میانه ترامپ و کلینتون با راستگویی چطور است؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۵
به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان؛ ترامپ سناتورهای جمهوریخواه را هم نگران کرد
۱۸ خرداد ۱۳۹۵
میانه ترامپ و کلینتون با راستگویی چطور است؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۵
به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان؛ ترامپ سناتورهای جمهوریخواه را هم نگران کرد
۱۸ خرداد ۱۳۹۵

طی یک روز اخیر صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاهد انتشار اخباری در مورد نتیجه پیروزی هیلاری کلینتون در رقابت کوچک جزیره ویرجین و همچنین پورتوریکو، انتصاب مشاور جدید از سوی ترامپ، اشاره کنایه‌آمیز اوباما به برخورد زشت ترامپ با مسلمانان، و خیابان‌گردی و رستوران‌گردی سندرز در مناطقی از کالیفرنیا بودیم. این اتفاقات در حالی رخ داد که فقط یک روز تا برگزاری انتخابات بزرگ کالیفرنیا که وسیعترین، مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب رقابتهای درون‌حزبی است، باقی مانده است. کالیفرنیا، آخر خط است و در همین نقطه تکلیف همه چیز مشخص می‌شود. در جبهه جمهوریخواهان که تکلیف مشخص است. اما در جببه دموکرات‌ها، آیا کالیفرنیا دروازه طلایی کلینتون خواهد بود یا سندرز؟

انتصاب مشاور مشهور جمهوریخواهان از سوی ترامپ
روز گذشته، «دانلد ترامپ» اقدام به انتصاب یکی از بزرگترین و مشهورترین مشاوراین جذب جمهوریخواه به نام «جیم مورفی» به عنوان مسئول سیاست ملی ستاد خود کرد. مورفی دارای کارنامه بسیار درخشانی در میان جمهوریخواهان در امر مشاوره سیاسی است. او مشاور ستاد انتخاباتی سناتور «باب دُول» در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ و رییس چندین نهاد تصمیم‌ساز برای حزب بوده است. استخدام مورفی هفته‌ای پس از اخراج «ریک وایلی» که به دلیل عدم شایستگی صورت گرفت، شکل می‌گیرد. در مسئله اخراج وایلی و انتصاب مورفی، «پل مانافورت» -مغز متفکر ستاد ترامپ- مثل همیشه نقش داشته است. مورفی، دارای دوستی بسیار نزدیک با «کُوری لواندوفسکی» رییس ستاد ترامپ، «مایکل گلاسنر» معاون وی، و «ریک رید» مسئول تبلیغات ستاد ترامپ است.

از انتصاب مشاور جدید از سوی ترامپ تا خیابان‌گردی سندرز

موقعیت عالی کلینتون در رقابت
هیلاری کلینتون با پیروزی در رقابت کوچک جزیره ویرجین و پورتوریکو، مجموعا به ۲۳۵۷ رای از وکلای ایالتی دست یافته، که او را در موقعیتی قرار داده که فقط به ۲۶ رای برای دست یافتن به عنوان نامزد نهایی دموکراتها نیاز دارد. گرچه انتخابات این دو منطقه بسیار کوچک با هیچ سر و صدایی همراه نبود، اما همه ۷ وکیل متعهد از مجموع، نصیب کلینتون شد و سندرز به هیچ چیزی دست نیافت. بطور نمونه، کلینتون موفق به پیروزی با ۸۴.۲ درصد در جزیره ویرجین شد و سندرز فقط ۱۲.۲ درصد موفقیت داشت و طبق قوانین حزب دموکرات، نامزدی که کمتر از ۱۵ درصد موفق به کسب رای شود، قادر به جذب هیچ وکیل ایالتی نخواهد بود. در حالی که کلینتون در آخرین روزهای اقامت خود در کالیفرنیا به سر می‌برد و دائما در سخنرانی‌هایش خود را نامزد نهایی قریب‌الوقوع می‌خواند، «مایکل بریجز» -سخنگوی ستاد سندرز- اعلام کرد که سناتور میانه‌رو و ستادش به هیچ وجه نمی‌پذیرند که ستاد رقیب و یا کمیته ملی حزب، کلینتون را نامزد پیشتاز بخوانند و بدانند.

 به هر حال، کلینتون با پیروزی در پورتوریکو، رقم آرای مجموع خود را به ۲۳۵۷ رساند و اگر بتواند در انتخابات نیوجرسی که فردا ساعاتی قبل از انتخابات کالیفرنیا برگزار می‌شود به پیروزی برسد، کار را تمام کرده و عملا نامزدها نهایی حزب خواهد بود. نکته اینکه، آخرین رقابت بین این دو، در روز ۱۴ ژوئن در واشنگتن خواهد بود. نکته چالشی اینکه سندرز معتقد است که هیلاری به هیچ وجه حق ندارد که فردا در صورت پیروزی، اعلام نامزدی نهایی کند چرا که وکلای غیرمتعهدی که از او حمایت کرده‌اند، هنوز می‌توانند در نشست ملی دموکرات‌ها تحت نام نشست حق انتخاب، رای خود را از وی به سمت سندرز برگردانند.
چالش ترامپ و قاضی مسلمان

سندرز، کلینتون را از بانیان اصلی پشت پرده حمله به عراق، دخالت در لیبی، و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه دانست و اظهار داشت: «بدبختی امروز که گریبانگیر آمریکا شده است، محصول همین دخالتهاست که امثال کلینتون موجبش شده‌اند. وی، همچنین به بنیاد کلینتون‌ها اشاره کرد که بودجه خود را از دولت‌هایی چون عربستان تهیه می‌کند و بسیار جای تاسف دارد.

چالش ترامپ و قاضی مسلمان

موقعیت نامزدهای دموکرات به روایت آسوشیتدپرس

کنایه اوباما به ترامپ
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در حالی آغاز ماه رمضان را به مسلمانان جهان تبریک گفت که سخنان وی مملو از کنایه به ترامپ بود. وی در بیانی کنایه‌آمیز خطاب به ترامپ که بارها سخن از منع ورود مسلمانان به آمریکا گفته است، اظهار داشت: «ما در تعامل کامل با جامعه مسلمانان کشورمان بوده‌ایم. من قویا در کنار مسلمانان در مقابل کسانی که می‌خواهند صدای اتحاد ما را قطع کنندف ایستاده‌ام».

چالش ترامپ و قاضی مسلمان

ترامپ نیز پس از سخنان اوباما، در گفتگو با خبرگزاری CBS اظهار داشت: «ما یک مشکل بزگر به نام افراطی‌گرایی اسلامی در آمریکا و سرتاسر دنیا داریم. منظور من در رابطه با مسلمانان اصلا این نبود که برای همیشه باید از ورود آنها به کشورمان ممانعت به عمل آوریم. بلکه ممانعت موقت لازم است. بالاخره باید بفهمیم که چگونه باید مشکل را حل کنیم.

خیابان‌گردی و رستوران‌گردی سندرز
در یکی دیگر از اتفاقات قبل از انتخابات سرنوشت‌ساز کالیفرنیا، برنی سندرز اقدام به خیابان‌گردی و رستوران‌گردی در مناطق سانتا مونیکا و هالیوود غربی کرد. وی رستوران به رستوران با مردم منطقه دیدار کرد و در یکی از رستوران‌ها متوقف شد و اقدام به سخنرانی کرد: «هدف ستاد من، تغییر ارجحیت‌های ملی است. اخر چرا باید ما ۴۷ میلیون نفر زیر خط فقر داشته باشیم. چرا آمریکا باید دارای بالاترین نرخ فقر در کودکان در کل جهان باشد؟ سه‌شنبه این هفته روز سرنوشت‌ساز تاریخ است. دولتی را انتخاب کنید که نماینده همه شما باشد نه نماینده یک درصد از جامعه؛ پس بیرون بیایید و رای بدهید».

چالش ترامپ و قاضی مسلمان

«مایکل بریجز» سخنگو و مسئول ارتباطات ستاد سندرز، این عمل وی را نشانه یکی بودن او با مردم آمریکا و علاقه وافر این سناتور میانه‌رو به مردم کشورش دانسته است.