جغرافیای ایالات متحده آمریکا
۹ اسفند ۱۳۹۶
ایالت‌های جنوبی آمریکا
۹ اسفند ۱۳۹۶
جغرافیای ایالات متحده آمریکا
۹ اسفند ۱۳۹۶
ایالت‌های جنوبی آمریکا
۹ اسفند ۱۳۹۶
از نظر جغرافیایی و فرهنگی، ایالات متحده آمریکا را می‌توان به مناطق مختلفی دسته‌بندی کرد. برخی ایالات با اینحال از نظر فرهنگی جزو یک دسته هستند، و از نظر جغرافیایی از دسته دیگری محسوب می‌گردند.
بسیاری از ایالات نیز به دلیل موقعیت خاصی که دارند بطور مشترک و عضو بیش از یک گروه هستند. اما بطور کلی می‌توان ایالات آمریکا را از نظر فرهنگی و تاریخی و شباهت‌های عمومی به دسته‌های زیر دسته‌بندی کرد:

مناطق فراایالتی :

1. مناطق رسمی ایالات متحده آمریکا:

بسیاری از مناطق در آمریکا به وسیلهٔ قانون یا مقررات حکومت فدرال تعریف شده‌اند.

مناطق و بخش‌های تعیین شده به وسیله اداره سرشماری

منطقه 1: شمال شرق
بخش ۱: نیو انگلند (کنتیکت، مین، ماساچوست، نیوهمپشایر، رود آیلند، و ورمانت)
بخش ۲: میانه ساحل اقیانوس اطلس (دلاور، نیوجرسی، ایالت نیویورک، و پنسیلوانیا)

منطقه ۲: ایالت‌های غرب میانه آمریکا (پیش از ۱۹۸۴ به منطقه غرب میانه منطقه مرکزی شمالی اطلاق می‌شد)
بخش 3: شمال مرکزی شرق (ایلینوی، ایندیانا، میشیگان، اوهایو، و ویسکانسین)
بخش 4: شمال مرکزی غرب (آیووا، کانزاس، مینه‌سوتا، میزوری، نبراسکا، داکوتای شمالی، و داکوتای جنوبی)

منطقه ۳: جنوب
بخش 5: جنوب ساحل اقیانوس اطلس (فلوریدا، جورجیا، مریلند، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، ویرجینیا، واشینگتن، دی.سی., و ویرجینیای غربی)
بخش 6: جنوب مرکزی شرق (آلاباما، کنتاکی، میسیسیپی، و تنسی)
بخش 7: جنوب مرکزی غرب (آرکانزاس، لوئیزیانا، اکلاهما، و تگزاس)

منطقه ۴: غرب
بخش 8: کوهستانی (آریزونا، کلرادو، آیداهو، مونتانا، نوادا، نیومکزیکو، یوتا، و وایومینگ)
بخش 9: اقیانوس آرام (آلاسکا، کالیفرنیا، هاوایی، اورگن، و واشینگتن)

مناطق زمانی

Samoa Time Zone (ساموآی آمریکایی)
Hawaii–Aleutian Time Zone (هاوایی)
Alaska Time Zone (آلاسکا)
منطقه زمانی اقیانوس آرام
منطقه زمانی کوهستانی
منطقه زمانی مرکزی
منطقه زمانی شرقی
Atlantic Time Zone (پورتوریکو)
Chamorro Time Zone (گوام، جزایر ماریانای شمالی)

2. مناطق چندایالته غیررسمی آمریکا :


آپالاشیا
آپالاشیا یا آپالاچیا (به انگلیسی: Appalachia) نام یک حوزه فرهنگی در شرق ایالات متحده آمریکا است که از جنوب ایالت نیویورک شروع شده و تا شمال ایالت میسیسیپی، جورجیا و آلاباما امتداد می‌یابد. به عبارت دقیقتر این منطقه نواحی مرکزی و جنوبی رشته‌کوه آپالیشین را شامل می‌شود که بنابر آمار سال ۲۰۱۰ جمعیتی بالغ بر ۲۵ میلیون نفر را شامل می‌شود.

ساحل شرقی آمریکا
ساحل شرقی (به انگلیسی: East Coast) به شرقی‌ترین کناره کشور امریکا که بر کرانه اقیانوس اطلس قرار دارد گفته می‌شود. ایالت‌هایی که در ساحل شرقی قرار دارند عبارتند از: مین، نیوهمپشایر، ماساچوستس، رود آیلند، کنتیکت، نیویورک، نیوجرسی، دلاویر، مریلند، ویرجینیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، جورجیا و فلوریدا.

ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس
ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس آمریکا (به انگلیسی: US Mid-Atlantic states) منطقه‌ای در آمریکا است که بین نیو انگلند و جنوب ایالات متحده واقع شده‌است. تعریف دقیق آن بسته به منبع متفاوت است ولی این منطقه اغلب شامل ایالت نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا، دلاور, مریلند، واشینگتن، دی.سی., ویرجینیا، و ویرجینیای غربی می‌شود. هنگام بحث بر سر اقلیم، کنتیکت (مخصوصاً جنوب آن) اغلب شامل این ایالات در نظر گرفته می‌شود. ایالات میانه اطلس در توسعهٔ فرهنگ، بازرگانی، تجارت و صنعت آمریکا نقش مهمی داشته‌اند.
مهاجران این منطقه از تنوع و گستردگی بیشتری نسبت به مهاجران نیوانگلند برخوردار بودند. مهاجران هلندی در مناطق پایین دست رودخانه هودسن – مکانی که امروزه به نام نیویورک می‌شناسیم –مستقر شدند. سوئدی‌ها به ایالت دلاویر رفتند و کاتولیکهای انگلیسی، مریلند را بنیان گذاشتند. یک عده از پروتستانهای انگلیسی به نام فرقه کوایکرها نیز، در پنسیلوانیا مستقر شدند.
در آن زمان کلیه این مناطق تحت حکومت انگلستان بود، اما بسیاری از مهاجران از نقاط گوناگون به این ایالت‌ها می‌آمدند و با مهاجرت تعداد زیادی آلمانی به این مناطق، یک جامعه آلمانی نیز در آن جا به وجود آمد.
ایالات ساحلی اقیانوس اطلس نیز مانند نیو اینگلند، شاهد انتقال بسیاری از صنایع و کارخانه‌های تولیدی خود به دیگر مناطق با هزینه‌های تولید کم‌تر بوده‌اند. اکنون اقتصاد این ناحیه بیشتر بر پایه صنایع داروسازی، صنایع ارتباطی و امور خدماتی می‌باشد.

کوه‌های راکی
کوه‌های راکی (به انگلیسی: The Rocky Mountains) رشته کوهی است در قاره آمریکای شمالی. این رشته کوه به عنوان یک طیف عمده و وسیع در شمال غرب آمریکا قرار دارد با کشش و گستردگی بیش از ۳ هزار مایل (۴۸۰۰ کیلومتر) که از بخش شمالی بریتیش کلمبیا در غرب کانادا آغاز و به نیومکزیکو در جنوب غربی ایالات متحده گستردگی دارد.
رشته کوه راکی در ۵۵ تا ۸۰ میلیون سال پیش در دورهٔ کوه‌زایی لارامید شکل گرفت که در آن تعدادی از صفحات شروع به حرکت در زیر صفحهٔ آمریکای شمالی با یک زاویهٔ فرورانش کم‌عمق نموده و باعث شکل‌گیری این رشته کوه شدند که نتیجهٔ آن ایجاد یک کمربند گسترده از سمت شمال غرب آمریکا شد.
با گذشت سال‌ها و دوره‌های متعدد از جمله فعالیت‌های زمین‌ساختی و بیشتر فرسایش توسط یخچال‌های طبیعی، دره‌ها و قله‌های مختلفی از لحاظ عمق و ارتفاع در این رشته کوه پدید آمد. در پایان آخرین عصر یخبندان، انسان‌ها شروع به سکونت در دامنه‌های این رشته کوه نمودند. پس از آنکه اروپای‌هایی از جمله سر الکساندر مکنزی و آمریکایی‌هایی از جمله لوئیس و کلارک پژوهش‌هایی را در این محدوده انجام دادند، از دیدگاه مواد کانی و معدنی و همچنین پوشش گیاهی و جانوری، این رشته کوه از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار گردید.

سراسرنمایی از کوههای راکی در وایومینگ

دامنه جلویی کوه های راکی، دنور، کلرادو

ردیف‌های دوقلو
ردیف‌های دوقلو نام مرزی بین ایالت‌های نیویورک و پنسیلوانیا، در کشور ایالات متحده امریکا است که دقیقاً بر روی مدار ۴۲درجه شمالی قرار دارد.

فلات کلرادو
فلات کلرادو (انگلیسی: Colorado Plateau) این فلات که گاهی به نام استان فلات کلرادو هم شناخته می‌شود یک منطقه فیزیوگرافی بسیار وسیع است که در منطقه مرکزی چهارگوش قسمت جنوب غربی ایالات متحده آمریکا واقع شده، این استان مساحتی در حدود ۳۳۷۰۰۰ کیلومتر مربع در غرب کلرادو، شمال غرب نیومکزیکو، بخش جنوبی و شرقی یوتا، و شمال آریزونا را پوشش می‌دهد، در حدود ۹۰٪ منطقه توسط رودخانه کلرادو و شاخه‌های فرعی آن پوشش داده می‌شود، بخش باقیمانده هم توسط رودخانه ریو گرانده و شاخه‌های فرعی آن پوشش داده می‌شود.

گریت بیسین گریت بیسین (به انگلیسی: Great Basin) بزرگ‌ترین ناحیه از حوضه‌های آب‌ریز داخلی هم‌جوار در آمریکای شمالی است که به دلیل شرایط خشک آب و هوایی و مکان‌نگاری حوضه و سلسله‌اش مورد توجه است. مکان‌نگاری حوضه و سلسلهٔ گریت بیسین از پست‌ترین نقطهٔ آمریکای شمالی در حوضهٔ بدواتر تا قلهٔ کوه ویتنی که مرتفع‌ترین نقطه در ۴۸ ایالت هم‌جوار آمریکا است متغیر است. این دو نقطه کم‌تر از ۱۶۰ کیلومتر از هم فاصله دارند. این منطقه چندین بخش فیزیکی-جغرافیایی، زیمان/بوم‌منطقه و بیابان را در بر می‌گیرد و علاوه بر خاستگاه اجدادی قبایل گریت بیسین، محل تشکیل ایالت موقتی دزرت در ۱۸۴۹ نیز بوده‌است.

بیابان موهاوی
یابان موهاوی یا موهاوه یا موخاوه (به انگلیسی: Mojave desert) بیابانی در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا است.
این بیابان که از روی قبیله سرخ‌پوستان موهاوی نام گذاری گردیده است، صحرایی خشک است که قسمت‌هایی از ایالات یوتا، کالیفرنیا، آریزونا، و نوادا را در بر می‌گیرد.
این بیابان نزدیک به ۵۷٬۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و کمتر از ۲۵۰ میلی متر در سال بارندگی دارد. دمای این منطقه دارای دامنه بسیار متغیری است بطوریکه از -۱۸ تا ۵۴ درجه سانتی‌گراد دیده شده است.
پارک ملی دث ولی در این بیابان قرار دارد.

ایالت‌های جنوبی آمریکا
ایالتهای جنوبی (به انگلیسی: U.S. Southern States) اصطلاحی است تاریخی، و نه جغرافیایی، و به چند ایالت آمریکا که در جنوب ایالت‌های اولیه قرار دارند گفته می‌شود. به این ایالت‌ها در زبان عوام «جنوب» و «دیکسی» هم گفته می‌شود.
مهاجران اولیه جنوب نیز، مانند نیو انگلند، پروتستانهای انگلیسی بودند. شمار زیادی از پروتستانهای فرانسوی نیز به ایالات کارولینای جنوبی و لوئیزیانا مهاجرت کردند. بسیاری از فرماندهان جنگ‌های استقلال آمریکا از جنوب بودند و ۴ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از ۵ رئیس جمهور اول آمریکا نیز از ایالت ویرجینیا بودند.
مطالعه بیشتر

ویرجینیا
ویرجینیا (به انگلیسی: Virginia) که با نام رسمی مشترک‌المنافع ویرجینیا شناخته می‌شود، ایالتی است که در منطقه آتلانتیک جنوبیِ ایالات متحده واقع شده است. ویرجینیا به دلیل اینکه اولین و قدیمی‌ترین قلمرو پادشاهی انگلستان و نیز زادگاه بیشترین رؤسای جمهوری آمریکا بوده با نام‌های مستعار «قلمرو کهن» و «مادر رؤسای جمهور» شناخته می‌شود. جغرافیا و آب و هوای این ایالت تحت تأثیر کوهستان بلوریج و خلیج چساپیک است که زیست‌بوم گیاهی و جانوری این ایالت را پدیدآورده است. پایتخت آن ریچموند (به انگلیسی: Richmond) و پرجمعیت‌ترین شهر آن ویرجینیابیچ است. همچنین شهرستان فرفاکس از پرجمعیت‌ترین تقسیمات سیاسی آن است. جمعیت تخمینی ویرجینا در سال ۲۰۱۴ بالع بر ۸/۳ میلیون نفر برآورد شده است. بر همین اساس ویرجینیا دوازدهمین ایالت پرجمعیت در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.
تاریخ این ایالت با چندین قبیله بومی از جمله پوهاتن آغاز شد. در تاریخ ۱۳ مه سال ۱۶۰۷ مستعمره ویرجینیا توسط شرکت ویرجینیای لندن به عنوان اولین مستعمره دائمی انگلیسی در بر جدید پایه‌گذاری شد.
مطالعه بیشتر

سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا
سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا شامل ۴۸ ایالت این کشور به همراه منطقه کلمبیا به جز ایالت‌های آلاسکا و هاوایی است که با دیگر ایالت‌ها ارتباط مستقیم زمینی ندارند.

دشت بزرگ (آمریکا)
دشت بزرگ (به انگلیسی: Great Plains) گستره وسیعی از زمین های صاف در شمال مرکزی آمریکای شمالی از تگزاس تا البرتا در کشور کانادا گسترش دارد.این دشت بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا از ایالت کلرادو، کانزاس، ایالت مونتانا، نبراسکا، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، اوکلاهاما، داکوتای جنوبی، تگزاس، و وایومینگ، و استانهای کانادا از آلبرتا، مانیتوبا و ساسکاچوان را تشکیل می دهد.استپ و علفزار ها، در غرب رودخانه می‌سی‌سی‌پی و شرق کوه‌های راکی در ایالات متحده و کانادا این منطقه را پوشش می‌دهد.
مطالعه بیشتر

رود اوهایو
رود اوهایو (به انگلیسی: Ohio River) از رودهای بلند ایالات متحده آمریکا و رودایست که شاخه‌ای از رود میسیسیپی می‌باشد. طول این رود ۱۵۷۹ کیلومتر است، و از ۶ ایالت عبور می‌کند.

