مرز آمریکا و مکزیک چگونه کنترل می شود؟
۱۳۹۷-۰۶-۱۱
کاریکاتوری از Taylor Jones که به مسئله لغو قانون داکا و تاثیر آن بر زندگی دانشجویان مهاجر در آمریکا پرداخته است.
۱۳۹۷-۰۶-۱۲

Capitalism: A love story

سرمایه داری؛ یک داستان عاشقانه


کارگردان: مایکل مور ( Michael Moore)
محصول : سال 2009 آمریکا
ژانر : اقتصادی
زبان : انگلیسی (زیرنویس فارسی)

توضیحات:

«کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» مستند 2009 مایکل مور، مستندساز مشهور آمریکائی است.

این فیلم سرمایه داری بی حد و حصر آمریکائی را به چالش کشیده و آن را به شیطانی تشبیه می‌کند که هیچگاه به دام نمی افتد.

کارگردان دربارۀ کاپیتالیسم می‌گوید:
«اساسا ما قانونی داریم که قماربازی و شرط‌بندی را غیر قانونی می‌داند. اما به وال استریت اجازه می‌دهیم همین کار را انجام بدهد و با پول مردم بازی کند. بازار پولی و مالی چیزی فراتر از مقررات نیاز دارد و باید ساختار آن کاملا تغییر کند».

مستند «کاپيتاليسم؛ يک داستان عاشقانه» مملو از صحنه هاي رقت انگيز و اندوهبار است. فرقي نمي کند، تصوير خانواده اي باشد که مجبورند خانه شان را ترک کنند يا خلباني که هيچ راهي جز درخواست براي بن غذا ندارد. مور داستاني واقعي و نه تخيلي، يافته است و تصاويري از اقتصاد آمريکا را به تصوير مي کشد و آشکارا به آن مي تازد. اما اين فيلم بر خلاف برداشت هاي بلندش، به اندازه «سيکو» تأثيرگذار و ميخکوب کننده نيست.

مايکل مور در «فارنهايت 11/9»، سياست خارجي ايالات متحده را که حاصل اقدامات بوش و ديک چني بود، به چالش کشيد. در «سيکو»، او صنعت بيمه سلامت (درمان) را واکاوي کرد و در مستند «کاپيتاليسم: يک داستان عاشقانه»، او اصول سازمان يافته و بنيادين جامعه آمريکايي را که مثل يک بنگاه خصوصي است، به چالش مي کشد.
اين فيلم داراي قسمت هاي مختلفي است که در آن جنبه هاي مختلف و تفاوت بحران اقتصادي کنوني بحث و بررسي مي شود، جنبه هايي نظير، ضبط رهن مستأجران، اخراج و تخليه کردن خانه هاي آنان، تبديل همه چيز به سيستم کازينويي توسط وال استريت، خارج کردن آمريکا از حالت صنعتي (که از دوران رياست جمهوري ريگان شروع شد)، زندان هاي خصوصي، زياده روي هاي مديران عامل بيمه و دهقانان مرده (سيستم ناکارآمد بيمه) کمک به شرکت هاي ورشکسته، نابودي «جنرال موتورز»، تأثيرات کمک هاي مالي کلان بر روي دولت و دست آخر، حقوق هاي ناچيز و شرم آور خلبان خطوط هوايي منطقه اي.

مایکل مور بعد از اکران فیلم گفت که این فیلم می‌تواند پایان کار او در سینما باشد.او فکر می‌کند که این فیلم می‌تواند تهیه کنندگان، شرکت‌ها ی فیلمسازی و حامیان فیلم‌های او را آزرده کند. و در آخر اضافه می کند:

دیگر دلیلی ندارد این شرکت‌ها پول خود را صرف تولید فیلم‌های من بکنند؛ آن هم فیلم‌های کسی که در مقابل تمام باورهای آنها ایستاده است.

مطالب مرتبط :


سایر مطالب :

مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه
مطالعه

Capitalism: A love story

سرمایه داری؛ یک داستان عاشقانه


کارگردان: مایکل مور ( Michael Moore)
محصول : سال 2009 آمریکا
ژانر : اقتصادی
زبان : انگلیسی (زیرنویس فارسی)

توضیحات:

«کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» مستند 2009 مایکل مور، مستندساز مشهور آمریکائی است.

این فیلم سرمایه داری بی حد و حصر آمریکائی را به چالش کشیده و آن را به شیطانی تشبیه می‌کند که هیچگاه به دام نمی افتد.

کارگردان دربارۀ کاپیتالیسم می‌گوید:
«اساسا ما قانونی داریم که قماربازی و شرط‌بندی را غیر قانونی می‌داند. اما به وال استریت اجازه می‌دهیم همین کار را انجام بدهد و با پول مردم بازی کند. بازار پولی و مالی چیزی فراتر از مقررات نیاز دارد و باید ساختار آن کاملا تغییر کند».

مستند «کاپيتاليسم؛ يک داستان عاشقانه» مملو از صحنه هاي رقت انگيز و اندوهبار است. فرقي نمي کند، تصوير خانواده اي باشد که مجبورند خانه شان را ترک کنند يا خلباني که هيچ راهي جز درخواست براي بن غذا ندارد. مور داستاني واقعي و نه تخيلي، يافته است و تصاويري از اقتصاد آمريکا را به تصوير مي کشد و آشکارا به آن مي تازد. اما اين فيلم بر خلاف برداشت هاي بلندش، به اندازه «سيکو» تأثيرگذار و ميخکوب کننده نيست.

مايکل مور در «فارنهايت 11/9»، سياست خارجي ايالات متحده را که حاصل اقدامات بوش و ديک چني بود، به چالش کشيد. در «سيکو»، او صنعت بيمه سلامت (درمان) را واکاوي کرد و در مستند «کاپيتاليسم: يک داستان عاشقانه»، او اصول سازمان يافته و بنيادين جامعه آمريکايي را که مثل يک بنگاه خصوصي است، به چالش مي کشد.
اين فيلم داراي قسمت هاي مختلفي است که در آن جنبه هاي مختلف و تفاوت بحران اقتصادي کنوني بحث و بررسي مي شود، جنبه هايي نظير، ضبط رهن مستأجران، اخراج و تخليه کردن خانه هاي آنان، تبديل همه چيز به سيستم کازينويي توسط وال استريت، خارج کردن آمريکا از حالت صنعتي (که از دوران رياست جمهوري ريگان شروع شد)، زندان هاي خصوصي، زياده روي هاي مديران عامل بيمه و دهقانان مرده (سيستم ناکارآمد بيمه) کمک به شرکت هاي ورشکسته، نابودي «جنرال موتورز»، تأثيرات کمک هاي مالي کلان بر روي دولت و دست آخر، حقوق هاي ناچيز و شرم آور خلبان خطوط هوايي منطقه اي.

مایکل مور بعد از اکران فیلم گفت که این فیلم می‌تواند پایان کار او در سینما باشد.او فکر می‌کند که این فیلم می‌تواند تهیه کنندگان، شرکت‌ها ی فیلمسازی و حامیان فیلم‌های او را آزرده کند. و در آخر اضافه می کند:

دیگر دلیلی ندارد این شرکت‌ها پول خود را صرف تولید فیلم‌های من بکنند؛ آن هم فیلم‌های کسی که در مقابل تمام باورهای آنها ایستاده است.