ره میخانه و مسجد کدام است
۲ شهریور ۱۳۹۵
نگرانی آمریکا از انتقال سلاح‌های پیشرفته چینی به ایران
۲ شهریور ۱۳۹۵
ره میخانه و مسجد کدام است
۲ شهریور ۱۳۹۵
نگرانی آمریکا از انتقال سلاح‌های پیشرفته چینی به ایران
۲ شهریور ۱۳۹۵

سایه بلند قدرت سایبری ایران بر سر غرب +دانلود

ایران هم برای اتحادیه اروپا و هم ترکیه جایگزین خوبی برای تامین انرژی به حساب می‌آید و نیازمند سرمایه‌گذاری اروپائیان است تا فوایدِ اقتصادی حاصل از معامله هسته‌ای را بدست آورد.
مرکز پیشرفت آمریکا (Center For American Progress) در گزارشی تحت عنوان «روابط ترکیه و ایران: چشم‌اندازی بلندمدت» به مناسبات ترکیه و ایران به قلم دو کارشناس ترکیه‌ای پرداخته است. مشرق صرفا به جهت آشنایی مخاطبان با دیدگاه‌های کارشناسان اندیشکده‌های جهان این گزارش را منتشر کرده و محتوای آن را تایید نمی‌کند.

این اندیشکده در ابتدا می‌نویسد: «رقابت ژئواستراتژیک بین این دو قدرت منطقه‌ای (ایران و ترکیه) از ریشه‌های تاریخی عمیقی برخوردار بوده و به همین دلایل، ارزیابی روابط ترکیه و ایران نیازمند فمهی وسیع‌تر از آنچه که تحلیل‌های رایج معمول ارائه می‌دهند، است».

این گزارش ادامه داد: «دلایل محکمی هم برای آنکارا و هم تهران وجود دارد تا دست به کاوش برای یافتن فرصت‌هایی جهت تنش‌زدایی و نیز راه‌های ممکن برای همکاری بزنند».

مرکز پیشرفت آمریکا با بیان این‌که بحران سوریه، ایران و ترکیه را در برابر هم قرار داده و به چالش کشانده، اما معتقد است چه از طریق بن‌بست کنونی یا پس از برخی حل و فصل‌های آتی، دو کشور چالش‌های مشترکی را داشته و خواهند داشت.

این اندیشکده در ادامه اظهار می‌کند که با در نظر گرفتن برخی اقدامات آتی در رابطه با مناسبات ایران و ترکیه، مهم است تا پارامترهایی برای همکاری تنظیم شود تا بتوان به چالش‌ها پرداخته شود؛ این گزارش چالش‌ها را این‌گونه شرح می‌دهد:

«یکم: تجزیه‌طلبی کردها یک احتمال واقعی هم در سوریه و هم عراق است و تهدیدی دورتر ــ یا دقیق‌تر تفرقه‌افکنانه ــ در ترکیه و ایران. دولت اقلیم کردستان در عراق از حمایت شدید آمریکا برخوردار است و با ایده استقلال همچنان دلبری می‌کند. مبارزان کردیِ سوریه، خودمختاری موجود را با کمک مردم عادی بنا کرده و از حمایت نظامی آمریکا و روسیه برخوردارند، هرچند که احتمالا به محض شکست داعش، خشکیده شود.
در ترکیه، "پ‌ک‌ک" کمپین ترور خود علیه دولت ترکیه را از سر گرفته است. ایران به دقت این تحولات را تحت نظر دارد و از اقلیت کردهای خود نگران است و خوب می‌داند که "پ‌ک‌ک" بدنبال سرنگونی نظم حکومتی کنونی هم در ترکیه و هم ایران است. در واقع، تهدید دائمی "پ‌ک‌ک" و شعبه‌های آن برای اتحاد ملی ایران مجددا در تازه‌ترین درگیری‌های شمال غرب ایران خود را نشان داده است.

دوم: تلاش‌های روسیه برای گرفتن جای آمریکا از طریق فعالیت نظامی در سوریه و تا حد کمتری در عراق، رقیبی میان‌مدت تا بلندمدت برای اهداف منطقه‌ای هم ترکیه و هم ایران به حساب می‌آید. روسیه قبلا اقداماتی را انجام داده است تا با تلاش‌های ترکیه و ایران برای تاثیرگذاری در قفقاز و آسیای مرکزی مقابله کند.

علاوه بر این، سروصداهای اخیر در نزاع آذری‌ـ‌ارمنی خطر از بین بردن طرح‌های منطقه‌ای ترکیه را به همراه دارد،‌ از جمله خطوط انرژی، و نیز توازن داخلی ایران با اقلیت بزرگ آذری خود را. بنابراین، جدای از نگرانی‌های کوتاه‌مدت در مورد آینده قفقاز، ایران احتمالا خود را در جایگاهی همانند ترکیه می‌بیند، با بعضی منافع منطقه‌ای که روسیه رقیب آن است و در نهایت مجبور به تعامل با مسکو شده است».

اندیشکده آمریکایی بعد از بیان چالش‌ها سپس در رابطه با مبارزه با تروریسم ایران و ترکیه می‌نویسد: «خط سیرِ مسئولیت‌دارتر برای ایران و ترکیه مبارزه با تروریسم به عنوان یک استراتژی وسیع‌تر خواهد بود ــ جدای از هم‌ترازی فرقه‌گرایانه آن ــ و نیز تلاش در احترام گذاشتن به توازن سنی‌شیعی در منطقه.

این امر می‌تواند به ثبات‌سازی یک منطقه در حال فروپاشی کمک کند. با این حال بسیار بعید است که هر دو کشور ادعاهای خود را در رقابت ژئواستراتژیک وسیع‌تر کنار بگذارند. در واقع، حرکات ترکیه در تعمیق روابط با عربستان و اخیرا ایجاد روابط حسنه با اسرائیل ممکن است هر گونه زمینه همکاریِ باقیمانده با ایران را از بین ببرد».

این گزارش در ادامه معتقد است ترکیه و ایران بنا به دلایل مختلفی مانند هجوم آوارگان در مورد ترکیه و انزوای اقتصادی در مورد ایران، در پی اروپا به عنوان شریکی برای غلبه بر مشکلات خاص خود هستند: «پیشرفت در این حوزه‌ها می‌تواند راه را برای همکاری‌های بیشتر هموار کند، به شرطی که اتحادیه اروپا با چشم‌اندازی استراتژیک پا به عرصه بگذارد تا از هر دو کشور علیه آنچه کمک گیرد که آن را تهدید دوقلوی ترویسم و مهاجرت می‌داند. در این راستا، معامله ترکیه و اتحادیه اروپا با حمایت ترکیه و ایران در سوریه می‌تواند ضمن پرداختن به تهدیدات موردنظر اتحادیه اروپا، اثرات بشردوستانه مثبتی داشته باشد و نهایتا به نگهداری مردم سوریه در خود سوریه کمک کند».

مرکز پیشرفت آمریکا در پایان ایران را جایگزین خوبی برای تامین انرژی اتحادیه اروپا و هم ترکیه می‌داند که محتاج سرمایه‌گذاری اروپائیان است تا بتواند دست به کسب فوایدِ اقتصادی حاصل از معامله هسته‌ای بزند: «با توجه به این که هم ترکیه و هم ایران نیازمند روش‌های جایگزین جهت رشد اقتصادی هستند، ترکیه خواستار تسهیل انتقال گاز ایران به بازارهای غربی بوده است و این فرصت اقتصادی را در این می‌بیند که به ایران کمک کند تا بر اثرات مخرب تحریم‌های بین‌المللی غلبه کند».

[shareaholic app="share_buttons" id="25412088"]
موضوعات :

مطالب مرتبط :


سایر مطالب :

اینفوگرافی بر اساس اطلس کربن جهانی، در صدر لیست بزرگ ترین آلاینده های گاز کربن جهان چین ( با سهم...
مطالعه
اینفوگرافی طبق توافقنامه پاریس ،مصرف کنندگان عمده برق در جهان شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند و بریتانیا ( با...
مطالعه
 مقدمه روابط نظامی بین اسرائیل و ایالات متحده همیشه نزدیک بوده است، [1] که منعکس کننده منافع مشترک امنیتی در...
مطالعه
تحلیل ها و مقالات مقدمه نیمی از جمعیت جهان از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش DataReportal، تا سال...
مطالعه
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شده‌ایم ویدئوهای تحلیلی رابرت اف کندی...
مطالعه
مستند وضعیت شکست Fail State کارگردان : الکس شبانو محصول : سال 2017 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی -...
مطالعه
اصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهآمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل...
مطالعه
چرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه  UNPacked از اوباما تا...
مطالعه
داستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهدر این این ویدئو از برنامه...
مطالعه
رسانه های آمریکا روایت جنگ غزه را چگونه دستکاری و سانسور می کنند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهگزارش تحقیقی...
مطالعه
آیا آمریکا مثل امپراطوری رم سقوط می کند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع :  مجله آمریکایی The Atlantic در این ویدئو از برنامه...
مطالعه
چرا جوانان نسل هزاره آمریکا یک تریلیون دلار بدهی دارند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه NBC News آمریکا جوانان آمریکایی...
مطالعه
شنیده شدن صدای اوکراین را رها کن، فکری به حال به ما کن از مجلس سنای آمریکا!  ویدئوهای خبری منبع...
مطالعه
گزارشی از رفتارهای نابهنجار رایج در قطار شهری نیویورک ویدئوهای تحلیلی منبع : INSIDE Edition در این ویدئو، مجری‌ برنامۀ...
مطالعه
پس از آغاز جنگ 2023 رژیم صهیونیستی و حماس، ایالات‌متحده شروع به ارسال کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی به شرق...
مطالعه
قانونی که می تواند ترامپ را رد صلاحیت کند ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه آمریکایی The Wall Street Journal  در حالی...
مطالعه
اینفوگرافی کمپین جو بایدن در سه ماهه چهارم سال 2023 بیش از 33 میلیون دلار جمع آوری کرده و میزان...
مطالعه
اینفوگرافی شاخص دموکراسی به شاخص توسعه انسانی شباهت دار و وضعیت دموکراسی را در پنج شاخص طبقه بندی می کنند:...
مطالعه
چگونه فساد در نظام سیاسی آمریکا قانونی شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : RepresentUs  در این ویدیو سازمان مردم نهاد آمریکایی RepresentUs...
مطالعه
اینفوگرافی از سال 2020 در آمریکا، 61.1 %  احتمال دارد هر دو نفر که به طور تصادفی انتخاب شوند از...
مطالعه