افشای روش های تغییر رژیم در ایران
۹ اسفند ۱۳۹۶
فهرست مناطق ایالات متحده آمریکا
۹ اسفند ۱۳۹۶
افشای روش های تغییر رژیم در ایران
۹ اسفند ۱۳۹۶
فهرست مناطق ایالات متحده آمریکا
۹ اسفند ۱۳۹۶
ایالات متّحدهٔ آمریکا (به انگلیسی: The United States of America و به اختصار: USA) کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشینگتن دی‌سی است. آمریکا سومین کشور پرجمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود.
کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.

جغرافیای طبیعی :

ایالات متحدهٔ آمریکا در نیمکرهٔ غربی زمین، و در شمال قارهٔ آمریکا واقع است. این کشور از ۴۸ ایالت همجوار، و دو ایالت جدا از دیگران (شبه جزیره آلاسکا در شمال شرق قارهٔ آمریکا و مجمع‌الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام) تشکیل شده‌است. همچنین، در دو منطقهٔ حوزهٔ دریای کارائیب، و نیز بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جزایر کوچک و پراکنده‌ای وجود دارند که قلمرو آمریکا محسوب می‌شوند، ولی به گونه‌ای خودگردان اداره می‌شوند (مانند پورتو ریکو). آلاسکا بزرگترین و رودآیلند کوچکترین ایالت در آمریکا می‌باشند.
مقایسه وسعت آلاسکا بزرگترین ایالت آمریکا با وسعت ۴۸ ایالت این کشور (به جز هاوایی و آلاسکا).
قسمتی از رشته کوه‌های راکی در غرب آمریکا قرار گرفته‌است که بزرگترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی (۶۱۹۴ متر) در آلاسکا می‌باشد. در ۴۸ ایالت پایین نیز مرتفع‌ترین قله بر فراز کوه ویتنی (۴۴۲۱ متر) در کالیفرنیا قرار دارد.
رودخانه میسیسیپی بزرگترین و مهمترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که به رودخانه میسوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکادارد. قسمتی از آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و ازجاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به‌شمار می‌رود.

وسعت آمریکا :

از نظر کل وسعت آب و خاک، آمریکا بعد از روسیه و کانادا، سومین کشور پهناور جهان است. به‌طور تقریبی، کشور آمریکا، شش برابر بزرگ‌تر از ایران، ۲۵ درصد بزرگ‌تر از استرالیا، ۳۵ برابر بزرگ‌تر از انگلستان، ۱۴ برابر بزرگ‌تر از فرانسه، و نصف روسیه است.
همچنین این کشور، کمتر از یک سوم قارهٔ آفریقا، نصف آمریکای جنوبی، اندکی بزرگ‌تر از برزیل، ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر از کشور هائیتی، و دو و نیم برابر بزرگ‌تر از مجموع کشورهای اروپای غربی است.

مختصات و موقعیت جغرافیایی آمریکا :

ایالات متحدهٔ آمریکا از شمال با کشور کانادا، و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد. این کشور در شمال غرب قارهٔ آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرزهای مشترک آبی دارد. ۴۸ ایالت به هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک، و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند.
ایالت آلاسکا نیز از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از غرب به تنگهٔ برینگ، و از جنوب غربی به اقیانوس آرام ختم می‌شود. مجمع‌الجزایر هاوایی هم در جنوب غرب خاک اصلی آمریکا و در اقیانوس آرام واقع شده‌اند.
مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحدهٔ آمریکا عبارت‌اند از: نیوانگلند، ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس، ایالت‌های جنوب، ایالت‌های غرب میانه (میدوست)، ایالت‌های جنوب غربی آمریکا و ایالت‌های غرب.
کشور ایالات متحدهٔ آمریکا در مجموع ۹٬۸۲۶٬۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد[۶] که البته ۴۷۰ هزار کیلومتر آنرا جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند.

جغرافیای انسانی:

جمعیت ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۱ ادارهٔ آمار ایالات متحده آمریکا در حدود ۳۱۴٬۷۲۴٬۰۰۰ نفر تخمین زده شده‌است. نرخ کلی باروری در ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۱ در حدود ۱٫۸۹ فرزند برای هر زن است.
بر اساس آمار منتشرهٔ سال ۲۰۰۳، ترکیب نژادی مردم ایالات متحده آمریکا، بدین شرح است:
سفیدها: ۸۱٪
سیاهان (آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار): ۱۲٫۹٪
آسیایی‌ها: ۴٫۲٪
سرخ‌پوستان آمریکایی: ۱٪
بومیان هاوایی و جزایر پاسفیک: ۰٫۲٪
در این آمار، نژاد اسپانیایی‌تبار (موسوم به هیسپانیک، یا لاتینو) همراه با نژاد سفید محاسبه شده‌است. بر اساس بررسی سال ۲۰۰۰ مهاجران کشورهای دیگر به ترتیب جمعیت برابر بودند:مکزیک(۱۷۳٬۹۱۹ مهاجر)، چین(۴۵٬۶۵۲)، فیلیپین(۴۲٬۴۷۴)، هند(۴۲٬۰۴۶)، ویتنام(۲۶٬۷۴۷)، السالوادور(۲۲٬۵۷۸)هائیتی(۲۲٬۳۶۴)، کوبا(۲۰٬۸۳۱)، جمهوری دومینکن(۱۷٬۵۳۶)، روسیه(۱۷٬۱۱۰)، جامائیکا(۱۶٬۰۰۰)کانادا(۱۶٬۲۱۰)، کره(۱۵٬۸۳۰)، اوکراین(۱۵٬۸۱۰)، پاکستان(۱۴٬۵۳۵)، کلمبیا(۱۴٬۴۹۸)، بریتانیا(۱۳٬۳۸۵)، بوسنی و هرزگوین(۱۱٬۸۲۸)، گواتمالا(۹٬۹۷۰)، ایران(۸٬۹۱۵ بنگرید به ایرانیان مقیم آمریکا)

ایالت ها:

کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هر کدام از آن‌ها بنا بر سامانه فدرالی حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند.
البته ناحیهٔ واشینگتن دی سی جزو هیچ‌یک از ایالات آمریکا نیست و در منطقه خودمختار کلمبیا قرار دارد. ناحیهٔ کلمبیا، در اصل بخشی از ایالت مریلند بود که در سال ۱۷۹۰ برای تأسیس مرکز آمریکا یعنی شهر واشینگتن دی‌سی در نظر گرفته شد.

شهرهای آمریکا:

 
رتبهشهرجمعیت در محدوده شهری (سرشماری ۲۰۱۰)[۹]ایالت
۱نیویورک۸٬۱۷۵٬۱۳۳نیویورک
۲لس‌آنجلس۳٬۷۹۲٬۶۲۱کالیفرنیا
۳شیکاگو۲٬۶۹۵٬۵۹۸ایلینوی
۴هوستون۲٬۰۹۹٬۴۵۱تگزاس
۵فیلادلفیا۱٬۵۲۶٬۰۰۶پنسیلوانیا
۶فینیکس۱٬۴۴۵٬۶۳۲آریزونا
۷سن‌آنتونیو۱٬۳۲۷٬۴۰۷تگزاس
۸سن دییگو۱٬۳۰۷٬۴۰۲کالیفرنیا
۹دالاس۱٬۱۹۷٬۸۱۶تگزاس
۱۰سن خوزه۹۴۵٬۹۴۲کالیفرنیا
رتبهشهر با احتساب حومهجمعیت سرشماری ۲۰۱۰[۱۰]ایالت
۱نیویورک-نیوآرک-لانگ آیلند-جرزی سیتی۱۸٬۸۹۷٬۱۰۹نیویورک-نیوجرسی
۲لس‌آنجلس بزرگ۱۲٬۸۲۸٬۸۳۷کالیفرنیا
۳شیکاگو-گری۹٬۴۶۱٬۱۰۵ایلینوی-ایندیانا
۴منطقه دالاس-فورت وورث۶٬۳۷۱٬۷۷۳تگزاس
۵فیلادلفیا-کمدن-ویلمینگتن۵٬۹۶۵٬۳۴۳پنسیلوانیا-نیوجرسی-دلاویر
۶هیوستون-شوگرلند-گلوستون۵٬۹۴۶٬۸۰۰تگزاس
۷واشینگتن دی. سی.-آرلینگتن۵٬۵۸۲٬۱۷۰ناحیه کلمبیا-مریلند-ویرجینیا
۸میامی-فورت لادردیل-وست پالم بیچ۵٬۵۶۴٬۶۳۵فلوریدا
۹آتلانتا۵٬۲۶۸٬۸۶۰جرجیا
۱۰بوستون۴٬۵۵۲٬۴۰۲ماساچوست
۱۱منطقه خلیج سانفرانسیسکو۴٬۳۳۵٬۳۹۱کالیفرنیا
۱۲دترویت۴٬۲۹۶٬۲۵۰میشیگان
۱۳ریورساید-سن برناردینو-انتاریو۴٬۲۲۴٬۸۹۱کالیفرنیا
۱۴فینیکس-گلندیل-میزا-سکاتزدیل۴٬۱۹۲٬۸۸۷آریزونا
۱۵سیتل-تاکوما-بلویو۳٬۴۳۹٬۸۰۹واشینگتن
اگر لس‌آنجلس بزرگ را متشکل از ریورساید، سن برناردینو، انتاریو، لانگ بیچ، سنتا آنا و خود شهر لس آنجلس حساب کنیم، این منطقه شهری بیش از ۱۷٬۸۰۰٬۰۰۰ سکنه خواهد داشت که پس از کلانشهر نیویورک بزرگترین منطقه شهری ایالات متحده خواهد بود.

منبع : ویکیپدیا

مطالب مرتبط :