آیا اصلاحاتی برای جلوگیری از کژحوزه-بندی صورت گرفته است؟
۱۰ مهر ۱۳۹۶
جریمندرینگ چیست؟ ۱۲ نکته که لازم است راجع به آن بدانید
۱۰ مهر ۱۳۹۶
آیا اصلاحاتی برای جلوگیری از کژحوزه-بندی صورت گرفته است؟
۱۰ مهر ۱۳۹۶
جریمندرینگ چیست؟ ۱۲ نکته که لازم است راجع به آن بدانید
۱۰ مهر ۱۳۹۶

جریمندرینگ چیست؟ ۱۲ نکته که لازم است راجع به آن بدانید

سایرِ کشورها چگونه حوزه بندی می کنند؟

لیزا هندلی، رئیسِ مرکزِ مشاوره ی انتخاباتیِ Frontier International Electoral Consulting روی 60 کشورِ دارای سیستمِ حوزه بندی مطالعه کرده است تا از فرایندِ حوزه بندیِ آنها مطلع گردد. یافته های او بدین قرار است:
تعیینِ حوزه فقط در برخی از کشورها به عهده ی قانونگذاران (پارلمان) است. تنها 14 کشور از 60 کشوری که هندلی روی آنها مطالعه کرده است به قانونگذاران چنین اختیاری داده اند، از جمله آمریکا، فرانسه، ایتالیا، کره، و قرقیزستان. اما 12 تا از این کشورها در سیستمِ انتخاباتیِ خود ساز و کارهایی گنجانده اند که حقِ برابر برای نمایندگی محفوظ باشد. به عبارتِ دیگر، انتخابات در این کشورها صرفاً «برنده همه را می برد» نیست، و آراءِ حزبِ اقلیت نیز به انتخابِ نماینده منجر می شود. تنها آمریکا و فرانسه هستند که از سیستمِ «برنده همه را می برد» سود می جویند و به قانونگذارانی که به وضوح به دنبالِ منافعِ حزبیِ خود هستند اجازه می دهد مسیرِ این فرایند را تعیین کنند. در اکثرِ کشورها کمیسیونها این کار را برعهده دارند. چهل و سه تا از این 60 کشورِ موردِ مطالعه کمیسیونی برای مرزنگاریِ حوزه ها دارند. در بیست و یک کشور نیز این وظیفه بر عهده ی کمیسیونهای انتخاباتی ئی است که صرفاً کارِ مدیریتِ کمپینهای عمومی را بر عهده دارند، از جمله مکزیک، کنیا، لهستان، و لیتوانی. بیست و دو کشور نیز دارای کمیسیون هایی هستند که اساساً مخصوصِ همین کار ایجاد شده اند (از جمله بریتانیا، کانادا، استرالیا، باهاما، و زیمبابوه. اما برخی از این کشورها نیز همچنان در تلاشند که به تشکیلِ کمیسیونهای فراجناحی برسند. در برخی دیگر سیاسیون اجازه دارند اعضای کمیسیونها را خود انتخاب کنند، و برخی دیگر نیز ادعای فراجناحی بودن می کنند اما در عمل شدیداً متأثر از اغراضِ حزبی و جناحی هستند.