واشنگتن‌پست: تئوری «مرد دیوانه» ترامپ روی ایران جواب نمی‌دهد
۲ مرداد ۱۳۹۷
حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران
۲ مرداد ۱۳۹۷
واشنگتن‌پست: تئوری «مرد دیوانه» ترامپ روی ایران جواب نمی‌دهد
۲ مرداد ۱۳۹۷
حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران
۲ مرداد ۱۳۹۷

ترامپ در مسئله ایران نیز دچار استیصال شده
حملات ترامپ به ایران برای انحراف افکار از چالش‌های کاخ سفید است

منبع خبر : سی ان ان
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1397
حملات دولت ترامپ به ایران برای منحرف کردن افکار عمومی از چالش های کاخ سفید است.

استفن کالینسون در گفتگو با این شبکه گفت: «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئله ایران را در شرایط کنونی برجسته کرده است. این کار برای منحرف کردن توجه افکار عمومی آمریکا از مسائل پیش آمده در هفته گذشته است. ترامپ در نشست هلسینکی در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به صورت فردی ضعیف و فرودست ظاهر شد.

حالا ترامپ با پیام های تند علیه ایران تلاش می کند اين وضع را تغییر بدهد و دیگر ضعیف به نظر نرسد. مسئله دیگری که بسیار برای ترامپ مسئله ساز شده این است که گفته می شود ترامپ به زنانی که با آنها رابطه داشته، پول داده است و این کار پیش از رئیس جمهور شدن او انجام شده است. مسئله کره شمالی نیز سر جای خودش باقی است. با این اوصاف، ترامپ نقش بازی کرده است تا توجه ها را از اینگونه مسائل منحرف کند.»

وی در ادامه افزود: «در عین حال باید توجه داشت در دولت ترامپ مقاماتی بلندپایه حضور دارند که از دیرباز با ایران خصومت داشته اند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه سخنانی تند علیه ایران مطرح کرده است. البته نمی توان وضع ایران را با کره شمالی مقایسه کرد. به هیچ وجه تصور نمی کنم که تا شش ماه دیگر شاهد آن باشیم که مقامات دولت آمریکا بخواهند با مقامات ایران دیدار و گفت و گو داشته باشند یعنی همان کاری که با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی صورت گرفت.»

کریستین امانپور کارشناس ارشد بین المللی این شبکه تلویزیونی نیز در تحلیل تنش‌های ایران و آمریکا گفت: «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر دچار یاس شده است. او در دو حوزه اصلی دچار استیصال شده است. حوزه اول به مسئله کره شمالی مربوط می‌شود که برنامه‌های او طبق آنچه مدنظر داشت پیش نمی‌رود.»

وی افزود: «ترامپ وقتی از نشست سنگاپور باز می‌گشت گفت که دیگر خطر هسته‌ای از جانب کره شمالی مطرح نیست. این سخن درست بود، زیرا از شدت تنش‌ها کاسته شد و نوع سخنان با آنچه در پیام‌های توئیتری چند ماه پیش ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مطرح می‌شد کاملا متفاوت بود. اما از زمان نشست سنگاپور هیچ نتیجه مهمی حاصل نشده است. هیچ برنامه عاری شدن کره شمالی از تسلیحات هسته‌ای نیز مطرح نشده است. هیچ تعاملی در هفته‌های گذشته صورت نگرفته است.»

امانپور ادامه داد: «دیگر حوزه ناراحت کننده برای ترامپ، مطالب مطرح و لحن پوشش رسانه‌ای اجلاس هلسینکی و ملاقات ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. همه می‌خواهند بدانند در آن نشست چه گذشت و درباره چه مسائلی توافق شد. این مسئله در هفته گذشته برای کاخ سفید تنشهای زیادی به وجود آورد.»

کارشناس ارشد بین المللی سی ان ان در ادامه افزود: «حالا هم شاهد مسئله ایران هستیم. همانطور که برخی در خاورمیانه و اروپا گفته اند دولت ترامپ سیاست تهاجمی و بی مهابایی علیه ایران در پیش گرفته است. به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترامپ بار دیگر دچار استیصال شده است، زیرا می‌بینیم مواضع او به صورت مرتب تغییر می‌کند.

او پیام می‌دهد و دولتمردان ایران پاسخ می‌دهند و بازهم ترامپ توئیت می‌دهد. باید به سخنرانی شدیداللحن مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا توجه داشت که در لس انجلس و در جمع شماری از ایرانی‌های تبعیدی به شدت مخالف حکومت ایران ایراد کرد.

البته پمپئو از این سخن گفت که مذاکره ممکن است و آمریکا باب مذاکرات را بازگذاشته است. به نظر می‌رسد در همه این مسائل، مواضع رئیس جمهور ترامپ با دولتش تضاد‌هایی دارد. ما نمی‌دانیم چشم انداز و برنامه‌های کاخ سفید چیست، اما به هرحال ترامپ پیام‌های توئیتری متعددی منتشر می‌کند.»

امانپور گفت: «ترامپ از برجام خارج شد و بعدا اعلام کرد اگر کشور‌های اروپایی بخواهند به روابط تجاری خود با ایران ادامه بدهند مشمول تحریم‌های ثانویه خواهند شد. اما مسئله بسیار بسیار مهمی که عامل تنش‌های اخیر شده این بوده که دولت آمریکا اعلام کرده است می‌خواهد تا ماه نوامبر هرگونه فروش نفت ایران متوقف شود. پمپئو نیز همین سخن را گفت.

آمریکا در تلاش است مانع از خرید طرف‌هایی شود که می‌خواهند از ایران نفت خریداری کنند. باید توجه داشت که یک سوم نفت جهان از طریق تنگه هرمز جابجا می‌شود. در دهه هشتاد تنگه هرمز مسدود شد و ایران نشان داد که می‌تواند جریان نفت را از طریق این تنگه کنترل کند. ایران می‌گوید اگر چنین بلایی سر ایران بیاورند این کشور نیز گزینه بستن تنگه هرمز را دارد. به هرحال این تنش‌ها به ویژه درخصوص تنگه هرمز ادامه دارد.»

گزارشی از: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط :


سایر مطالب :

یکی از مسائل این روزهای آمریکا پدیده ی تعطیلی مال های بزرگ است. هر چند بحران کرونا این روند را...
مطالعه
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا این ویدئو را امروز در صفحه اش در شبکه های اجتماعی تروث و تلگرام...
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
انتشار تصاویر تازه ای متعلق به دوربین های مدار بسته دبستان uvalde ابعاد جدیدی از عملکرد ناکارامد پلیس آمریکا در...
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه