اتوبوس اوباما، امن ترین وسیله حمل و نقل بین شهری +عکس
۱۷ خرداد ۱۳۹۵
چه‌کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود؟
۱۷ خرداد ۱۳۹۵
اتوبوس اوباما، امن ترین وسیله حمل و نقل بین شهری +عکس
۱۷ خرداد ۱۳۹۵
چه‌کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود؟
۱۷ خرداد ۱۳۹۵

به نقل از آسوشیتدپرس، جرایم خشونت آمیز از جمله قتل، تجاوز به عنف و سرقت، در بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا رو به افزایش است. با وجود این، کارشناسان هنوز نتوانسته اند دلیل واضحی را برای این افزایش معرفی کنند.

همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده، افزایش جرایم خشونت آمیز در آمریکا باعث شده است مقامات دستگاه های مجری قانون برای مقابله با این روند، به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

«جیمز کامی» از مقامات ارشد پلیس فدرال آمریکا در این باره گفت‌: «این موضوع (افزایش جرایم خشوت آمیز) در سطوح محلی مورد توجه قرار گرفته است، اما توجه لازم در سطح ملی به آن پرداخته نشده است. نمی دانم پاسخ این مشکل چیست، اما مشکل به قوت خود باقی است.»

انتشار این گزارش ها در حالی است که میزان وقوع جرایم در آمریکا پس از اوج گرفتن در دهه ۱۹۹۰، رو به کاهش گذاشته بود. اما مقامات دستگاه های مجری قانون در آمریکا سال گذشته از مشاهده افزایش شدید و ناگهانی میزان وقوع جرایم خبر دادند. آنچه که در این جریان کمی عجیب به نظر می رسد، آن است که این افزایش میزان وقوع جرایم، در همه نقاط آمریکا مشاهده نمی شود. برای مثال، میزان وقوع جرم قتل در شهرهای لس آنجلس و شیکاگو رو به افزایش است، در حالی که در دیگر نقاط مانند میامی و اوکلند به این شکل نیست.

در شیکاگو که همواره شاهد وقوع جرایم خشونت آمیز در محله های فقیر نشین این شهر بوده است، طی ماه مه گذشته ۶۶ مورد قتل رخ داد. این رقم ۱۹ عدد بیشتر از رقم مربوط به ماه مه سال ۲۰۱۵ و ۲۵ عدد بیشتر از رقم مربوط به ماه مه سال ۲۰۱۴ است. بدین ترتیب، مجموع شمار قتل ها در این شهر طی سال کنونی به ۲۴۰ مورد رسیده است. این رقم، ۵۰ درصد بیشتر از رقم سال گذشته است. در صورتی که شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، شمار قتل ها در شیکاگو از رقم حداکثری ۵۰۰ مورد که در سال ۲۰۱۲ به ثبت رسید، فراتر خواهد رفت.

همچنین شمار افرادی که در این شهر هدف شلیک گلوله قرار گرفته اند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این رقم تا پایان روز سه شنبه ۱۲۰۰ نفر اعلام شد، در حالی که در زمان مشابه سال گذشته برابر با ۸۰۰ نفر بود.

«مایکل فلجر» کشیش کلیسای کاتولیک و از فعالان اجتماعی در شیکاگو در این باره گفت: «کودکان ما از بیرون رفتن از منزل ترس دارند. برخی ازکودکان در مدرسه پیش از رفتن به منزل، از معلمان خود در مدرسه خواهش می کنند برایشان دعا کنند.»

برخی کارشناسان عقیده دارند فعالیت گروه های جنایتکار باعث افزایش خشونت های مرگبار در این شهر شده است. برخی دیگر نیز عقیده دارند انحلال واحدهای ویژه پلیس باعث شده است گروه های خلافکار، جسارت بیشتری پیدا کنند. به علاوه بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد اسلحه هایی که در اختیار مردم شیکاگو است، به شدت افزایش پیدا کرده است. بنا به گفته مقامات پلیس، برخی رویدادها از جمله انتشار تصاویر ویدیویی مربوط به شلیک مرگبار یک افسر پلیس سفید پوست به یک نوجوان سیاه پوست ۱۷ ساله، باعث شده است نیروهای پلیس دیگر تمایل چندانی به مقابله با مجرمان نداشته باشند. این تصاویر ویدیویی باعث شد افسر پلیس مذکور به قتل متهم شود.