همسر ترامپ از فروش عکس‌هایش تا یک میلیون دلار درآمد کسب کرده است
۱۳ تیر ۱۳۹۷
حمله با چاقو به مهاجران در آمریکا؛ ۹ نفر مجروح شدند
۱۳ تیر ۱۳۹۷
همسر ترامپ از فروش عکس‌هایش تا یک میلیون دلار درآمد کسب کرده است
۱۳ تیر ۱۳۹۷
حمله با چاقو به مهاجران در آمریکا؛ ۹ نفر مجروح شدند
۱۳ تیر ۱۳۹۷

آمار دروغ بوش از تلفات آمریکا در عراق

منبع: سایت ویو زون
سایت آمریکایی 'ویو زون' (viewzone) در گزارشی اخیرا اعلام کرده که تعداد کشته های نظامی آمریکایی در طول اشغال 9 ساله عراق چندین برابر بیشتر از آمار اعلامی پنتاگون و حتی بسیار فراتر از تلفات آمریکا در جنگ دو ساله علیه ویتنام (1955 – 1975) بوده است.

طبق این گزارش که در رسانه های عراقی به عربی ترجمه و منتشر شده و خبرنگار ایرنا از اصل گزارش در سایت ویو زون مطمئن شده است، کشته های نظامی آمریکا در عراق برخلاف گزارش رسمی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) که 5 هزار نفر اعلام شده بود، بیش از 73 هزار نفر است.

این در حالیست که تعداد رسمی کشته های نظامی آمریکا در جنگ ویتنام 58 هزار و 195 نفر اعلام شده و به نوشته ویو زون، این نشان می دهد که تعداد کشته های نظامی امریکا در عراق بسیار فراتر از جنگ ویتنام است. این سایت خبری آمریکایی افزوده است که وزارت دفاع آمریکا فقط نظامیانی که در صحنه جنگ کشته شده اند را ثبت کرده اما آنهایی که بر اثر جراحات ناشی از درگیری بعد از مدتی در مراکز درمانی امریکا در آلمان و کویت و جاهای دیگر یا در بین راه به هلاکت رسیده اند، به عنوان کشته های جنگ در عراق ثبت نکرده است.

این سایت آمریکایی علت پایین بودن آمار رسمی اعلام شده از تعداد کشته های نظامی امریکا در طول اشغال 9 ساله عراق را همین امر ذکر کرده است.

فیو زون که رسانه های عراقی به گزارش آن توجه ویژه نشان داده اند، براساس آمار وزارت امور سربازان کهنه کار آمریکا افزوده است که از ماه می 2007 (تا پایان اشغال نظامی عراق در اواخر 2011) تعداد کشته های نظامی آمریکا 73 هزار و 846 نفر بوده که 17 هزار و 487 نفر از این افراد در پایگاه های نظامی جان باخته اند.

طبق این گزارش 55 هزار و 999 نفر نیز از نظامیان آمریکایی در خارج از پایگاه های نظامی جان داده اند.

فیو زون در گزارش خود تاکید کرده است که دولت جرج دبلیو بوش رییس جمهور وقت آمریکا، مردم را فریب داده و علت انتشار گزارش خود را برای اطلاع مردم از میزان فریبی که دولت بوش علیه آنها مرتکب شده، عنوان کرده است.

طبق گزارش ها در جریان اشغال عراق، قریب یکصد هزار شهروند غیر نظامی عراقی براثر تیراندازی ها و اقدامات نظامی آمریکا کشته شدند.

نظامیان آمریکا براثر حملات گروه های مقاومت اسلامی در عراق علیه این نیروها در نهایت ناچار شدند در 2011 خاک عراق را ترک کنند.


'هادی العامری' رهبر فهرست انتخابی الفتح که در انتخابات اخیر با 47 کرسی دومین پیروز انتخابات این کشور بوده، دو روز قبل در همایشی در بغداد گفت که قرار بود که اشغال عراق توسط نظامیان آمریکا تا 2030 ادامه یابد اما با صبر و استقامت مردم عراق نیروهای آمریکایی ناچار شدند 2011 خاک عراق را ترک کنند.

طبق آمارهای رسمی 'کمیته تحقیقات کنگره ملی آمریکا، اشغال 9 ساله عراق برای واشنگتن بالغ بر 802 میلیارد دلار هزینه در برداشته اما برخی نهادهای غیر رسمی این رقم را به مراتب چند برابر بیشتر می دانند و گفته می شود که سه هزار میلیارد دلار بوده است.

هزینه های سنگین بشری و مادی و سیاسی که اشغال عراق برای آمریکا در داخل آمریکا به دنبال داشت، باعث شده است که به باور کارشناسان، واشنگتن از تکرار اشتباه عراق در اشغال مستقیم کشورهای منطقه خودداری کند.

برای همین اساس واشنگتن با تغییر رویکرد برخورد غیر مستقیم به جای مستقیم در منطقه، از کشورهای دنباله روی خود امثال عربستان سعودی می خواهد که در عملیات نظامی شرکت کنند که یمن یکی از نمونه های آن است و در عین حال از این کشورها می خواهد که تمامی هزینه های این عملیات ها را نیز پرداخت


گزارشی از خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط