عملیات‌های عمده برون‌مرزی ارتش آمریکا
۷ اسفند ۱۳۹۶
ورود قانونی به آمریکا تا چه حد دشوار است؟
۷ اسفند ۱۳۹۶
عملیات‌های عمده برون‌مرزی ارتش آمریکا
۷ اسفند ۱۳۹۶
ورود قانونی به آمریکا تا چه حد دشوار است؟
۷ اسفند ۱۳۹۶
 

فنتانیل چگونه بحران اپیدمی اعتیاد را وخیم تر می کند؟

ویدیوهای تحلیلی
 
 

 

 

هرروزه تعداد بیشتری از مردم در اثر فراگیر شدن سوء مصرف داروهای مسکن جان خود را از دست می دهند؛ یک بحران سلامت جدی برای عموم مردم که امواج روزافزون استفاده از داروهای مخدر را رقم زده است.
این اعتیاد از مسکن های مجاز و تجویز شده در نسخه های پزشکی شروع شد و سپس مصرف کنندگان آن که حالا دیگر معتاد شده بودند به مخدرهای دیگری همچون هروئین روی آوردند.
حالا هرروزه تعداد امریکایی هایی که به سوء مصرفمسکن ها و حتی مخدرهای قوی اعتیاد پیدا می کنند بیشتر می شود.داروی بیهوشی فنتانیل نیز اعتیاد به مصرف مسکن را در میان مردم افزایش داده است.

فنتانیل؛از هروئین هم اعتیادآورتر است.داروی مخدر دیگری بر سر زبانها افتاده؛فنتانیل؛ دارویی که مادامی که هنوزسرنگ در دستتان است می توان شما را به کام مرگ بکشاند.افزایش مصرف فنتانیل به اواخردهه ی 1990 برمی گردد.از زمانی که استفاده از این مسکن را شروع کرده امحتی یک روز کاری را هم از دست نداده امو رئیسم از این بابت از من تقدیر می کند.لائورن هرروز سر وقت آنجا حاضر است!

درست در همین زمان بود که شرکت های دارویی شروع بهتبلیغ مسکن جدیدی کردند که در کمالتعجب اعتیادآور نبود.اینها همان داروهایی هستند که شایعه شده اعتیادآورندو عواقب جدی به دنبال دارند. اینطور نیست؛ این داروها تاثیر پزشکی چندانی ندارندو تاکید می کنم که به همین دلیلبهترین و قوی ترین مسکن های ما هستند و بایدبسیار بیشتر از اینمورد استفاده ی بیمارانی قرار بگیرند که متحمل درد هستند.

پزشکان امریکایی اقدام به تجویز مسکن هایی همچوناکسی کدون، پرکوست و ویکودین در تعدادبالا و بی سابقه کردند و اینجا بود که سوء مصرف این داروها یا اصطلاحا اوردوز آنها شروع شد.در دهه ی 2000، دولت اقداماتی را در راستای محدود کردن تامین قرص های تجویزی انجام داد.

کارخانجات دارویی به دلیلفروش محصولات خود تحت عنوان داروهای غیرمخدر محکوم شدند،پزشکان به دلیل تجویز بیش از اندازه ی قرص های مسکن محاکمه شدند ودولت ها موظف شدند محدودیت هایی را برای تجویز داروهای مسکن وضع کنند.تا جایی که در سال 2013، سوء مصرف داروهای مسکن تجویزی به طور چشمگیری کاهش یافت،چرا که دسترسی به این داروها بسیار سخت شده بود.

اما این مساله کمک چندانی به امریکایی هایی که دیگردر دام اعتیاد به این داروها افتاده بودند نکرد.زمانی که افراد معتاد قرص های مدنظر خود را پیدا نمی کردند،به داروها خطرناک تری روی می آوردند.

بسیاری از آنها اقدام به استفاده از هروئین کهمسکنی بسیار قوی است و ازشیره ی خشخاش به دست می آید کردند.همین تغییرات مصرفی بود کهبحران استفاده از مسکن در مقیاس بالا را فراگیر کرد.

مرکز کنترل بیماری ها به این نتیجه رسید کهکسانی که به مسکن های تجویزی معتاد هستند،40 برابر بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به هروئین قرار دارند.
هروئین به مراتب بیش از مسکن های تجویزی اعتیادآور و در نتیجهمرگ آورتر است.تنها در عرض مدت کمی مصرف هروئین در میان این افراد به اوج خود رسید وبا فراگیر شدن آن، مصرف کنندگانی که دیگر بههروئین قانع نبودند به مصرفمسکن های قوی تر روی آوردند.و این یکی از دلایل روی آوردن به فنتانیل بود؛
دارویی ترکیبی که بسیار قوی تر وارزان تر از هروئین است.برخلاف هروئین، فنتانیل را می توان به راحتی در یک فضای آزمایشگاهی ساخت.این دارو ابتدا و در دهه ی 1960 به عنوانداروی بیهوشی مورد نیاز در عمل های جراحی مورد استفاده قرار گرفت وبعدتر در دهه ی 1990 به عنواندرمانی برای دردهای مداوم شناخته شد.از همان زمان این دارو برای مصرف های محدودپزشکی تجویز شده وبرای بیمارانی که مبتلا به سرطان پیشرفته هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

در شرایط پزشکی نرمال فنتانیلمعمولا به صورت تزریقی، چسب و یاجویدنی مورد استفاده قرار می گیرد.یعنی روش هایی که دارو را به صورت تدریجی در بدن آزاد می کند.فنتانیل نیز درست مانند مسکن هایی همچون مورفین و هروئیناز طریق صدور فرمان آزاد کردن دوپامینبه گیرنده های مغزی باعث آرامش مصرف کننده می شود.اما فنتانیل 100 برابر قوی تر ازمورفین عمل می کند.

قاچاقچیان مواد مخدر از این دارو برای کاهش مصرف هروئین، افزایش اعتیاد در جامعه وو رسیدن به سود بیشتر استفاده می کنند.بنابراین معتادان به هروئین ممکن است به طور کاملا نادانسته از فنتانیل استفاده کنند؛دارویی که احتمال سوء مصرف تصادفی را تا حد زیادی افزایش می دهد.شدت تاثیر این دارو به قدری خطرناک است که مرکز کنترل و مراقبت از بیماری های امریکا (CDC) از ارگان های دست اندرکار خواسته در صورتی که احتمال می دهند در یک صحنه ی جرم اثری از فنتانیل دیده شود از ماسک محافظت کننده استفاده کنند.
این موقعیت ها بسیار ترسناک هستند. در اوهایو، یک مامور پلیس غیرمجهز پس از آنکه در یک ایستگاه پلیس مقدار کمی فنتانیل روی لباسش نشست،به طور کاملا اتفاقی اوردوز کرد.

اینکه او در هنگام جستجوی خودرو ناگهان واکنشنشان دهد و یکهو همه چیز رارها کند واقعا شوکه کننده بود.

سه سال پس از رکود آمار مرگ های ناشی از اوردوز هروئین، اوردوز فنتانیل رو به افزایش رفت.
همین حالا هم مسکن های جدیدی در حال رقم زدن دوره های بعدی اعتیاد به این مواد هستند. کارفنتانیل؛ مسکنی که برای آرام کردن فیل ها مورد استفاده قرار می گیرد در حال حاضر یکی از عوامل اوردوز در امریکا به شمار می رود که مصرف آن هرروز در میان مردم بیشتر می شود. این حقیقت که محدود کردن مسکن ها در نسخه های تجویزی مصرف کنندگان را به سمت داروهای خطرناک تر کشانده است نشان می دهد عرضه کنندگان این داروها نیاز به سیاست گزاری های حساب شده تری دارند.

علاوه بر تلاش در جهت تامین داروهای مورد نیاز به مقدار کافی، پیدا کردن روش های درمانی جایگزین و بهتر برای مصرف کنندگان تقاضای شدید به داروهای مسکن و مخدر را کاهش خواهد داد.

آمار ابتدایی امریکایی های کشته شده در اثر سوء مصرف مواد در سال 2016 65 هزار نفر است!

و بر اساس پیش بینی متخصصان در سال 2017 وضع از این هم وخیم تر خواهد بود. تا زمانی که مردم درگیر اعتیاد هستند، صرفا به دنبال موادی برای ارضاء حس نیاز خود خواهند بود، حتی اگر موادی که در دسترس آنهاست خطرناک تر از سایر مواد باشد؛ درست مانند فنتانیل.

 

 
 
آخرین ویدئوها: