صدای آمریکا: «ایستاده ایم ۲» هشدار ایران به آمریکا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵
واقعیت ها درباره ی مسئله فقر در آمریکا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵
صدای آمریکا: «ایستاده ایم ۲» هشدار ایران به آمریکا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵
واقعیت ها درباره ی مسئله فقر در آمریکا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵
تحصیل در آمریکا

اپلای کردن برای دانشگاه های آمریکا

اپلای کردن برای دانشگاه های امریکا اصولا به صورت رسمی و از طریق یک سیستم آنلاین صورت می گیره، اما دانشگاه های اروپا شما بیشتر با اساتید ارتباط می گیرید و کمی با امریکا فرق داره

 

1. از کجا شروع کنیم؟

  اپلای کردن برای دانشگاه های امریکا اصولا به صورت رسمی و از طریق یک سیستم آنلاین صورت می گیره، اما دانشگاه های اروپا شما بیشتر با اساتید ارتباط می گیرید و کمی با امریکا فرق داره

در مورد دانشگاه های آمریکا می تونید با ارسال مدارک مورد نیاز به دانشکده و هزینه ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار شانستون رو برای اون دانشگاه امتحان کنید. این روش درد سر زیادی نداره و اگه مدارکتون قبل از ماه ژانویه آماده باشه راحت برای پاییز سال بعد اپلای می کنید. دانشگاه هایی هم وجود داره که دو نوبت در سال فرصت اپلای می ذارن. اما حالت نرمال همون اپلای کردن در اخر دسامبر و اوایل ژانویه برای پاییز سال بعد هست.

عموماً روند بررسی درخواست هاي اپلاي به اين صورتِ که پرونده های تکمیل شده به دانشکده مربوطه ارسال می شن و یک کمیته پرونده فرد رو بررسی می کنه و نظر میده. بنابراین اگه هیچ فردی در اون کمیته شما رو نشناسه و کسی اسم شما رو به کمیته مربوطه سفارش نکرده باشه، شانس شما كمي کاهش پیدا می کنه.

امسال استاد من تنها از ایران حدود ۱۰ نفر درخواست داشت. تصور کنید چه حجم بالایی از درخواست ها هر سال به دستشون می رسه و اونها واقعاً وقت ندارن همه درخواست ها رو دقیق بررسی کنن.

حالا در این شرایط اگه شما مثه من یه دانشجوی معمولی باشید باید سعی کنید شانس پذیرشتون رو زیاد کنید. مطمئن ترین راه برای این کار ارتباط گرفتن با یه استاد در حیطه کاری خودتون یا حداقل یکی از اعضای اون کمیته ادمیشن هست. در غیر این صورت شما باید رزومه کاریِ واقعاً قوی داشته باشید که نظر استاد رو جلب كنه...

نکته دیگه ای که مهمه اما خوب صد درصد هم لازم نیست رعايت كنيد اینه که قبل از ارسال درخواست تون چه از طریق سایت دانشگاه یا ایمیل زدن به اساتید، همه مدارکی که اون استاد یا دانشگاه ممکنه ازتون بخواد رو اماده كنيد. ميتونيد با مدارك ناقص هم پروسه اپلاي رو شروع كنيد اما يه سري مزايا رو از دست ميديد:

  1. از ديد اساتيدي كه من توي دانشگاه و كنفرانس ديدم، دانشجوهاي با برنامه براشون جذابترن، وقتي شما مداركتون كامل نيست اين مزيت رو نداريد
  2. با مدارك كامل فرصت سوزي نمي كنيد: فرض كنيد به يه استاد ايميل بزنيد و اون از رزومه شما خوشش بياد و مدرك زبان بخواد، شما بگيد يه ماه ديگه اماده ست. به صورت اتوماتيك يه ماه ديگه شما در اولويت دوم اون استاديد و شايد اصلا دوباره ايميلتون رو باز نكنه، پس بهتره فرصت سوزي نكنيد.

حداقل مدارك براي اپلاي:
  •  رزومه
  • هدف از ادامه تحصیل (SOP)
  • توصیه نامه از ۲ یا ۳ استاد
  • مدرک زبان
  • ریزنمرات

- رزومه :

داشتن یه پیشنیه علمی خوب (مقاله، معدل، GRE و تافل خوب) و نوشتن یه رزومه خوب دو موضوع مجزا هستن. اگه رزومه شما ساختار خوبی نداشته باشه، شاید هیچ استادی رغبت نکنه اون رو بخونه. برای نوشتن رزومه می تونید یه سری نکات رو رعایت کنید:

- مطلقا غلط املایی نداشته باشید. خیلی ها اعتقاد دارن شما که وقت نذاشتید یه دور رزومه خودتون رو مرور کنید و غلطها رو پیدا کنید، یعنی برای اون دانشگاه و استاد احترامی قایل نشدید.

- سعی کنید خلاصه و مفید بنویسد. کلا همیشه یادتون باشه، یه استاد که برای اولین مدارک شما رو میبینه، شاید فقط چند دقیقه برای پرونده شما وقت بذاره. باید در همون چند دقیقه نظرش جلب بشه. توضیحات اضافه و اغراق آمیز و بی ربط اصلا فایده نداره. معمولا همه نکات مهم رو می شه توی "یک تا یک و نیم صفحه" نوشت.

- بالای رزومه نوشتن کلمه "رزومه" چندان مهم نیست. توضیح واضحاته. فقط اسم خودتون و ایمیل (ترجیحا ایمیل دانشگاهی) و صفحه شخصی (ترجیحا اونی که روی سرور دانشگاه تونه) کفایت می کنه. تاریخ تولد و آدرس محل زندگی و موارد مشابه برای استاد تون اصلا مهم نیست.

- موقع اپلای کردن، رزومه برای پذیرش از دانشگاه نوشته می شه، یعنی یه جای آکادمیک نه استخدام تو یه شرکت. پس بخش علمی و تحقیقاتی رزومه باید تو چشم باشه. مثلا یه فردی که کلی سابقه کار داره اما حتی یه کار تحقیقاتی یا مقاله خوب تو رزومه اش نیست،‌ شاید کاندیدای خوبی برای دانشجو دکتری بنظر نیاد. پس حتی اگه هیچ سابقه تحقیقاتی ندارید. سعی کنید جنبه های تحقیقاتی کارهای قبلی رو برجسته کنید.

رزومه (خصوصا برای بچه های فنی) معمولا شامل موارد زیر هست:

  • اسم، ایمیل و آدرس اسکایپ (آدرس اسکایپ ضروری نیست اما این پیغام و می ده که شما آماده مکالمه با استاد هستید)
  • علایق تحقیقاتی: این مورد چندان مهم نیست اما در حد یه خط بد نیست.
  • مدارک دانشگاهی: تاریخ فارغ_التحصیلی و معدل (اگه پایین نیست) ذکر بشه.
  • مقالات: ذکر آدرس کامل مقاله فراموش نشه. اگه مقالات مرتبط با هم باشه خیلی بهتره، بعضی ها با دوستاشون قرار می ذارن ما اسم شما رو می زنیم، شما هم اسم مارو بزنید. اینجوری مقالات مون دوبرابر می شه. این مدل از نظر کمی خوبه اما کیفیت خیلی مهمتره. یه دوستی تعریف می کرد: استادم همون اوایل که اومده بودم ازم پرسید تو واقعا رو همه این موضوعات و مقالات در دوره ارشد کار کردی؟ خیلی کارت درسته!!! اگه مقاله زیاد ندارید اما مقاله فارسی دارید که فک می کنید خیلی کار خوب و خاصی بوده، تو رزومه بیارید و البته جلوش بنویسید که به زبان فارسی هست.
  • سابقه تدریس: استاد یا کمک استاد ( TA) سابقه مهمی محسوب میشه. عنوان درس، زمان و مکان و اینکه زیر نظر کدوم استاد بوده ذکر بشه. خصوصا بچه هایی که برای فاند کمک استاد اپلای می کنند، این موضوع خیلی مهمه. اگه استادی که می خواهید اینجا باهاش کار کنید به یه درس خاص علاقه داره و مثلا هر ترم اون و تدریس می کنه و همین طور شما هم تو ایران مدرس یا کمک استاد همون درس بودید، حتما یادتون نره که خیلی مشخص تو رزومه بنویسید.
  • سابقه کار تحقیقاتی و غیره: اگه تو یه آزمایشگاه تحقیقاتی بودید یا هر جای دیگه ای یه پروژه تحقیقاتی کار کردید یا خیلی کار معمولی در یه شرکت انجام دادید، به طور خلاصه همه رو در روزمه بنویسید. کارهای تحقیقاتی رو حتما تاکید کنید. اگه برای هرکار یه توضیح مختصری بنویسد که نشون بده این سابقه کار به پروژه استاد مرتبطه، خیلی تاثیر داره.
  • نرم افزار و زبان برنامه نویسی: خیلی خلاصه و مفید و به دور از اغراق بنویسید. کسی از یه دانشجوی لیسانس یا ارشد انتظار نداره با تمام فناوری های روز دنیا آشنا باشه. بعضی بچه های فنی، ده بیست تا زبان برنامه نویسی، انواع و اقسام نرم افزارها و سیستم های کامپیوتری و خلاصه هرچی که تو دوره تحصیل باهاش آشنا شدن، تو رزومه می نویسن. ولی اگه چند تا تخصص اصلی در راستای کاری که قراره اینجا انجام بدید، ذکر کنید، مفیدتره.

