کاریکاتوری از Nate Beeler که به مسئله ناامنی مدارس و سیاست دولت برای مسلح کردن معلمان در آمریکا پرداخته است.
۸ شهریور ۱۳۹۷
رشدِ آمریکا، از صعود تا سقوط: سطحِ رفاه در آمریکا پس از جنگِ داخلی
۸ شهریور ۱۳۹۷
کاریکاتوری از Nate Beeler که به مسئله ناامنی مدارس و سیاست دولت برای مسلح کردن معلمان در آمریکا پرداخته است.
۸ شهریور ۱۳۹۷
رشدِ آمریکا، از صعود تا سقوط: سطحِ رفاه در آمریکا پس از جنگِ داخلی
۸ شهریور ۱۳۹۷

۲۰ نشانه از افول آمریکا

نویسنده: جان هاوکینز (John Hawkins )

آزادی چیزی جز در امان ماندنِ یک نسل از انقراض نیست. و این چیزی نیست که از طریقِ وراثت به فرزندان منتقل شود، بلکه باید برای کسبِ آن جنگید، از آن محافظت کرد و به نسلِ آینده هم حفظِ آن را آموزش داد. در غیرِ‌ این صورت روزی خواهد رسید که ما شاهدِ افولِ خویش خواهیم بود و در این حال، به فرزندان و نوادگانمان خواهیم گفت که روزگاری آمریکا چنین و چنان بود و انسانها در آن آزاد بودند. ــ رونالد ریگان

آنهایی که به فرهنگ و سنتِ آمریکا حمله می کنند باید به یاد بیاورند که در طولِ تاریخِ این کشور، آزادی و رفاه خلافِ عادت بوده، نه فقر و فاقه. موفقیتِ ملتِ ما تصادفی مبارک و یا بخشی از یک فرایندِ طبیعی و توقف‌ناپذیر و غیرِقابلِ‌تغییر نیست. هیچ چیز احمقانه تر از این نیست که از سنن، مذهب، وجدانِ کاری، بنیادِ خانواده، اخلاق و فرهنگی که این کشور را به ثروت و آزادی رساندند دست بکشیم و در عینِ حال انتظار داشته باشیم همچنان محصولِ کارهایی را که امروز آنها را خوار و دست‌وپاگیر می دانیم برداشت کنیم. ملتِ ما هر آنچه را که کاشته باشند برداشت می کنند و به نظر می رسد که محصولِ این روزها چندان رضایت‌بخش نیست.

۱) دفترِ بودجه ی کنگره (CBO) برآورد کرده است که در سالِ ۲۰۳۰ باید ۳۶درصدِ بودجه ی کشور را صرفاً به پرداختِ سودِ بدهی هایمان اختصاص دهیم که این سهم در سالهای ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ به ترتیب ۵۸درصد و ۸۵درصد خواهد شد.

۲) ترس از ورشکستگیِ آمریکا در سالهای آینده تا پیش از این باوری کم‌اهمیت بود. اما اکنون، در تلویزیون شاهدِ مجموعه ی Doomsday Preppers (آمادگانِ روزِ رستاخیز) هستیم؛ در و دیوار پر شده از تبلیغاتِ طلا، اسلحه و موادِ غذاییِ ماندگار؛ و کثیری از مردمِ آمریکا مرتباً دغدغه ی خرید، سرمایه‌گذاری و پس اندازِ پول را دارند زیرا احتمال می دهند در یکی دو دهه ی آینده این کشور ورشکسته شود.

۳) «نیمی از کلِ کودکانی که امروز در آمریکا از زنانِ زیرِ ۳۰ سال متولد می شوند نامشروع هستند. سه دهمِ کودکانِ سفیدپوست خارج از چارچوبِ ازدواج متولد می شوند، که این میزان در بینِ کودکانِ هیسپانیک ۵۳درصد و کودکانِ سیاهپوست ۷۳درصد است.» ــ پت بیوکنن (Pat Buchanan)

۴) «صندوقِ بین المللیِ پول محاسبه کرده است که با ادامه ی روندِ فعلیِ هزینه ها، آمریکا ناچار خواهد شد کلیه ی مالیاتهای فدرال را تقریباً دو برابر کند (۸۸درصد افزایش) تا قدرتِ پرداختِ دیون محفوظ بماند.» ــ کوین ولیامسون (Kevin Williamson)

۵) در سالِ ۱۹۶۳، یک فیلم برای آنکه بتواند از سوی آیین‌نامه ی تولیدیِ سازمانِ تصاویرِ متحرکِ آمریکا (approval of the Production Code of the Motion Picture Association of America) موردِ تأیید واقع گردد «نمی توانست مشتمل بر کلماتی رکیک‌تر از جهنم و لعنتی باشد»، نمی بایست بیهوده نامِ خدا در آن برده شود، و «حق نداشت روابطِ جنسیِ خارج از زناشویی را امری جذاب یا موجه جلوه دهد.» امروزه، حتی خیلی از بازی های کامپیوتریِ مخصوصِ نوجوانان هم این استانداردها را رعایت نمی کنند.

۶) «تعدادِ آمریکایی هایی که اکنون شاغل هستند کمتر از آوریلِ ۲۰۰۰ است، با اینکه از آن موقع تا کنون ۳۱ میلیون نفر به جمعیت اضافه شده است.» ــ مارتیمر زاکرمن (Mortimer Zuckerman)

۷) ایالاتِ متحده ی آمریکا در سالِ ۱۹۶۹ انسان به ماه فرستاد؛ اکنون ما حتی برنامه ای برای ارسالِ انسان به فضا نداریم.

۸) درست مثلِ امپراتوریِ روم چند دهه پیش از فرو پاشی، آمریکا هم از کنترلِ مرزهای خویش و یا هضم و همگون‌سازیِ صحیحِ جمعیتِ عظیمی که به داخلِ خاکِ ما می آیند عاجز است.

۹) در ۲۰۰۵، تقریباً ۱۰درصدِ تولیدِ ناخالصِ داخلیِ ما صرفِ رعایتِ مقرراتی شد که دولتِ‌ فدرال وضع کرده بود.

۱۰) آمریکا آن درجه اعتباری که از سالِ ۱۹۱۷ در اتومبیل‌سازی کسب کرده بود را از دست داده و هیچ کس هم فکر نمی کند که چطور می توان آن را بازیافت.

۱۱) رشدِ اقتصادی برای اقشارِ متوسطِ جامعه ی آمریکا از دهه ی ۱۹۷۰ عمدتاً ثابت مانده است.

۱۲) چهل و هفت درصد از آمریکایی ها مالیاتِ بر درآمد پرداخت نمی کنند. این بدان معناست که علاوه بر اقشارِ فقیر، تعدادِ قابلِ توجهی از جمعیتِ قشرِ متوسطِ آمریکا هم خود را ملزم به پرداختِ مالیات در ازای خدماتی که از دولت دریافت می کنند نمی بینند.

۱۳) بینِ آنچه دولتِ آمریکا وعده داده به شهروندانِ بازنشسته پرداخت کند و پولی که عملاً برای این کار در اختیار دارد، ۱۰۰ تریلیون دلار اختلاف وجود دارد. محضِ اطلاع باید عرض کنیم که بدهیِ ملیِ ما هم اکنون نزدیک به ۱۷ تریلیون دلار است.

۱۴) تنها حدودِ ۳۰درصد از آمریکایی ها بر این باورند که کشورشان راهِ درست را می رود.

۱۵) تنها حدودِ ۱۵درصدِ آمریکایی ها عملکردِ فعلیِ کنگره را تأیید می کنند. بی‌شک اگر از انگلیسی ها می پرسیدیم، تا پیش از خصومتِ نیاکانِ ما با آنها، این تعداد بیشتر می‌بود.

۱۶) «در دهه ی چهل، یک بیستمِ نیروی کار برای کار کردن نیاز به مجوزِ دولت داشته اند. امروزه این میزان به یک سوم افزایش یافته است.»

۱۷) در ۱۹۵۰، ۷۸درصدِ خانواده ها دربردارنده ی زن و شوهرِ قانونی بودند. امروزه، این میزان به ۴۸درصد کاهش پیدا کرده است.

۱۸) «دقت کنید که اقتصادِ آمریکا از ژوئنِ ۲۰۰۹ بالغ بر ۲.۶ میلیون شغل ایجاد کرده است. در همین مقطع، ۳.۱ میلیون شاغل درخواستِ ازکارافتادگی داده اند. در سالِ ۱۹۹۲، از هر ۳۶ شاغلِ استخدامی تنها یک نفر از مزایای ازکارافتادگی بهره‌مند بود. اکنون این نسبت ۱ از ۱۶ شده است.» ــ نیال فرگوسن (Niall Ferguson)

۱۹) فروشِ اسلحه در سالِ ۲۰۱۲ رکورد زد. این اتفاق تا حدی به خاطرِ ترس از کنترلِ اسلحه است، اما یک دلیلِ دیگرش ترسِ فزاینده از احتمالِ هرج و مرجِ اجتماعی در آینده است.

۲۰) «جان کیچن (John Kichen) از کارکنانِ خزانه داریِ آمریکا و منزی چین (Menzie Chinn) استادِ دانشگاهِ ویسکانسین در سالِ ۲۰۱۰ گزارشی منتشر کردند با عنوانِ تأمینِ سرمایه برای بدهی های آمریکا: آیا پول به اندازه ی کافی در دنیا وجود دارد؟ به چه مقدار؟ (Financing U.S. Debt: Is There Enough Money in the World — and At What Cost?) حتی پرسیدنِ چنین سؤالی از سوی اندیشمندان عمیقاً نگران‌کننده است. اما پاسخ: دارایی های رسمیِ خارجیِ وزارتِ خزانه داریِ آمریکا در قالبِ اوراقِ بهادار معمولاً کمتر از پنج درصدِ تولیدِ ناخالصِ داخلیِ بقیه ی دنیا بوده است.  تا پیش از سالِ ۲۰۰۹ این سهم نهایتاً ۷درصد بود. طبقِ پیش‌بینی های کیچن و چین، تا سالِ ۲۰۲۰ سهمِ این اوراق از تولیدِ ناخالصِ‌ داخلیِ بقیه ی دنیا به ۱۹درصد خواهد رسید، که به گفته ی آن دو امری است شدنی. حالا اینکه بقیه ی دنیا هم بخواهند ارزشِ اوراقِ بهادارِ خود را بالا ببرند یا خیر، مسأله ی دیگری است. پیش‌بینی‌ئی که بر این فرض متکی باشد که بقیه ی دنیا یک پنجمِ تولیدِ ناخالصِ داخلیِ خود را به اوراقِ بهادارِ آمریکا اختصاص خواهند داد دیگر پیش‌بینی نیست.» ــ مارک استین (Mark Steyn)