اخطاریه هواشناسی
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
۵۷ تصویر فراموش نشدنی از تاریخ آمریکا-بخش چهارم
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
اخطاریه هواشناسی
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
۵۷ تصویر فراموش نشدنی از تاریخ آمریکا-بخش چهارم
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
 

50 فکت عجیب که ثابت می کند پدیده ی فقر در آمریکا به سرعت در حال رشد است


نویسنده: میشائیل اسنایدر (Michael Snyder)
آیا می دانید تعداد شهروندان امریکایی که از دولت یارانه دریافت می کنند، از تعداد کسانی که شغل تمام وقت دارند بیشتر است؟ آیا می دانید 1.2 میلیون از دانش آموزانی که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، بی خانمان محسوب می شوند؟به نظر می رسد کسانی که وضعیت حال حاضر امریکا را دوران "تجدید حیات اقتصادی" می خوانند، با اوضاع صد و پنجاه میلیون شهروند امریکایی که "کم درآمد" و یا "زیر خط فقر" محسوب می شوند آشنایی چندانی ندارند. درست است که اوضاع اقتصادی در نیویورک، واشنگتن و سانفرانسیسکو روز به روز در حال بهتر شدن است، اما در سایر نقاط کشور این روند برعکس است. فاصله ی طبقاتی موجود میان قشر فقیر و قشر ثروتمند در جامعه ی امریکا، در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است و این مقدمه ای است بر ایجاد "اندیشه ی رابین هودی" که می تواند هرج و مرج وحشتناکی را در آینده ی نزدیک این کشور رقم بزند. احساس خشم نسبت به "پولدارها" روز به روز در حال افزایش است و جامعه ی "ندارها" هر روز ناامیدتر و افسرده تر از روز قبل به نظر می رسند. عنقریب است که این خشم به مرحله ی انفجار برسد و دامن هرکسی را که در این گیرودار حضور دارد، بگیرد. علیرغم اعطاء وام بدون بهره توسط دولت فدرال و افزایش بیشمار میزان پول جاری توسط خزانه دارهای دولتی، با گذشت هرسال اوضاع فقر در این کشور بدتر می شود. در ذیل، پنجاه دلیل بر این ادعا عنوان شده است که آنها را با هم مرور می کنیم...
 
طبق آخرین گزارشات اداره ی آمار امریکا، تعداد شهروندانی که با یارانه ی دولتی زندگی می کنند، بسیار بیشتر از تعداد کسانی است که موفق شده اند شغلی تمام وقت برای خود دست و پا کنند.
بر اساس آخرین آمار، تعداد دانش آموزان بی خانمانی که در حال حاضر در مدارس دولتی امریکا در حال تحصیل هستند، در تاریخ این کشور بی سابقه است. هرچند باورش سخت است، اما در حال حاضر 1.2بحران اقتصادی در امریکا 72 درصد افزایش داشته است.
تا همین چندسال پیش به نظر می رسید اغلب شهروندان امریکایی متعلق به طبقه ی متوسط جامعه هستند، اما حالا همه چیز عوض شده است. بر اساس بررسی های اخیر، نیمی از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی امریکا از خانواده های کم درآمد هستند.
چطور می توان سوسیالیست بودن جامعه ی امریکا را انکار کرد؛ حال آنکه نیمی از مردم این کشور از دولت فدرال یارانه دریافت می کنند؟ طبق اخرین آمار منتشر شده توسط اداره ی آمار، 49.2 درصد از شهروندان امریکایی حداقل از یک مجرای دولتی یارانه دریافت می کنند.
نشانه های رشد فقر در ثروتمندترین نقاط امریکا نیز دیده می شود. به گفته ی نیویورک پست؛ متروهای این شهر پر از افراد بی خانمان است و دیگر گنجایش ندارد.
طبق اظهارات اداره ی آمار امریکا، از هر شش شهروند امریکایی یک نفر با فقر دست و پنجه نرم می کند. تعداد افراد فقیری که در حال حاضر در این کشور زندگی می کنند، از دهه ی 1960 تا کنون بی سابقه بوده است.
در حال حاضر فاصله ی طبقاتی در این کشور در بیشترین حالت ممکن است و هرچند ثروتمندان آن را مشکل بزرگی نمی دانند، نظر فقرا در این باره چیز دیگری است!
"قشر ضعیف کارگر" یکی از بخش های جمعیتی امریکا است که با سرعتی بی سابقه در حال رشد است. از هر چهار امریکایی دارای شغل پاره وقت، یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند.
طبق آماری که شرکت فروشگاه های زنجیره ای وال مارت (Wal-Mart) در اختیار عموم گذاشته است، بیش از نیمی از کارکنان این شرکت تنها بیست هزار دلار درآمد سالیانه دارند.
در یکی از مقالات اخیر بیزینس ویک (BusinessWeek) گفته شده که تنها در یکی از شعبه های وال مارت در ویسکانسین، درآمد نهایی سیصد کارگر و کارمند با احتساب یارانه های دولتی و عمومی به زحمت به یک میلیون دلار در سال می رسد.

جرج میلر؛ نماینده ی دموکرات مجلس کالیفرنیا می گوید:" تنها خواسته ی آنان یک درآمد درخور شأن و شایسته است؛ درآمدی که بتوان با آن یک زندگی خیلی معمولی را اداره کرد." وی افزود مشکل کمپانی هایی همچون وال مارت، ناتوانی آنها در پرداخت این مقدار دستمزد نیست، بلکه بی رغبتی آنها برای انجام این کار است. وی با بیان این مساله که :" کمپانی هایی از این دست، ما به تفاوت این درآمد را به گردن مالیات پردازان می اندازند"، این موضوع را به گزارشی از کنگره ی ملی ارجاع داد که نشان می دهد کمک های دولتی و عمومی تا چه اندازه در گذران زندگی کارکنان وال مارت نقش دارد! بر اساس این گزارش، سیصد نفر از کارکنان یکی از شعب مرکزی وال مارت در ویسکانسین (Wisconsin) در طول سال به دریافت نهصدهزار دلار کمک نقدی نیاز دارند!

هرچند ممکن است بازار بورس (در کوتاه مدت) کمک شایانی به بهبود این وضع بکند، اما در بلندمدت میزان درآمد شهروندان طبقه ی متوسط را روزبه روز کاهش خواهد داد. پنج سال متوالی است که در امریکا، سرانه ی حقوق خانواده های قشر متوسط در حال کاهش یافتن است.
کیفیت شغلی در امریکا، سال هاست که با افول مواجه شده است؛ چرا که حداقل از هر چهار نفر، یک نفر از کارکنان این کشور تنها ساعتی ده دلار و یا کمتر دریافت می کنند.
طبق گزارشات اخیر موسسه ی گالوپ (Gallup)؛ در سال گذشته بیست درصد از شهروندان امریکایی پول کافی برای تامین خورد و خوراک خود و خانواده شان نداشتند. هرچند در سال 2008 این رقم 20.4 بوده است.
به نظر می رسد افراد جوان تر به طور خاصی این تنگدستی را در زندگی خود احساس کنند، چرا که سی و هفت درصد از جمعیت طبقه ی پایین امریکا متشکل از خانواده هایی است که سرپرست آنها زیر سی سال سن دارد.
همانطور که چندی پیش گفتیم، از هر پنج خانواده ی امریکایی، یک خانواده ناچار به دریافت کوپون تغذیه می باشد؛ حال آنکه این رقم در سال 1970 یک از پنجاه بوده است!
در حال حاضر تعداد خانواده های دریافت کننده ی کوپن تغذیه در امریکا برابر است با کل جمعیت اسپانیا!
بر اساس یکی از محاسبات اخیر، مجموع کسانی که در این کشور به کوین تغذیه نیاز دارند برابر است با کل جمعیت "آلاسکا، آرکانزاس، کنتیکت، دلاویر، شهرستان های کلمبیا، هاوایی، آیداها، آیوا، کانزاس، من اِ لوار، می سی سی پی، مونتانا، نبراسکا، نوادا، نیوهمشایر، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، اوکلاهاما، اورگن، رود آیلند، داکوتای جنوبی، یوتا، درمونت، ویرجینیای غربی و وایومینگ."
به مردم امریکا گفته می شود که در "ثروتمندترین کشور جهان" زندگی می کنند، حال آنکه از هر چهار کودک امریکایی یک کودک محتاج به دریافت کوپن تغذیه است.
میانگین هزینه ای که برای تهیه ی کوپن روزانه ی غذای هر امریکایی نیاز است حداکثر چهار دلار است.
پیش بینی می شود که دولت قادر باشد هزینه ی کوپن تغذیه ی حداکثر پنجاه درصد از کودکان امریکا را تا سقف هجده سالگی پرداخت کند.
در حال حاضر هفده میلیون کودک در امریکا با سوء تغذیه دست و پنجه نرم می کنند.
اگرچه باورش سخت است، اما در حال حاضر پنجاه و هفت درصد از کودکان این کشور در خانواده های "فقیر" یا "کم درآمد" زندگی می کنند.
از سال 1996 تا کنون، تعداد کودکان امریکایی که در روز تنها با دو دلار یا کمتر زندگی می کنند صد و سی درصد افزایش داشته است و به 2.8 میلیون رسیده است.
در میامی، چهل و پنج درصد از کودکان در فقر کامل به سر می برند.
در کلیولند این آمار به بیش از پنجاه درصد رسیده است.
طبق آخرین گزارشات،در شهر دیترویت این عدد به بیش از شصت درصد می رسد.
بر اساس مطالعاتی در زمینه ی مساله ی گرسنگی در امریکا، درحال حاضر بیش از سی و هفت میلیون امریکایی از طریق گرم خانه ها یا ارزان کده ها سیر می شوند.