* مدرک زبان: اگه موقع نوشتن رزومه هنوز نمره تافل یا GRE رو نگرفتید، تاریخی که نمره اش اعلام میشه بنویسید (معمولا ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ امتحان). اگه نمره هاتون خوب نیست و می خواهید بعدا دوباره امتحان بدید، نمره رو ذکر نکنید و جاش مثلا بنویسد: professional proficiency

-افتخارات: اگه روزمه تون جا داره (کمتر از ۲ صفحه است)، از افتخارات و عناوین مرتبط هم بنویسد. مثلا رتبه کنکور یا شاگرد اول بودن خوبه. اما اینکه در دوره دبیرستان قهرمان دو میدانی، شنا و تیزاندازی کشور شدید، زیاد برای رزومه دانشگاهی مناسب نیست.

یه استاد با نگاه کردن به رزومه شما میخواد بدونه شما به درد کار رو پروژه خاصی می خورید یا نه. اگه از تخصص شما خیالش راحت بشه، دنبال ویژگی های دیگه هم میره، مثلا اینکه توانایی کار گروهی دارید، آدم هدفمندی هستید تو زندگی و غیره. برای این قبیل موضوعات، باید SOP بنویسید، جایی که از افتخارات ورزشی و کارهای داوطلبانه و خیلی چیزای غیردرسی هم میشه نوشت (توضیحش بعدا میاد).

* مراجع: آخرین بخش رزومه، مرجع (رفرنس) هست برای تایید حرفاتون، یعنی حداقل یه استاد باشه که در صورت لزوم رزومه شما رو تایید کنه. پس مشخصات کامل (مثل اسم، مرتبه علمی/دانشکده/دانشگاه،‌ایمیل و صفحه شخصی) چند تا استاد رو به عنوان مرجع تایید کننده رزومه تون بنویسید. ⁣(معمولا کسایی که براتون توصیه_نامه می نویسن، کاندیدای بهتری هستن). البته اینم در نظر داشته باشید که به طور عادی فرض بر اینه که شما صداقت دارید و هرچی تو رزومه نوشتید، عینه واقعیته.

- انگیزه نامه یا SOP:

در این پست به جای تمرکز بر نحوه نوشتن SOP، به اهمیت و تاثیرش در پذیرش گرفتن می پردازیم. برای اینکه نقش SOP رو بهتر توضیح بدیم، مدارک مورد نیاز برای اپلای رو به دو دسته کلی تقسیم می کنم.

  • مدارک اصلی: تافل، GRE، ریزنمرات، رزومه
  • مدارک کمکی: توصیه_نامه، SOP

مدارک اصلی پیش نیازهای قبولی در یک دانشگاه ست. یعنی مجموعه ای از فاکتورها که نشون می ده برای پذیرش گرفتن در یک دانشگاه واجد شرایط (qualified) هستید.

در مقابل مدارک کمکی مزیت رقابتی شماست بین کاندیدهای واجد شرایط. این مدارک زمانی تاثیر واقعی خودش رو میذاره که یه استاد از بین ده ها پرونده ای که به دستش رسیده، چند کاندیدای واجد شرایط رو براساس مدارک اصلی انتخاب کرده و میخواد تصمیم نهایی رو بگیره.

نکته ی دیگه در مورد مدارک اپلای وجود داره اینه که با نزدیک شدن به موعد ارسال درخواست های اپلای، زمان برای ارتقا کیفی مدارک اصلی و کمتر میشه (مثلا میتونید فرمت رزومه رو تا لحظه آخر بهبود بدید، اما دیگه بر تعداد مقالات یا معدل تون اضافه نخواهد شد)

در طرف مقابل، تا دقیقه نود وقت دارید که روی بهبود SOP کارکنید و یا امیدوار باشید که استاد تون در ایران یه توصیه نامه خیلی خوب براتون بنویسه.

با این تعریف فرضی در مورد مدارک اصلی و کمکی، در پست های بعدی از یه زاویه دیگه به SOP نگاه میکنیم.

"انگیزه نامه یا SOP از شما یه کاندیدای یونیک میسازه."



یونیک بودن یا خاص بودن یعنی چی؟
تابستون امسال درحاشیه کنفرانس یوزنیکس در تگزاس، یه کارگاه آموزشی برگذار شد در مورد آمادگی برای مصاحبه شغلی (جهت استخدام در دانشگاه یا صنعت).

چند تا استاد دانشگاه و مهندسین ارشد شرکت هایی نظیر گوگل، توییتر و مایکروسافت نکاتی در مورد آمادگی برای مصاحبه_شغلی گفتند.

یه نکته مشترک بین همه حرفا این بود: موقع مصاحبه خودتون رو یه کاندیدای یونیک نشون بدید. چون مصاحبه گر دنبال یه چیزی میگرده که اصولا توی رزومه افراد پیدا نمیشه، باید از تو مصاحبه بهش رسید!

حالا تو پروسه اپلای،‌ فرض کنید یه دانشگاه حداقل معدل لیسانس ۳.۵ و تافل ۹۵ رو لازم داره و شما معدلتون ۴ هست و تافل ۱۱۵.

در این حالت شما بیش از حد لازم واجد شرایط هستید (Overqualified) و همچین رزومه ای لزوما شما رو یونیک نمیکنه، چرا که احتمال داره از جای دیگه (مخصوصا هند و چین) کاندیدهای Overqualified دیگه ای هم برای همین پوزیشن اپلای کرده باشن. اینجاست که شما باید یه مزیتی داشته باشید که حتی کاندیداهای ⁣Overqualified هم نداشته باشن.

حالا برگردیم به مدارکی که برای اپلای می فرستید، SOP و توصیه_نامه و مصاحبه اسکایپ می تونه شما رو یونیک کنه.

روی توصیه نامه و مصاحبه اسکایپ نمیشه به طور قطعی حساب باز کرد. چون:

- اکثر اساتید از متن های تکراری برای توصیه نامه استفاده می کنن. در نتیجه احتمال داره توصیه نامه شما با یکی که مثلا از برزیل اپلای کرده عین هم باشه. این مدل توصیه نامه ها فقط نشون میده که یه استادی تو ایران هست که شما رو تایید میکنه و شما حداقل های لازم برای دانشجوی دکتری شدن رو دارید. - از طرف دیگه درصد کمی از متقاضیان اپلای شانس مصاحبه اسکایپ دارن. خیلی از دانشکده ها و اساتید به همون مدارک ارسالی شما اکتفا میکنن.

در نتیجه SOP تنها چیزیه که صددرصد دست خودتونه تا ازش استفاده کنید برای یونیک شدن!


در ادامه نکاتی برای نوشتن SOP ذکر میشه که در این مورد می تونه کمک کنه:

 
  • از متن های تکراری استفاده نکنید:

نمونه های مختلف رو جستجو کنید و ایده بگیرید. اما کپی نکنید.

