آمریکا و ایران باید به دنبال ایجاد یک خط تلفن سرخ در خلیج‌فارس باشند
۱۸ مرداد ۱۳۹۶
اهداف و استراتژی پروژه‌ی قدرت ایران
۱۸ مرداد ۱۳۹۶
آمریکا و ایران باید به دنبال ایجاد یک خط تلفن سرخ در خلیج‌فارس باشند
۱۸ مرداد ۱۳۹۶
اهداف و استراتژی پروژه‌ی قدرت ایران
۱۸ مرداد ۱۳۹۶

ایران در برابر یک اخطار- اقدام بعدی چه خواهد بود؟

برایان کتولیس و مواس الواری در این گزارش با عنوان " ایران در برابر یک اخطار، اقدام بعدی چه خواهد بود؟" به بررسی معمای برخورد ترامپ با ایران می‌پردازد.

نویسنده: برایان کتولیس و مواس الواری

منبع: مرکز ترقی آمریکایی

تاریخ انتشار: 6 آپریل 2017

موضوع: سیاست ترامپ نسبت به ایران

خلاصه مقاله:

برایان کتولیس و مواس الواری در این گزارش با عنوان " ایران در برابر یک اخطار، اقدام بعدی چه خواهد بود؟" به بررسی معمای برخورد ترامپ با ایران می‌پردازد.نویسندگان اظهار می‌دارند که رئیس‌جمهور ترامپ خود را به مقابله باسیاست‌های بی‌ثبات کننده‌ی ایران ملزم ساخته است و مایکل تی فلین نخستین مشاور امنیت ملی‌اش در اوایل فوریه ایران  را مورد اخطار خود قرار داده است.

اما علیرغم این اخطارها اقدام و عملکرد ترامپ نسبت به ایران مبهم بوده و فاقد یک استراتژی جامع است. ازنظر این دو کارشناس، بدون داشتن یک استراتژی جامع که به‌منظور حل مناقشه ،رهیافت‌های نظامی را به تلاش‌های دیپلماتیک پیوند زند ، تغییرات عملیاتی و تاکتیکی در سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه حتی می‌تواند منطقه را بیشتر بی‌ثبات کند.

تحلیل ارائه‌شده:

بر اساس آنچه اشاره شد نویسندگان چندین اصل را برای یک استراتژی جامع را که دولت ترامپ باید آن را مدنظر قرار دهد ،در نظر می‌گیرند:
  1. کار با شرکا برای تضمین موافقت آن‌ها با توافق هسته‌ای ایران
ترامپ به پوشاندن شکافی که در دوره‌ی دو رئیس‌جمهور قبلی بین آمریکا و دولت‌های خاورمیانه وجود داشت نیاز دارد که این مسئله باید درزمینه‌ی  اهداف سیاسی استراتژیک  بلندمدت برای ثبات در خاورمیانه باشد.توافق هسته‌ای نیز موضوعی است که در رابطه با آن ناسازگاری اندکی بین آمریکا و شرکای خاورمیانه‌ای آن وجود داشته است و دولت ترامپ باید از آن بهره برده و رضایتمندی‌ها  را در این زمینه گسترش دهد.
  1. حمایت گسترده از یک کانون منطقه‌ای مبتنی بر همکاری
یک رهیافت جامع نسبت به سیاست خاورمیانه‌ای در رابطه  با چالش‌های دوگانه‌ی ایران و داعش مستلزم دو عنصر اساسی است:یکی دفاع مستحکم و دیگر تهاجم هوشمندانه.به راین اساس ترامپ باید در جهت ایجاد اتحاد نظامی قوی‌تر بین دولت‌های خلیج گام بردارد که این اتحاد نظامی عمیق‌تر بین دولت‌های خلیج‌فارس می‌تواند به تحقق اهداف رئیس‌جمهور درجاهای دیگری کمک کند.این حوزه‌های همکاری می‌تواند در مورد دفاع موشکی یکپارچه،دفاع سایبری مؤثر و عملیات‌های دریایی مشترک باشد.
  1. برقراری موازنه با اقدام نظامی تاکتیکی
عنصر دوم مربوط به تهاجم هوشمندانه است.در این زمینه رئیس‌جمهور باید یک عمل موازنه دهنده‌ی ظریف را مدیریت کند. این اقدام موازنه گرانه باید ظرفیت لازم برای پرخاشگری در مقابل ایران را داشته باشد و درعین‌حال بسیار محتاط باشد که توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد.مثلاً در این زمینه تحریم‌های اعمال‌شده پس از آزمایش موشکی ایران می‌تواند یک اقدام مثبت در این رابطه محسوب شود.

[shareaholic app="share_buttons" id="25412088"]
موضوعات :

مطالب مرتبط :