ترامپ ممکن است مجوز امنیتی منتقدانش را لغو کند
۱ مرداد ۱۳۹۷
از واکنش ترامپ به «فایل صوتی» تا «بدنام منهتن» زیر ذره بین مولر
۱ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ ممکن است مجوز امنیتی منتقدانش را لغو کند
۱ مرداد ۱۳۹۷
از واکنش ترامپ به «فایل صوتی» تا «بدنام منهتن» زیر ذره بین مولر
۱ مرداد ۱۳۹۷

رویترز: آمریکا برای تشدید نارضایتی‌ها در ایران تلاش می‌کند

منبع خبر: خبرگزاری رویترز
تاریخ انتشار: 31 تیر 1397
در آستانۀ ملاقات مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا با گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا، خبرگزاری رویترز مقالۀ مفصلی را در بارۀ برنامه‌های واشنگتن در جهت دامن زدن به نارضایتی‌های مردم ایران و افزایش اعتراض علیه رهبران جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

مقالۀ رویترز که مورخ ٢١ ژوئیه است می‌گوید که دولت دونالد ترامپ تهاجم تبلیغاتی گسترده‌ای را روی اینترنت آغاز کرده که هدف آن ایجاد آشوب و افزایش تنش در ایران است. چنان که مقامات آمریکایی می‌گویند هدف این برنامه اینست که جمهوری اسلامی به برنامۀ اتمی و همچنین به پشتیبانی از برخی گروه‌های سیاسی در منطقه پایان دهد.

کاخ سفید هیچ واکنشی در مورد گزارش رویترز نشان نداده است اما این خبرگزاری می‌نویسد که مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی در کنار دونالد ترامپ از این برنامه دفاع می‌کنند.

بررسی پیام‌های وزارت امور خارجۀ آمریکا

بررسی حساب توئیتر وزارت امور خارجۀ آمریکا به زبان فارسی و همچنین محتوای سایت اینترنت این وزارتخانه نشان می‌دهد که طی ماه‌های اخیر مطالب انتقادی علیه تهران افزایش یافته است. به طور کلی، حملات تبلیغاتی علیه ایران با خروج آمریکا از برجام شدت یافته است.

به عنوان مثال موضوعاتی از قبیل دست داشتن شرکت‌های هواپیمایی ایرانی "در گسترش خشونت و تروریسم" و یا مطالبی دیگر که در چارچوب "مبارزه با افراطی‌گری خشن" منتشر می‌شود، در منابع دولتی آمریکایی بیشتر شده است.

توئیت‌ها و پیام‌های مایک پمپئو در دفاع از "حقوق ملت ایران" و یا در بارۀ "فساد سپاه پاسداران" را نیز باید در ادامۀ همین برنامۀ کلی قرار داد. به همین ترتیب، قرار است که پمپئو در لس‌آنجلس به دیدار ایرانیان برود و در بارۀ "پشتیبانی از حقوق اقتصادی، مدنی و آزادی‌های اساسی مردم ایران" صحبت کند.

اما در پاسخ به رویترز، یکی از مقامات وزارت خارجۀ آمریکا گفته است: "روشن بگویم، هدف ما تغییر رژیم نیست. ما می‌خواهیم رفتار دولت ایران را تغییر دهیم".

سرانجام برنامه‌های آمریکا چیست؟

مقالۀ رویترز که در عین حال به برخی خطاها و تناقض‌های مقامات آمریکایی اشاره می‌کند، به نقل از "کارشناسان" می‌نویسد که دولت آمریکا در مورد نزدیکی جمهوری اسلامی با طالبان افغانستان و یا با سازمان القاعده، اغراق کرده‌ است.

رویترز همچنین از "کریم سجادپور" کارشناس یک اندیشکدۀ آمریکایی (Carnegie Endowment for International Peace) می‌نویسد که استراتژی خفقان اقتصادی ایران و افزایش نارضایتی‌ها می‌تواند دو نتیجه داشته باشد: یا ایران عقب‌نشینی خواهد کرد و از برنامۀ اتمی و مداخلات منطقه‌ای دست برخواهد داشت و یا جمهوری اسلامی دچار فروپاشی خواهد شد.

در عین حال برخی مسئولان آمریکایی هشدار می‌دهند که دامن زدن به آشوب و بحران، می‌تواند به سخت‌تر شدن اقتدارگرایی در ایران و تهاجمی‌تر شدن سیاست خارجی این کشور منجر شود و در نهایت خطر برخورد مستقیم با آمریکا را بیشتر کند.

مطالب مرتبط :


سایر مطالب :

یکی از مسائل این روزهای آمریکا پدیده ی تعطیلی مال های بزرگ است. هر چند بحران کرونا این روند را...
مطالعه
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا این ویدئو را امروز در صفحه اش در شبکه های اجتماعی تروث و تلگرام...
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
انتشار تصاویر تازه ای متعلق به دوربین های مدار بسته دبستان uvalde ابعاد جدیدی از عملکرد ناکارامد پلیس آمریکا در...
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه