چگونه ترامپ از بحران هویت سفیدپوستی در آمریکا پرده برداشت
۱۶ شهریور ۱۳۹۵
تلاش جدید کنگره برای ممنوعیت صادرات هواپیما به ایران
۱۶ شهریور ۱۳۹۵
چگونه ترامپ از بحران هویت سفیدپوستی در آمریکا پرده برداشت
۱۶ شهریور ۱۳۹۵
تلاش جدید کنگره برای ممنوعیت صادرات هواپیما به ایران
۱۶ شهریور ۱۳۹۵

ریاست جمهوری"ترامپ" برای دنیا به چه معنی خواهد بود؟

اگرچه هنور هیچ چیز به طور قطع مشخص نیست، اما از شواهد و احتمالات اینطور برمی‌آید که وقت آن رسیده از خود بپرسیم" اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی امریکا رای بیاورد، جهان باید در انتظار چه رویدادهایی باشد؟
نوشته شده توسط : جاناتان من ( Jonathan Mann)
منبع : سی ان ان
[shareaholic app="share_buttons" id="25412092"]
یازده اظهار نظر تحریک آمیز و عصبانی کننده دونالد ترامپ :
1. در بیست‌و دوم نوامبر، ترامپ ادعای خود را مبنی بر تماشای گزارشی تلویزیونی که مسلمانان نیوجرسی را در حال برگزاری جشنی برای حادثه ی تروریستی یازده سپتامبر نشان می داد، تکرار کرد. حال آنکه هیچ مدرکی بر این ادعا که واکنش‌های منفی بسیار شدیدی را به دنبال خود داشته است، موجود نیست.

2. پس از تیراندازی هایی که در سن برناردینو کالیفرنیا اتفاق افتاد، ترامپ درخواست خویش را مبنی بر ممنوعیت ورود تمامی مسلمانان از سرتاسر جهان به مرزهای امریکا، و تا زمانی که "مسئولین کشور بفهمند ماجرا از چه قرار بوده است" مطرح کرد. وی هیچگونه توضیحی مبنی بر اینکه چطور می توان مسلمانان را شناسایی کرد ارائه نداد؛ و هیچ اقدامی نیز برای تهیه ی کارت های شناسایی مخصوص در این زمینه صورت نگرفت.

3. ظاهرا ترامپ نوعی گرایشات غیرمتعارف نیز نسبت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارد. وی اخیرا پوتین را به عنوان "رهبری که خیلی خوب می‌توان با وی کنار آمد" توصیف کرد و پس از آن در هفدهم دسامبر پوتین تیر خلاص را زد و از ترامپ به عنوان فردی "نابغه و با استعداد" یاد کرد، که این امر خود ترامپ را بر آن داشت تا در ارائه‌ی نظرات مثبت بعدی درباره ی پوتین بیش از پیش زیاده‌روی کند.

4. ترامپ تسلیم نشدنی از مراسم کریسمس به عنوان یک فرصت برای تخریب و توهین به رقیب دموکراتش؛ هیلاری کلینتون استفاده کرد. او گفت درخواست هیلاری کلینتون در وسط یک برنامه ی تلویزیونی برای رفتن به دستشویی "تهوع آور" بوده است، و سپس اظهار داشت که در رقابت های ریاست جمهوری سال 2008 امریکا، باراک اوباما "دهن کلینتون را سرویس کرده است"!

5. در بیست‌و چهارم ژانویه در جریان کمپینی در مسابقات رالی Sioux Center در آیوا، ترامپ ادعا کرد که حامیان انتخاباتی وی هرگز دست از او نمی کشند، حتی اگر او در روز روشن به یک نفر در وسط خیابان شلیک کند.

6. دونالد ترامپ از یک بیگانه، به دونده ی پیشتاز جناح جمهوری‌خواه در میدان رقابت انتخابات 2016 امریکا تبدیل شد. وی پیشنهادات و نظرات خود را با یک سخنرانی در شانزدهم ژوئن آغاز کرد که در آن اعلام کرده‌بود لازم می‌بیند یک دیوار مرزی واقعی و غیرقابل عبور بین امریکا و مکزیک ایجاد شود که هزینه ی آن به گردن دولت مکزیک خواهد بود. در آن زمان او با در اختیار داشتن تنها سه درصد از مجموع آراء، در رتبه ی دهم نامزدهای انتخاباتی قرار داشت.

7. ترامپ در هفته ی پنجم کمپین انتخاباتی اش در Family Leadership Summit در شهر ایمز در ایالات آیوا، به سناتور جان مک کین که به دلیل پنج سال اسارت در ویتنام به عنوان یک قهرمان جنگی محبوبیت زیادی در میان مردم دارد، توهین کرد. این توهین واکنش شدید جمهوری خواهان و درخواست آنان مبنی بر محکومیت ترامپ را در پی داشت؛ ضمن آنکه رقیب انتخاباتی وی، سناتور لینسی گراهام او را یک "روان‌پریش" خواند!

8. در جریان مناظرات ریاست جمهوری در ششم آگوست، مگین کلی از ترامپ در ارتباط با نظرات تبعیض‌آمیز جنسیتی و ضدزنانه ای که وی پیش‌تر ابراز داشته بود، سوالاتی مطرح کرد. ترامپ پیش تر زنان را "چاق و کثیف و همانند حیوانات زننده ای چون خوک و سگ" خوانده بود. وی در واکنش به این سوال سر کلی فریاد کشید و پرسش وی را "مزخرف" و "بی‌پایه" خواند. پس از نخستین مناظرات ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه (GOP) ترامپ گفت:" از چشم های او خون می‌آمد... از همه جایش خون... بگذریم... ." پس از انتشار این سخنان، بسیاری وی را به دلیل توصیف زننده اش از قاعدگی زنان محکوم کردند.

9. ترامپ در برنامه ی تلویزیونی State of the Union سی ان ان ابراز داشت که تنها یک انسان "منحرف" و یا "بیمار" ممکن است طور دیگری به این مساله نگاه کند. در برنامه‌ی "این هفته" (This Week) شبکه ی ای بی سی وی اظهار داشت:" من هیچ مشکلی با مگین کلی ندارم، ولی او سوال بسیار بسیار زشتی از من پرسید." وی که سعی داشت از خود در برابر حملات منتقدین نسبت به نظراتش در مورد "ضعیفه ی منزوی" خبرگزاری فاکس دفاع کند، در توضیحاتش گفت که اتفاقا دلیل اینکه هیچ کس نمی تواند به وی توهین کند، همین نگرش خوب و مثبت اوست! سپس وی در شبکه ی ان بی سی در ارتباط با واکنش شدیدش گفت:" وی سوال بسیار بی‌جایی از من پرسید."

10. در نهم سپتامبر مجله ی رولینگ استون نقل قولی تمسخرآمیز از ترامپ را در ارتباط با ظاهر رقیب جمهوری‌خواهش؛ کارلی فیورینا منتشر کرد، و در همان روز وی خطاب به هوادارانش گفت:" رهبران ما انسان های بسیار احمقی هستند!"

11. در پنجم اکتبر ترامپ اعلام کرد که با خاتمه یافتن کمپین انتخاباتی وی، شاهد نوعی افسردگی و از هم پاشیدگی در بازخورد برنامه های تلویزیونی خواهیم بود. کمی بعدتر نیز ادعا کرد تنها در صورتی در مناظرات شبکه ی سی ان ان شرکت می‌کند که این شبکه مبلغ پنج میلیون دلار به او بدهد. هرچند این درخواست با مخالفت سی ان ان مواجه شد و ترامپ نیز آن را نادیده گرفت.

دونالد ترامپ در طول زندگی تجربیات بسیار زیادی کسب کرده است. او عنوان یک بیلیونر و کارآفرین واقعی، یک ستاره‌ی تلویزیونی گستاخ و جسور و یک نویسنده‌ی پرفروش را در کارنامه‌ی فعالیت های خود دارد؛ اما هرگز سر و کاری با یک دفتر ریاست جمهوری نداشته و در طول فعالیت هایش هرگز دخلی در مسائل جدی و اساسی سیاست خارجه نداشته است. کریستفر هیل، دیپلمات سابق امریکایی می گوید:" گمان نمی کنم ترامپ دانش چندانی در ارتباط با این‌گونه مسائل داشته باشد. وی انسانی است با انبوهی از غرایز که نمی داند چطور آنها را مهار کند."
ترامپ با شعار "برای تعالی بخشی دوباره امریکا" سوگند یاد کرد که قدرت اقتصادی و نظامی را به این کشور بازگرداند. او ترس ها و ناامیدی های بسیاری از شرکت کنندگان در انتخابات که نگران جایگاه امریکا در جهان هستند را منعکس می کند؛ اما اینکه راه حل وی برای پایان دادن به این نگرانی ها چه خواهد بود، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
دیوار مرزی
مهم‌ترین بخش در برنامه‌ی انتخاباتی ترامپ، ساخت دیواری مرزی بین امریکا و مکزیک است تا به کمک آن بتوان از مهاجرت‌های غیرقانونی، رفت و آمد افراد خطرناک و قاچاق مواد مخدر جلوگیری کرد. وی همچنین اصرار دارد که هزینه‌ی ساخت این دیوار مرزی برعهده‌ی دولت مکزیک خواهد بود؛ هرچند سخنگوی دولت این کشور اعلام کرد که کشورش زیربار این هزینه نخواهد رفت. به هرحال این پول از جیب هرکدام از دو طرف که خرج شود، خزانه های دولت امریکا متحمل بیلیون‌ها دلار هزینه‌ی سنگین خواهند شد که منوط به تایید و اجازه ی کنگره‌ی ملی این کشور است.

داعش
ترامپ سوگند یاد کرده که داعش را "با خاک یکسان می کند" و علی الخصوص منابع نفتی این گروه را در عراق بمباران می کند تا دیگر منبع درآمدی نداشته باشند. وی افزود مسائل سوریه را به اختیار دولت خواهد گذاشت، اما درمیان نامزدهای اصلی ریاست جمهوری امریکا تنها کسی است که از کمک های نظامی کشور روسیه استقبال کرده است. با روی کار آمدن ترامپ، امریکا از پذیرش پناهنگان سوری (و بالکل پذیرش پناهندگان مسلمان از سرتاسر جهان حداقل به صورت موقت) خودداری خواهد کرد. در عوض او پیشنهاد ساخت منطقه ای امن را برای شهروندان سوری و در کشور خودشان مطرح کرده است که واشنگتن از لحاظ مالی آن را حمایت می کند؛ اما مسئولیت ساخت‌و ساز این منطقه به عهده ی دیگر ملت ها خواهد بود.

مبارزه با تروریسم
ترامپ استفاده از تکنیک اعتراف‌گیری "القاء حس غرق شدن" (Waterboarding) که بسیار مورد انتقاد است را با ذکر این نکته که این روش به اندازه ی کافی سختگیرانه نیست، ادامه خواهد داد. او به هوادارانش گفته:" شکنجه جواب می دهد!" و تصمیم دارد علاوه بر ابقاء زندان های گوانتانامو و کوبا، زندان های جدیدی نیز تاسیس کند.

تجارت
ترامپ بر این باور است که شرکای تجاری امریکا، این کشور را استثمار کرده اند؛ علی الخصوص کشور چین که از نظر وی سزاوار سختگیرانه ترین برخوردهاست. وی به نیویورک تایمز گفته که تصمیم دارد تعرفه های گمرگی برای واردات چینی را تا چهل‌و پنج درصد افزایش دهد. هرچند او بعدتر این گفته را انکار نمود، اما مجلهی خبری نیویورک تایمز که این گفتگو را ضبط کرده‌بود، فایل صوتی آن را منتشر کرد.

تغییرات حکومتی
در سال 2011، ترامپ امریکا را به دخالت در امور لیبی برای کمک به معمر قذافی سرنگونشده واداشت. اگرچه در ماه گذشته وی منکر این ماجرا شد، اما این بار هم اسناد و شواهدی دال بر صحت این موضوع منتشر شد. وی که در حال حاضر یکی از منتقدین اصلی به اشغال عراق توسط امریکا در سال 2003 به شمار می آید، هیچ پاسخی در جواب این سوال که چرا پیش تر با نظرات خود حمایت و موافقتش را نسبت به این ماجرا اعلام می کرده ندارد. او به خبرگزاری ان بی سی گفته:" از آن زمان سال‌ها می گذرد، چه می دانم آن موقع‌ها چه در سرم می گذشت... ." هرچند وی بارها به سی ان ان گفته که پیش از آغاز جنگ، نظرش در این زمینه عوض شده بود.

متحدین امریکا
ترامپ از هزینه‌هایی که دولت امریکا باید در قبال حضور نظامی خود در اروپا صرف کند، و فشاری که به دلیل مسئولیت رهبری ناتو به این کشور وارد می‌آید، ابراز ناراحتی و ناامیدی می کند و می گوید:" پس آلمان کجاست؟ کشورهای اصلی اروپا کجا هستند؟ من مشکلی با کمک به آن‌ها ندارم؛ اما به شرطی که فقط به عنوان یک پشتیبان در کنارشان باشیم." وی همچنین از کره‌ی‌جنوبی می خواهد بخش بیشتری از هزینه های حمایت نظامی امریکا از این کشور را تقبل کند:" ما نفعی از این ماجرا نمی بریم؛ منظور من این نیست که این کشور را به حال خود رها کنیم تا هر بلایی سرش بیاید، اما آن‌ها نیز ملزم‌اند با ما همکاری کنند." این در حالیست که بر اساس آمار منتشر شده در Politifact.com دولت کره‌ی‌جنوبی سالانه بیش از هشتصد میلیون دلار هزینه در قبال حضور نظامی امریکا به این کشور پرداخت می کند.

اسرائیل
ترامپ از سویی ادعا کرده که در برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین نقشی اساسی دارد، و از سویی اعلام کرده که "حامی دولت یهود" است. حتی با فرض وجود مسیری مشخص و برنامه ای ثابت در اظهارات این شخص، این اظهارات چیزی جز نارضایتی از وضع موجود را نشان نمی دهند. وی عقیده دارد مرزهای امریکا بیش از اندازه به روی اتباع خارجی باز است، اقتصاد این کشور بیش از حد امکان استثمار و سوء استفاده را به سایر کشورها می دهد و متحدین نظامی آن نیز در اعمال نظرات‌شان بیش از اندازه تک‌بعدی و یک‌دنده هستند. با فرض اینکه ترامپ هرگونه خط مشی دیگری داشته باشد، باز هم باید توجه داشت که او در ارتباط با مسائل بین‌المللی فقط حرف خودش را می زند و گاها دیده شده که حتی خودش هم با خودش به مخالفت می پردازد!

یک مسئول عذرخواه
یک سرمایه‌دار بانفوذ و صریح، احتمالا اصلی‌ترین نقش را در چندقطبی کردن جامعه‌ی امروز امریکا ایفا می کند؛ فلذا هیچ جای تعجب نیست که نخبگان امریکا با ورود ترامپ به کاخ سفید به مخالفت می‌پردازند. پیتر ناوارو، اقتصاددان و استاد دانشگاه کالیفرنیا می گوید:" در صورت ریاست‌جمهوری ترامپ، شاهد نوعی سیاست‌خارجه‌ی پایدار و زاینده خواهیم بود؛ همانند آنچه که در دوران ریگان شاهد آن بوده‌ایم: صلحی کلاسیک که برخلاف شرایط متزلزل و آسیب‌پذیر حال‌حاضر کاخ‌سفید، بر پایه‌ی قدرت نظامی و اقتصادی پایه‌گزاری شده‌است. اما جیمی منزل، افسر سابق دپارتمان حکومتی امریکا و نامزد انتخاباتی دموکرات کنگره در یکی از دوره‌های پیشین می گوید:" جهان، اکوسیستمی پیچیده دارد و این سطح از سخت‌گیری و خشونتی که دونالد ترامپ از خود نشان می‌دهد، به نظر ناکارآمد و ناپایدار می‌آید."

حتی با فرض اینکه ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کند، اختیارات چندانی نیز نخواهد داشت. کنگره و دیوان قضایی می‌توانند سیاست‌گزاری‌های هر رئیس‌جمهوری را محدود کنند. فعالان عرصه‌های گوناگون، مسائل صنعتی و عوامل بیشمار دیگر نیز همچنان موثر خواهند‌بود. علاوه بر اینها اکثریت مردم نیز قادر خواهند بود با اعمال نظرات خود و فشار‌آوردن بر دولت، نحوه‌ی حکومت را تعیین کنند.

علیرغم مصاحبات و مناظرات گوناگون، ترامپ هنوز هم شخصیت واقعی خود را در معرض سنجش عموم قرار نداده‌است. بعد از اظهارات ضدونقیضی که وی به امریکایی‌ها نشان داده، و با در نظر گرفتن تغییرات چندماه اخیر جهان، چه کسی می‌تواند حدس بزند که چه پیش خواهد‌آمد؟[shareaholic app="share_buttons" id="25412088"]
تگ های این مطلب :
[yuzo_related]