قانون Free Return
۹ آبان ۱۳۹۶
سفر به نیویورک ۳ (قسمت دوم)

سفر به نیویورک 3 (قسمت اول)

مشاهده صفحه روایت ایرانیان از آمریکا
شنبه خیلی راه رفته بودیم و تا دیر وقت بیدار بودیم، برای همین یک شنبه نسبتا دیر بلند شدیم. می خواستیم یک شنبه به موزه های سه گانه مهم نیویورک سر بزنیم: موزه متروپلیتن، موزه هنر مدرن و موزه تاریخ طبیعی. این سه موزه جز پر بازدیدترین موزه های جهان هستند و مطابق با آن چه دیدم خیلی دیدنی هستند. موزه متروپلیتن موزه آثار باستانی است. موزه تاریخ طبیعی مجموعه ای از فسیل ها و حیوانات تاکسیدرمی شده است و موزه هنر مدرن هم که شامل انواع آثار هنری.

با دوستم حدود ساعت یازده با مترو از بروکلین به سمت منهتن حرکت کردیم. قرار شد برویم موزه متروپلیتن و تاریخ طبیعی را ببینیم و دوست ساکن نیویورک هم بعدا بپیوندد تا موزه هنر مدرن را با هم ببینیم.
ابتدا به موزه متروپلیتن رفتیم. روی پیشخوان نوشته بود که قیمت بلیط برای افراد عادی 25 دلار و برای دانشجویان 12 دلار است. تعجب کردیم چون شنیده بودیم مجانی است. در صف ایستادیم و وقتیی نوبتمان شد متوجه شدیم این قیمت ها پیشنهادی است و افراد می توانند کمتر پرداخت کنند. چون ناشی بودم 10 دلار دادم ولی دوستم که زرنگ تر بود 1 دلار داد! بعدا متوجه شدیم اکثر افراد همین یک دلار را می دهند ولی موقع بلیط گرفتن با خودم گفتم که زشت است خیلی کمتر بدهم. خلاصه اگر روزی به آنجا رفتید، حواستان باشد.

موزه متروپلیتن واقعا موزه جالب و منحصر به فردی است. موزه های نیویورک ساعت 5-6 می بندند و ما به خیال خود فکر می کردیم که هر کدام را در دو ساعت می بینیم! ولی انصافا جا دارد که انسان برایی هر یک حداقل 5 ساعت وقت بگذارد و تا دو روز هم جا دارد! در موزه متروپلیتن انواع آثار باستانی از کشورهای مختلف وجود دارد و بعدا متوجه شدم بعد از موزه لوور و موزه بریتانیا سومین موزه پر بازدید جهان است. شامل قسمت های مربوط به تمدن های خاورمیانه خیلی قدیم مثل بابل، مصر باستان، چین و ژاپن، تمدن های قدیم آفریقا، اروپا در ادوار مختلف، یونان و رم باستان، ایران قبل از اسلام، بخش اسلامی، و هنر مدرل است. یعنی واقعا قبلش یک برنامه و آشنایی ابتدایی می خواهد و اگر همین طور بروید نمی دانید که از کجا باید شروع کرد. البته خودشان تور بازدید هم دارند ولی تا جایی که یادم است 20 دلار قیمتش بود.

ما از بخش مصر باستان شروع کردیم. خیلی جالب و کامل بود و اولین بار بود که آثار مربوط به مصر را می دیدم. همین مومیایی هایی که در تلوزیون دیده ام، در انواع مختلف وجود داشت. برخی را باز کردهه بودند و داخل معلوم بود. مواردی جنازه ها را هم بصورت باندپیچی می شد دید. آثاری از 7000 تا 3000 سال پیش وجود داشت و برخی واقعا شگفت انگیز بود. انسان تعجب می کرد چطور آن زمان چنین تمدنی وجود داشته است. دلیل عمده بازماندن این آثار هم این است که در مصر باستان به همراه مومیای انواع لوازم زندگی را قرار می داند و این اتاق ها این قدر محکم و امن ساخته شده است که این همه وسائل سالم باقی مانده است. در جایی حتی یک معبد دامون را که سنگ هایش از مصر منتقل شده بود، بازسازی کرده بودند. عمده این آثار مربوط به دهه های ابتدایی قرن بیستم بود و تعجب می کنم که آن زمان این ها در فکر اکتشاف و انتقال آثار باستانی ملت های دیگر بوده اند. متاسفانه مجبور بودیم، تند تند راه برویم تا به بخش های دیگر برسیم.

بعد به بخش چینی رفتیم که باز خیلی کامل بود و از چین باستان تا 200-300 سال پیش آثار مختلف جمع آوری شده بود. به بخش ایران هم سر زدیم که عمدتا شامل ایران باستان بود و انواع آثار تاریخی ازز ایران را جمع آوری کرده بودند. بخش آفریقا هم جالب بود چون می شد دید که هنر آفریقا از قدیم معناگرا بوده است. از موارد جالب توجه برایم جمع آوری انواع بت های تمدن های مختلف بود! بت های سنگی و چوبی مصر و چین و تمدن های بدوی آفریقا و آمریکای مرکزی! خیلی جالب است که این همه تمدن مختلف با فرهنگ های بسیار متفاوت و مربوط به ادوار مختلف همگی به پرستش ولو منحرف رسیده بودند که نشان می دهد، پرستش خیلی امر ابتدایی و مورد توجه همه انسان ها است. جالبت ترین بتی که دیدم  لینگای شیوا بود که قبلا در موردش خوانده بودم ولی از نزدیک دیدنش جالب بود و به علت بدآموزی توضیح نمی دهم چیست ولی اگر علاقه داشتید خودتان جستجو کنید! بخش مربوط به اروپا هم جالب بود و می شد دید که در هنر اروپای باستان برهنگی مرسوم بوده است و بعد در دوره حاکمیت دین مسیحیت، پوشش ها زیاد شده است و دوباره بعد از رنسانس برهنگی به اروپا بازگشته است.

مطالب مرتبط

سفر به نیویورک 3 (قسمت اول)