gerrymandering چیست؟
۱۰ مهر ۱۳۹۶
در کژحوزه-بندی دستِ چه کسانی عملاً در کار است؟
۱۰ مهر ۱۳۹۶
gerrymandering چیست؟
۱۰ مهر ۱۳۹۶
در کژحوزه-بندی دستِ چه کسانی عملاً در کار است؟
۱۰ مهر ۱۳۹۶

جریمندرینگ چیست؟ ۱۲ نکته که لازم است راجع به آن بدانید

کژحوزه-بندی چگونه انجام می گیرد؟

کارکردِ کژحوزه-بندی خیلی ساده است: کافی است هوادارانِ حزبِ مخالفِ خود را در یک یا چند حوزه بگنجانید. و در حوزه هایی که هنوز ترکیبِ مخالفان و موافقان متوازن است شمارِ کافی از هوادرانِ خود را به آنجا بفرستید تا ترکیبِ جمعیتی را به نفعِ خود تغییر دهید. نتیجه این خواهد شد که حزبِ شما با اینکه در چند حوزه ی انگشت شمار شکستِ سختی خواهد خورد، اما در بیشترِ ایالتها رأیِ قاطع را از آنِ خود خواهد کرد. و به قولِ اریک مگی (Eric McGhee) «همه ی کژحوزه-بندی های حزبی در همین مفهومِ اساسی خلاصه می شود». نمونه ی بارزِ آن کارولینای شمالی است. درحالی که اکثرِ رأی دهندگان در انتخاباتِ مجلسِ 2012 به نامزدی دموکرات رأی داده بودند، نمایندگانِ جمهوریخواهِ این ایالت بیش از دو برابرِ دموکراتهای آن رأی آورند:
چگونه چنین امری محقق می شود؟ به نحوه ی حوزه بندیِ کارولینای شمالی نگاه کنید تا بفهمید:
به حوزه های باریک و درازِ نقشه (حوزه ی دوازدهم با رنگِ صورتی، و حوزه ی چهارم با رنگِ بنفش) دقت کنید. برخلافِ مرزهای جغرافیایی، این حوزه ها در بخشِ زیادی از ایالت امتداد داشته و چندین شهرِ بعضاً دور از هم را نیز در بر می گیرند. این بدان خاطر است که بخشِ زیادی از هوادارانِ دموکرات ها در این دو حوزه جای دارند. جمهوریخواهانِ کارولینای شمالی مناطقِ اکثراً دموکرات را محدود به سه حوزه کردند، و در مناطقِ دیگر که جمهوری خواهان رأیِ نسبی دارند حوزه های متعدد ایجاد کردند:
بخشِ زیادی از دموکراتهای این ایالت در همان 3 حوزه محصورند و در همان سه حوزه، دموکراتها با اختلافِ 48 درصدی و بیشتر پیروز شدند. اما در 9 حوزه ی دیگر جمهوریخواهان توانستند با اختلافِ 6 الی 26 درصدی به پیروزی برسند. در نهایت، در یکی از حوزه ها هم اختلاف کمتر از یک درصد بوده و رأیِ آن شناور است و هریک از احزاب ممکن است پیروزِ آن باشد. این نمونه ی یک کژحوزه-بندیِ حزبیِ بسیار موفق است که طیِ آن، با اینکه هوادارانِ دموکراتها در ایالت در اکثریت بودند، اما نسبتِ نمایندگانِ منتخبِ جمهوریخواه به دموکرات در این ایالت 9 به 4 شد. دو سال بعد، یعنی در انتخاباتِ 2014، تنها چیزی که تغییر کرد این بود که در همان یک حوزه ی شناور هم ورق به نفعِ جمهوریخواهان برگشت و با اختلافِ بسیار بالا مجدداً پیروزِ میدان شدند.