چرا شکایت استورمی دنیلز اهمیت زیادی دارد؟
۲۲ اسفند ۱۳۹۵
گزیده ای از وقایع سال ۲۰۱۶ در ۵ دقیقه
۲۲ اسفند ۱۳۹۵
چرا شکایت استورمی دنیلز اهمیت زیادی دارد؟
۲۲ اسفند ۱۳۹۵
گزیده ای از وقایع سال ۲۰۱۶ در ۵ دقیقه
۲۲ اسفند ۱۳۹۵

ریاکاری آمریکا درباره پناهگاه‌های مالیاتی

آمریکا به پناهگاه مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل‌شده است و هیچ نوع مالیاتی از آن‌ها ستانده نمی‌شود. این است که آمریکا به منطقه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل‌شده است.


منبع: موسسه کاتو
نویسنده: Daniel J. Mitchell

مقدمه؛

از یک ‌طرف آمریکا قوانین مالیاتی سخت‌گیرانه‌ای دارد که به آن اجازه می‌دهد از آمریکایی‌های خارج از آمریکا نیز انواع مالیات‌ها را بستاند و برای این منظور آمریکا با دیگر کشورهای مقصد قرارداد تبادل اطلاعات مالیاتی می‌بندد؛ اما از طرف دیگر، خود آمریکا به پناهگاه مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل‌شده است و هیچ نوع مالیاتی از آن‌ها ستانده نمی‌شود. این است که آمریکا به منطقه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل‌شده است.

سابقة تاریخی

به‌طورکلی کاهش مالیات در یک کشور سبب فشار بر سیاستمداران دیگر کشورها می‌شود تا آن‌ها نیز مالیات‌هایشان را کاهش دهند و الا با مهاجرت سرمایه به کشور دارای مالیات کمتر روبه‌رو خواهند شد. این قضیه در مورد کاهش مالیات‌ها در انگلیس و آمریکا در دهة 1970 رخ داد و بر دیگر کشورها فشار آورد تا مالیات خود را کاهش دهند. قضایای مشابهی نیز در مورد دیگر کشورها رخ داد. رقابت مالیاتی سبب کاهش و یا حذف انواع مالیات‌ها نظیر مالیات شرکتی و مالیات بر ارث و غیره شد و مالیات‌های تصاعدی را نیز اغلب به مالیات‌های با نرخ یکسان بدل کرد. در این میان پدیدة جهانی‌سازی نیز بر شدت گرفتن رقابت مالیاتی افزوده است.

واکنش کشورهای دارای مالیات‌های بالا

کشورهای دارای مالیات‌های بالا (high-tax nations) برای مبارزه با رقابت بین‌المللی مالیاتی دست به دامن سازمان OECD شدند و ایدة آن‌ها نیز تئوری خنثایی صادرات سرمایه (capital export neutrality) است. این ایده به دنبال هماهنگ‌سازی مالیاتی (tax harmonization) است. این کار از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در حالت مستقیم همه کشورها تصمیم می‌گیرند که مثلاً نرخ مالیاتشان یکسان شود و در حالت غیرمستقیم کشورهای مبدأ با ردگیری فعالیت‌های شرکت‌ها در خارج بر آن‌ها مالیات بیشتری می‌گیرند و بدین ترتیب جلوی جابه‌جایی آن‌ها به خارج را می‌گیرند. حالت غیرمستقیم هماهنگ‌سازی مالیاتی با قوانین حقوق بشری مبنی بر محرمانگی و حریم مالی (financial privacy) افراد در تضاد است.

برخی مسائل

در این قسمت چند مسئلة مربوط به رقابت را که موردتوجه کنگره هستند ذکر می‌کنیم:

• وارونگی شرکتی (corporate inversion):
 آمریکا نرخ بالایی برای مالیات شرکتی دارد و همچنین سیستم مالیات بین‌المللی بسیار دقیقی دارد؛ اما اگر شرکت‌ها بتوانند محل اقامت خود را تغییر دهند (re-domicile) - یعنی امتیازنامه (charter) خود را به بیرون آمریکا ببرند- می‌توانند از مالیات ستانی مضاعف بر منابع درآمدهای خارجی خود فرار کنند. دراین‌باره دو نکته مهم است: اولاً مشکل با قانون مالیاتی است و ثانیاً این شرکت‌ها همچنان مالیات منابع آمریکایی را می‌پردازند (نمی‌توانند کاملاً از پرداخت مالیات فرار کنند).

• به تعویق انداختن (deferral): 
شرکت‌های آمریکایی می‌توانند پرداخت لایه‌های اضافی مالیاتی که سیستم بین‌المللی مالیات آمریکا بر منابع خارجی آن‌ها می‌بندد به تعویق بیندازند. برای استفاده از این حق، شرکت‌های آمریکایی باید پول‌های خود را خارج از آمریکا نگه‌دارند که به نفع اقتصاد آمریکا نخواهد بود. برای حل این مشکل سه راه وجود دارد: املا یک کاهش موقتی در نرخ مالیات برای منابع بازگشت شده به آمریکا در نظر گرفته شود، ثانیه کنگره می‌تواند این حق تعویق را از بین برده و مالیات نهایی و فوری را وضع کند که البته قدرت شرکت‌های آمریکایی برای رقابت با شرکت‌های خارجی را تضعیف می‌کند و ثالثاً آمریکا به سیستم‌های مالیاتی منطقه‌ای (territorial tax system) بپیوندند و شرکت‌های آمریکایی که وارد این مناطق می‌شوند فقط به آن منطقه مالیات می‌دهند و لذا مانعی برای بازگشت آن‌ها به آمریکا وجود نخواهد داشت.

• قانون مالیات حساب‌های خارجی (Foreign Account Tax Compliance Act): 
این قانون به ضرر آمریکایی‌های خارج از آمریکا است و آن‌ها را در یافتن خدمات بانکی در مضیقه قرار می‌دهد چراکه ارائه‌دهندگان خدمات مالی و بانکی از عواقب خطرناک ارائة خدمت به مشتریانی که با ادارة کل مالیات‌های درون‌مرزی (IRS) منازعه دارند می‌ترسند. راه‌حل این مشکل که آزادی دیگر کشورها را نیز زیر پا می‌گذارد لغو کل این قانون و یا لغو این قانون برای کشورهایی که موافقت نامة تبادل اطلاعات مالیاتی دارند است.

• تأمین وجوه سازمان همکاری و توسعة اقتصادی (OECD) توسط آمریکا:
 این سازمان در ابتدا یک ادارة بین‌المللی بی‌ضرر بود اما در دهه‌های اخیر به حمایت از دولت‌گرایی (statism) و دولت‌های رفاهی (welfare states) پرداخته است و استفاده از مالیات آمریکایی‌ها برای تأمین مالی این سازمان هم بیهوده و هم مضر است.

• طرح الزام بانک‌های آمریکایی برای کمک به اجرای قانون مالیات‌های خارجی‌ها: 
دولت اوباما از کنگره خواسته بود تا قوانین مالیاتی را تعدیل کرده و مؤسسات مالی آمریکایی را به دادن و جمع‌آوری اطلاعات خارجی‌هایی که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در اقتصاد آمریکا می‌کنند، ملزم کند که البته احتمالاً ترامپ این طرح را ملغی خواهد کرد.

• قرارداد چندجانبة OECD: 
این قرارداد به کاخ سفید اجازة ورود بی‌قیدوبند در جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس مالی با برخی کشورها – که سابقة خوبی هم نسبت به آمریکا ندارند- می‌دهد. کمیتة روابط خارجی سنا این قرارداد را تصویب کرده است اما این قرارداد توسط برخی سناتورها معلق نگه‌داشته شده است. این پروتکل یک سیاست بد مالیاتی است و نباید تصویب شود.

[shareaholic app="share_buttons" id="25412088"]
موضوعات :

مطالب مرتبط :



سایر مطالب :

اینفوگرافی بر اساس اطلس کربن جهانی، در صدر لیست بزرگ ترین آلاینده های گاز کربن جهان چین ( با سهم...
مطالعه
اینفوگرافی طبق توافقنامه پاریس ،مصرف کنندگان عمده برق در جهان شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند و بریتانیا ( با...
مطالعه
 مقدمه روابط نظامی بین اسرائیل و ایالات متحده همیشه نزدیک بوده است، [1] که منعکس کننده منافع مشترک امنیتی در...
مطالعه
تحلیل ها و مقالات مقدمه نیمی از جمعیت جهان از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش DataReportal، تا سال...
مطالعه
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شده‌ایم ویدئوهای تحلیلی رابرت اف کندی...
مطالعه
مستند وضعیت شکست Fail State کارگردان : الکس شبانو محصول : سال 2017 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی -...
مطالعه
اصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهآمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل...
مطالعه
چرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه  UNPacked از اوباما تا...
مطالعه
داستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهدر این این ویدئو از برنامه...
مطالعه
رسانه های آمریکا روایت جنگ غزه را چگونه دستکاری و سانسور می کنند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهگزارش تحقیقی...
مطالعه
پس از آغاز جنگ 2023 رژیم صهیونیستی و حماس، ایالات‌متحده شروع به ارسال کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی به شرق...
مطالعه
قانونی که می تواند ترامپ را رد صلاحیت کند ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه آمریکایی The Wall Street Journal  در حالی...
مطالعه
اینفوگرافی کمپین جو بایدن در سه ماهه چهارم سال 2023 بیش از 33 میلیون دلار جمع آوری کرده و میزان...
مطالعه
اینفوگرافی شاخص دموکراسی به شاخص توسعه انسانی شباهت دار و وضعیت دموکراسی را در پنج شاخص طبقه بندی می کنند:...
مطالعه
چگونه فساد در نظام سیاسی آمریکا قانونی شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : RepresentUs  در این ویدیو سازمان مردم نهاد آمریکایی RepresentUs...
مطالعه
اینفوگرافی از سال 2020 در آمریکا، 61.1 %  احتمال دارد هر دو نفر که به طور تصادفی انتخاب شوند از...
مطالعه
مستند شهر دلرباCharm City کارگردان : مارلین نس محصول : سال 2018 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی - زیرنویس...
مطالعه
قدرت چگونه در ایالات متحده آمریکا تفکیک شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه TED Edدر این ویدئو بصورت ساده...
مطالعه
رسانه های آمریکا چگونه از اسرائیل محافظت می کنند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه  +AJ بیش از دو ماه از...
مطالعه
نگاهی به برخی از گاف ها و حرکات عجیب جو بایدن در سال 2023 ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه  Sky...
مطالعه