مرور وقایع سال گذشته ی شارلوتزویل
۲۱ شهریور ۱۳۹۷
کوله پشتی های ضدگلوله در فهرست خرید مدرسه فرزندان آمریکایی
۲۱ شهریور ۱۳۹۷
مرور وقایع سال گذشته ی شارلوتزویل
۲۱ شهریور ۱۳۹۷
کوله پشتی های ضدگلوله در فهرست خرید مدرسه فرزندان آمریکایی
۲۱ شهریور ۱۳۹۷
آمریکا 360

انواع ویزای ایالات متحده آمریکا

حدود 185 نوع ویزا برای ورود افرادی که قصد انجام سفر توریستی ویا مهاجرت و اقامت در آمریکا را دارند وجود دارد که به دو دسته کلی ویزاهای غیر مهاجرتی و ویزا های مهاجرتی تقسیم می شوند.
در این بخش تعدادی از ویزاهای مهم جهت ورود به آمریکا توضیح داده شده است.


ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا:

 

ویزای توریستی (گردشگری) آمریکا

ویزای B1   وB2

  ویزای B1  ویزای توریستی امریکا می باشد و مخصوص متقاضیانی است که با اهداف زیر قصد سفر به آمریکا را دارند:
  • انجام مذاکرات بازرگانی و تجاری
  • انجام امور بازرگانی (صادرات و واردات)
  • بازدید از مکانهای تجاری و بازرگانی
  • سرمایه گذاری در امریکا
  • انجام امور استخدام در امریکا
  • انجام ماموریت های شغلی کوتاه مدت
حداقل مدت زمان اعتبار این نوع ویزای گردشگری آمریکا ۳ ماهه است و برای افرادی که بار اول متقاضی این نوع ویزا می باشند شش ماهه صادر می گردد.

ویزای   B2    ویزای توریستی امریکا می باشد و مخصوص متقاضیانی است که با اهداف زیر قصد سفر به آمریکا را دارند:
  • افرادی که قصد   دیدار از اقوام و دوستان مقیم آمریکا
  • بمنظور انجام معاینات پزشکی در آمریکا
  • جهت شرکت در سمینارها و دوره های اموزشی کوتاه چندروزه مرتبط با شغل و تحصیلات متقاضی
  • برای    شرکت در نمایشگاههای بین المللی
  • بازدید از مکانهای آموزشی و یا ورزشی
  • تفریح و بازدید از جاذبه های توریستی آمریکا
  • شرکت در برنامه های بشردوستانه

ویزای مخصوص هنرمندان و ورزشکاران مشهور

ویزای O1

O1 (اُ وان) یک ویزای غیر مهاجرتی ویژه هنرمندان، ورزشکاران مشهور و افرادی با قابلیت های فوق العاده و خاص یا دارندگان جوایز بین المللی در رشته های ورزشی ،هنر، موسیقی و سینما می باشد.

ویزای  O2   به شخصی که به عنوان دستیار ، مشاور و یا همکار شخص دارای ویزای   O1  را همراهی می کنند ، تعلق می گیرد.

ویزای تحصیلی ( دانشجویی ) آمریکا

ویزای F1 , F2

ویزایF1  مخصوص متقاضیانی می باشد که قصد ادامه تحصیل در آمریکا در مقاطع دانشگاهی (فوق دیپلم، لیسانس،فوق لیسانس و دکترا ) و دوره های اموزشی زبان انگلیسی را دارند.

حداقل زمان اعتبار این ویزا یکساله می باشد . دانشجویانی که با ویزای  F1   درامریکا حضور دارند ، اجازه کار نخواهند داشت ، به جزء ۲۰ ساعت در هفته در محیط دانشگاه  .

همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال دانشجو می توانند به عنوان همراه با ویزای  F2   وارد امریکا شوند . همراهان می توانند همزمان با دانشجو و یا پس از ورود دانشجو به امریکا به صورت جداگانه درخواست ویزا نمایند  .

افرادی که ویزایF2 دارند تنها اجازه حضور در دوره های آموزشی کاربردی کوتاه مدت، دوره های شبانه و دوره هایی که نیازمند صدور مدرک آکادمیکی نمی باشد را دارند و می توانند به صوت نیمه وقت تحصیل نمایند.ولی اجازه کار نخواهند داشت و فرزندان دارنده این نوع ویزا اجازه تحصیل تا مقطع دیپلم را خواهد داشت.

دارندگان ویزایF2  در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع اکادمیک را داشته باشند می بایستی ویزای خود را به F1 تغییر دهند و در صورتی که قصد کار کردن در امریکا را داشته باشند . پس از یافتن کارفرمای مورد تایید اداره مهاجرت می توانند ویزای خود را بهH1  تغییر دهند.

ویزای تبادل فرهنگی یا تبادل نیروی کار

ویزای J1

ویزای  J1   در خصوص اشتغال ،تحقیق یا اموزش و یا تدریس می باشد . دارندگان این ویزا متعهد به اتمام دوره مورد نظر از طرف کارفرما می باشند.در خصوص این نوع ویزا کارفرما می تواند دانشگاه و یا شرکت باشد.این نوع ویزا قابل تبدیل به ویزاهای دیگر نیست ولی قابل تمدید حداکثر به مدت۷ سال در خاک امریکا می باشد  .

شخص دارنده این نوع ویزا می بایستی پس از اتمام مدت زمان ویزای خود، خاک امریکا به مدت دو سال ترک نموده و در صورت تمایل به ورود مجدد و تغییر ویزا می بایستی مجددا خارج از خاک امریکا درخواست ویزا نماید.مگر در موارد بسیار و با کمک از یک وکیل مورد تایید اداره مهاجرت.

ویزای تحصیلی در دوره های غیر آکادمیک کاربردی

ویزای M1 ,M2

ویزای  M1  مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در دوره های غیر اکادمیک کاربردی ، کوتاه مدت در ایالات متحده را داشته باشند که این دوره ها می بایستی مطابق با سابقه کار و تحصیلات قبلی متقاضی باشد.

مدت زمان این دوره های اموزشی تخصصی معمولا کمتر از یکسال بوده و هر اندازه که هماهنگی بین نوع دوره های انتخابی با تجربه کار و تحصیلات متقاضی این نوع ویزا بیشتر باشد. درصد موفقیت اخذ ویزا در سفارت نیز بیشتر خواهد بود.

همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال دارندگان این نوع ویزا می توانند به عنوان همراه و با ویزایM2   وارد امریکا شوند. ولی اجازه کار را در امریکا نخواهند.

ویزای نامزدی

ویزای K1 

ویزای نامزدی    را نیز میتوان جزء دسته ویزاهای غیر مهاجرتی درنظر گرفت چرا که ویزای  k1  به افرادی که قصد ازدواج با یک شهروند امریکایی را دارد تعلق می گیرد و شخص دارنده این نوع ویزا می بایستی پس از ۹۰ روز از ورود به خاک امریکا ، ازدواج خود را با شهروند امریکایی قطعی و قانونی نمایند.

و پس از آن می تواند برای اقامت و دریافت ویزای ازدواج تقدام نماید. اخذ این نوع ویزا قوانین و شرایط خاص خود را دارد و داشتن یک وکیل مورد تایید اداره مهاجرت امریکا می تواند بسیار مفید باشد.

ویزای توافق نامه تجارت آزاد

ویزای H1   ویزای کار

افرادی که دارای تخصص حرفه ای خاص می باشند در صورتی که از طرف یک کارفرمای امریکایی دعوت به کار شوند می توانند تقاضای ویزای کار نمایند. در این نوع ویزا داشتن حداقل مدرک لیسانس تایید شده ، و کارفرمای واجد شرایط اداره مهاجرت امریکا از شرایط لازم می باشد.

در مواردی که فرد متقاضی مدرک کارشناسی نداشته باشد داشتن سالها تجربه کاری در رشته خاص و توانایی اثبات این ادعا می تواند به متقاضی در خصوص اخذ این نوع ویزا کمک نماید.