در پنج سال گذشته دولت امریکا سی و هست تریلیون دلار صرف هزینه ی تامین کوپن های تغذیه کرده است.
گزارش شده که از هر پنج شهروند امریکایی، چهار نفر حداقل در بخشی از زندگی خود با بیکاری، فقر و یا گذراندن زندگی از طریق دریافت یارانه ی دولتی دست و پنجه نرم می کنند.
اداره ی آمار امریکا اعلام کرده است که در حال حاضر چهل و هفت میلیون فقیر در این کشور زندگی می کنند.
سایر گزارشات منتشر شده توسط این اداره، پسرفت های چشمگیری را به اطلاع می رسانند. برای مثال در سال 2008، از هر هشت کودک امریکایی یک کودک محتاج به دریافت کوپن تغذیه بوده است؛ حال آنکه امروزه این عدد به یک از پنج رسیده است.
طبق ادعای کاترین جی ادین ( Kathryn J. Edin) و اچ لوک شافر (H. Luke Shaefer)؛ نویسندگان مشترک کتاب "دو دلار در روز: زندگی با هیچ در امریکا" در حال حاضر یک و نیم میلیون خانواده ی زیرخط فقر در این کشور وجود دارد که روزانه دو دلار یا کمتر درآمد دارند. این رقم از سال 1996 دوبرابر شده است!
سالانه چهل و شش میلیون امریکایی از بانک های تغذیه استفاده می کنند و از حدود ساعت شش و نیم صبح برای دریافت غذا صف می بندند تا محروم نمانند.
در طول شش سال گذشته جمعیت کودکان بی خانمان امریکا شصت درصد افزایش داشته است.
طبق گزارشات Poverty USA در سال گذشته 1.6 میلیون کودک امریکایی در پناهگاه های مخصوص افراد بی خانمان و گرم خانه ها زندگی خود را گذرانده اند.
پلیس نیویورک هشتاد کمپ مجزای بی خانمان ها را در این شهر شناسایی کرده است و اوضاع را وخیم و "اپیدمیک" توصیف می کند.
بیش از نیمی از دانش آموزانی که به مدارس دولتی می روند، آنقدر فقیر هستند که باید از تغذیه ی کمکی رایگان استفاده کنند.
بر اساس گزارشی که چندی پیش از اداره ی آمار امریکا منتشر شد؛ شصت و پنج درصد از کودکان امریکایی در خانواده هایی زندگی می کنند که به نحوی از دولت فدرال کمک نقدی دریافت می کنند.
بر اساس گزارش یونیسف؛ در حال حاضر یک سوم کودکان امریکایی در خانواده هایی زندگی می کنند که میزان درآمد آنها شصت درصد از میانگین درآمد ملی پایین تر است.
طبق محاسبات یونیسف در این زمینه؛ در میان چهل و یک کشور ثروتمند جهان، امریکا در جایگاه سی و ششم قرار گرفته است.
از سال 2000 تعداد شهروندان امریکایی که برای زندگی به مناطق پایین شهر روی آورده اند، دوبرابر شده است.
از سال 2000 تعداد شهروندان امریکایی که برای زندگی به مناطق پایین شهر روی آورده اند، دوبرابر شده است.
9/40 درصد از کودکانی توسط مادر یا پدرشان نگه داری می شوند، در اینگونه مناطق زندگی می کنند.
8/48 درصد از جمعیت جوانان بیست و پنج ساله ی این کشور هنوز با والدین خود زندگی می کنند.
به راحتی می توان تشخیص داد که اصلی ترین مشکل این کشور بیکاری است. شاید باورش سخت باشد، اما پنجاه و یک درصد از کارکنان امریکایی در طول سال درآمدی کمتر از سی هزار دلار دارند!
در حال حاضر 9/7 میلیون امریکایی واجد شرایط وجود دارند که "به طور رسمی" استخدام نشده اند و 7/94 میلیون دیگر بالکل جزو نیروی کار محسوب نمی شوند. این بدان معنی است که جمعا 9/102 میلیون امریکایی در حال حاضر بیکار هستند!
در گذشته مالکیت یک خانه در امریکا بیانگر تعلق مالک خانه به طبقه ی متوسط جامعه بوده است؛ به همین دلیل آمار بسیار پایین صاحب خانه شدن که از هشت سال پیش تا کنون در این کشور ادامه داشته، به منزله ی هشدار تلقی می شود.
طبق یکی از بررسی های اخیر Pew، هفتاد درصد از امریکایی ها بر این باورند که "وام گرفتن در زندگی آنها امری ضروری است."
حساب مالی و اعتباری بیست و پنج درصد از مردم امریکا منفی است! این یعنی مجموع بدهی های این افراد از مجموع دارایی های آنان بیشتر است!
1/0 درصد از امریکایی های طبقه ی مرفه، ثروتی برابر با دارایی 90 درصد کل امریکایی های طبقات پایین تر اجتماع دارند.

مطالب مرتبط