ایالت‌های جنوب غربی آمریکا
ایالت‌های جنوب غربی آمریکا یکی از مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا می‌باشند. بزرگ‌ترین شهرهای منطقه جنوب غربی، شهر فینیکس، سن دیگو، سانتافه،لاس وگاس، سن آنتونیو،سان فرانسیسکو و لس آنجلس هستند.
مطالعه بیشتر

ساحل غربی آمریکا
ساحل غربی (به انگلیسی: West Coast) یا ساحل اقیانوس آرام (به انگلیسی: Pacific Coast)، به غربی‌ترین ایالت‌های ساحلی آمریکا گفته می‌شود. این اصطلاح اغلب در مورد ایالت‌های کالیفرنیا، اورگن و واشینگتن به کار رفته و به‌طور خاص به منطقه‌ای گفته می‌شود که از سمت شرق به کسکیدز، سیرا نوادا، بیابان موهاوی و از سمت غرب به اقیانوس آرام محدود می‌شود.

جنوب عمیق
جنوب عمیق (انگلیسی: Deep South) دسته‌ای از زیرمنطقه‌های جغرافیایی و فرهنگی در ایالت‌های جنوبی آمریکا است. به طور تاریخی، این دسته ایالات به دلیل وابستگی بیشتر ایالات آن به کشاورزی از نوع مزارع بزرگ و برده‌داری در دوران پیش از جنگ داخلی آمریکا از ایالت‌های جنوب بالاتر متمایز می‌شوند. به ایالات جنوب عمیق جنوب پایین‌تر یا ایالات پنبه‌ای نیز اطلاق می‌شد.

دیکسی
در زبان عوام آمریکا اصطلاح دیکسی (Dixie) به ایالت‌های جنوبی آمریکا گفته می‌شود. درباره ریشه این نام گمان‌هایی زده می‌شود ولی هیچکدام قطعیت ندارد. به ایالت آلاباما و بویژه به پایتخت آن مانتگُمری هم اصطلاحآ «قلب دیکسی» گفته می‌شود.

دریاچه تاهو
دریاچه تاهو (به انگلیسی: Lake Tahoe) یک دریاچه آب شیرین بزرگ در سیرا نوادا در آمریکا می‌باشد. این دریاچه در نوار مرزی کالیفرنیا و نوادا، غرب کارسون‌سیتی واقع شده‌است. بیشینه عمق این دریاچه برابر ۵۰۱ متر می‌باشد که دومین دریاچهٔ عمیق آمریکا به‌شمار می‌آید.
این دریاچه در حدود ۲ میلیون سال پیش به عنوان بخشی از حوضه آبریز دریاچه تاهو تشکیل شد و دریاچه امروزی تاهو از عصر یخ به شکل کنونی خود درآمده‌است.
دریاچه تاهو به خاطر زلالی آب و دارا بودن چشم‌اندازهای کوهستانی در تمامی جهات پیرامونش شهرت دارد و این دریاچه و پیرامونش یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم برای ایالات‌های کالیفرنیا و نوادا به‌شمار می‌آید.تاهو دارای تعدادی منطقه اسکی، تفرجگاه تابستانه و جاذبه‌های گردشگری است. در بخش نوادایی آن نیز کازینوهای مختلفی قرار گرفته‌اند.
در تمامی فصول سال می‌توان از طریق بزرگ‌راه‌هایی که از سمت رینو، کارسون‌سیتی و ساکرامنتو به تاهو می‌آید به این مکان دسترسی داشت.

اوزارکس
اوزارکس (به انگلیسی: The Ozarks) رشته‌کوهی است در قاره آمریکای شمالی، در ایالات آرکانزاس و میزوری در ایالات متحده. رودخانه ملی بوفالو در این کوه‌ها قرار دارند.

شمال غربی پسیفیک
شمال غربی پسیفیک (به انگلیسی: Pacific Northwest) که در آمریکا معمولاً آن را به PNW و برخی آن را با کسکیدیا نیز می‌شناسند، به منطقه غربی ایالات متحده و کانادا گفته می‌شود که یک منطقه جغرافیایی و مگالاپلیس در غرب آمریکای شمالی است که از غرب به اقیانوس آرام و در شرق توسط رشته‌کوه‌های راکی محدود شده است. با وجود اینکه هیچ مرز مشخصی وجود ندارد شامل ایالت‌های اورگن، واشینگتن در آمریکا و استان بریتیش کلمبیا در کانادا می‌باشد.

رود ساسکوهنا
رود ساسکوهنا رودی است به خلیج چساپیک می‌ریزد. این رود از کشور ایالات متحده آمریکا می‌گذرد.

غرب وحشی
سرحد آمریکایی مشتمل بر جغرافیا، تاریخ، فولکلور و توصیف فرهنگی زندگی در موج توسعهٔ آمریکا به سوی غرب از سکونتگاه‌های اولیه استعماری تا اوایل قرن بیستم است. توجه عظیم رسانه‌ای بر نیمه دوم قرن نوزدهم، دوره‌ای که گاهی غرب وحشی یا غرب قدیمی نامیده می‌شود متمرکز است.
در واقع عبارت "غرب وحشی" به قسمت غربی آمریکا میگفتند که در دوران جنگ های داخلی آمریکا به دلیل جنگ حکومت شمال و جنوب تحت سلطه ی هیچ حکومتی نبودند و بی قانونی و خشونت آنجا بیداد میکرده است.

مسیر اورگن
مسیر اورگن (The Oregon Trail) یک مسیر تاریخی شرقی غربی دلیجان‌ها به طول ۳۲۰۰ کیلومتر (۲۰۰۰ مایل) در شمال غربی ایالات متحده آمریکا است. این راه طولانی زمینی، به‌ویژه در سده نوزدهم، مسیر حرکت پیشگامان مهاجرت به غرب بود.
مسیر اورگن از ایالت میزوری به دهانه رودخانه کلمبیا در مرز بین واشینگتن و اورگن می‌رفت و رودخانه میزوری را به دره‌های ایالت اورگن پیوند می‌داد.
مطالعه بیشتر

کمربندها

کمربند سیاه
کمربند سیاه منطقه‌ای در جنوب ایالات متحده آمریکا است. این لفظ در ابتدا در توصیف چمن زارها و خاک‌های تیره حاصلخیز آلاباما و شمال شرق میسیسیپی به کار می‌رفت. از آنجا که این منطقه برای مزارع پنبه استفاده کننده از نیروی کار برده/سیاهپوست توسعه یافته بود، این لفظ با این شرایط مرتبط شد. این لفظ عموماً به منطقهٔ بزرگتر زراعتی ای در جنوب آمریکا گفته می‌شود که کشت پنبه در آن انجام می‌شده و درصد زیادی از کارگران سیاه‌پوست را خارج از مناطق شهری در خود جای داده بوده است. آنان پیش از جنگ داخلی به بردگی گرفته شده بودند و بسیاریشان دهه‌ها بعدتر همچنان در بخش کشاورزی کار می‌کردند.

کمربند انجیلی
کمربند انجیل یا نوار انجیل آمریکا واژه ایست غیر رسمی که اشاره بر نواحی جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا و ساکنین محافظه کار و پروتستانهای مسیحی آن دارد. امروزه این واژه حتی از این تعریف فراتر رفته و رنگ و بوی فرهنگی و سیاسی به خود گرفته.
کمربند انجیلی ناحیه‌ای فرضی است که ایالت‌های جنوبی ایالات متحده آمریکا را از ایالت‌های لیبرال همچون منطقه نیوانگلند و سواحل غربی آمریکا جدا می‌کند . این منطقه عمدتاً سنتی روستایی و پایبند به ارزش‌های دینی و خانوادگی است . مخالفت با سقط جنین و همجنسگرایی در این منطقه قوی است و هنوز نشانه‌های تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان دیده می‌شود .
مطالعه بیشتر

کمربند پنبه
کمربند پنبه (به انگلیسی: Cotton Belt) سرزمینی در جنوب خاوری ایالات متحدهٔ آمریکا است که قسمت اعظم پنبهٔ جهان را تأمین می‌نماید. این سرزمین که دارای خاک سیاه رنگ است در مناطق تکزاس، می سی سی پی و آلاباما واقع شده و یکی از غنی‌ترین خاک‌های کشاورزی جهان را تشکیل می‌دهد. پاره‌ای از مناطق پنبه‌خیر آمریکا مانند فلوریدا خارج از این کمربند قرار گرفته‌اند.

کمربند زنگار
کمربند زنگار لفظی‌ست برای منطقه‌ای که بخش بالایی شمال شرق ایالات متحده آمریکا، دریاچه‌های بزرگ، و ایالت‌های غرب میانه آمریکا را پوشش می‌دهد، و به افول اقتصادی، از دست دادن جمعیت و زوال شهرها به دلیل کوچک شدن بخش صنعتی آن که زمانی قوی بود، اشاره دارد.
کمربند زنگار از ایالت نیویورک آغاز می‌شود و از پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی، اوهایو، ایندیانا، و شبه جزیرهٔ پایین میشیگان، عبور کرده در شمال ایلینوی و شرق ویسکانسین خاتمه می‌یابد. این منطقه سابقاً قلب صنعتی آمریکا بود. در میانهٔ قرن بیستم به دلایل متعدد از قبیل انتقال تولید به غرب آمریکا، افزایش اتوماسیون و افول صنایع فولاد و زغال سنگ آمریکا، جهانی شدن و بین‌المللی شدن صنعت رو به افول نهاد.

کمربند آفتاب
کمربند آفتاب (به انگلیسی:Sun Belt) یا سان بلت عبارتی است برای اشاره به ایالتهای جنوبی آمریکا که از شرق به غرب آمریکا کشیده شده‌اند استفاده می‌شود. بنا بر تعریفی دقیق تر به تمامی ایالتهای جنوبی مدار ۳۶ درجه شمالی ایالتهای کمربند آفتاب گقته می‌شود. ویژگی اصلی این ایالتها داشتن هوای گرم با تابستانهای طولانی و زمستانهای کوتاه و معتدل است. در این منطقه ایالتهایی با آب وهوای خشک (آریزونا، کالیفورنیا، نوادا و نیو مکزیکو) ،اقلیم مدیترانه‌ای (کالیفورنیا) و اقلیم نیمه‌گرمسیری مرطوب (تگزاس، لوییزیانا، می‌سی‌سی‌پی، آلاباما، فلوریدا، جورجیا و کارولینای جنوبی) دیده می‌شود.
این کمربند از سال ۱۹۶۰ با توجه به اینکه مردم بیشتری به دنبال سکونت در مناطقی با هوای گرم و آفتابی بوده اندو همچنین به دلیل موج بازنشستگی بیبی بومر‌ها دارای رشد چشمگیری در فرصت‌های اقتصادی ومتعاقبا در جمعیت خود بوده است. همجنین در دهه‌های اخیر وجود تهویه مطبوع زندگی در برخی از مناطق گرم این کمربند را برای ساکنان آن آسان کرده است. در سال‌های اخیر این مناطق با مشکلاتی از قبیل کمبود آب, خشک‌سالی و قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای مشترک با مکزیک دست به گریبانند که به معضلی معمول تبدیل شده‌اند.
مطالعه بیشتر

مناطق کلانشهری فراایالتی

منبع : ویکیپدیا

مناطق و بخش‌های سرشماری آمریکا

مناطق و بخش‌های سرشماری آمریکا

ایالت‌های بزرگ در حاشیه ساحل شرقی


مطالب مرتبط :