای مرکزی همچون تئوتیهواکان، مونت آلبان، پالنکه و تیکال قدرتمند سازی شد و به خوبی از از آن حفاظت شده است." (یونسکو)

 

۷۲ جاذبه گردشگری آمریکای شمالی
از معبد آزتک تا یلو استون

 

این گالری با استفاده از تصاویر زیبا و اطلاعات مختصر و مفید به 72 جاذبه گردشگری آمریکا که در آمریکا شمالی واقع شده پرداخته و آنها را مرور کرده است.

از بنای یادبود تمدن باستانی مایان ها در مکزیک گرفته تا مجسمه ی آزادی و تعداد بی شماری از پارک های ملی بی نظیر که در سرتاسر چشم اندازهای آمریکا شمالی به چشم می خورند، این منطقه سهم بزرگی از میراث جهانی را؛ چه از نظر فرهنگی و چه از نظر طبیعی به خود اختصاص داده است.

قدمت برخی از این آثار همچون مونت آلبان؛ پایتخت ویران شده ی تمدن زاپوتک به هزاران سال پیش برمی گردد و برخی دیگر همچون خانه و استودیوی معماری به نام لوئیس باراگان که در سال 1948 ساخته شده مدرن تر هستند. باقی آثار اساسا تاریخ مشخصی ندارند و پدیده های طبیعی و تدریجی زمین شناسی و شاهکارهایی طبیعی محسوب می شوند که پیش از به وجود آمدن انسان موجودیت پیدا کرده اند و شاید تا پس از از بین رفتن نسل انسان ها هم همچنان باقی بمانند.

شناسایی میراث های جهانی در سال 1972 آغاز شد؛ وقتی که یونسکو؛ نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت نه تنها به تکریم دیدنی های جهان بپردازد، بلکه از آنها نگهداری نیز بکند.

در وب سایت یونسکو در مورد این دیدنی ها چنین توضیحی داده شده:" مناطقی به بی نظیری و گوناگونی طبیعت وحشی سرنگتی در آفریقای شمالی، اهرام ثلاثه ی مصر، دیواره ی بزرگ مرجانی در استرالیا و کلیسای جامع باروک آمریکای لاتین در کنار هم تشکیل دهنده ی میراث جهانی هستند. آنچه که مفهوم کلی میراث جهانی را منحصر به فرد کرده است، جهانی بودن آن است. میراث های جهانی به همه ی مردم جهان تعلق دارد، فارغ از اینکه در کدام منطقه ی جغرافیایی واقع شده اند."

هر سال، فهرست این میراث طولانی تر می شود. تا جولای 2017 این فهرست 1073 منطقه را در 167 کشور شامل می شد. اما این ترس نیز وجود دارد که خیلی زود این فهرست کوتاه تر شود. با تغییرات آب و هوایی برخی از این مناطق در معرض تخریب قرار خواهند گرفت؛ خواه در اثر بالا آمدن سطح آب دریا، خواه در اثر تغییرات دمایی و خواه در اثر غارت افرادی که به دنبال منابع بیشتری هستند.

این گالری با استفاده از تصاویر زیبا و اطلاعات مختصر و مفیدی به هر 72 جاذبه گردشگری که در آمریکا شمالی واقع شده پرداخته و آنها را مرور کرده است؛ به اضافه ی تاریخ ثبت هرکدام در فهرست یونسکو.

در این میان مکزیک با داشتن 34 جاذبه گردشگری ثبت شده (27 جاذبه گردشگری فرهنگی، 6 جاذبه گردشگری طبیعی و 1 جاذبه گردشگری ترکیبی) رکورد سایر کشورهای آمریکای شمالی را شکسته است. آمریکا و کانادا به ترتیب میزبان 23 و 18 جاذبه گردشگری هستند که اکثریت آنها میراث طبیعی محسوب می شوند. این کشورها در مقایسه با کشورهای دیگر همچون ایتالیا و چین که به ترتیب میزبان 53 و 52 جاذبه گردشگری ثبت شده هستند، کمرنگ تر می نمایند.

www.usfacts.ir


1- پارک ملی یوسمیتی، کالیفرنیا، آمریکا (1984):

" پارک ملی یوسمیتی در قلب کالیفرنیا آرمیده است. این پارک با دره های رقصانش، آبشارهای بی شمارش، دریاچه های کوچکش، قله های گنبدی شکل خوش تراشش و یخ رفت ها و دره های U شکلش منظره ای بی نظیر از انواع گرانیت های تشکیل شده در اثر انجماد را در معرض دید می گذارد. در ارتفاع 2000 تا 13000 پایی این منطقه می توان مجموعه ی جامعی از گیاه ها و حیوانات بومی را نیز مشاهده کرد." (یونسکو)

www.usfacts.ir


2- پارک ملی گرند کنیون، آریزونا، آمریکا (1979):

" گرند کنیون که بوسیله ی رود کلورادو شکل گرفته است (با حدود 1500 متر عمق) خاص ترین گلوگاه جهان محسوب می شود. این گلوگاه در میانه ی پارک ملی گرند کنیون در آریزونا واقع شده است. چینه های افقی این گلوگاه تاریخچه ای از زمین شناسی دو بیلیون سال گذشته را ارائه می دهد. همچنین در این منطقه آثاری از دست بردن انسان در طبیعت وحشی پیش از تاریخ نیز دیده می شود." (یونسکو)

www.usfacts.ir


3- پارک استانی و ملی ردوود، کالیفرنیا، آمریکا (1980):

"پارک ملی ردوود منطقه  ای متشکل از کوهستان های ساحلی است که مرز اقیانوس آرام در قسمت شمال سان فرانسیسکو را تشکیل می دهند. این منطقه پوشیده از درختان ساحلی بی نظیر ردوود (چوب قرمز) است؛ بلندترین و شگفت انگیزترین درخت جهان. حیات وحش این منطقه، چه در بخش آبی و چه در بخش خاکی شگفت انگیز است و از آن میان می توان به شیرهای دریایی، عقاب سرسفید و پلیکان قهوه ای کالیفرنیایی که در معرض انقراض است اشاره کرد." (یونسکو)

www.usfacts.ir

4- پارک ملی اورگلیدز، فلوریدا، آمریکا (1979):

" این منطقه را که در راس جنوبی فلوریدا واقع شده اینطور توصیف می کنند "رودخانه ای از علف که به طرز نامحسوسی از زمین های پشت ساحل به دریا می ریزد". تنوع بی نظیر موجودات آبی ساکن این منطقه، آن را به مکانی مقدس برای زندگی تعداد بیشتری از پرندگان و خزندگان و همچنین نوعی گاو یا نهنگ دریایی در معرض انقراض تبدیل کرده است." (یونسکو)

www.usfacts.ir

5- پارک ملی مسا ورد، کلورادو، آمریکا (1978):

" فلات مسا ورد در جنوب غربی کلورادو با ارتفاع بیش از 2600 متر محل اصلی زندگی قوم باستانی پابلو ایندین بوده که بین قرن 6 تا 12 پس از میلاد ساخته شده است. 4400 مکان در این منطقه شناسایی شده، از جمله روستاهایی که در راس فلات مسا ساخته شده اند. همچنین در این منطقه سکونت گاه های صخره ای به چشم می خورد که تماما از سنگ ساخته شده اند و بیش از 100 اتاق دارند." (یونسکو)

www.usfacts.ir

6- مجسمه ی آزادی، نیویورک، آمریکا (1984):

"این برج یادبود که در پاریس توسط مجسمه سازی فرانسوی به نام بارتولد به همراهی و کمک گوستاو ایفل (که مسئولیت طراحی قالب فلزی آن را برعهده داشت) ساخته شده، هدیه ای بود که در صدمین سالگرد استقلال آمریکا از طرف فرانسه به این کشور اهدا شد. این مجسمه که در سال 1886 از آن پرده برداری شد، در ورودی بندرگاه نیویورک نصب شده و از آن زمان تا به حال به میلیون ها نفر از کسانی که به آمریکا مهاجرت کرده اند خوشامد گفته است." (یونسکو)

7- مونتیسلو و دانشگاه ویرجینیا در شارلوتزویل، ویرجینیا، آمریکا (1987):

"توماس جفرسون (1826-1743) نویسنده ی اعلامیه ی استقلال آمریکا و سومین رئیس جمهور این کشور یک معمار بااستعداد ساختمان ها نئوکلاسیک نیز به شمار می رفت. او مونتیسلو (1809-1769)؛ خانه ی روستایی اش و "دهکده ی آکادمیک" ایده آلش (26-1817) را طراحی کرده است که همچنان قلب دانشگاه ویرجینیا محسوب می شوند. استفاده ی جفرسون از نوعی لغتنامه ی معماری بر اساس دوره ی عتیق و کلاسیک نمادی است از الهام پذیری از جمهوری نوین آمریکا به عنوان وارث سنت اروپایی و نوعی سنجش فرهنگی که از هر کشور بالغی انتظار می رود." (یونسکو)

8- پارک ملی حفره های کارلزبد، نیومکزیکو (1995):

"این منظره ی کارست (پدیده ی خوردگی و انحلال توده سنگ های کربناته) در ایالت نیومکزیکو متشکل از بیش از 80 غار است. این کارست ها نه تنها به دلیل اندازه شان، بلکه به دلیل ازدیاد در تعداد، تنوع و زیبایی شکل گیری معدنی شان خیره کننده اند. غار لچوگیلا جدا از سایر غارها قرار گرفته و یک لابراتوار زیرزمینی با فضای باستانی برای مطالعه ی روند زمین شناسی و زیست شناسی را در اختیار علاقمندان قرار داده است." (یونسکو)

9- پارک ملی یلواستون، یومنیگ، آمریکا (1978):

"جنگل طبیعی وسیع پارک ملی یلواستون 9000 کیلومتر مساحت دارد که 96 درصد آن در یومینگ، 3 درصد آن در مونتانا و یک درصد آن در آیداهو قرار گرفته است. یلواستون با داشتن بیش از 1000 نمونه، دربردارنده ی نیمی از ویژگی های زمین گرمایی تمام جهان که تا کنون شناسایی شده می باشد. همچنین این منطقه بزرگ ترین مرکز تجمع چشمه های آب گرم معدنی در تمام جهان است (با بیش از 300 چشمه ی آب گرم معدنی؛ یا به عبارت دیگردو سوم چشمه های آب گرم معدنی بر سطح سیاره ی زمین). یلواستون که در سال 1872 به عنوان یک پارک افتتاح شد شهرت زیادی هم در زمینه ی حیات وحش دارد و میزبان حیواناتی همچون خرس گریزلی، گرگ ها، گاومیش کوهان دار آمریکایی و گوزن سفید و شاخ بلند بزرگ است." (یونسکو)

10- پارک ملی آتشفشان های هاوایی، هاوایی، آمریکا (1987):

"این منطقه دو آتشفشان از فعال ترین آتش فشان های جهان یعنی مائونا لوا (13700 پا ارتفاع) و کیلائو (4100 پا ارتفاع) که بر فراز اقیانوس آرام گردن فرازیده اند را دربرگرفته است. فوران های آتشفشانی منظره ای مرتبا در حال تغییر را به وجود آورده و جوشش گدازه ها هربار اشکال زمین شناسانه ی غافلگیرکننده ای را به دنبال دارد. در این منطقه می توان پرنده های نایاب و گونه های خاص بومی را مشاهده کرد، به اضافه ی جنگل سرخس های غول پیکر." (یونسکو)

11- تالار استقلال، فیلادلفیا، پنسیلوانیا، آمریکا (1979):

"اعلامیه ی استقلال (1776) و تصویب قانون اساسی آمریکا (1787) هر دو در این تالار در فیلادلفیا امضاء شد. اصول جهانی آزادی و دموکراسی که در این اسناد تنظیم شده از اهمیت اساسی در تاریخ آمریکا برخودار است و تاثیر بسزایی در کیفیت قانون گزاری در سرتاسر جهان دارد." (یونسکو)

12- پاپاهانوموکووآکئا، هاوایی، آمریکا (2010):

" پاپاهانوموکووآکئا یک مجمع الجزایر گسترده و دورافتاده در 150 مایلی شمال غربی مجمع الجزایر اصلی هاوایی است که مجموعه ای از جزایر مرجانی کوچک و کم ارتفاع را در خود جای داده و بیش از 1200 مایل مساحت دارد. این منطقه به دلیل وجود فرهنگ بومی اهالی هاوایی که امروز هم در آن جریان دارد، محیط باستانی، ظهور جنبه ای از فرهنگ هاوایی که به ارتباط بسیار نزدیک انسان و جهان طبیعت برمی گردد و همچنین به عنوان مکانی که باور است حیات از آن آغاز شده و ارواح پس از مرگ بدان بازمی گردند در زمینه های جهان بینی و سنتی اهمیت به سزایی دارد. در دو جزیره از این جزایر؛ نیهوآ و ماکومانامانا بقایای مربوط به سکونت و زندگی افرادی مربوط به زمان پیش از پیدایش اروپا دیده می شود. بیشتر قسمت های این آثار به جا مانده از مصالح زیردریایی ساخته شده و بخش های قابل توجهی همچون آبکوه ها، بانک های دریایی، تپه های مرجانی جالب توجه و تالاب ها در آن به چشم می خورد. این منطقه یکی از بزرگ ترین مناطق دریایی حفاظت شده (MPAs) جهان است." (یونسکو)

13- پارک ملی غار ماموت، کنتاکی، آمریکا (1981):

"پارک ملی غار ماموت که در ایالت کنتاکی واقع شده، بزرگ ترین شبکه ی غارهای طبیعی و راه های زیرزمینی جهان که نمونه های بسیار مهم شکل گیری سنگ آهک محسوب می شوند را به خود اختصاص داده است. این پارک به همراه شبکه ی راه های زیرزمینی اش که 560 کیلومتر وسعت دارد، خانه ی طیف وسیعی از گیاهان و حیوانات از جمله گونه های در حال انقراض به شمار می روند." (یونسکو)

14- منطقه ی ملی تاریخی لا فورتالزا و سن ژوان در پورتوریکو (1983):

"بین قرن 16 و 20 در این نقطه ی استراتژیک از دریای کارائیب مجموعه ای از سازه های دفاعی ساخته شد تا بوسیله ی آن شهر و خلیج سن ژوان در امان بماند. این بناها نمونه ای خوب از معماری نظامی اروپایی است که در بنادر آمریکا از آنها اقتباس شده است." (یونسکو)

15- تائوس پوبلو، نیومکزیکو، آمریکا (1992):

"این بنای خشتی که در دره ای از انشعابات کوچک رود ریوگراند واقع شده و شامل مناطق مسکونی و قبرستان ها می شود، مظهر فرهنگ پوبلو ایندین های آریزونا و نیومکزیکو است." (یونسکو)

16- میسیون ها (مبلغان روحانی) سن آنتونیو، تگزاس، آمریکا (2015):

"این منطقه شامل پنج مجتمع مرزی برای مبلغان است که در کرانه ی حوزه ی رود سن آنتونیو در جنوب تگزاس واقع شده است؛ به اضافه ی یک مزرعه در 23 مایلی جنوب منطقه. این منطقه شامل سازه های نمونه ی معماری و باستانی، مزارع، مناطق مسکونی، کلیساها، انبارهای غله، و سیستم توزیع آب می شود. این مجتمع در قرن هجده به دست هیات مبلغین اعزامی فرانسیسکان ساخته شد و نشان دهنده ی تلاش حکومت اسپانیا برای مستعمره کردن مناطق، تبیلغ مسیحیت در آنها و دفاع از مرزهای شمالی اسپانیای نوین است. همچنین این مجموعه نشان دهنده ی در هم تنیدگی فرهنگ اسپانیایی و فرهنگ کوآهیلتکان است که در طیف گسترده ای از خصوصیات همچون لوازم دکوری استفاده شده در کلیسا که ترکیبی است از سمبل های کاتولیک و طراحی های الهام گرفته از طبیعت؛ مشهود است." (یونسکو)

17- منطقه ی تاریخی تپه های کاهوکیا، ایلینویس، آمریکا (1982):

"تپه های کاهوکیا که تقریبا در هشت مایلی شمال شرقی سینت لوئیس میزوری واقع شده، بزرگ ترین محل سکونت قبیله ی پیش کلمبیایی در شمال مکزیک بوده است. این منطقه نخستین بار در دوران میسیسیپین (1400-800) اشغال شد؛ زمانی که حدودا 4000 جریب و 120 تپه را شامل می شد. این منطقه یک نمونه ی فوق العاده از جامعه ی پیچیده ی بزرگ سالار و ریش سفیدی است؛ با چندین مرکز تجمع تپه های بشقاب پرنده مانند و چند دهکده و روستا در اطراف. احتمالا این جامعه ی کشاورزی محور در دوران اوج خود در سال های 1050 تا 1150 حدود 10 الی 20 هزار نفر جمعیت داشته است. از دیدنی های تاریخی و بدوی این منطقه می توان به تپه ی مونکز؛ بزرگ ترین تل خاکی پیش از تاریخ آمریکا اشاره کرد که بیش از 12 جریب مساحت و 10 پا ارتفاع دارد." (یونسکو)

18- پارک ملی کوهستان های بزرگ اسموکی، تنسی، آمریکا (1983):

"این پارک ملی منحصر به فرد با مساحتی بیش از 200 هزار هکتار خانه ی بیش از 3500 گونه گیاه است و به اندازه ی کل درختان اروپا (130 گونه ی طبیعی) درخت در خود جای داده است. همچنین می توان بسیاری از گونه های حیوانی که در معرض خطر انقراض هستند را در این منطقه پیدا کرد؛ از جمله نوعی سمندر که احتمالا بزرگ ترین گونه ی سمندر در تمام جهان است. از آنجایی که این پارک تا حدی بکر و دست نخورده باقی مانده، می تواند نمونه ای از یک گیاه نامه ی تقریبا جامع و کامل فارغ از تاثیر و دسترسی نوع بشر محسوب شود." (یونسکو)

19-پارک ملی Chaco Culture، نیومکزیکو، آمریکا (1987):

"مردم پوبلو برای مدت بیش از 2000 سال منطقه ی وسیعی از جنوب غربی آمریکا را اشغال کرده بودند. چاکو کانیون، یکی از مراکز اصلی فرهنگ باستانی پوبلو بین سال های 850 تا 1250 نقطه ی مهمی در برگزاری مراسمات و جشن ها، مراودات تجاری و فعالیت های سیاسی منطقه ی "چهارگوشه" که مربوط به دوران ماقبل تاریخ می شود محسوب می شد. چاکو به دلیل جمیعت زیاد مردمش، ساختمان های تشریفاتی اش و معماری منحصر به فردش معروف است (این منطقه یک مرکز برگزاری مجالس شهری بسیار قدیمی داشته که تاریخ، ساختمانی نظیر آن را به خود ندیده است). علاوه بر پارک ملی تاریخی فرهنگ چاکو، این مجموعه یادمان ملی بقایای مخروبه ی آزتک و چندین منطقه ی کوچک تر مربوط به چاکو را نیز شامل می شود که توسط دیوان مدیریت زمین اداره می شود." (یونسکو)

20- پارک صلح بین المللی واترتون گلاسیر، مونتانا، آمریکا، آلبرتا، کانادا (1995):

"در سال 1932 پارک ملی دریاچه های واترتون (آلبرتا، کانادا) با پارک ملی گلاسیر (مونتانا، آمریکا) ترکیب شد تا نخستین پارک صلح بین المللی دنیا تشکیل شود. این پارک که در مرز بین دو کشور واقع شده و منظره ی خیره کننده ای را به بازدیدکنندگان نشان می دهد، خانه ی مجموعه ی کاملی از گونه های گیاهی و جانواران پستاندار و چمنزارها، جنگل ها، دشت های آلپ مانند و یخبندان هاست." (یوسکو)

21- کلواِین/ رنگل سینت الیاس/ خلیج گلاسیر/ تاتشنشینی آلسک، آلاسکا، آمریکا، بریتیش کلمبیا و کانادا (1979):

"این پارک ها مجموعه ای از یخچال های طبیعی و قله های مرتفع در هر دو طرف مرز میان کانادا (منطقه ی یوکون و بریتیش کلمبیا) و آمریکا (آلاسکا) را شامل می شوند. این مناظر طبیعی منحصر به فرد خانه ی تعداد بسیار زیادی از خرس های گریزلی، گوزن کانادایی و گوسفند دال است. همچنین این منطقه بزرگ ترین دشت یخی غیرقطبی جهان را نیز در برگرفته است." (یونسکو)

22- پارک ملی المپیک، واشنگتن، آمریکا (1981):

"پارک ملی المپیک که در شمال غربی ایالت واشنگتن واقع شده، شهرتش را مدیون تنوعی است که در اکوسیستمش دارد. قله های یخچال به سری که در میان چمنزارهای آلپ مانند پراکنده شده اند توسط جنگل های انبوه با قدمت بسیار زیاد احاطه شده اند و همچنین می توان بهترین نمونه ی جنگل های بارانی معتدل حفاظت شده و دست نخورده در شمال غربی اقیانوس آرام را در میان آنها مشاهده کرد. یازده سیستم رودخانه ای اصلی، کوهستان های المپیک را آبیاری می کنند و بستر مناسبی را برای سکونت بهترین گونه های ماهی های مهاجر موجود در کشور فراهم می آورند. این پارک همچنین 100 کیلومتر سکونت گاه ساحلی حیات وحش دارد که طولانی ترین ساحل دست نخورده ی در آمریکا به شمار می رود و سرشار است از انواع حیوانات و گیاهان بومی و نادر از جمله جمعیت مورد بحث و قابل توجه جغدهای خال دار شمالی، ماهی گیرک تاجدار مرمری و گاوماهی." (یونسکو)

23- پارک ایالتی دایناسور، آلبرتا، کانادا (1979):

"پارک ایالتی دایناسور برخی از مهم ترین نمونه های فسیل کشف شده مربوط به "عصر دایناسورها" در تاریخ زمین را در خود جای داده است. این منطقه در در برداشتن تعداد و انواع گونه های دایناسور (فسیل) بی نظیر است و تا به امروز 44 نمونه، 34 دسته و 10 خانواده از انواع دایناسورها در آن کشف شده که قدمت آنها به 75 تا 77 میلیون سال قبل برمی گردد. همچنین زیستگاه های منحصر به فردی در مجاورت رودخانه و باتلاق هایی زیبا با اشکال هنری در این پارک قابل مشاهده هستند." (یونسکو)

24- شهر باستانی لوننبرگ، نووا اسکاتیا، کانادا (1995):

"لوننبرگ بهترین نمونه ی باقیمانده از سکونت استعماری برنامه ریزی شده ی بریتانیا در آمریکای شمالی است. این شهر که در سال 1753 پایه گزاری شد، مجددا و بر اساس نقشه ی مستطیلی و قائم اما در هم و شلوغی که داشت، طرح اصلی و شکل اولیه ی خود را بازیافت. ساکنان این شهر با حفاظت از معماری چوبی خانه هایی که قدمت برخی از آنها به قرن هجده برمی گردد، سعی کرده اند اوضاع را طوری مدیریت کنند که هویت شهر حفظ شود." (یونسکو)

25- محوطه ی تاریخی و طبیعی پاورتی پوینت، لوئیزیانا، آمریکا (2014):

"محوطه ی تاریخی و طبیعی پاورتی پوینت نامش را وامدار مزرعه ای است که در قرن 19 در مجاورت آن بوده و در دره ی پایین دست میسیسیپی بر زمینی باریک با ارتفاعی کم واقع شده است. این مجموعه از پنج تپه و شش برآمدگی نیمه بیضی متحدالمرکز کوتاه تر تشکیل شده که توسط یک فرود افت کم عمق و یک میدان مرکزی جدا شده اند. این میدان مرکزی به منظور اقامت و برگزاری مراسم ها و جشن های برنامه ریزی شده توسط جمعی از ماهی گیران بین سال های 3100 تا 3700 استفاده می شد و در میان سازه های شرقی در آمریکای شمالی دستاورد ارزشمندی محسوب می شود که حداقل تا 2000 سال بعد نظیر نداشت." (یونسکو)

26- پارک ملی میگوآشا، کِبِک، کانادا (1999):

"منطقه ی باستانی پارک ملی میگوآشا در جنوب شرقی کبک واقع در جنوب شبه جزیره ی گاسپی به عنوان درخشان ترین نماد دوره ی دوونین یا "عصر ماهی ها" شناخته می شود. بخش شکل گرفته ی اسکومیناک در دوران دوونین زبرین که در این منطقه دیدده می شود، پنج فسیل از شش فسیل باقیمانده مربوط به خانواده ی ماهی های آن دوران را در خود جای داده است. اهمیت این منطقه به دلیل کشف بیشترین تعداد و سالم ترین فسیل های باقیمانده از گونه های مختلف گوشتی بالگان است که عامل به وجود آمدن چهارپایان مهره داران هوازی در خشکی یا همان چهاراندامان هستند." (یونسکو)

27- منطقه ی تاریخی کبک قدیم، کانادا (1985):

"کبک به وسیله ی یک اکتشافگر فرانسوی به نام چمپلین در اوایل قرن هفده کشف شد. این شهر تنها شهر در آمریکای شمالی است که برج و باروی آن به همراه سنگرها، دروازه ها و دیوارها و استحکامات دفاعی که هنوز هم آن را احاطه کرده سالم مانده است. قسمت بالادست شهر که روی یک صخره بنا شده با وجود کلیساها، صومعه ها و دیگر بناهای یادبود مثل استحکامات دوفاین، سیتادل و چاتیو فرانتناک همچنان به عنوان مرکز مذهبی و مدیریتی شهر عمل می کند . این بخش به همراه بخش پایین دست شهر و مناطق باستانی آن، یکی از بهترین نمونه های یک مستعمره ی مستحکم سازی شده به شمار می روند." (یونسکو)

28- پارک ملی گراس مورن، نیوفاندلند و لابرادور، کانادا (1987):

"این پارک که در ساحل غربی جزیره ی نیوفاندلند واقع شده، نمونه ای نادر از روند رانش قاره ای را به نمایش گذاشته که در جریان آن پوسته ی عمق اقیانوس و صخره ها و لایه های رسوبی زمین آشکار شده در معرض دید قرار می گیرند. نتیجه ی یخبندان های جدیدتر را می توان در مناظر خاص زیرین زمین های ساحلی، فلات های آلپ مانند، آبدره ها، دره های یخی، صخره های عمودی، آبشارها و بسیاری از چشمه های بکر قدیمی و دست نخورده ی این منطقه مشاهده کرد." (یونسکو)

29- پارک های راکی ماونتین (کوهستان راکی) کانادایی، بریتیش کلمبیا و آلبرتا، کانادا (1984):

"هفت پارک کانادین راکیز (راکی های کانادایی) در یک منظره ی کوهستانی خیره کننده. پارک های کوهستان راکی کانادایی با قله های استوار، دشت های یخی و یخچال های طبیعی، چمنزارهای آلپ مانند، دریاچه ها، آبشارها، سیستم غارهای کارست و تنگه های عمیق زیبایی های طبیعی منحصر به فردی را در خود جای داده و سالانه میلیون ها بازدیدکننده را به سمت خود می کشاند." (یونسکو)

30- پارک ملی ناهانی، قلمروهای شمال غرب، کانادا (1978):

"این پارک که در جنوب رود ناهانی؛ یکی از خاص ترین رودهای وحشی آمریکای شمالی واقع شده، علاوه بر تنگه های عمیق و آبشارهای بزرگ، غارهای آهکی بی نظیری را نیز در خود جای داده است. این پارک خانه ی حیوانات مربوط به جنگل های شمالی مانند گرگ ها، خرس های گریزلی و گوزن کانادایی است. در قسمت های آلپ مانند آن نیز گوسفندهای دال و بزهای کوهی قابل مشاهده هستند." (یونسکو)

31- پارک ملی وود بوفالو، قلمروهای شمال غرب و آلبرتا، کانادا (1983):

" پارک ملی وود بوفالو یکی از نمونه های بی نظیر زنده ی پروسه های اکولوژیک و بیولوژیک است که برخی از بزرگترین علفزارها و دشت های زنبق در آمریکای شمالی را در خود جای داده است. این پارک زیستگاه بزرگ ترین نوع نوعی گاومیش کوهان دار آمریکایی به نام Wood Bison است که در معرض خطر انقراض قرار دارد. سلسله جنگل های شمالی این پارک نیز زیستگاهی بسیار مناسب برای انواع گونه های حیوانات از جمله درنای جارچی است که این گونه نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد. تغییرات دلتای بزرگ داخل پارک، دشت های نمک و کارست های گچ (پدیده ی خوردگی و انحلال) نیز به بی نظیر بودن این پارک افزوده است." (یونسکو)

32- کانال ریدیو، اونتاریو، کانادا (2007):

"کانال ریدیو یک کانال بزرگ استراتژیک است که اهداف نظامی پشت ساخت آن بوده و نقش بسیار اساسی و تکمیلی در توانمندسازی نیروهای بریتانیایی به منظور حمایت از مستعمره ی کانادا در برابر آمریکایی ها داشته که در نهایت منجر به توسعه ی دو نهاد مجزای سیاسی و فرهنگی در شمال قاره ی آمریکا شد که می توان از آن به عنوان یکی از اساسی ترین نقاط در تاریخ بشر یاد کرد." (یونسکو)

33- سگنگ گوآی، بریتیش کلمبیا، کانادا (1981):

"روستای نینستینتز (نانز دینز) روی یک جزیره ی کوچک در انتهای سواحل غربی جزیره ی کوئین شارلوت (هایدا گوایی) واقع شده است. بقایای خانه ها به همراه مرده شور خانه حکاکی شده و تیرهای یادبود، هنر و سبک زندگی مردم هایدا را به نمایش می گذارد. این منطقه مظهر فرهنگ زندگی مردم هایدا و رابطه ی آنها با زمین و دریاست و کلیدی تصویری است برای درک سنت های شفاهی ایشان." (یونسکو)

34- بوفالو جامپِ (محل پریدن یا پرت شدن بوفالوها) سر له شده، آلبرتا، کانادا (1981):

"در جنوب غربی آلبرتا آثار کشیده شدن اجسام روی زمین، بقایای یک کمپ بومی و تپه ای که هنوز هم تعداد زیادی اسکلت بوفالو (گاومیش کوهان دار آمریکایی) در آن یافت می شود دال بر سنتی هستند که مردم بومی و سکنه ی دشت های آمریکای شمالی به مدت 6000 سال آن را اجرا می کردند. آنها با استفاده از دانش نقشه برداری و شناختی که از رفتار بوفالوها داشتند، شکار خود را روی یک صخره ی بلند گیر می انداختند (و بوفالو از روی صخره پرت و کشته می شد). سپس اجساد آنها در کمپی که در پایین صخره قرار داشت سلاخی می شد." (یونسکو)

35- منطقه ی تاریخی ملی چمنزارهای لانس آ میدوز ، کانادا (2017):

"منطقه ی تاریخی ملی لانس آ میدوز شامل بقایای حفاری شده ای است که به سکونت وایکینگ ها در قرن یازده برمی گردد؛ یعنی قدیمی ترین سند حضور اروپایی ها در آمریکای شمالی. این منطقه ی تاریخی و منحصر به فرد که بر فراز شبه جزیره ی بزرگ شمالی جزیره ی نیوفاندلند واقع شده، شامل هشت بنای الواری است که سبک سازه ی آنها شبیه به بناهایی است که در نورس گرینلند و ایسلند یافت شده و متعلق به همان بازه ی زمانی است. این مجموعه ساختمان ها شامل سه سکونتگاه، یک آهنگری و چهار کارآگاه می شوند که روی یک تراس باریک مشرف بر باتلاقی از کود و جوی آب کوچکی در نزدیکی خلیج Epaves در تنگه ی بل آیزل واقع شده اند." (یونسکو)

36- منظره ی گرند پره، نووا اسکاتیا، کانادا (2012):

"چشم انداز فرهنگی گرند پره سندی خاص از سکونت و سبک زندگی سنتی کشاورزی است که در قرن 17 به دست آکادین ها در منطقه ای ساحلی شکل گرفت که یکی از بالاترین سطوح مد در جهان را به خود اختصاص داده است. قطع بندی کردن زمین های ساحلی این منطقه به منظور آماده سازی آن برای کشاورزی با استفاده از روش های سنتی آب بندی، سد بندی برای مقابله با مد آب و ساخت شبکه های زهکشی آب با کمک یک سیستم مدیریتی شورایی که امروزه هم از آن استفاده می شود انجام شده است. خاک رسوبی و حاصلخیز این منطقه امکان توسعه ی مدام و باثبات کشاورزی را در این منطقه فراهم آورده است." (یونسکو)

37- میستیکن پوینت (در لغت به معنی نقطه ی اشتباه گرفته شده)، نیوفاندلند، کانادا (2016):

"این منطقه ی فسیلی در جنوب شرقی راس جزیره ی نیوفاندلند در شرق کانادا واقع شده و شامل رشته ای از صخره های ساحلی سخت و ناهموار با عرض کم و به طول 17 کیلومتر است. قدمت این صخره ها که اصالتا از عمق دریا سربرآورده اند به دوره ی ادیاکاران (560 تا 580 میلیون سال پیش) برمی گردد و قدیمی ترین نمونه های بزرگ فسیلی در تمام جهان هستند که تا به حال شناسایی شده است. این فسیل ها نشانگر شکلگیری یکی از انشعابات آبی تعیین کننده در تاریخ حیات بر روی زمین هستند: یک ارگان سازمان یافته ی بزرگ که ساختار بیولوژیک پیچیده ای دارد و حداقل پس از سه بیلیون سال از تحولاتی که تحت الشعاع ذره ها و موجودات ریز و میکروسکوپی رخ میداد به وجود آمد." (یونسکو)

38- صخره های فسیلی برآمده، نووا اسکاتیا، کانادا (2008):

"صخره های فسیلی برآمده متعلق به عصر زغالسنگ یا "گالاپاگوس" هستند و مرجعی به عصر زغالسنگ برای همه ی دنیا محسوب می شوند. صخره های فسیلی کامل و قابل دسترسی که در این منطقه به نمایش گذاشته شده است بهترین مدرک شناسایی شده ای است که از نشانه ها و ویژگی های اساسی دوره ی پنسیلوانین (یا کربُنیفروس) تاریخ زمین در دست است." (یونسکو)

39- جایگاه مقدس وال های ال ویزکاینو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (1993):

"این جایگاه مقدس که در بخش مرکزی شبه جزیره ی باخا کالیفرنیا واقع شده، اکوسیستم های بسیار خاص و جالب توجهی دارد. تالاب های اوجو دِ لیبر و سن ایگناسیو مناطق مهمی برای تولید مثل و قشلاق کردن وال های خاکستری، فوک ها، شیر دریایی کالیفرنیا، فوک فیلی های شمالی و وال های آبی هستند. همچنین این تالاب ها خانه ی چهار گونه لاکپشت در معرض خطر انقراض نیز هستند." (یونسکو)

40- ایستگاه شکار وال خلیج سرخ باسک ها، نیوفاندلند و لابرادور، کانادا (2013):

"خیلج سرخ که توسط دریانوردان باسک در قرن 16 در راس شمال شرقی کانادا و بر ساحل رود بل آیزل ساخته شده، یک منطقه ی باستانی است که قدیمی ترین، کامل ترین و محافظت شده ترین سند از سنت شکار وال توسط اروپایی ها به شمار می رود. گران بایا؛ آنطور که کسانی که در دهه ی 1530 آن را تاسیس کرده اند به این نام می خوانندش به عنوان پایگاهی برای شکار ساحلی، قصابی و عرضه ی چربی وال از طریق تولید روغن و ذخیره ی آن مورد استفاده قرار می گرفت. این پایگاه منبع اصلی تامین روغن وال بود که بوسیله ی کشتی به اروپا منتقل می شد تا در آنجا به عنوان سوخت چراغ و روشنایی مورد استفاده قرار بگیرد. این سایت که در ماه های تابستانی مورد استفاده قرار می گرفت بقایای فرهای عرضه ی گوشت وال، پیت های روغن و ملزومات ساخت آن، قرقره، سکونت گاه های موقت، یک قبرستان و همچنین بقایای رگ ها و استخوان های ته نشین شده ی وال ها در زیر آب را شامل می شود. این ایستگاه برای مدت تقریبی 70 سال و تا پیش از آنکه جمعیت وال های منطقه از بین برود مورد استفاده قرار می گرفت." (یونسکو)

41- ال تاجین، شهر پیشا هیسپانیک، وراکروز، مکزیک (1992):

"ال تاجین که در استان وراکروز واقع شده، از اوایل قرن 9 تا اوایل قرن 13 در اوج خود به سر می برد. پس از سقوط امپراتوری تئوتیئوآکان این شهر به مهم ترین مرکز در شمال شرق آمریکای میانه تبدیل شد. تاثیر فرهنگی این مرکز تمامی خلیج را در برگرفت و به منطقه ی مایا و فلات بلند مرکز مکزیک رسید. شاخصه ی معماری این بنا که در آمریکای میانه بی همتاست، حفاری ها و کنده کاری های چشمگیری است که روی ستون ها و کتیبه های آن دیده می شود. هرم نیچز (یا نایچز) که یکی از شاهکارهای معماری باستانی مکزیکی-آمریکایی است؛ مظهر معماری ستاره شناسی محور و نمادمحور محسوب می شود. ال تاجین به عنوان یک نمونه ی بی نظیر از شکوه و اهمیت فرهنگ پیشا هیسپانیک مکزیک تا به امروز باقی مانده است." (یونسکو)

42- شهر تاریخی گواناجواتو و آجاسنت ماینز (معدن های آجاسنت)، مکزیک (1988):

"گواناجواتو که در اوایل قرن 16 توسط اسپانیایی ها بنا شده، در قرن 18 به عنوان اصلی ترین مرکز استخراج نقره ی جهان شناخته می شد. گذشته ی این شهر را می توان در "خیابان های زیرزمینی" آن و "بوکا دل اینفرنو" که یک محور معدنی عمودی به عمق نفس گیر ششصد متر است به تماشا نشست. ساختمان های سبک باروک و نئوکلاسیک این شهر که نتیجه ی موفقیت حاصل از صنعت معادن آن بوده، معماری مرکز مکزیک را تحت تاثیر خود قرار داده است. کلیساهای لا کمپانیا و لاوالنسیانا به عنوان یکی از زیباترین نمونه های معماری سبک باروک در آمریکای مرکزی و جنوبی شناخته می شوند. همچنین گواناجواتو سندی است دال بر رخدادهایی که تاریخ کشور را تغییر داده اند." (یونسکو)

43- مرکز تاریخی مورلیا، میچوآکان، مکزیک (1991):

"مرکز تاریخی مورلیا یکی از نمونه های بی نظیر برنامه ریزی و طراحی شهری است که ایده های رنسانس اسپانیایی را با تجربیات آمریکای میانه در هم آمیخته است." (یونسکو)

44- شهر پیشاهیسپانیک چیچن ایتزا، یوکاتان، مکزیک (1988):

"این مکان مقدس یکی از بزرگترین پایگاه های مایان ها در شبه ی جزیره ی یوکاتان بوده است. در طول قدمت 1000 ساله ی این مکان، افراد مختلفی نشانه هایی از خود را روی آن ثبت کرده اند. جهانبینی مایا و تولتک و نگاهشان به عالم در این یادمان سنگی و کارهای هنری شان جلوه کرده است. ترکیب تکنیک های ساختمانی مایان با المان های جدید مکزیک مرکزی، چیچن ایتزا را به یکی از مهم ترین نمونه های تمدن مایان-تولتک در یوکاتان تبدیل کرده است. برخی از ساختمان ها همچون معبد جنگجویان، ال کاسیلو (ال کاستیلو) و رصدخانه ی مدوری که آن را به نام ال کاراکول می شناسند سالم مانده اند." (یونسکو)

45- زیستگاه حفاظت شده ی پروانه های مونارک، میچوآکان، مکزیک (2008):

" میراث جهانی زیستگاه حفاظت شده ی پروانه های مونارک از مناطق قشلاقی اصلی برای زندگی پروانه های مونارک در فصل زمستان محافظت می کند. تجمع پروانه ها در طول مدت زمستان در این منطقه یک پدیده ی طبیعی بی نظیر است. میلیون ها پروانه ی مونارک که هر سال به این منطقه باز می گردند شاخه های درختان را با وزن خود خم می کنند، در هنگام پرواز تمام آسمان را پر می کنند و با صدای بال هایشان صدایی شبیه به حرکت آرام قطار را ایجاد می کنند. تماشای این پدیده ی بی نظیر یک تجربه ی خاص از طبیعت خواهد بود." (یونسکو)

46- محوطه ی شهری دانشگاه مرکزی Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)، مکزیکو سیتی (2007):

" تمامی ساختمان ها، امکانات ورزشی و فضای باز محوطه ی شهری دانشگاه مرکزی یونیورسیدد ناسیونال آتونوما دو مکزیکو بین سال های 1949 تا 1953 و به دست بیش از 60 معمار، مهندس و هنرمندی ساخته شد که در این پروژه نقش داشته اند. در نتیجه این محیط به نمونه ای بی نظیر از سبک مدرنسیم قرن بیستی آمیخته با شهرگرایی، معماری، مهندسی، طراحی منظره و هنرهای زیبای تبدیل شده که می توان المان های سنتی محلی؛ علی الخصوص آن دسته از المان های مربوط به دوره ی پیشاهیسپانیک مکزیکی را در آن نظاره کرد. این مجموعه نمادهایی از ارزش های اجتماعی و فرهنگی جهانی را به نمایش گذاشته و یکی از مهم ترین نمادهای نیمکره ی غربی در آمریکای لاتین به شمار می رود." (یونسکو)

47- مرکز تاریخی مکزیکو سیتی و سوچیمیلکو (1987):

"مکزیکو سیتی که در قرن 16 توسط اسپانیایی ها بر بقایای تنوچتیتلان؛ پایتخت سابق آزتک بنا شده، در حال حاضر یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. در این شهر پنج معبد آزتک وجود داشته که بقایای آن یافت شده و یک کلیسای جامع (بزرگ ترین کلیسای جامع قاره) و برخی ساختمان های عمومی مربوط به قرن 19 و 20 مثل پالاسیو دِ لا بلاس آرتز که سالم مانده اند. سوچیمیلکو در جنوب مکزیکو سیتی واقع شده است. شبکه های کانال کشی شده و جزیره های مصنوعی موجود در این منطقه گواه تلاش مردم آزتک برای ساخت سکونت گاهی مناسب در مرکز منطقه ای است که قابل سکونت نبوده است." (یونسکو)

48- شهر حفاظت شده ی سن میگوئل و جایگاه مقدس جیزز نازارنو دو آتوتونیلکو، مکزیک (2008):

"سن میگوئل دو آلند نمونه ای خاص از ترکیب سبک ها و سنت های مختلف معماری است که بر پایه ی طراحی شهری قرن 16 اجرا شده است. معماری مذهبی و شهری این میراث جهانی نمایشی است از کنار هم قرار دادن و متجانس کردن سبک های متفاوت برای به وجود آوردن یک منظره ی شهری یکدست. عمارت های این شهر آمریکای لاتین نسبت به اندازه ی متوسط آن به طرز چشمگیری بزرگ و باشکوه هستند. جایگاه مقدس آتوتونیلکو نمونه ای بی نظیر از بنای مذهبی منحصر به فردی است که طراحی و تزئینات خاصش آن را به یک شاهکار معماری سبک باروک مکزیکی تبدیل کرده است." (یونسکو)

49- شهر باستانی مایا و جنگل های گرمسیری حافظت شده ی کالاکمول، کامپیچ، مکزیک (2014):

"این منطقه در قسمت مرکزی-جنوبی شبه جزیره ی یوکاتان در جنوب مکزیک واقع شده و بقایای کالاکمول، شهر مهم مایا که در عمق جنگل های گرمسیری تیراس باجاس واقع شده را در خود جای داده است. این شهر به مدت بیش از دوازده قرن نقش کلیدی در تاریخ منطقه ایفا می کرد و ویژگی بارز آن سازه هایی است که به خوبی حفاظت شده و تصویری ملموس از زندگی در پایتخت مایای باستان را ارائه می دهد. همچنین این منطقه درست در مهم ترین نقطه ی تنوع زیستی آمریکای میانه که سومین نقطه ی متنوع زیستی جهان به شمار می رود واقع شده و تمامی اکوسیستم های زیراستوایی و گرمسیری مرکز مکزیک تا کانال پاناما را در خود جای داده است." (یونسکو)

50- شهر پیشا هیسپانیک تئوتیهواکان، مکزیک (1987):

" شهر مقدس تئوتیهواکان (مکان به وجود آمدن خدایان) تقریبا در 31 مایلی جنوب شرق مکزیکوسیتی واقع شده است. ویژگی این شهر که بین قرن یک تا هفت بنا شده، به بزرگی اندازه ی بناهای آن علی الخصوص معبد کوئتزالکوآتل و هرم خورشید و ماه است که بر اساس قوانین هندسی و نمادین ساخته شده است. تئوتیهواکان که یکی از قدرتمندترین مراکز آمریکای میانه به شمار می رفته، تاثیرات فرهنگی و هنری اش را نه تنها در منطقه که حتی فراتر از آن صادر کرده است." (یونسکو)

51- مجمع الجزایر رویلیاخیخدو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (2016):

"هم چشم انداز زمینی و هم چشم انداز دریایی مجمع الجزایر رویلیاخیخدو صحنه های تاثیرگزاری شامل آتش فشان های فعال، طاق ها، صخره ها و سنگ های جدا ازهمی می شود که از وسط اقیانوس سر برافراشته اند. آب های پاکیزه ای که این منطقه را احاطه کرده و باعث تجمع ماهی ها در اطراف دیواره های شیب دار و کوهستان های دریایی آن می شود، و همچنین وجود طیف وسیعی از گونه های دریایی از قبیل سفره ماهی دیو غول پیکر، وال ها، دلفین ها و کوسه ها صحنه های نمایشی منحصر به فردی را در این منطقه ایجاد کرده است." (یونسکو)

52- شهر پیشاهیسپانیک اوزمال، یوکاتان، مکزیک (1996):

"شهر اوزمال مایان در یوکاتان در قرن 700 یافت شد و حدود 25هزار نفر سکنه داشت. طراحی ساختمان ها که متعلق به قرن 700 تا 1000 است، نشانگر دانش نجومی پشت آنهاست. هرم طالع بین یا طالع بینی؛ آنطور که اسپانیولی ها می خوانندش، یک مرکز برگزاری مراسمات بوده که شامل ساختمان هایی است با طراحی زیبا و تزئین شده با اشکال نمادین و مجسمه هایی از چاک؛ خدای باران. مراکز برگزاری مراسمات در اوزمال، کابا، لابنا و سائیل به عنوان بهترین نمونه های هنر و معماری مایان شناخته می شوند." (یونسکو)

53- شهر پیشاهیسپانیک و پارک ملی پَلِنک، چیاپاس، مکزیک (1987):

"پَلِنک که نمونه ای ابتدایی از جایگاه های مقدس مایا در دوره ی کلاسیک به شمار می رود، بین سال های 500 تا 700 در اوج خود بود و حوزه ی رودخانه ی اوسوماسینتا را تحت تاثیر خود داشت. شکوه و هنرمندانه بودن سازه ها در کنار حجاری های سبک و ظریف آمیخته با تم های اساطیری مایان نشانگر نبوغ خلاقانه ی این تمدن است." (یونسکو)

54- زمین های آگاوه و امکانات صنعتی قدیمی تکیلا، جالیسکو، مکزیک (2006):

"کاشت آگاوه و شیره کشی آن منظره ی منحصربه فردی را ایجاد کرده که کلکسیونی از زمین های کشاورزی زیبا و کارخانجات عرق کشی را شامل می شود که هم ترکیب سنت های مربوط به تخمیر عصاره ی کاکتوس ساقه گرد با روند عرق کشی به سبک اروپایی و هم تکنولوژی های محلی و وارداتی اروپایی و آمریکایی را بازتاب می دهد." (یونسکو)

55- سیستم هیدرولیک قنات پدر تِمبِلک، مکزیک (2015):

قنات پدر تمبلک که به افتخار راهبی به نام فرانسیسکو د تمبلک نامگزاری شده، بین سال های 1555 تا 1572 ساخته شده و شامل سیستم هیدرولیکی می شود که در میان ایالات مکزیک و هیدالگو در فلات مرکزی مکزیک واقع شده است. این سیستم کانال مانند حوضچه های آبگیر، چشمه ها، کانال های اصلی و فرعی، مخازن انشعاب، پل های طاقه ای قنات، آب انبار و سایر متعقات و ملزوماتی را شامل می شود که روی هم مساحتی بیش از 30 مایل را در این مجموعه تشکیل داده اند. ساختمان این قنات به همراه ساختمان خشتی پشتیبان آن براساس سنت های معماری آمریکا مرکزی ساخته شده، اما در عین حال از مدل های اروپایی انتقال آب مربوط به عصر رومی ها نیز الگو پذیرفته است." (یونسکو)

56- صومعه های اوایل قرن 16 واقع در سراشیبی کوه پوپوکاتپتل، ایالات مورلوس و پوبلا، مکزیک (1994):

"این چهارده صومعه بر سراشیبی کوه پوپوکاتپتل تا جنوب شرقی مکزیکو سیتی قرار گرفته اند. حفاظت از این بناها به عنوان نمونه های خوبی از سبک معماری اقتباس شده توسط نخستین مبلغان فرانسیسکویی، دومینیکایی و آگوستینی که در اوایل قرن 16 بومیان این منطقه را به آئین مسیحیت درآوردند به خوبی انجام شده است. همچنین این بناها می توانند مصادیقی از مفاهیم نوین معماری در زمینه ی اهمیت بخشیدن به وجود فضای باز نیز محسوب شوند. تاثیرات این سبک معماری را می توان در درون مرزهای مکزیک و خارج از آن مشاهده کرد." (یونسکو)

57- جزایر و مناطق حفاظت شده ی خلیج کالیفرنیا، مکزیک (2005):

"خلیج کالیفرنیا در شمال غربی مکزیک که زمانی به "آکواریوم جهان" مشهور بود به عنوان یکی از نمونه های شاخص حفاظت شده ی دریایی شناخته می شود." (یونسکو)

58- خانه و استودیوی لوئیس باراگان، مکزیکو سیتی (2004):

"کارهای لوئیس باراگان نشان دهنده ی درهم تنیدگی تاثرات مدرن و سنتی است که هر کدام تاثیر مهمی علی الخصوص در طراحی باغ ها و فضاهای شهری داشته است." (یونسکو)

59- مبلغان فرانسیسکویی در سیرا گوردا در کرتارو، کرتارو د آرتیگا، مکزیک (2003):

"بنای ماموران یا مبلغان فرانسیسکویی پنجگانه ی سیرا گوردا در طول مدت آخرین دوره از سیر مسیحی شدن مردم مکزیک در اواسط قرن 18 ساخته شده و به مرجعی مهم در زمینه ی تداوم روند مسیحی شدن در کالیفرنیا، آریزونا و تگزاس تبدیل شد. نمای سردر کلیسا که به طرز باشکوهی تزئین شده به این دلیل که نمونه ای از تلاش های خلاقانه و مشترک مبلغان و بومیان را به تصویر می کشد بسیار جالب توجه است. سکونتگاه های روستایی که در اطراف محل حضور مبلغین به وجود آمده بود همچنان وجه و درون مایه ی بومی و محلی خود را حفظ کرده است." (یونسکو)

60- شهر تاریخی دژبندی شده ی کامپچه، مکزیک (1999):

"کامپچه نمونه ای معمولی از یک شهر بندری مربوط به دوره ی استعمار اسپانیایی است که در نیمکره ی غربی واقع شده است. این مرکز تاریخی همچنان از دیوارهای دفاعی بیرونی خود که به منظور دفاع از بندر کارائیب در مقابل حملات برخاسته از سمت دریا ساخته شده بودند حفاظت کرده است." (یونسکو)

61- منطقه ی باستانی پاکیمه؛ کازاس گراندز، چیهوآهوآ، مکزیک (1998):

"بقایای وسیع منطقه ی باستانی پاکیمه؛ کازاس گراندز مستندات خاصی را در ارتباط با پیشرفت و توسعه ی معماری خشتی در آمریکای شمالی و ترکیب آن با تکنیک های پیشرفته تر معماری آمریکای مرکزی ارائه می دهد." (یونسکو)

62- نقاشی های صخره ای سیرا د سان فرانسیسکو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (1993):

"سیرا د سان فرانسیسکو (در منطقه ی حفاظت شده ی ال ویزکاینو در باخا کالیفرنیا) از 100 سال پیش از میلاد مسیح تا 1300 سال پس از آن محل زندگی مردمی بود که اگرچه هم اکنون وجود ندارند، اما بی نظیرترین مجموعه ی نقاشی های صخره ای جهان را از خود به یادگار گذاشته اند. این نقاشی به دلیل آب و هوای خشک منطقه و دور بودن آن از دسترس بشر به خوبی حفاظت شده اند. این نقاشی ها با نشان دادن انسان در حالات مختلف و بسیاری از گونه های حیوانی و همچنین نشان دادن رابطه ی میان انسان ها با محیط اطرافشان فرهنگی بسیار پیچیده را بازتاب می دهند. ترکیب و اندازه ی این نقاشی ها، ظرافت و دقت طراحی ها و تنوع رنگ ها و علی الخصوص تعداد بالای آنها این مجموعه را به سندی تاثیرگزار دال بر وجود یک سنت هنری منحصر به فرد تبدیل کرده است." (یونسکو)

63- منطقه ی تاریخی یادمان های تلاکوتالپا، وراکروز، مکزیک (1998):

"تلاکوتالپا، یک بندر مستعمره ی اسپانیایی در ساحل خلیجی مکزیک است که در اواسط قرن 16 بنا شد. این بندر تا حد زیادی شمایل شهری اصیل خود را با خیابان های عریض، خانه های پر از ستون در سبک ها و رنگ آمیزی ها پیچیده و درختان بسیار کهنه در فضاهای باز عمومی و باغ های خصوصی حفظ کرده است." (یونسکو)

64- بیمارستان کابانیاس، گوادالاخارا، مکزیک (1997):

مجموعه ی بیمارستان کابانیاس که معماری بی نظیری دارد، به منظور پاسخ به نیازهای اجتماعی و اقتصادی همچون اسکان بیماران، سالمندان، ایتام و نیازمندان ساخته شده و به طرز موشکافانه و انسان دوستانه ای در راستای حل این مشکلات پیشگام بوده است. نقاشی های دیواری کشیده شده بر کلیسای کوچک این مجموعه که توسط جوز کلمنته اوروزکو قلم زده شده، از شاهکارهای هنر مکزیکی محسوب می شود." (یونسکو)

65- مرکز تاریخی اوآخاکا و منطقه ی باستانی مونت آلبان، مکزیک (1987):

"تراس ها، آبگیرها، کانال ها، اهرام و تپه های مصنوعی مونت آلبان که به مدت بیش از 1500 سال به ترتیب محل زندگی مردم تمدن های اولمک، زاپوتک و میکستک بوده، منطقه ای است که به معنی واقعی کلمه از دل کوهستان حجاری شده و نمادی از مکان نگاری مقدس به شمار می رود. شهر اوآخاکا که در همان نزدیکی واقع شده و براساس یک الگوی پیچیده طراحی شده نمونه ی بسیار مناسبی از برنامه ریزی شهری از نوع استعمار اسپانیایی را ارائه می دهد. استحکام و انسجام ساختمان های این شهر حاکی از آن است که این سبک معماری به دلیل زلزله خیز بودن منطقه ای که این بناهای گران بها و درخشان در آن واقع شده اتخاذ شده است." (یونسکو)

66- کامینو ریل د تیرا آدنترو، مکزیک (2010):

"کامینو ریل د تیرا آدنترو یه یکی از مهم ترین مسیرهایی تبدیل شد که پادشاهی اسپانیا را به قلمروهای شمالی اش در آمریکا مرتبط می ساخت. در بخش جنوبی این جاده مجموعه ای از بخش های مختلف وجود دارد که به کار در معادن و زمین های کشاورزی، تجارت تجار، مسائل نظامی، تبلیغ مسیحیت و همچنین نظام مدیریتی مربوط می شود که به منظور کنترل این قلمرو وسیع که بخشی است از مرکز کلان قدرت اسپانیایی ها طراحی شده؛ و تاثیرات و الهامات آن در فضاهای شهری و ابزار و فنون مورد استفاده که مبادلات بی بدیلی از ایده های فرهنگی و مذهبی را بازتاب می دهد مشهود است." (یونسکو)

67- منطقه ی تاریخی یادمان های کوئره تارو، مکزیک (1996):

"مستعمره ی قدیمی کوئره تارو به دلیل حفظ طراحی هندسی خیابان ها که توسط فاتحان اسپانیایی این شهر انجام شده بود و همچنین به دلیل کوچه های پیچ در پیچ در بخش محل زندگی بومی ها عجیب و غریب به نظر می رسد. اوتومی ها، تاراسکوها، چیچیمکاها و اسپانیایی ها همه و همه با صلح و صفا در این شهر در کنار یکدیگر زندگی می کردند؛ شهری که یادمان های شهری و مذهبی سبک باروک آن که در عصر طلایی آن یعنی قرن 17 و 18 ساخته شده و تزئینات مفصلی دارند به آن جلوه ی خاصی داده اند." (یونسکو)

68- زیست کره ی حفاظت شده ی ال پیناکات و گرن دزیرتو د آلتار، مکزیک (2013):

"این منظره به همراه تضادهای دراماتیکی که دارد، تصاویر خیره کننده ای از تپه های شنی خطی، ستاره ای و گنبدی و همچنین توده سنگ های بایر گرانیتی که ارتفاع برخی از آنها به 2100 پا می رسد را برای نمایش در خود دارد. تپه های شنی همچون جزایری سر برون کرده از میان دریایی از شن ظاهر می شوند و زیستگاهی را برای پرورش طیف گسترده و به خصوصی از گیاهان و حیات وحش از جمله گونه هایی از ماهی های آب تازه و شاخ چنگالی سونورایی که تنها در شمال غربی سونورا واقع در جنوب غربی آریزونا (آمریکا) یافت می شود فراهم می کنند. ده دهانه ی آتشفشانی بسیار عمیق که به طرز جالب توجهی مدور هستند و این باور وجود دارد که در اثر فوران ها و فروریختن ها به این شکل درآمده اند هم به زیبایی دراماتیک این منطقه که از نظر علمی ترکیب بی نظیری دارد افزوده است." (یونسکو)

69- سیان کاآن، کوئینتانا رو، مکزیک (1987):

"در زبان مردم مایان که زمانی در این منطقه زندگی می کردند، سیان کاآن یعنی "اصالت آسمان". این زیست کره ی حفاظت شده که در سواحل شرقی شبه جزیره ی یوکاتان واقع شده شامل جنگل های گرمسیری، گل های شاهپسند، مرداب ها و همچنین مناطق بزرگ آبی می شود که به وسیله ی تپه های دریایی و جزیره نماها از یکدیگر جدا شده اند. این منطقه زیستگاهی مناسب برای طیف وسیع و کاملی از گیاهان و جانوران را مهیا کرده که از آن میان می توان به 300 گونه پرنده و تعداد بسیار زیادی از مهره داران خاکی مخصوص این منطقه اشاره کرد که در کنار جانوران دیگر در این محیط بسیار متنوع که بوسیله ی سیستم آبی پیچیده ی موجود در آن شکل گرفته زندگی می کنند." (یونسکو)

70- مرکز تاریخی ساکاتکاس، مکزیک (1993):

"ساکاتکاس که در سال 1546 و  پس از کشف معدن پر از نقره ای که در آن وجود داشت بنا شد، در قرن 16 و 17 به اوج شکوفایی خود رسید. این شهر که بر شیب تند یک دره ی باریک بنا شده، مناظر خارق العاده و ساختمان های بسیار قدیمی را شامل می شود که هم جزو ابنیه ی مذهبی محسوب می شوند و هم سازه های شهری. کلیسای جامع این شهر که بین سال های 1730 تا 1760 ساخته شده، به نوعی مرکز شهر را تحت الشعاع خود قرار داده است و آنچه که آن را دیدنی کرده، طراحی موزون و پر زرق و برق دروازه ی ورودی آن است که به سبک باروک ساخته شده و المان های تزئینی اروپایی و بومی در آن قابل مشاهده است." (یونسکو)

71- غارهای پیش از تاریخ یاگول و میتلا در دره ی مرکزی اواخاکا، مکزیک(2010) :

"این ملک بر شیب های شمالی دره ی تلاکولولا در اواخاکای مرکزی زیراستوایی واقع شده و شامل دو مجموعه ی باستانی پیشاهیسپانیک و مجموعه ای از غارهای ماقبل تاریخ و پناهگاه های صخره ای می باشد. برخی از این پناهگاه ها شواهد باستانی و هنرهای صخره ای را در خود جای داده اند که اسنادی دال بر روند تبدیل کشاورزهای بدوی (و یکجانشین) به شکارچیان کوچ نشین محسوب می شوند. تخم کدوهای هزارساله ای که در غار گیلاناکیتز یافت شده اند قدیمی ترین سند شناخته شده ی مربوط به اهلی کردن گیاهان در سرتاسر قاره محسوب می شوند و تکه هایی از چوب ذرت که در همان غار یافت شده نیز به عنوان قدیمی ترین سند ثبت شده از اهلی کردن ذرت شناخته می شوند. چشم انداز فرهنگی غارهای پیش از تاریخ یاگول و میتلا نشان دهنده ی ارتباط میان انسان و طبیعت هستند؛ ارتباطی که منجر به اهلی کردن گیاهان در آمریکای شمالی و در نهایت به پیدایش تمدن آمریکای مرکزی منجر شد." (یونسکو)

72- منطقه ی باستانی یادمان های شوچیکالکو، مورولوس، مکزیک (1999):

"شوچیکالکو نمونه ای از یک مرکز سیاسی، مذهبی و تجاری است که در دل دورانی پر از مشکلات در سال های 650 تا 900 و در ادامه ی زوال ایالت های آمریکای مرکزی همچون تئوتیهواکان، مونت آلبان، پالنکه و تیکال قدرتمند سازی شد و به خوبی از از آن حفاظت شده است." (یونسکو)