حتی اساتیدی هستن که متن های تکراری (از مقاله گرفته تا گزارش درسی و SOP) رو با نرم افزار شناسایی میکنن. البته در بررسی پرونده اپلای این مورد خیلی بعیده، اما غیرممکن نیست.

 
  • سطح نگارش SOP خیلی فراتر از نمره زبان نباشه:

کمک گرفتن از دیگران برای مشکلات ویرایشی و گرامری لازمه، اما اینکه دیگران برای شما SOP بنویسن،‌ هم احتمال تکراری شدن رو زیاد میکنه و هم اینکه مشخص میشه کار شما نبوده.

مثلا وقتی نمره writing امتحان GRE شما شده ۳ و متن SOP شما از نمره ۶ هم بالاتره، راحت میشه فهمید این رو شما ننوشتید.

یادتون باشه اساتید نمرات speaking و writing امتحان تافل و نمره writing امتحان GRE براشون مهمه و قطعا موقع خوندن SOP، نمرات شما یادشون هست.

  •  نقاط ضعف عمده یا ابهامات عمده رزومه رو توضیح بدید:

اگه در دوره تحصیل تغییر رشته دادید به نحوی بیان کنید که با اهداف اپلای هم خونی داشته باشه.

اگه از تحصیل انصراف دادید، حتما دلایل منطقی بیارید.

اگه در یه ترم معدلتون کمتر از بقیه ترم هاست، دلیل بیارید. مخصوصا اگه نمره دروس تخصصی رشته تون کم شده یا در دروس مورد علاقه استاد مدنظرتون نمره کم گرفتید.

اگه گپ تحصیلی دارید و در اون مدت مشغول کار بودید،‌ دلیل بیارید (برای کسب تجربه، پیگیری کارهای اپلای، یا هر دلیل منطقی دیگه).

البته توضیح در مورد موارد فوق باید خیلی خلاصه باشه. تمرکز اصلی روی نقاط قوت و ارتباط برقرار کردن بین گذشته تحقیقاتی تون با برنامه ها و اهداف آتی باشه.

 
  •  نوآوری و خلاقیت داشته باشید

جاهای مختلف SOP میتونید متفاوت بودن خودتون رو ثابت کنید. حتی وقتی که از نقاط ضعف تون میگید (مثل انصرافاز_تحصیل و گپ تحصیلی که در بالا ذکر شد).

یه مثال برای نقاط قوت: همه یه پاراگراف می نویسن در مورد فعالیت های غیردرسی، روحیه ی کارهای جمعی و توان مدیریتی یا چیزای دیگه.

در این پاراگراف از سابقه تدریس خصوصی اسم می برن (مثه ریاضی دبیرستان). شما اگه این سابقه رو دارید و در کنارش مثلا رفتید به صورت رایگان کارهای استارت آپ انجام دید، خوب دومی رو ذکر کنید تا متفاوت باشید.

در اینجا یه ساختار پیشنهادی برای SOP معرفی می کنیم.

  • پاراگراف اول: ذکر دقیق دانشگاه، دانشکده و موقعیتی که اپلای می کنید و اینکه چرا شما برای این موقعیت، کاندیدای مناسبی هستید.
  • ۲تا ۳پارگراف بعد: گذشته تحصیلی و تحقیقاتی در راستای اهداف آتی.
  • یک پاراگراف (دلخواه): فعالیت های غیردرسی و هر موردی که جنبه های شخصیتی شما رو نشون میده. مواردی که برای دانشجوی دکتری مزیت حساب میشه.
  • پارگراف آخر: دلیل انتخاب دانشگاه مدنظر (چرا اون دانشگاه با اهداف تحصیلی شما همخونی داره؟) و نام بردن از دو یا سه استاد از گرایش خودتون که دوست دارید باهاشون کار کنید.
در نوشتن SOP، رزومه و حتی مدارک مرتبط با ویزا، تا حد امکان خلاصه و مفید بنویسید و حرفهای مبهم و غیرواقعی نزنید.

- ریزنمرات و مدارک دانشگاهی:

مثل اکثر کارهای مهم زندگی، هرچه دیگران کمتر از اپلای و خارج رفتن شما مطلع بشن، احتمالاً مشکلات کمتری در مسیرتون پیش میاد. یکی از جاهایی که این قضیه خیلی صدق می کنه،‌همین گرفتن ریزنمرات و مدارک دانشگاهی ست. در ادامه می بینیم.

بسته به دانشگاهی که اپلای می کنید، نوع ارسال ریزنمرات و ⁣ مدارک دانشگاهی فرق می کند.

* ریزنمرات معتبر: منظور اینه که ریز نمرات یه چک پرینت معمولی نیست که خودتون درست کردید یا از سایت دانشگاه گرفتید. معتبر یعنی مورد تأیید دانشگاه است (مهر شده) یا به صورت رسمی ترجمه شده.

ریزنمرات انگلیسی که دانشگاه شریف میده، تقریباً مورد قبول همه ی دانشگاه های خارجی هست. ولی اغلب دانشگاه ها ریزنمرات انگلیسی معتبر به شما نمی دن و باید ریزنمرات معتبر فارسی رو ترجمه کنید.

*مدرک دانشگاهی: دانشvنامه یا دانش نامه موقت (عموماً دانش نامه موقت برای اپلای کفایت می کنه. دانش نامه رو بعد از گرفتن پذیرش و انجام کارهای فارغ التحصیلی انجام می دید). دانش نامه دانشگاه شریف دو قسمت انگلیسی و فارسی داره که برای خیلی از دانشگاه های خارجی مورد قبول است.

با توجه به موارد فوق، موقع ثبت درخواست اپلای، امکان داره دانشگاه از شما بخواد که یکی از موارد زیر رو انجام بدید:
  1.  ارسال تصویر ریزنمرات انگلیسی
  2.  ارسال تصویر ریز نمرات معتبر انگلیسی
  3.  ارسال تصویر ریز نمرات معتبر انگلیسی و مدارک دانشگاهی ترجمه شده
  4.  ارسال پستی ریزنمرات انگلیسی معتبر
  5.  ارسال پستی ریز نمرات معتبر انگلیسی و مدارک دانشگاهی ترجمه شده

شاید دانشگاهی باشه که هیچ کدوم از این موارد رو نخواد. اما تقریباً اکثر دانشگاه ها مورد دوم تا چهارم رو از شما درخواست مي كنند.

* ریزنمرات: اصولاً موقع اپلای، ⁣ ریزنمرات مقاطع قبلی و مقطع فعلی رو تا یه ترم قبلش باید ارسال کنید. مثلاً اگه دانش جوی ترم سوم ارشد هستید. ریزنمرات لیسانس و دوترم اول ارشد کفایت می کنه. اگر دانشجوی سال آخر لیسانس هستید، سه سال اول لیسانس کفایت می کنه. به همین دلیل برخی از دانشجوها دروسی که امکان داره معدل شون رو پایین بیاره می ذارن بعد از اپلای کردن پاس کنن که تو شانس پذیرش تأثیر منفی نداشته باشه. یا برعکس دروسی که معدل رو بالا میآره در سه سال اول لیسانس می گیرن.

اگه دانشجوی دکتری هستید و قصد خوندن یه دکتری دیگه دارید یا میخواهید از دکتری #انصراف بدید، با احتمال زیاد نمرات دوره دکتری شما چندان اهمیتی نداره. البته ذکر معدل دوره دکتری میتونه نکته مثبتی در رزومه باشه. اما اکثر دانشگاه ها دروسی که شما در دوره دکتری پاس می کنید، براشون مهم نیست و باید در دانشگاه جدید مجموعه ای از دروس رو پاس کنید (برای مزایا و معایب ⁣ انصراف_از_تحصیل یا خوندن دکتری دوم، بعداً توضیحاتی داده خواهد شد). حتی برخی از دانشگاه ها دروس دوره ارشد رو هم قبول ندارند و شما در اینجا باید به اندازه کسانی که مدرک لیسانس دارند درس پاس کنید.

مستقل از اینکه دانشجو هستید یا فارغ التحصیل، دانشگاه تون باید به شما ریزنمرات معتبر فارسی بده.

اما وقتی دانشگاهی بدونه که شما می خواهید پلای کنید، امکان داره باهاتون همکاری خوبی نداشته باشه. به هر حال دلایل خاص خودشون رو دارن.

بنابراین از سال بالایی ها بپرسید و چند و چون کار در دانشگاه خودتون رو در بیارید. اگه دانشگاه شما کلاً با فلسفه اپلای کردن مشکل داره و شما هم ریزنمرات معتبر انگلیسی لازم دارید، بهتره با یه دلیل موجه ریزنمرات معتبر فارسی رو بگیرید و ببرید برای ترجمه. این کار خیلی سریع تر و بی دردسرتره.

تقریبا اکثریت دانشجوها مشکل اساسی با ریزنمرات انگلیسی ندارن،‌ اما مدرک دانشگاهی وقت بیشتری ازتون می بره.

اکثر دانشگاه های اروپا و آمریکا، اصل دانش_نامه ترجمه شما (از مقاطع قبلی) رو موقع اپلای نمی خوان. عموما وقتی پذیرش گرفتید و اومدید اینجا،‌ دانش نامه رو با خودتون می آرید و اگه خواستن، حضوری ارایه می کنید.

اگه دانشگاهی موقع اپلای از شما دانش نامه رو خواست، سعی کنید از طریق ایمیل، به دانش نامه موقت راضی شون کنید و قبل از پذیرش گرفتن، وقت و هزینه اضافه برای گرفتن اصل مدارک دانشگاهی نذارید.

آزاد_کردن_مدارک به یه سری چیزا مثه #سربازی (برای پسرها)، دانشجو بودن، سرکار بودن و غیره بستگی داره. تو این مورد اگه دانشگاه ندونه شما دارید #اپلای می کنید، شاید باهاتون بهتر همکاری کنن. (به هرحال بعضی دانشگاه ها با دانش جویی که قصد ادامه تحصیل خارج از ایران داره، همکاری لازم رو ندارن!)

اما مراحل گرفتن دانش نامه:
  • دانش نامه موقت: بعد از فارغ التحصیلی و قبل از #تسویه_حساب با دانشگاه بهتون دانش نامه موقت می دن تا بعد از یه مدتی برای گرفتن دانش نامه اقدام کنید. اگه به دانش نامه موقت نیاز ندارید، به دانشگاه اعلام کنید و یه راست برید مرحله بعد:)
  • سربازی: وقتی دانش نامه موقت را گرفتید یا اعلام کردید، که بهش احتیاج ندارید، اولین مرحله برای گرفتن دانش نامه، تعیین وضعیت سربازی است. شما احتمالا در یکی از این گروه ها هستید: کارت پایان خدمت، برگه اعزام به خدمت، یا گواهی اشتغال به تحصیل دارید.

اگه جز دسته آخر هستید و گواهی #اشتغال_به_تحصیل دارید، احتمالا برای گرفتن دانش نامه یه کم دردسرتون بیشتر باشه. اما به این بستگی داره که دانشگاه مقطع قبلی و فعلی تون یکی هست یانه.

1: ارشد و #لیسانس در یه دانشگاه درس خوندید:

عملا گواهی اشتغال به تحصیل لازم ندارید، چون اداره آموزش دانشگاه می دونه که شما دانشجویید، تنها چیزی که باید براش آماده باشید، اینه که شاید ازتون بپرسن شما که هنوز دانشجویید،‌ دانش نامه لیسانس برا چی می خواهید؟ درنتیجه یا باید قضیه اپلای رو مطرح کنید یا دلیل موجه دیگه ای داشته باشید.

۲: ارشد و لیسانس در دو دانشگاه متفاوت درس خوندید:

راحت می تونید از دانشگاه ارشدتون گواهی اشتغال به تحصیل خطاب به آموزش دانشگاه لیسانس بگیرید. احتمالا لازم هم نیست بگید قصد اپلای دارید.

اگرم دانشجوی دکتری هستید کمابیش همین دو حالت پیش می آد.

 

2. زمان های مهم در فرآیند اپلای

  به طور کلی دو تاریخ مهم در فرآیند اپلای وجود دارد. آخرین مهلت ارسال درخواست رسمی اپلای و آخرین زمانی که باید امید داشت که پذیرش بگیرید.

مهلت اپلای: اکثر دانشگاه های آمریکا اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه سیستم آنلاین اپلای برای ترم پاییز سال بعد رو غیر فعال می کنند و بعد از اون درخواست ها برای پاییز دو سال بعد منظور می شه.

آخرین زمان برای پذیرش گرفتن: دانشگاه ها تقریباً تا اواخر آوریل تکلیف تمام درخواست ها را روشن می کنند.

این دو تاریخ خیلی جاها صدق می کنه. اما يك سری نکات دیگه در مورد این تاریخ ها هست که بهتره بدونید.

اول اينکه بعضی دانشگاه ها اصطلاحاً دو پنجره ی اپلای دارن. یکی آخر دسامبر و بعدی اوایل فوریه. یعنی اگه اولی رو از دست دادید. می تونید مدارک تون رو برای مهلت دوم آماده کنید. به هرحال اگه تو گروه اول قرار بگیرید، تکلیفتون زودتر مشخص می شه و ازین لحاظ برای گرفتن وقت سفارت هم فاصله زمانی خوبی دارید و استرستون کم میشه...

بسته به سیستم هر دانشگاه یه سری مدارک رو میشه بعد از پرداخت هزینه_اپلای در سایت آپلود کرد. چون دانشگاه ها در ماه ژانویه تعطیلی بین ترم دارند. پس بررسی درخواست های اپلای هم عملاً از اواخر ژانویه شروع می شه. در نتیجه می تونید آخر دسامبر اپلای کنید و حداکثر یك ماه بعد مدارک رو تکمیل کنید؛ اما سعی کنید این اتفاق نیفته که زودتر تکلیفتون روشن بشه. به هرحال دانشگاه اگه ظرفیت پذیرشش تموم نشه تا اخرین روزی که جا داره برای سال جدید دانشجو بگیره (معمولا اوایل آوریل) برای شما صبر می کنه که مدارکتون کامل بشه. مخصوصاً اگه این مدرک توصیه_نامه استاد باشه.

در مورد انتظار برای پذیرش گرفتن، اگه دانشگاه ِخیلی سطح بالایی اپلای نکردید، میتونید تا دقیقه ۹۰ امید داشته باشید. یعنی آخر آوریل. چون که دانشجوهای نخبه تر عموماً از چندتا دانشگاه پذیرش می گیرن و پذیرش از دانشگاه متوسط رو در نهایت رد می کنن و این برای دانشجوی معمولی یه جورایی شانس مجدد هست که پرونده اش دوباره بررسی بشه و راحت پذیرش بگیره

وقتی چند تا پذیرش گرفتید، سعی کنید طبق قانون دانشگاه های آمریکا حداکثر تا ۱۵ آوریل مقصد نهایی رو انتخاب کنید. (در بحث I20 گرفتن این خیلی مهمه که بهش بیشتر خواهیم پرداخت).

در حقیقت این فداکاری شما شانس پذیرش بقیه رو بالا می بره. ضمن اینکه وجهه ی ما ایرانی ها رو بهتر میکنه. اینجا ایرانی ها معروفند به اين که چندتا پذیرش رو حتی تا بعد از ۱۵ آوریل جواب نمی دن تا اصطلاحاً دقیقه ۹۰ بهترین رو انتخاب کنند. از یك دیدگاه میشه گفت دارن آینده بهتری براي خودشون رقم می زنند. اما از دید کلی تر باعث میشن برچسب غیرقابل اعتماد به دانشجوی ایرانی بخوره.

در نتیجه استادی که تا دقیقه ۹۰ منتظر شما بوده، فرصت اینکه دانشجویی دیگه ای جای شما بگیره نداره. هزینه ای هم که برای گرفتن دانشجو به استاد اختصاص دادن شاید از بین بره و در یک کلام حسابی عصبی می شه و سال بعد شاید اصلاً ایمیل ایرانی ها رو باز نکنه.
از طرفي هم بهتره وقتی یك پذیرش نسبتاً خوب گرفتید زیاد معطل نکنید، چون در مرحله ویزا گرفتن با كمبود زمان مواجه مي شويد.

 

3. حداقل معدل، تافل و GRE

  هر دانشگاهی حداقل معدل لیسانس و نمره تافل و GRE برای متقاضیان اپلای در نظر گرفته. اگه شما این حداقل ها رو داشته باشید،‌ یعنی اینکه پرونده شما بررسی می شه.

در مورد دانشگاه های درجه ۱ که رقابت خیلی بالاست،‌تنها داشتن این حداقل نمره ها کافی نیست. مثلا یه دانشگاه با نمره تاقل ۹۰، در عمل شاید دانشجویی با نمره تافل زیر ۱۰۰ نگیره، چون همیشه بهترین ها رو انتخاب می کنند.

پس بهتره قبل از ارسال درخواست به دانشگاه، با جستجو در اینترنت یا ارتباط گرفتن با دانشجوها و اساتید، اطلاعاتی در مورد شانس پذیرش گرفتن بدست بیارید.

بررسی اولیه پرونده های اپلای عموما توسط یه سری کارمند معمولی انجام میشه. با نداشتن حداقل معدل، تافل و GRE، یا توصیه نامه و ریزنمرات، احتمال اینکه پرونده شما به دانشکده ارسال نشه خیلی زیاده. اما اگه با یه استاد ارتباط بگیرید و از رزومه شما خوشش بیاد، حداقل می دونید که پرونده شما بررسی خواهد شد.

 

4. انتخاب استاد و دانشگاه

بعد از آماده کردن مدارک لازم برای  اپلای می تونید عملا درخواست های خود را به دانشگاه مد نظرتون بفرستید. جزییات مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه فرق می کنه. حتما صفحه Admission دانشگاه مدنظر رو چک کنید.

اعتبار دانشگاهی که می خواهید از آنجا پذیرش بگیرید و البته استاد راهنما، از خیلی جهات اهمیت داره. آینده شغلی ارتباط مستقیمی با کیفیت مدرک تحصیلی داره. اما پیش از اون،‌ تامین #هزینه_تحصیل و زندگی در آمریکا باید در اولویت باشه. چرا که افراد کمی هستن که مثلا بتونن سالی ۵۰ هزار #دلار هزینه تحصیل و ⁣ هزینه زندگی رو از جیب پرداخت کنن. به همین خاطر باید کمی وقت و انرژی بذارید تا یه دانشگاه و استاد خوب انتخاب کنید که از جنبه های مختلف از جمله حمایت مالی ( فاند) برخوردار شوید.

برای شروع می تونید یه سری سوال های مختلف از خودتون بپرسید و بعد اولویت بندی کنید. در قالب چند پست، مجموعه ای از این موارد بررسی می شه.

۱: رتبه_دانشگاه


اولین سوالی که به ذهن بیشتر دانشجو ها می آد، رتبه یا رنکینگ دانشگاه ست. یعنی حتما می خوان بهترین جای ممکن برن. ساده ترین و دم دستی راه همون چیزیه که خیلی ها موقع انتخاب رشته لیسانس انجام میدن. بعد از اعلام نتیجه کنکور، خیلی ها مستقل از رتبه شون و حتی علاقه شون، از بهترین رشته و بهترین دانشگاه مثلا برق دانشگاه شریف شروع می کنن و در آخر رشته مکانیک دانشگاه اصفهان قبول میشن. این وسط ۳۰ تا انتخاب دیگه از مهندسی مواد تا کامپیوتر و مکانیک در دانشگاه های بهتر هم داشتن که احتمالا رتبه کنکور شون به اونجا نخورده. این روش ظاهرا تضمین می کنه که از رتبه کنکور بیشترین بهره رو بردن!

جدای از انتخاب بهترین دانشگاه، بررسی اعتبار دانشگاه کمک می کنه که یه لیست اولیه از جاهایی که میخواهید اپلای کنید، بدست بیارید. البته دقت کنید که حتما رتبه دانشگاه در رشته خودتون رو بررسی کنید، خیلی از دانشگاه ها رتبه کلی شون با رشته مورد نظر شما تفاوت اساسی داره.

۲: استاد راهنما:

یه رکن اساسی برای موفقیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی، داشتن  استاد راهنمای خوب هست. اما زمانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارید، پیدا کردن استاد راهنما اهمیت بیشتری پیدا می کنه. چرا که می تونه کلید اصلی پذیرش گرفتن باشه. مخصوصا وقتی که  رزومه شما درجه یک و عالی نیست. زمانی که مدارک  لازم رو آماده کردید،‌ می تونید با استاد راهنمای دانشگاه های مختلف ارتباط برقرار کنید. یا می تونید همون پروسه پذیرش از طریق دانشکده رو دنبال کنید و بعد از اینکه وارد دانشگاه مد نظرتون رو پیدا کنید.

روش دوم کمی ریسک داره. دانشجوهایی هستند که تحقیقی در مورد استاد راهنمای احتمالی شون ندارن، میان آمریکا، بعد از یک یا دو سال، یا استاد پیدا نمی کنن یا مجبورا با یه استاد کار کنن. بعد از مدتی هم باهاش به مشکل می خورن. در نتیجه مجبورن استادشون رو عوض کنن. یا حتی دانشگاه رو عوض کنن یا در موارد نادری برمیگردن  ایران. گرچه این مشکل اصلا فراگیر نیست، اما می تونه اتفاق بیفته.

به طور کلی انتخاب تصادفی استاد هم چندان عاقلانه نیست. مشخص نبودن   فاند (⁣  هزینه تحصیل و ⁣ هزینه زندگی)، کارکردن با استاد بداخلاق، استادی که لهجه ی انگلیسی بدی داره (و به سختی می شه فهمیدش) می تونه از عواقب فکر نکردن به استاد راهنما باشه.

برای پیدا کردن  استاد راهنما، فاکتورهای مختلفی رو می شه در نظر گرفت:

  •  اساتید فعال در رشته خودتون:
براساس علاقه تون و حیطه کاری که دوست دارید، موضوع تحقیقاتی مختلف رو در google.scholar جستجو کنید و مقاله های ۲۰۱۵ به بعد رو نگاه کنید. با این کار اساتید فعال در این زمینه رو شناسایی می کنید. از دوستان ایرانی هم سوال کنید. هزینه اش یه  ایمیل زدن هست.

  • بهترین استاید در رشته خودتون:
همیشه فعال ترین اساتید،‌ بهترین نیستند و همچنین،‌ همیشه بهترین اساتید در بهترین دانشگاه ها شاغل نیستند. مثلا اگه بهترین اساتید رشته مکانیک سیالات را جستجو کنید،‌ یکی ازون آنها در دانشگاه ایالتی  آریزونا (ASU) است. اما  رتبه دانشگاه در سایت usnews و timeshighereducation به ترتیب ۱۳۰ و حدود ۱۰۰ هست. یا اگر بهترین اساتید مهندسی عمران (best professors in civil engineering) رو جستجو کنید، اولین سایتی که پیدا می کنید،‌ اساتیدی از دانشگاه های Kansas State University و Ohio University می بینید که خیلی از رشته های این دانشگاه ها در بین ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا هم نیست.

مثالی هم از رشته کامپیوتر: استادی به اسم Junjie Zhang در سال ۲۰۱۳ جز بهترین های حوزه امنیت بود. این استاد در دانشگاه Wright State University  مشغول به کار هست و رتبه این دانشگاه در دنیا، حدودا ۶۰۰ هست.

به طور خلاصه برای پیدا کردن استاد خوب و فعال همیشه دنبال بهترین دانشگاه ها نباشید.

  •  استادی که فاند دارد:


برای دانشجویی که قصد ندارد از جیب خودش ⁣ هزینه تحصیل و  هزینه زندگی را بدهد،‌ استادی که  فاند خوب دارد و روی پروژه های مختلف کار می کند، غنیمت است. برخی از اساتید، وضع مالی خیلی خوبی دارند، به طوری که علاوه بر فاند رایج،‌  هزینه کنفرانس ها و دوره های آموزشی و خرید لپ تاپ و غیره را هم به راحتی می دهند. اگر استاد شما این هزینه ها را متقبل شود، صرفه جویی بسیار خوبی برای شماست.

اما چطور بفهمیم استاد مد نظرمان از نظر مالی اوضاعش خوب است؟ لازم نیست حتما مستقیم بپرسیم. می تونید:

+ از دانشجوهایی که باهاش کار می کنن، بپرسید.

+ سایت استاد رو چک کنید. از پروژه هایی که کار می کنه و حتی مبالغی که در ازای اون پروژه ها در اختیار داره باخبر می شید.

+ بعضی از اساتید در سایت شخصی شون از دانشجوهای مشتاق می خوان براشون  رزومه بفرستن. این می تونه به این معنی باشه که این استاد فاند داره اما دانشجویی نداره که بهش کمک کنه.

+ فعال بودن استاد رو چک کنید. یه استاد فعال و کسی که هر سال مقاله های خوب می ده، احتمالا پروژه های خوبی هم داره. پس مقالات استاد و سال چاپش رو چک کنید که بدونید چقدر فعاله.

چند تا نکته دیگه:

  •  اول استاد خوب پیدا کنیم یا اول ⁣ رتبه دانشگاه رو چک کنیم؟

اگر دانشجوی تاپ نیستید که مثلا در ۲۰ یا ۳۰ دانشگاه برتر رشته تون نمی تونید  پذیرش بگیرید، زیاد نگران رتبه دانشگاه نباشید. مثلا بین رتبه ۵۰ تا ۱۰۰ تفاوت چندانی نیست.

کار کردن با یه استاد معروف که فاند خوبی هم داره، بهتر از ⁣کار کردن با یه استاد معمولی در یه دانشگاه با چند رتبه بالاتر هست. احتمالا در حالت دوم رزومه شما هم چندان تقویت نمیشه.

  •   علاقه تحقیقاتی استاد:
اگه استادی که می خواهید باهاش کار کنید، در زمینه مورد علاقه شما فعال نیست، پس زمینه علمی و تجربی شما به نوعی به هدر می ره. البته گاهی هم ارزش تغییر گرایش و علاقه وجود داره.

  • مدت زمان لازم برای فارغ التحصیل شدن زیر نظر اون استاد:
بعضی از اساتید به این راحتی اجازه نمی دن دانشجوهاشون فارغ التحصیل بشن. برای کسانی که دنبال ادامه تحصیل بعد از دکتری نیستن و میخوان سریع جذب بازار کار بشن، این جور استادها عذاب روحن. می تونید با ارتباط گرفتن با دانشجوهایی که زیر دست یه استاد #فارغ_التحصیل شدن، از میزان سخت گیری استاد مطلع بشید.

  • استاد جوان یا استاد قدیمی:
هر کدوم مزایا و معایب خودش رو داره. اما پذیرش گرفتن از استاد جوان و تازه کار خیلی راحتره. به شرطی که ارزشش رو داشته باشه و اون استاد در رشته خودش اعتبار داشته باشه (به مقاله ها و گذشته استاد و پروژه های زیردستش حتما دقت کنید).

  •  فاند سه ماهه تابستون:
خیلی از اساتید برای سه ماه تابستون فاند ندارند، می تونید در آخرین روزهایی که تصمیم نهایی رو می گیرید، این فاکتور هم در نظر بگیرید و با کسی کارکنید که ۱۲ ماه سال به شما حقوق می ده.

نحوه ایمیل زدن: در این مورد پست جداگانه خواهیم داشت. اما وقتی همه بررسی ها رو انجام دادید و تصمیم گرفتید برای ۱۰ تا دانشگاه اقدام کنید. میتونید همزمان با همه اساتید ارتباط بگیرید. اما اگه دوتا استاد در یک دانشکده هستن یا از دو دانشگاه هستن و روی یه پروژه کار می کنن. سعی کنید تا از یکی شون جواب نگرفتید به نفر بعد  ایمیل نزنید. چون اگه در ارتباط باشن، متوجه می شن شما فقط هدفتون  پذیرش گرفتن هست و زمینه تحقیقاتی استاد براتون چندان اهمیتی نداره.

دونکته دیگر در مورد دانشگاه:
  •  موفقیت  فارغ التحصیل های این دانشگاه در بازار کار:
یه سری رتبه بندی ها در مورد میزان اعتبار مدرک دانشگاه های مختلف وجود داره. مثلا می تونید جستجو کنید در هر ایالت دانشجوهای کدوم دانشگاه بیشتر مورد توجه شرکت ها هستند. یا فارغ التحصیل های کدوم دانشگاه بیشتر به عنوان ⁣هیئت علمی استخدام می شن.
  •  مقایسه ⁣ رتبه دانشگاه:
موقع جستجو برای اساتید خوب یا رتبه بندی دانشگاه ها، اگر به رتبه بندی رشته و گرایش توجه کنید، ارزش بیشتری داره تا رتبه های کلی.

برای انتخاب نهایی دانشگاه باید موارد مختلف با هم سنجیده بشه. هر کسی سلیقه ای داره و تصمیم نهایی هم باشماست. در کنار استاد و رتبه دانشگاه میزان فاند دریافتی از دانشگاه، محل تحصیل، آینده شغلی و غیره در ⁣ پست های آتی خواهد آمد.

  • ⁣احتمال پذیرش گرفتن:
برای انتخاب استاد و دانشگاه، معیارهای مختلفی میشه در نظر گرفت، از رتبه های مختلف دانشگاه تا استاد خوب، احتمال گرفتن فاند، وضعیت زندگی در شهر مربوطه، آینده شغلی و غیره.

یکی دیگه از فاکتورها،  احتمال پذیرش گرفتن یا acceptance rate دانشگاه هست. دانشجوهای با  روزمه قوی نباید نگران این موضوع باشن،‌ اما برای دانشجوهای دیگه اهمیت داره. چرا که به ازا هر درخواست برای پذیرش، باید مبلغی حدود ۱۰۰  دلار به حساب دانشگاه واریز کنید.

پس صرف اینکه حداقل های یک دانشگاه (نمره  تافل،  معدل و غیره) رو دارید،‌دلیل قطعی برای پذیرش گرفتن نیست و بهتره نیم نگاهی به آمار پذیرش اون دانشگاه داشته باشید.

مثلا احتمال پذیرش از دانشگاه  هاروارد و  کلمبیا حدود ۵ درصد است. درحالی که این عدد برای دانشگاه Auburn در  آلاباما بالای ۹۰ درصد است.

- اطلاعات بیشتر مورد دانشگاه های با کمترین احتمال پذیرش در اینجا

⁣- طلاعات بیشتر مورد دانشگاه های با بیشترین احتمال پذیرش در اینجا

  • رتبه بندی میانگین حقوق (در اولین سال پس از فارغ التحصیلی) به میانگین  شهریه دانشگاه در آمریکا
⁣نسبت فوق به "بازگشت سرمایه گذاری" در تحصیل نیز تعبیر می شود.

به طور مثال متوسط #هزینه_تحصیل در دانشگاه NJIT، حدود ۲۸ هزار دلار است و متوسط درآمد سالانه پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه، در بازار کار چیزی حدود ۵۵ هزار دلار در سال است.

این ارقام برای دانشگاه  پرینستون به ترتیب ۴۰ هزار دلار (⁣متوسط  هزینه تحصیل) و ۵۸ هزار دلار (⁣متوسط درآمد سالانه) است.

جزییات بیشتر در این زمینه رو میتونید اینجا ببینید.

  • تصمیم گیری نهایی در مورد  انتخاب دانشگاه
⁣با نزدیک شدن به زمان نهایی ارسال رسمی درخواست  اپلای (دسامبر، ژانویه،‌ فوریه)، تصمیم گیری بین دانشگاه های مختلف کمی سخت می شود.

بهترین راه اینه که معیارهای مختلف رو در کنار هم ببینید.

به طور مثال فاکتورهای زیر:
  •  رتبه دانشگاه، رشته، گرایش
  •  احتمال_پذیرش
  •  حداقل نمره تافل و GRE
  •  ارتباط با اساتید (آیا استادی از این دانشگاه شما را به اپلای تشویق کرده)
  •  مبلغ تخمینی فاند: مبلغی که دانشگاه به دانشجویان فول  فاند می دهد.
  •  نحوه ارسال ریزنمرات و نمرات زبان (رسمی یا کپی)
  •  مجموع هزینه ها: ثبت درخواست اپلای، ارسال نمرات زبان و ارسال  ریزنمرات و  مدارک دانشگاهی
  •  هزینه  اجاره خونه در محله های امن شهر
وقتی همه موارد رو باهم ببینید، مقایسه و تصمیم گیری راحت تر می شود . سعی کنید فقط روی دانشگاه های عالی تمرکز نکنید،‌ که شانس پذیرش کمتری دارن و یا فقط روی یک ایالت که شانس ویزا رو میاره پایین. به عنوان مثال ایالت هایی که در این فایل آمده برای رشته کامپیوتر،‌ دانشگاه های خوب با رتبه های زیر ۱۰۰ دارند.

 

5.ارتباط با اساتید:


کلید واژه ها برای یافتن نمونه ایمیل و ارتباط با اساتید و دانشگاه ها

  • کلید واژه ها برای یافتن نمونه ایمیل و ارتباط با اساتید و دانشگاه ها
وقتی تصمیم شما برای ادامه تحصیل در خارج از کشور قطعی شد، اولین مرحله گرفتن مدرک زبان هست و پس از آن باید با اساتید و دانشگاه های مد نظرتون ارتباط برقرار کنید. در نتیجه یافتن  نمونه ایمیل مناسب برای موضوعات مختلف اهمیت ویژه ای دارد. در پست بعدی مهمترین کلید واژه ها برای جستجوی نمونه ایمیل آمده. با اضافه کردن عبارت Sample Letter for قبل از هر کلید واژه، نمونه ایمیل های خوبی خواهید یافت.

متن اصلی ایمیل برای پذیرش گرفتن:

Admission Cover Letter

تقاضا برای توصیه نامه:

Ask for Recomendations

پیگیری وضعیت اپلای:

Check Application Status

پرسش در مورد وقفه در بررسی درخواست پذیرش:

The reason for Pending Tasks

هدف از ادامه تحصیل:

Statement of Purpose

دلایل اصلی برای اپلای:

Reason for Apply

نحوه ی ابراز علاقه به موضوع تحقیقاتی یک استاد:

How to Show Interest in a Rereasrch Topic

توضیح در مورد نمرات پایین در ریزنمرات:

Explain Poor Academic Performance

نحوه سؤال از دانشکده یا استاد در مورد مسائل مالی یا همون فاند دانشجویی:

Ask about Fund/Financial Support

پیگیری پرداخت هزینه اپلای:

Application Fee Payment Issues

پاس نکردن درس های پیش نیاز یک رشته در دوره لیسانس:

Prerequisites Issue

به تأخیر انداختن پذیرش:

Deffer Admission

انصراف از اپلای:

Withdraw Admission

نامه تشکر از دانشکده یا استاد پس از ریجکت شدن (این موضوع ظاهرش بی اهمیته اما دید اساتید خارجی به ایرانی ها رو عوض می کنه):

Letter After Appliation Rejection

تقاضا برای برنامه تحقیقاتی از استاد:

Ask for research plan

هر  استاد، روزانه كلی  ايميل به دستش ميرسه. بنابراين عنوان ايميل به استاد بايد به گونه اي باشه كه حتماً ديده بشه. عنواني خيلي مشخص و دقيق، بدون كلي گويي.مثلاً اگه شما براي پاييز ٢٠١٧ اپلاي مي كنيد و موقع ايميل زدن هنوز پذيرش نگرفتيد و مي خواهيد در مورد يه موضوع خاص از استاد سؤال كنيد، عنوان زير مناسبه:

Fall 2017 Prospective Student_Info Needed about ...

اگر هم بعد از #پذيرش گرفتن خواستيد با يه استاد ارتباط بگيريد، كمي عنوان رو تغيير بديد:

Fall 2017 Admitted Student_Info Needed about ...

  • پرس و جو درباره استاد، پیدا کردن دانشجوی ایرانی
هميشه براي پيدا كردن  استاد موردنظر، سؤالاتی در ذهنتون مياد كه جوابش تو صفحه شخصی استاد نيست و البته دوست نداريد مستقیماً از خود استاد بپرسيد. سؤالاتی درباره:
  •  اخلاقِ استاد، لهجه انگلیسیش قابلِ فهمه يا به سختي ميشه فهميد!! (این مشکل بعضی از اساتید چینی هست).
  •  فاند: میتونه شما رو به لحاظ مالی حمایت کنه!
  •  سخت گیری: میشه ۴ساله دکترا رو تموم کرد یا انتظار ۱۰ مقاله خوب داره تا اجازه دفاع بده؟
جواب بعضی از این سؤالات رو با استفاده از سايت هایی مثلِ  ratemyprofessors که دانشجوها در مورد اساتید نظر می دن ميشه پيدا كرد.

اما برای یك سری سؤالات، بهتره از دانشجوهاي phd اون استاد (مخصوصاً فارغ التحصیل ها) راهنمایی بگیرید.

حالا اگه بخواهيد دانشجوي ايرانی پيدا كنيد و هيچ ايده اي نداريد، بهتره يه سرچ بزنيد مثل:  NYU sharif University edu CS

با جستجوی بالا حداقل يه دانشجوی شريفی رشته كامپيوتر تو دانشگاه NYU پيدا مي كنيد. همین يك نفر كافيه تا با كمك دوستانش در لينكدين، فیسبوک و غیره، افراد بيشتري پيدا كنيد.

مي تونيد اين جستجو رو براي دانشجوهای دانشگاه های معروف دیگه مثلِ تهران، اميركبير، علم و صنعت و غيره هم انجام بديد.

قطعاً یك دانشجو ايرانی پيدا ميشه.
  • نکاتی در مورد ایمیل به اساتید
یکی از مهمترین چیزایی که شانس  پذیرش رو مخصوصا برای دانشجوهای متوسط، بالا می بره، ارتباط گرفتن با اساتید هست. طبیعتا داشتن یک  رزومه بسیار خوب که همه معیارهای پذیرش یک دانشگاه رو پاس کنه، نیاز چندانی برای ارتباط با اساتید نداره، اما برای اکثر دانشجوها (که اصطلاحا نخبه و بهترین نیستند)، این مورد برای گرفتن  فاند خیلی تاثیر داره.

  •  اول از همه باید مجموعه ای از اساتید رو براساس فاکتورهای مورد نظرتون انتخاب کنید .
  •  بعد یک عنوان مناسب برای ایمیل انتخاب کنید .
برای  متن ایمیل هم موارد زیر رو در نظر بگیرید :
  •   در اولین جمله ایمیل بنویسید که دقیقا برای چه موقعیتی (pisition) اقدام می کنید و از استاد چی می خواهید.
  •   علایق کاری تون رو در یک حوزه بیان کنید. مثلا یه دانشجوی کامپیوتر که از پردازش تصویر گرفته تا پایگاه داده و امنیت اطلاعات به همه اظهار علاقه کنه و بگه تو همه این زمینه ها پروژه انجام داده. مثه دانشمندی می مونه با یه وجب اقیانوس از دانش.
  •  سعی کنید تحقیقات قبلی خودتون، اهداف ادامه تحصیل (#SOP) و یکی از پروژه های #استاد رو به هم گره بزنید. این نشون می ده هدفمند هستید و با انجام تحقیق به این نتیجه رسیدید که می خواهید با این استاد کار کنید.
  •  اگر به توانایی تون در speaking اعتماد دارید، حتما بنویسید که برای #اسکایپ آمادگی دارید.
  •  با ایمیل دانشگاهی و معتبر ایمیل بزنید (در صورت امکان) و صفحه شخصی دانشگاهی تون هم در رزومه تون ذکر کنید
  • در اولین  ایمیل فقط رزومه بفرستید (البته بعضی ها با این نظر مخالفن). به هرحال هر استادی از رزومه و متن ایمیل شما متوجه توانایی هاتون می شه و به ایمیل شما جواب می ده. اگه ازتون بقیه  مدارک رو بخواد، یعنی از رزومه شما خوشش اومده و میخواد ببینه که آیا معیارهای دانشگاه (معدل، نمره زبان و غیره) رو دارید. بنابراین در اولین ایمیل ارسال  ریزنمرات، وصیه نامه، انگیزه نامه (SOP)، نمره تافل،GRE و غیره ضروری نیست. یک متن ایمیل کوتاه و مفید به همراه رزومه کافی ست.
  • اگه زمان و ساعت ایمیل زدن هم براتون مهمه به اینجا مراجعه کنید.
  • از ارسال ایمیل های بی هدف به هر استادی که پیدا کردید خودداری کنید. براساس علاقه و تجارب و توانایی ها تون اقدام کنید. مثلا اگه در یک دانشکده به همه اساتید از همه گرایش ها ایمیل بزنید، نشون می ده هدفتون فقط پذیرش گرفتن هست.
  • در صورتی که از یه استاد جواب نگرفتید،‌ چند هفته تا یک ماه که گذشت، ایمیل یادآوری بزنید. اینکه تا چه زمانی به ارتباط گرفتن با یه استاد اصرار کنید، بستگی به اهداف خودتون داره.
  • اگه به همه اساتید یک دانشکده همزمان ایمیل بزنید، شاید از شانس تون کم کنه،‌ بهتره یکی یکی پیش برید. در عوض با دانشگاه های دیگه ارتباط بگیرید. مثلا توی آمریکا حداقل ۱۰۰ تا دانشگاه هست که می تونید به اساتید شون همزمان ایمیل بزنید.

بهترین ساعت و روز هفته برای ایمیل زدن به اساتید

برای بعضی از دانشجوها، بهترین ساعت و روز هفته برای #ایمیل زدن به اساتید هم مهمه، گرچه شاید اونقدر مهم نباشه! به هرحال اگه خیلی می خواهید دقیق عمل کنید که ⁣مطمئن باشید ایمیل تون دیده میشه، بد نیست چند نکته رو بدونید.
  • دوشنبه ها که اول هفته هست، اساتید سرشون خیلی شلوغه و بعد از دو روز تعطیلی (شنبه، یکشنبه) احتمالا اینباکس شون پر از ایمیل های مختلف هست.
  • بعضی از اساتید آخر هفته رو به انجام کارهای عقب افتاده مثه رسیدگی به همین ایمیل های اپلای می ذارن. بعضی ها هم اصلا آخر هفته کاری انجام نمی دن و کلا برای خانواده وقت می ذارن.
  • بعضی از اساتید جمعه ها دانشگاه نمیان و سرشون خلوت تره. در عوضش روز قبل که میشه آخرین روز کاری شون در دانشگاه (یعنی پنج شنبه ها) مثه دوشنبه سرشون شلوغه.
  • بعضی اساتید،‌ وقت های اضافه مثه زمان ناهار و عصرها قبل از رفتن به خونه صرف جواب دادن به ایمیل های مرتبط با اپلای می کنند.
  • بعضی از اساتید روزهایی که کلاس دارن،‌ وقت اضافه آنچنانی ندارن، چون خودشون رو برای کلاس درس آماده می کنن.

با توجه به همه این موارد، نمیشه دقیقا تضمین کرد، چه زمانی #ایمیل بزنید. اما اگه ریاضی وار به قضیه نگاه کنید، اول وقت یا آخر وقت جمعه ها یا روزهای وسط هفته ای که اون  استاد کلاسی چیزی نداره، شاید بهترین زمان باشه.در همه زمان های فوق اختلاف ساعت با دانشگاه مورد نظر رو در نظر بگیرید. مثلا امروز اختلاف ساعت ایران با شرق آمریکا از ۷و نیم به ۸و نیم ساعت افزایش یافت.

 

6. مجموع هزینه های مرتبط با اپلای

از زمانی که تصمیم به اپلای می گیرید تا وارد آمریکا می شوید، ⁣باید مجموعه ای از هزينه ها پرداخت کنید:

١- امتحان  تافل و   GRE: مجموعا ۴۰۰دلار (در صورتی که بیش از یک بار امتحان بدید، به موقع ثبت نام نکنید و تغییر زمان داشته باشید، این مبلغ زیاد می شود)

٢- ارسال نمرات امتحان تافل و GRE به دانشگاهی در آمریکا: به ازاي هر دانشگاه حدود ۴۶ دلار (موقع ثبت نام تافل و GRE مي تونيد نام ٤دانشگاه و بنويسيد كه نمرات به صورت رايگان به اونجا ارسال ميشه. براي هر نسخه اضافه بايد هزينه بديد. پس اگه قبل از ثبت نام تحقيق كنيد نسبت به دانشگاهي كه ميريد، مقداری صرفه جويی كرديد.)

٣- ⁣ آزاد کردن مدارک دانشگاهی: بسته به اينكه دانشجو روزانه، شبانه يا ازاد بوديد. سال ورود به  دانشگاه، منطقه قبولي (براي ازمون سراسري) هزينه آزاد كردن مدارك متفاوت است.

٤-   ترجمه و تاييد  ريزنمرات و مدارک دانشگاهی: شامل تاييد دانش نامه و نمرات در وزارت علوم (دانشگاه آزاد اداره و سازمان مخصوص به خود دارد)،  هزینه ترجمه، تاييد وزارت خارجه و مهر دادگستري ست.

٥- ارسال ريزنمرات و مدرك دانشگاهي: بسته به تعداد دانشگاهی که اپلای می کنید و اينكه از چه پستي استفاده كنيد، فرق می کند.
۶- هزینه ثبت درخواست اپلای: به طور متوسط هر دانشگاه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار

۷- دریافت  I20 (بعید است از طرف دانشگاهی که پذیرش گرفتید، این نامه مستقیم به ایران ارسال شود. در نتیجه برای شما هزینه دارد)

۸- ثبت  SEVIS و  وقت سفارت: مجموعا ۴۰۰ دلار

۹- سفر به یکی از کشورهای همسایه ( ارمنستان،  ترکیه،  امارات) برای  مصاحبه سفارت (و در مواردی که درجا ویزا نگیرید، هزینه ارسال  گذرنامه و گرفتن  ویزا هم به این مورد اضافه می شود)

۱۰-  وثیقه سربازی (برای کسانی که  سربازی نرفته اند)

۱۱-  سفر به آمریکا

با توجه به همه موارد فوق و بسته به اینکه شرایط شما چیست، هزینه های اپلای برای هر نفر فرق می کند. حتی می تواند به  30 میلیون تومان هم برسد.
⁣هزينه هایی که به دلار اشاره شد، بسته به كارمزد سايت ها و موسسات داخلي ميتونه كم و زياد بشه. با جستجو در اينترنت سايت هاي مختلف براي پرداخت هزينه های دلاری پيدا مي كنيد. سايت هاي وابسته به دانشجوهاي دانشگاه های تهران و همین طور موسسات زبان در این مورد خیلی فعال هستند.

مطالب مرتبط



سایر مطالب

پس از آغاز جنگ 2023 رژیم صهیونیستی و حماس، ایالات‌متحده شروع به ارسال کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی به شرق...
مطالعه
قانونی که می تواند ترامپ را رد صلاحیت کند ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه آمریکایی The Wall Street Journal  در حالی...
مطالعه
چگونه فساد در نظام سیاسی آمریکا قانونی شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : RepresentUs  در این ویدیو سازمان مردم نهاد آمریکایی RepresentUs...
مطالعه
قدرت چگونه در ایالات متحده آمریکا تفکیک شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه TED Edدر این ویدئو بصورت ساده...
مطالعه
0B9mZدر سال 2015، فیلیپینی‌ها چهارمین گروه بزگ مهاجران در ایالات متحده را تشکیل دادند که بیشتر آن‌ها نیز در کالیفرنیا...
مطالعه