حداقل مدت زمان صدور این ویزا یک ساله می باشد و همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال دارنده ویزای کار می توانند به عنوان همراه وارد امریکا شوند ولی اجازه کار را نخواهند داشت.همکاری با یک وکیل مهاجرت در اخذ این نوع ویزا کمک بسیاری به متقاضی خواهد نمود .

درصورتی که شرایط مناسب فراهم باشد و کارفرما نیز اختیارات لازم را داشته باشد متقاضی می تواند پس از مدتی از اداره مهاجرت آمریکا درخواست گرین کارت و دریافت اقامت دائم این کشوز را نماید.

ویزای مبلغان مذهبی

ویزای R1

اشخاصی که یک مبلغ مذهبی می باشند و مراسم دعای مذهبی را هدایت می کنند، و یا یک معلم و یا مترجم مذهبی و کسانی که به صورت حرفه ای ارائه دهنده حرفه مذهبی و کارهای صنعتی مذهبی می باشند می توانند درخواست این نوع ویزا را داشته باشند و در ابتدا این نوع ویزا برای مدت زمان ۳۰ ماه صادر می گردد و قابل تمدید به همان مدت می باشد.ارائه مدارکی دال بر وابسته بودن به یک سازمان مذهبی و گروه های مذهبی معتبر و با اعتقاد شناخته شده الزامی می باشد.

ویزای تجاری (صادرات و واردات)

ویزای E1

این نوع ویزا جهت گسترش تبادلات تجاری بین کشور امریکا و کشورهای مورد تایید امریکا می باشد و ملیت های مختلف افراد و شرکتها بر اساس ویزای   E1 می توانند اجازه کار در امریکا را جهت توسعه و تبادل تجاری مستقیم دوطرفه با کشور امریکا(صادرات و واردات) داشته باشند این افراد نمی توانند از مهارتهای شخصی خود بطور مثال پزشکی ، فنی یا وکالت یا  …  استفاده نمایند ، و می بایستی فعالیت انان در قالب توسعه یک فعالیت تجاری باشد.مدت زمان این نوع ویزا از دو سال تا ۵ سال قابل صدور می باشد.

و حداقل سرمایه گذاری برای اخذ این گونه ویزا مشخص نمی باشد. اشخاصی‌که قصد راه اندازی یک شرکت تجاری که خودشان قصد انجام امور ان را داشته باشند را دارند و می توانند به طور مداوم در حال سرمایه گذاری شخصی در ان شرکت باشند واجد شرایط این نوع ویزا می باشند .یک ویزا همچنین شامل حال کارمندان اصلی‌ و سطح بالای ان شرکت نیز می شود.

ویزای سرمایه گذاری از طریق

ویزایE2

این ویزا مخصوص افرادی است که قصد راه اندازی یک بیزینس با سرمایه شخصی را در امریکا داشته باشند

انتخاب نوع بیزینس مورد نظر جهت سرمایه گذاری کاملا می تواند با توجه به توانایی حرفه ای فرد متقاضی تعریف گردد.و پس از ورود به امریکا، مدیریت و سوددهی بیزینس کاملا در اختیار متقاضی می باشد.

در ابتدا این نوع ویزا برای مدت دو سال صادر می گردد .پس از پایان دو سال در صورت اثبات موفقیت تجارت و سود ده بودن آن برای 2 سال دیگر ویزا تمدید می شود.در صورتی که پس از دو سال متقاضی تمایلی به ادامه بیزینس خود نداشته باشد می تواند قبل از پایان مدت اعتبار ویزای سرمایه گذاری خود، در صورتی که واجد شرایط هر کدام از انواع ویزاهای دیگر باشد می تواند یزای خود را به نوع دیگر ویزا تغییر دهد .

مدت زمان لازم جهت انجام کل پروسه و اخذ مجوزهای لازم جهت ورود سرمایه به امریکا و انجام امور اخذ ویزا حدود ۶ ماه می باشد .

میزان سرمایه گذاری نیز بستگی به نوع فعالیت دارد ولی معمولا حداقل 50 هزار دلار در نظر گرفته می شود.

از مزایای بسیار خوب این نوع ویزا متناسب بودن برای خانواده هایی می باشد که تمایل دارنده در ابتدا به همراه یکدیگر وهمزمان وارد خاک امریکا شوند همسر و فرزندان دارنده ویزای  E2  نیز اجازه کار و تحصیل در امریکا را دارند.



ویزاهای مهاجرتی آمریکا:

 

اخذ اقامت آمریکا از طریق وابستگان درجه یک

ویزای IR2 ، CR2 ،IR5 و..

  امکان دریافت اقامت و گرین کارت آمریکا برای افرادی که بستگان درجه یک ( همسر، فرزند، مادر و پدر) و یا بستگان درجه دو ( خواهر، برادر) آنها یک شهروند آمریکایی و دارای گرین کارت است وجود دارد.

متقاضیان این نوع ویزا می بایستی هیچ گونه سابقه جنایی نداشته و از نظر وضعیت جسمی و روحی در سلامت کامل و از نظر مالی در شرایط مطلوبی باشند. و نیازمند کمک های دولتی نباشد. ضمنا در خصوص متقاضیان ویزای خانواده بستگان درجه دو مدت زمان بیشتری می بایستی منتظر زمان اولویت ها باشند تا بتوانند درخواست ویزای خود را ارائه نمایند.

اخذ اقامت آمریکا برای افراد نابغه

ویزای EB1

  این ویزا مخصوص افرادی است که دارای قابلیت های خاص و توانایی چشم گیری در اموری مانند امور تجارت ، توانایی ورزشی و هنری تدریس و اموزش و مهارت های تجربی باشد که بواسطه این توانایی از طرف سازمان بین المللی مرتبط تجلیل شده باشند یا جوایزی را دریافت کرده باشند و توانایی آنان توسط آن سازمان و بوسیله رسانه هایی مانند انتشارات، تلویزیون ، مقالات مختلف و … اثبات شده باشد.

فرد متقاضی می بایستی توانایی اثبات این که جزء معدود کسانی می باشد که این مهارت را دارد و این مهات از نظر ملی و جهانی با ارزش می باشد و وجود آن فرد با آن مهارت و توانایی خاص برای کشور امریکا مفید و با ارزش بوده و منافعی را در بر خواهد داشت، را داشته باشد .

اخذ اقامت آمریکا از طریق کار و کار فرما

ویزای EB2 و EB3

  اشخاصی که بواسط حرفه ، مهارت و تحصیلات خاص خود از طرف یک کارفرمای امریکایی (شرکت معتبر که توانایی پرداخت تمامی مزایای و حقوق کارمندان خود را داشته باشد و کارفرمای مورد تایید اداره مهاجرت امریکا بوده و گواهی کاری از وزارت کار داشته باشد). دعوت به کار شوند می توانند با این نوع ویزا در ایالات متحده اجازه اقامت و کار داشته باشند. دو گروه از افراد شامل این نوع ویزا می باشند :

  1. متخصصین دارای مدرک لیسانس و بالاتر با تجربه کاری حداقل ۲ ساله و عضوء مراکز تخصصی خاص.
  2. کارگران ماهر بدون داشتن مدرک دانشگاهی که دارای تخصص خاص با حداقل ۵ سال سابقه کار.
جهت اخذ این نوع ویزا کارفرمای امریکایی و کارمند خارجی می بایستی کاملا شرایط مورد نظر اداره مهاجرت و وزارت کار امریکا را به عنوان یک کارفرما و کارمند داشته باشد .افرادی که دارای مدارک اکادمیکی و حداقل کارشناسی نمی باشند در صورتی که در زمینه حرفه و مهارت خود تجربه کاری چندین ساله داشته باشند و با مدارک معتبر ادعای خود را اثبات نمایند. می توانند جهت اخذ ویزای  EB3  اقدام نمایند. متقاضیان این نوع ویزا می بایستی حداقل سه شرط از هفت شرط لازم ، اداره مهاجرت امریکا را جهت اخذ این نوع ویزا داشته باشد .
  1. ده سال سابقه کار تمام وقت
  2. داشتن پروانه کارمرتبط با مهارت
  3. نوع فعالیت و شغل کارمند ماهر می بایستی از نظر اعتبار و اهمیت به رسمیت شناخته شده باشد.
زمان اقدام برای این دو نوع ویزا بر اساس جدول زمان بندی وزارت کشور تعیین و می گردد . و جدول زمان بندی به کشور محل تولد متقاضی نیز بستگی دارد.بخاطر پیچیدگیهای خاص این نوع ویزا همکاری با وکیل مهاجرت کمک شایانی به متقاضی خواهند نمود.

اخذ اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری

ویزای EB5

این ویزا به افرادی تعلق می گیرد که قصد سرمایه گذاری در آمریکا را دارند و هدف آن جذب سرمایه های خارجی برای این کشور است که مزایای زیادی میز برای شخص سرمایه گذار دارد.

برای انجام سرمایه گذاری در آمریکا دو راه وجود دارد:

راه اول

اشخاصی که می خواهند خودشان بیزینس و یا یک تجارت جدیدی را راه اندازی کنند

افرادی که سرمایه خود را در یک شرکت جدید از قبل تاسیس شده به منظور بالابردن ارزش و گسترش ان شرکت هزینه کنند.

ارادی که یک یک شرکت از قبل تاسیس شده  با هدف ایجاد کارافرینی و فرصت های شغلی و تجارت جدید در ان شرکت خریداری می کنند.

مبلغ سرمایه گذاری برای این گروه از افراد ۱ میلیون دلار می باشد. در این نوع سرمایه گذاری حضور و فعالیت سرمایه گذار در شرکت و بیزینس راه اندازی شده از شروط لازم می باشد همچنین استخدام حداقل ۱۰ نفر و یا بیشتر از شهروندان امریکایی و یا کسانی که اجازه کار در ایالات متحده را دارند الزامی باشد .

در صورتی که خانواده شخص سرمایه گذار در همان شرکت تاسیس شده مشغول به کار باشند. با اینکه اجازه کار در امریکا را دارا می باشند از نظر اداره مهاجرت جزء شرط لازم استخدام ۱۰نفری که می بایستی سرمایه گذار استخدام کند نمی باشند .

راه دوم

سرمایه گذاری در پروژه های تعیین صلاحیت شده.

برایاین دسته از متقاضیان که قصد سرمایه گذاری در پروژه هایی که ازطرف دولت امریکا تعیین صلاحیت شده را دارند .مبلغ سرمایه گذاری۵۰۰۰۰۰ دلار امریکا می باشد.

هر ساله وزارت بازرگانی امریکا لیستی از پروژه های تعیین صلاحیت شده در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی را اعلام می نماید. حضور و فعالیت شخص سرمایه گذار در پروژه تعیین شده لازم نمی باشد و اقامت و حضور شخص سرمایه گذار در همان ایالتی که مبلغ مورد نظر سرمایه گذاری شده نیز الزامی نمی باشد. و می تواند در هر ایالتی که مایل باشد اقامت داشته باشند .

مدت زمان لازم جهت اخذ این نوع گرین کارت یکساله می باشد. ۵۰% از کل ( ۱۰۰۰۰ ویزا در هر سال) این سرمایه گذاران می بایستی سرمایه خود را در پروژهایی که در مناطق روستایی و محروم با درصد بالای آمار بیکاری ، می باشند سرمایه گذاری کنند.

لازم بذکر است سرمایه مورد نظر می بایستی از طریق قانونی و مشروع به دست امده باشد. مدارک و اسنادی را دال بر نحوه جذب این سرمایه ارائه نماید .

مزایای این نوع گرین کارت  
  • همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال سرمایه گذار نیز شامل این اقامت مشروط می شوند و پس مدت دو سال اقامت دائمی شده و پس از ۵ سال می توانند پاسپورت امریکایی دریافت کنند.
  • پرداخت سود سالانه ۳% به سرمایه گذار از زمان ورود سرمایه به امریکا در بعضی پروزه ها.
  • بازپرداخت اصل سرمایه پس از ۵ سال به سرمایه گذار.
  • حمایت سرمایه از طریق اخذ وثیقه ملکی و یا ساختمان و وسایل داخل پروژه مورد نظر.



مطالب مرتبط :